Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut sekä sossussa että te-toimistossa töissä ja huomannut, että tulia kiristäessä

Vierailija
01.09.2024 |

Ihminen vaan vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.

Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.

Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.

Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.

Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.

Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.

Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.

Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.

Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!

Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!

En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.

Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.

Kommentit (491)

Vierailija
21/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo on, että 5 kk:si on pakko mennä töihin tai työkokeiluun.

Koska tuollainen oli. En ole kuullutkaan. 

Samaa mietin. 

Vierailija
22/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, tietenkin. Koska ihmisille pitää ensin opettaa KEINOJA. Esimerkkinä minä itse:

Äitini ainoa ohje oli kun olin teini, että mene sossuun. En saanut minkäänlaisia henkisiä eväitä siihen, että miten ihminen elättää itsensä työllä, miten työhön päästään jne.

Olen nykyään kokopäivätyössä, mutta matka oli pitkä ja soinen. Esimerkiksi suhteiden merkitys on työelämässä suuri. Kun tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, voi päästä töihin ihan yks kaks yllättäen. Jos ei tunne ketään, niin joutuu etsimään pidempään.

Välttämättä kukaan aikuinen ei tartu haahuilevaan nuoreen. En ryypännyt, en juhlinut, olin kiltti tyttö ongelmakodista. Yritin päästä opolle jne., mutta en päässyt, koska minä en itse oireillut luokassa hakkaamalla muita tms. Olisin tarvinnut aikuisten neuvoja siitä, miten rakennetaan itsenäinen elämä.

Ikä ei yksin tuo viisautta tai keinoja mihinkään. Jotkut aikuiset työttömät tarvitsevat sen tuen ja ne neuvot, jotka pitäisi saada jo teininä. Toki osa on ideologisesti työttömiä työhaluttomia, mutta osa heistäkin on kasvanut sellaiseksi puutteellisen kasvatuksen vuoksi. He ovat omaksuneet normaalista poikkeavan mallin elämäntavakseen. Vain pieni osa on heitä, jotka todella haluavat olla työttömiä, vaikka omaisivat muut verkostot ja heille satelisi työmahdollisuuksia jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan. Rikollisuuteen siirtyy kuitenkin enemmän kuin töihin. Töitä kun ei ole.

Jos pystyy tekemään rikoksia, pystyy menemään siivoojaksikin.

Vierailija
24/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kopioi keskustelun  vuodelta 2017 aivan kuin olisi sen itse keksinyt. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3000876/olen-ollut-seka-sossussa-etta-t…

Vierailija
25/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osa on mennyt postinjakajaksi tai siivoojaksi, mutta sitten on mielenterveysongelmaiset, jotka eivät suostu tekemään töitä. Mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää työstäkieltäytyjiä.

Ei niihinkään töihin oteta kaikkia hakijoita. Uskokaa nyt jo. Tunnen yli parikymppisiä, 25-vuotiaita, jotka eivät ole löytäneet ensimmäistäkään työpaikkaa. Ovat hakeneet myös siivoushommia, mutta kun työkokemus on nolla, niin ei oteta. 

Vierailija
26/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ihan suoraviivaisesti noin mene. Jotkut oikeasti ottavat vastuun tilanteestaan. 

Eräs ystäväni juuri eilen puhui, että laati juuri työhakemusta pariin osa-aikatyöhön, jotta saa rahaa, kun tuet kohta vähenevät/loppuvat.

Vierailija
27/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylipäätään tarvitsee te-toimistoa työllistyäkseen eikä osaa nettiaikana etsiä työpaikkaa johon edes hakemus lähettää, ei ehkä selviä siellä töissäkään. 

Ehkä me voisimme näin tekoälyaikana lakkauttaa te-toimistot ja laittaa senkin lafkan pyöritykseen varatut rahat ihmisten hyvinvointiin. Työpaikat osaa kyllä ilmoittaa muilla aluistoilla työvoiman tarpeensa.

Vierailija
28/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan. Rikollisuuteen siirtyy kuitenkin enemmän kuin töihin. Töitä kun ei ole.

Jos pystyy tekemään rikoksia, pystyy menemään siivoojaksikin.

No siivoojaksi ei vain mennä. Pitää olla laitoshuoltajan koulutus. Minulla oli vain ylioppilastutkinto suoritettuna ja ei mitään asiaa ollut siivoamaan ennen laitoshuoltajan ammattitutkinnon suorittamista.

Vierailija
29/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osa on mennyt postinjakajaksi tai siivoojaksi, mutta sitten on mielenterveysongelmaiset, jotka eivät suostu tekemään töitä. Mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää työstäkieltäytyjiä.

Mä niin toivon, että saat mielenterveysongelman niin ymmärrät, että se ei ole suostumisesta kiinni. Kun ei pysty, ei kykene eikä saa töitä koska on silminnähden psykoottinen jos työhaastatteluun pääseekin.

Vierailija
30/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

El Salvadorissa murhattiin v.2015 103 ihmistä 100 000 kohti mikä oli latinalaisen amerikan synkin luku. Sen jälkeen maassa otettiin käyttöön laki jonka mukaan poliisi sai laittaa vankilaan kenet tahansa ilman juristeriaa.

Vankilassa on nyt 80 000 ihmistä ja murhia tapahtuu 2,4 per 100 000 ihmistä mikä on lainalaisen Amerikan alhaisin luku ja Suomen tasoa (n.2/100 000).

Kyllä vankila auttaa.

Vierailija
31/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä kirjoituksesta, terv masentuva työtön 

Vierailija
32/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä vanhan ketjun toisto vain todistaa, että ennenkin on tälläistä ollut. Ei ole tämän hallituksen vika tai ansio.

Ei sillä ole väliä, miten paljon rahaa jaetaan yhteiskunnalta, koskaan ei ole riittävästi niin tehty. Sama valitus on ollut  niin kauan, kuin tämäkin palsta on ollut olemassa..

Vierailija
33/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojaksi, postinkantajaksi jne. ei mennä, vaan niihin joudutaan. Mieluummin olen vapaa.

Vierailija
34/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näimpä. Itsekin noita saamattomia vässyköitä katselen työni puolesta ja voi voi. Suurin osa ei mitään osaa eikä mitään opikaan. Sama vaikka pistettäisiin eläke rullaamaan heti peruskoulun jälkeen.

Vierailija
35/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ylipäätään tarvitsee te-toimistoa työllistyäkseen eikä osaa nettiaikana etsiä työpaikkaa johon edes hakemus lähettää, ei ehkä selviä siellä töissäkään. 

Ehkä me voisimme näin tekoälyaikana lakkauttaa te-toimistot ja laittaa senkin lafkan pyöritykseen varatut rahat ihmisten hyvinvointiin. Työpaikat osaa kyllä ilmoittaa muilla aluistoilla työvoiman tarpeensa.

No eihän sitä kukaan tarvitsekaan, se on vain pakollinen paha siinä välissä, että kela maksaa tuet, valvova viranomainen tavallaan. Itse olen ollut muutaman kerran parin kuukauden (2-3 kk) pätkiä työttömänä, koska alaltani on vaikea saada muuta kuin määräaikaisuuksia. Joka kerta ihan itse selaan eri tahoja, missä ilmoitetaan avoimista työpaikoista ja ihan itse sieltä valkkaan potentiaalisia työpaikkoja ja lähetän hakemuksia. Työkkäriin vain ilmoittelen, että joo joo, töitä on haettu, että saan tuet työttömyys ajalta + pakolliset lässynlää kehittämispuhelut, että täti saa siellä tärkeänä aktivoida työtöntä ressukkaa ja merkata jonnekin työnsä tehdyksi. 

Vierailija
36/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että vakituiset on todella paljon saikuilla. Onneksi ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa ja irtisanomissuojaa heikennetään. Voidaan irtisanoa saikuttajat ja puoli tuntia kahvitauolla istujat, lakisääteinen kahvitauko on 10 minuuttia.

Vierailija
37/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kopioi keskustelun  vuodelta 2017 aivan kuin olisi sen itse keksinyt. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3000876/olen-ollut-seka-sossussa-etta-t…

Miten joku voi aina muistaa, mitä keskusteluja täällä on aiemmin ollut? 😄

Vierailija
38/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan tänne isoihin kaupunkeihin katsomaan kuinka rikollisaalto ei toteudu, helppohan se on jostain lintukodosta huudella kun ite ei joudu pyöriin näiden narkkilaumojen keskellä työn perässä.

Kaikki lähtee jo nyt mikä ei ole kiinni naulattu ja vartioitu ja siltikin yleensä lähtee.

Vierailija
39/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, tietenkin. Koska ihmisille pitää ensin opettaa KEINOJA. Esimerkkinä minä itse:

Äitini ainoa ohje oli kun olin teini, että mene sossuun. En saanut minkäänlaisia henkisiä eväitä siihen, että miten ihminen elättää itsensä työllä, miten työhön päästään jne.

Olen nykyään kokopäivätyössä, mutta matka oli pitkä ja soinen. Esimerkiksi suhteiden merkitys on työelämässä suuri. Kun tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, voi päästä töihin ihan yks kaks yllättäen. Jos ei tunne ketään, niin joutuu etsimään pidempään.

Välttämättä kukaan aikuinen ei tartu haahuilevaan nuoreen. En ryypännyt, en juhlinut, olin kiltti tyttö ongelmakodista. Yritin päästä opolle jne., mutta en päässyt, koska minä en itse oireillut luokassa hakkaamalla muita tms. Olisin tarvinnut aikuisten neuvoja siitä, miten rakennetaan itsenäinen elämä.

Sama. Kasvoin työttömyyden keskellä ja eväät kotoa oli, että hankkiudu raskaaksi ja huijaa joku mies elättämään itsesi. Lisäksi determonistinen kasvatus, kyykyttämistä, nöyryyttämistä ja mielistelevä perusluonne niin eihän sitä oikein tajunnut, että työttömyyden ja elättinä olemisen sijaan työssä käynti on se normi ja omalla tekemisellä voi jotenkin vaikuttaa siihen mitä tapahtuu. 

Yllättäen kuitenkin sain kouluja käytyy ja peräti työllistyin täysin itselleni sopimattomiin töihin, mutta siihen nyt oli vaan tyytyminen, koska "kyllähän se nyt sulle välttää". Tylsistyneenä vaihdoin nelikybäsenä alaa, mutta nyt työttömänä lähinnä varmaan suhdanteiden takia. Haen kuitenkin koko ajan töitä, muiltakin aloilta kuin omiltani. 

Jokin aika sitten äitini kysyi multa, että jokos on töitä löytynyt. Sanoin että no ei ole, ja vastaus vähemmän yllättäen jotain "no hyvä niin, ettei tartte töihin mennä, öhö öhö". Jotenkin noi kommentit aina vie sinne lapsuuden ja nuoruuden näköalattomuuteen. Mutta se ei enää ole minua. Olen taistellut tieni pois tuosta työttömän identiteetistä ja vaikka nyt väliaikaisesti työtön olenkin, niin HALUAN ja PYRIN työllistymään. Tai sitten joku sijoituksistani raketoi ja elän pääomatuloilla. Mutta joo, jos/kun tässä ruetaan yhteiskunnan suunnalta kurittamaan ja kiristämään niin ei se kyllä yhtään motivoi, vituttaa ja katkeroittaa vaan. 

Vierailija
40/491 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että vakituiset on todella paljon saikuilla. Onneksi ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa ja irtisanomissuojaa heikennetään. Voidaan irtisanoa saikuttajat ja puoli tuntia kahvitauolla istujat, lakisääteinen kahvitauko on 10 minuuttia.

Kun olen työkokeilussa niin lähetän kaupunginvaltuustoon kaikkien niiden vakituisten nimet jotka on kahvitauolla yli 10 minuutti ja viestin, että niitä ei kiinnosta työnteko, valtiolla laitan nimet Helsingin konttorin ylinmmälle johtajalle.