Klo 21 jälkeen la ei saa ruokakaupasta yhtä kaljaa?
Siis mikä tää sääntö on oikein? Ymmärtäisin jos oisin ollut pienten lasten kanssa liikkeellä tai edes koiran tai vaikka valmiiksi kännissä mut kun olin täysi - ikäinen ja yksin???
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Aika pöhkö olet kyllä nyt.
Ei sitä vaan voi myydä. Kassa ei ota. Ole hereillä ensi kerralla. Älä pistä sen kassahenkilön kontolle omaa mokaasi.
Jos myisi sinulle, niin laiton teko, ja hän on vastuussa siitä tekemisestään siinä työssään.
Lue Valviran teksti tarkemmin, ei olisi ollut laiton teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Ja lentokoneessa sai polttaa
Lentokoneessa oli erikseen tupakkaosasto eli takapenkit. Tottakai savu levisi sieltä kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele miten turistit nauravat?
Mulle ihan sama mitä ajattelevat.
Suomessa vierailleet amerikkalaisnuoret kyselivät minulta, täytyykö olla 21-v. (kuten nähtävästi USA:ssa), että saa ostaa alkoholia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsikin sai viedä kaupasta olutta vanhemmilleen paperiin käärittynä. Laskulle laitettiin. Tämä 70 luvun alussa."
Silloinkin jotkut vielä harasivat vastaan eli yhteisöistä itsestään tuli riippakivi vaikka säännöt oli muutettu salliviksi. Oluen myynti sallittiin lakimuutokella ruokakaupoissa v. 1969, mutta se jätti kunnille itsemääräämisoikeuden sallivatko nämä sitä alueellaan. Viimeinen änkyräkunta päästi oluet ruokakauppohin vasta v. 1995, eli yli 25 vuotta myöhemmin.
Mikä oli viimeisin kunta?
Luodon kunta v. 1995.
Unohtui sanoa, että kyseisen kunnan asukkaista puolet on lestadiolaisia, mikä selittänee asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Ja lentokoneessa sai polttaa
Lentokoneessa oli erikseen tupakkaosasto eli takapenkit. Tottakai savu levisi sieltä kaikkialle.
Linja-autoissa samoin, jonkunlaiset seinäkkeet välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sosialistinen holhousyhteiskunta.
Alkoholia saa aamusta iltaan niin paljon kuin kukkaro kestää, ja alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Missä se "holhoaminen" näkyy?
Mistä saa ennen klo 9?
Täytyy olla jo alkoholisti, jos nykyinen alkoholin saatavuus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 2,8 %:sta kaljaa saa.
Sitäkin juomalla pääsee känniin - sitä on vain juotava enemmän (kuten Osmo Soininvaara neuvoi).
Mutta jos on Antabus-kuurilla, ei kannata ryypätä, koska viina maistuu ihan kauhealta (kuten Matti Nykänen neuvoi).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on varmasti ihmettelemistä ranskalaisella ja espanjalaisella yms.
Koitappa ranskassa etsiä kauppa joka myy alkoholia sunnuntaina tai kello 18 jälkeen pikkupaikoissa.
Jos ihminen ei kykene ostamaan alkoholia riittävässä määrin kello 9.00 - 21.00 välisenä aikana, hänellä saattaa olla jo alkoholiongelmia. Suomessa kauppiaat eivät halua, että känniääliöt tulevat ostamaan alkoholia kauppaan keskellä yötä ja sitten alkavat kiukutella kun humalaisille ei saa myydä. Kyseessä on työntekijöidenkin turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin ehtinyt ottaa sen hyllystä ennen kuin luukut on suljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsikin sai viedä kaupasta olutta vanhemmilleen paperiin käärittynä. Laskulle laitettiin. Tämä 70 luvun alussa."
Silloinkin jotkut vielä harasivat vastaan eli yhteisöistä itsestään tuli riippakivi vaikka säännöt oli muutettu salliviksi. Oluen myynti sallittiin lakimuutokella ruokakaupoissa v. 1969, mutta se jätti kunnille itsemääräämisoikeuden sallivatko nämä sitä alueellaan. Viimeinen änkyräkunta päästi oluet ruokakauppohin vasta v. 1995, eli yli 25 vuotta myöhemmin.
Tuo kuiva kunta -systeemi tuli myöhemmin kuin keskioluen vapautuminen, muistelen 70-luvun loppupuolta. Monella mökkimatka piteni, kun piti koukata naapurikunnan puolelta.
Jenkeissähän on näitä kuivia kuntia vieläkin. Ei yllätä, että käytännössä kaikki niistä sijaitsevat Raamattuvyöhykkeellä ja Utahissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin ehtinyt ottaa sen hyllystä ennen kuin luukut on suljettu.
Kyllä on sullakin suuret murheet elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä ei enää myyty alle 16-vuotiaille tupakkaa, mutta muistan kulkeneeni junalla opiskelupaikan ja kotopuolen väliä ja käyneeni välillä junassa tupakkavaunussa vetämässä savut. Isosiskoni vielä sai ostettua 16-vuotiaana tupakkansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kassajärjestelmä antaa ohittaa myyntikiellon joitakin minuutteja klo 21 jälkeen, noin 5min. Sen jälkeen se tuote ei kertakaikkiaan mene sieltä kassasta läpi, niin vaikea on myydä. Vaikka meilläkin on juoma-osastolla kalterit ja tiedetään, että ne on suljettu klo 21 ja olet sen oluesi sieltä sitä ennen ottanut. Ei auta.
Suosittelisin kyllä hakemaan ne kaljat vähän aiemmin. Joka ikinen ilta se sama ralli 20.50-21 ja kaikilla kauhea kiire saada ne kaljat. V*ttu teillä on joka päivä 12 tuntia aikaa. Ei se voi olla niin vaikeeta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin ehtinyt ottaa sen hyllystä ennen kuin luukut on sul
Murhe? Ei se nyt mikään murhe ollut mutta kummastutti kyllä. Eipä se paljon elämää haitannut, että sen yhden kerran vuodessa kun olisin olutta ostanut, en sitä saanutkaan. Ihan tyydyin juomaan saunajuomana vissyä kuten yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruokakauppa tuohon maailmanaikaan oli 22 asti auki edes arkisin? Lauantaina taisivat sulkeutua klo 16. Ja sunnuntaina ei ollut mikään auki, paitsi Asematunnelin Alepa Helsingissä.
Sitäkin juomalla pääsee känniin - sitä on vain juotava enemmän (kuten Osmo Soininvaara neuvoi).