Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Klo 21 jälkeen la ei saa ruokakaupasta yhtä kaljaa?

Vierailija
31.08.2024 |

Siis mikä tää sääntö on oikein? Ymmärtäisin jos oisin ollut pienten lasten kanssa liikkeellä tai edes koiran tai vaikka valmiiksi kännissä mut kun olin täysi - ikäinen ja yksin??? 

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on varmasti ihmettelemistä ranskalaisella ja espanjalaisella yms.

Heillä on omat ongelmansa.

Vierailija
42/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivän menoja on jälkikäteen vaikea mennä muuttamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.

Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.

Kauppa saa olla vaikka kokonaan ottamatta olutta valikoimiinsa. Ei se Valviraa kiinnosta, mitä ei tehdä ja myydä.

Miksi sitten käytetään aikaa ja rahaa tällaisten sääntöjen laatimiseen, jos kukaan ei niitä kuitenkaan noudata?

Tuo 21 aikaraja on säädetty varmaan 1900-luvulla ja aamurajaa myöhennettiin 9.00 alkean 2007 eli nämä ovat olleet olemassa ikuisuusen jo.

Vierailija
44/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.

Etkä muista. Silloin kun tupakkaa myytiin 16 vuotiaille, kaupat saivat olla lauantaina auki kello 18 asti. 

Kyllä moni huoltoasema myi olutta 1990-luvun alussa. Mä olin ite jo reilusti yli 18, kun laki tupakan myymisestä muuttui, mutta en kyllä muista, että mihin asti silloin huoltoasemalta myytiin olutta mukaan.

Vierailija
45/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.

Jo jossakin paikoissa piti ostaa voileipä että sai ostaa kaljaa .

Siis baarissa,vai oliko ne silloin kaljakuppiloita .

Ravintoloissa, ei baareissa ja koski A-olutta. Junan ravintolavaunu on ravintolaoikeuksilla, eli A-olutta varten piti ostaa syötävää, keskiolutta sai ilmankin. Toki sillä lihiksellä sai useamman oluen ostaa. Baarit olivat huoltoasemien yms kahviloita, siksi tämä nykyinen baari-nimitys huvittaa minua suuresti. Muistanette Veijo Esson baarin.

Vierailija
46/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.

Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.

Aika pöhkö olet kyllä nyt.

Ei sitä vaan voi myydä. Kassa ei ota. Ole hereillä ensi kerralla. Älä pistä sen kassahenkilön kontolle omaa mokaasi.

Jos myisi sinulle, niin laiton teko, ja hän on vastuussa siitä tekemisestään siinä työssään. 

Vierailija
47/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsikin sai viedä kaupasta olutta vanhemmilleen paperiin käärittynä. Laskulle laitettiin. Tämä 70 luvun alussa."

Silloinkin jotkut vielä harasivat vastaan eli yhteisöistä itsestään tuli riippakivi vaikka säännöt oli muutettu salliviksi. Oluen myynti sallittiin lakimuutokella ruokakaupoissa v. 1969, mutta se jätti kunnille itsemääräämisoikeuden sallivatko nämä sitä alueellaan. Viimeinen änkyräkunta päästi oluet ruokakauppohin vasta v. 1995, eli yli 25 vuotta myöhemmin.

Vierailija
48/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sosialistinen holhousyhteiskunta. 

Alkoholia saa aamusta iltaan niin paljon kuin kukkaro kestää, ja alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Missä se "holhoaminen" näkyy?

Vierailija
49/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsikin sai viedä kaupasta olutta vanhemmilleen paperiin käärittynä. Laskulle laitettiin. Tämä 70 luvun alussa."

Silloinkin jotkut vielä harasivat vastaan eli yhteisöistä itsestään tuli riippakivi vaikka säännöt oli muutettu salliviksi. Oluen myynti sallittiin lakimuutokella ruokakaupoissa v. 1969, mutta se jätti kunnille itsemääräämisoikeuden sallivatko nämä sitä alueellaan. Viimeinen änkyräkunta päästi oluet ruokakauppohin vasta v. 1995, eli yli 25 vuotta myöhemmin.

Mikä oli viimeisin kunta?

Vierailija
50/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa vasta vanhanaikaista, alkoholia saa baareista klo 12 jälkeen vaikka se olisikin auki. Ja nelosolut handelista. Lisäksi monessa Euroopan maassa kaupat suljettuna sunnuntaisin.

Vierailija
51/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuiva kunta -systeemi tuli myöhemmin kuin keskioluen vapautuminen, muistelen 70-luvun loppupuolta. Monella mökkimatka piteni, kun piti koukata naapurikunnan puolelta.

Vierailija
52/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattekos aikaa, kun Alko meni perjantaina klo 17 kiinni? Varsinkin kesäaikaan kaupunkien ulosmenoteillä oli klo 16 jälkeen kauhea meno, holtittomia ohituksia ja nappi laudassa muutenkin. Piti ehtiä Alkoon ennen mökille menoa.

Vierailija
53/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sieltä kaljaa, mutta ei yli 2,8-prosenttista olutta.

Vierailija
54/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä muista. Silloin kun tupakkaa myytiin 16 vuotiaille, kaupat saivat olla lauantaina auki kello 18 asti. 

Kyllä moni huoltoasema myi olutta 1990-luvun alussa. Mä olin ite jo reilusti yli 18, kun laki tupakan myymisestä muuttui, mutta en kyllä muista, että mihin asti silloin huoltoasemalta myytiin olutta mukaan.

Huoltoasemat saattoivat olla poikkeus, koska alunperin kaljan myynnille ei ollut kellonaikarajaa vaan se loppui kun kaupat menivät kiinni eli varsin aikaisin (arkisin klo 20, lauantaisin klo 18). Huoltoasemat olivat kuitenkin auki myöhempään. Kaikilta huoltsikoilta ei tosin saanut kaljaa lainkaan.

Sunnuntaisin ei kaljaa olisi saanut myydä kaupassa tai huoltsikalla lainkaan, mutta jo kasarilla kyläkaupoille alettin myöntää erikoislupia ja ajan mittaan loput eivät jaksaneet hakea lupaa vaan jättivät vaan noudattamatta lakia. Tuskin siitä koskaan ketään edes rangaistiin.

Vierailija
55/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta jotain 2,5% ja keittele sitä hellalla kunnes puolet vedestä on haihtunut!

Alkoholi siinä haihtuu !

Vierailija
56/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sosialistinen holhousyhteiskunta. 

Alkoholia saa aamusta iltaan niin paljon kuin kukkaro kestää, ja alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Missä se "holhoaminen" näkyy?

Mistä saa ennen klo 9?

Vierailija
57/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, ettei tällaisia naurettavuuksia saada millään loppumaan tästä maasta.

Vierailija
58/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli viimeisin kunta?

Luodon kunta v. 1995.

Vierailija
59/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lentokoneessa sai polttaa 

Vierailija
60/130 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pöhkö olet kyllä nyt.

Ei sitä vaan voi myydä. Kassa ei ota. Ole hereillä ensi kerralla. Älä pistä sen kassahenkilön kontolle omaa mokaasi.

Jos myisi sinulle, niin laiton teko, ja hän on vastuussa siitä tekemisestään siinä työssään. 

Ei ole laiton teko myydä 21 jälkeen. Kauppa voi tietenkin kieltäytyä jos eivät ole varmoja milloin AP ne keräsi koriin.

"Alkoholijuomien myynnistä pitää kieltäytyä, jos alkoholijuomien haltuunoton ei voida todeta varmasti tapahtuneen ennen kello 21:tä. Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen kello 21:tä, voi maksaa kassaan kello 21 jälkeen."

Lähde: Valvira