Klo 21 jälkeen la ei saa ruokakaupasta yhtä kaljaa?
Siis mikä tää sääntö on oikein? Ymmärtäisin jos oisin ollut pienten lasten kanssa liikkeellä tai edes koiran tai vaikka valmiiksi kännissä mut kun olin täysi - ikäinen ja yksin???
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Etkä muista. Silloin kun tupakkaa myytiin 16 vuotiaille, kaupat saivat olla lauantaina auki kello 18 asti.
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Täysin oikein toimittu. Kaupan ei ole pakko myydä klo 21 jälkeen. Esimerkiksi meillä lähis-market kuuluttaa n. 20:45 alkaen minuutin välein, että yli 2,8% alkoholiostokset on oltava maksettuna ennen klo 21:tä. Sitten nopeasti muutaman ison kärryn kanssa jonoon ja kaljanostajat jäävät jonon taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Minäkin muistan ajan, jolloin 16-vuotiaalle myytiin röökiä. Siihen aikaan lähikaupat menivät lauantaisin kiinni klo 14 tai 15.
Muistan kun tupakkaa myytiin 10-vuotiaalle. Isälle ostin eikä kioskin täti mitenkään ihmetellyt. Sain ostaa karkin hakupalkkaa. Sellainenkin sääntö Suomi on ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku eilen syntynyt?? Iät ajat ollut näin, että klo 21 jälkeen ei saa ostettua olutta. Paitsi alkoholitonta.
Olutta ei saa myöskään aamulla ennen klo 9. Minulla oli korissa pari ruokaolutta korona-rajoituksen aikana klo 8 aikoihin, ja kassa ei saanut niitä läpi koneesta, eli kone ei lue oluita rajoitusaikana. Olin hämmästynyt, en tiennyt tällaisesta aikarajoituksesta. Only in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Jo jossakin paikoissa piti ostaa voileipä että sai ostaa kaljaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan ajan, jolloin 16-vuotiaalle myytiin röökiä. Siihen aikaan lähikaupat menivät lauantaisin kiinni klo 14 tai 15.
Muistan kun tupakkaa myytiin 10-vuotiaalle. Isälle ostin eikä kioskin täti mitenkään ihmetellyt. Sain ostaa karkin hakupalkkaa. Sellainenkin sääntö Suomi on ollut olemassa.
Jos oli ennen v. 1976 niin silloin ei ollut ikärajaa tupakan ostamiseen. Muistan tosin itsekin kasailla alaikäisenä ostaneeni tupakkaa lähikioskista. Siihen aikaan kiskanpitäjät eivät välittäneet lakipykälistä, koska rahalle oli tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa että alkosta pitää hakea jos haluaa yli 8%.
Hyviä uutisia sinulle nimittäin hallitus aikoo tarkastella 15% vapauttamista ruokakauppoihin ensi vuonna
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Kassa varmaan näki, että olit jonottamassa oluen kanssa hyvissä ajø8n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo jossakin paikoissa piti ostaa voileipä että sai ostaa kaljaa .
Siis baarissa,vai oliko ne silloin kaljakuppiloita .
Naurettavaa ja säälittävää holhousta. Kyllä olutta pitää saada yötä päivää, jos janottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli ennen v. 1976 niin silloin ei ollut ikärajaa tupakan ostamiseen. Muistan tosin itsekin kasailla alaikäisenä ostaneeni tupakkaa lähikioskista. Siihen aikaan kiskanpitäjät eivät välittäneet lakipykälistä, koska rahalle oli tarvetta.
Lapsikin sai viedä kaupasta olutta vanhemmilleen paperiin käärittynä. Laskulle laitettiin. Tämä 70 luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa saa olla vaikka kokonaan ottamatta olutta valikoimiinsa. Ei se Valviraa kiinnosta, mitä ei tehdä ja myydä.
Miksi sitten käytetään aikaa ja rahaa tällaisten sääntöjen laatimiseen, jos kukaan ei niitä kuitenkaan noudata?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, ei saa.
Baariin ....
Niin, klo 21 jälkeen joudut baariin sen sijaan että joisit yhden saunakaljan kotona. 👀
Vierailija kirjoitti:
Ajattele miten turistit nauravat?
Mulle ihan sama mitä ajattelevat.
Kauppa saa olla vaikka kokonaan ottamatta olutta valikoimiinsa. Ei se Valviraa kiinnosta, mitä ei tehdä ja myydä.