Klo 21 jälkeen la ei saa ruokakaupasta yhtä kaljaa?
Siis mikä tää sääntö on oikein? Ymmärtäisin jos oisin ollut pienten lasten kanssa liikkeellä tai edes koiran tai vaikka valmiiksi kännissä mut kun olin täysi - ikäinen ja yksin???
Kommentit (130)
Miksi sitä pitäisi yöllä ostaa? Eikö päivällä ehdi? Alunperin tuo lakimuutos tehtiin siksi, että baareilla ja muilla anniskelu paikoilla riittäisi asiakkaita. Ihmisiä haluttiin ohjata kalliimman alkoholin perään jotta saataisiin enemmän verotuloja.
Ei sen kummempaa mystiikkaa. Holhouksesta ei ole siis kyse, vaan rahasta.
Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Lisäksi alkoholi tappaa Suomessa noin kuusi ihmistä päivässä. Alkoholi aiheuttaa myös erektio-ongelmia ja runsaasti alkoholia käyttäville miehille kasvaa rinnat koska alkoholi tuhoaa kivekset eikä miessukuhormonia enää tule riittävästi.
.
Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön johdosta Suomessa syntyy vuosittain yli 600 FAS-lasta, joista monet ovat vakavasti kehitysvammaisia ja vaativat loppuelämän mittaista laitoshoitoa, koska alkoholi on tuhonnut aivot peruuttamattomasti jo ennen syntymää.
.
Voimakkaana solumyrkkynä alkoholi aiheuttaa myös syöpää, ja alkoholin arvioidaan olevan taustatekijä noin 10 prosentissa maamme syöpätapauksia. Alkoholi lisää syöpäriskiä usealla eri mekanismilla. Alkoholinkäyttö suurentaa suu- ja kurkkusyövän, kurkunpään ja ruokatorven syövän sekä maksasyövän, rintasyövän ja suolistosyövän riskiä. Määrällisesti eniten alkoholi aiheuttaa rintasyöpiä ja suolistosyöpiä.
.
Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa, koska se on primitisoiva ja degeneroiva huume. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Tuhoaa myös eniten aivoja koska on voimakas solumyrkky.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa Päivi Räsäsen ja Ville Tavion naurettavilta Kd säännöilta.
Joissa ei ole järkeä koska viereisestä kapakasta saa vaikka 10..
Päivi Räsänen on varmaan syypää joka asiaan tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin ehtinyt ottaa sen hyllystä ennen kuin luukut on sul
Ei ole merkitystä millä kellonlyömällä oluen koriinsa laittaa vaan sillä mihin aikaan sen kassakoneeseen lyö. Tasan klo 21:00 kassajärjestelmä lakkaa hyväksymästä alkoholia sisältävien juomien myynnin eikä salli sen lyömistä kassaan. Myyjä ei tuota voi millään vippaskonstilla ohittaa. Jos olet kassalla minuuttia kahta vaille 21:00 laita juomasi ensimmäiseksi hihnalle, että kassa ehtii ne koneeseen lyödä.
T: kassamyyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira: Alkoholijuomat, jotka asiakas on saanut haltuunsa ennen klo 21, voi maksaa kassaan klo 21 jälkeen.
Olin laittanut koriin oluen suuressa marketissa, kävelin kassalle ja jonotin. Kun tuli minun vuoro maksaa, kello oli 21.01. Kassa ei myynyt olutpurkkia minulle.
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin ehtinyt ottaa sen hyllystä ennen kuin luukut on sul
Jos ostoskärryssä on olut, loogista on olettaa, että se on otettu hyllystä ennen kuin sen eteen on rullattu luukku kiinni klo 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Mikä ruokakauppa tuohon maailmanaikaan oli 22 asti auki edes arkisin? Lauantaina taisivat sulkeutua klo 16. Ja sunnuntaina ei ollut mikään auki, paitsi Asematunnelin Alepa Helsingissä.
Kyläkaupat ja alle 200 neliöiset saivat myydä olutta ym ja olla avoinna kioskiasetuksen mukaisesti 24/7 vielä vuoteen 2002 asti
De facto.
Vierailija kirjoitti:Jos ostoskärryssä on olut, loogista on olettaa, että se on otettu hyllystä ennen kuin sen eteen on rullattu luukku kiinni klo 21.
Mikä helvetin luukku?
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, jolloin sai klo 22 asti ja 16 vuotiaille myytiin röökiä. Junassa oli myös tupakkivaunut ja baarien pöydissä sai tupakoida.
Muistan ajan kun nipinnapin nenäni ylettyi kioskin tiskille ja silti sain ostettua röökiä (kun isä ei ehtinyt kioskille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin
Selitä sinä se sitten kassakoneelle. Tomppeli. Kassajärjestelmä ei oleta yhtään mitään vaan ei anna lyödä kassaan sinun oletettua oluttasi. Sinun kanssasi loppuisi rautalanka hyvin nopeasti..
Tee kiljua. Tulee paljon halvemmaksi ja on laillista nykyään. Ihmiset on vain niin laiskoja, ettei osaa selvittää miten saa hyvää juotavaa itsetehtynä. Vappusima-ohje on aika hyvä perusta. Kannat vain sokeria kotiin. Ei tarvitse palauttaa pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan kun nipinnapin nenäni ylettyi kioskin tiskille ja silti sain ostettua röökiä (kun isä ei ehtinyt kioskille).
Muistan hyvin kun menin bussissa aikuisten lipulla vaik ei ollu edes ikää! 😂
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
No voi sinua ja niitä ulkomaalaisia kyllä on kurjaa😞ei ole paljon pohtimista
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi yöllä ostaa? Eikö päivällä ehdi? Alunperin tuo lakimuutos tehtiin siksi, että baareilla ja muilla anniskelu paikoilla riittäisi asiakkaita. Ihmisiä haluttiin ohjata kalliimman alkoholin perään jotta saataisiin enemmän verotuloja.
Jos joskus juon oluen, juon sen yleensä iltasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele miten turistit nauravat?
Mulle ihan sama mitä ajattelevat.
Suomessa vierailleet amerikkalaisnuoret kyselivät minulta, täytyykö olla 21-v. (kuten nähtävästi USA:ssa), että saa ostaa alkoholia Suomessa.
Kotona voivat ostaa mitä haluavat.
Briteissä bubit iltapäivällä kiinni jotka porukat menee töiden jälk. kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi minullekin Prismassa. En ollut edes ajatellut kellonaikoja. Luukut olivat auki, kun kiertelin kaupassa, ja kerrankin päätin ostaa saunaoluen itselleni tehtyäni kunnon suursiivouksen sinä päivänä. Siksi olinkin vasta illansuussa ostoksilla. Kassalla kello oli kuitenkin jo viittä yli yhdeksän eikä kassa myynyt minulle sitä yhtä olutta. Muistin kyllä saman tien sen lain mutta en ollut ajatellut, että kello on jo niin paljon. Jälkikäteen mietin, että kummallista, että ei voi ostaa, jos on kuitenkin
Kun ostaa olutta todella harvoin, ei osaa ajatella tällaisia ongelmia etukäteen.
Huomaan lukevani alkoholistien ketjua . Ihmisten jotka eivät pääse ylös sängystä ennen ilta yhdeksää ja eivät pärjää aamuun asti ilman alkoholia ja toisaalta he ovat liian köyhiä ostaakseen sen YHDEN oluensa baarista.
Tiesittekö, että baareista ja ravintoloista saa ostaa pullon/ pulloja mukaan? Toki vain ennen ilta yhdeksää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus juon oluen, juon sen yleensä iltasella.
Ja varmaan kykenet sen "joskus juon oluen" ostamaan nykyisten aikarajojen sisällä kun käyt kaupassa?
1968 keskiolut vapautettiin ärrältä sai ostaa aamulla kun aukes ja niin myöhään kun oli auki
Et jaksanut lukee pari kommenttia ylös päin missä valviraa lainaten syy on että jos kauppa ei voi varmistua että laitoit ne koriin ennen 21 niin eivät myy