Kysely ei ihan nuorille: milloin söit ensi kerran kaupan texmex-ruokia?
Meillä oli eilen illalla ruuaksi tacoja, mistä sitten mulle tuli mieleen muistot siitä, kun ensimmäisen kerran söin näitä kaupan texmex-ruokia. En nyt ihan varmasti osaa nimetä vuotta, mutta sanoisin, että se oli noin vuonna 1991. Meillä oli sukulaisia kylässä ja serkkuni ehdotti, että tehdään tacoja ruuaksi.
Kommentit (61)
Onko se jotain Meksikolaista ruokaa. Mitä se Mex siinnä tarkoittaa.
En syö epämääräisiä kehitysmaiden ruokia.
Enpä ole syönyt vielä koskaan kotonani/ystävieni luona kaupasta ostettua texmex-ruokaa. Ravintolassa ja työpaikkaruokalassa olen kyllä syönyt sitä.
Ensin tehtiin tacoja, 90-luvun alkupuolella. Myöhemmin sitten tortilloja.
Ensimmäisenä oli varmaan Meksikonpata-ainekset. Hämärä muistikuva on, että se tapahtui joskus 80-luvulla.
Chili con carne -mausteseospusseja on ollut kaupoissa varmaan jo 70-luvulta asti ainakin. Itse olen ostanut niitä jo kasarin alkuvuosina, kun oman ruokatalouteni perustin.
14-vuotiaana vuonna 2002 kun olin yökylässä tätini luona. Kotona meillä tehtiin perinteisempiä kotiruokia.
En tarkkaan muista, mutta veikkaisin noin vuotta 1993 kun äidillä oli kokeellinen kausi testata kaikkia uusia Suomeen rantautuneita ruokia. Ja jos yhtään tunnen perhettäni niin isä on luultavasti halunnut tortillojen kaveriksi keitettyä perunaa. -N42
Syön ravintoloissa. En ole koskaan ostanut kaupasta tacoja, mutta vehnätortilloja olen ostanut ja käyttänyt niitä tehdessäni meksikolaista/texmexiä.
Mikä on kaupan texmex? En oikeasti tiedä. En varmaan koskaan ole ostanut, jos jostain valmisruoasta kyse.
Vai kotona tehtävä texmex. Suunnilleen kaikki ruoka-aineethan ostetaan kaupasta ja valmistetaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä puhut?
Nelikymppinen
Etkö ole oikeasti koskaan nähnyt kaupassa myytäviä texmex-tuotteita? Tacot, tortillat jne.?
Ap
Mä en ainakaan ole nähnyt. Kebabrullia kyllä, mutta en tacoja tai tortilloja.
Luultavasti ekan kerran söin 1998 tai 1999, kun nykyinen mieheni eli silloinen poikaystäväni teki mulle tacoja. Muistan, miten vaikea niitä oli syödä, kun sisältö kastikkeineen valui tacokuoresta ulos. Hyviä olivat kyllä.
Olin myöhäisherännäinen kaikkien ulkomailta tulevien herkkujen suhteen. Isäni on sitä koulukuntaa, jonka mielestä ruoka ei ole kunnollista, ellei siinä ole (keitettyä) perunaa.
Kyllähän mä ensimmäisen kerran olen tacoja syönyt ravintolassa, silloin kun texmex-ravintoloita alkoi Suomeen tulemaan, Siis yli 30 vuotta sitten. Kaupan tacoja sitten vähän myöhemmin, kun niitä tacokuoria, salsakastikkeita ja maustepusseja ym texmex härpäkkeitä alkoi kauppojen hyllyille ilmestymään. Mutta siis ehdottomasti useammmin tuli texmexiä syötyä nimenomaan ravintoloissa ja siis nimenomaan tacoja. Todella harvoin tortilloja.
Sitä taas en muista milloin olen viimeksi texmexiä syönyt yhtään missään. Varmaan siitä on jo yli 10 vuotta aikaa.
Lukiossa muistaakseni söin ensimmäisen kerran tortilloja, sen jälkeen rupesin tekemään kotonakin aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä oli varmaan Meksikonpata-ainekset. Hämärä muistikuva on, että se tapahtui joskus 80-luvulla.
Pataruuat ei ole texmexiä, eikä varsinkaan meksikonpata, joka on suomalainen ruoka .
Texmex on Texasin seuduilta lähtöisin ja levinnyt sieltä ympäri jenkkilää ja sen jälkeen ympäri maailmaa. Kuten nimikin kertoo, se on teksasilais-meksikolaista ruokaa, jossa on vaikutteita niin Teksasista (ylipäätään Yhdysvaltain lounaisosista), kuin Meksikostakin, mutta se on siis nimenomaan alunperin lähtöisin Yhdysvaltain lounaisosista ja sen vaikuttimena on meksikolaiset ruuat, vaikka siinä käytetäänkin sellaisiakin ainesosia, mitä ei juurikaan Meksikossa käytetä.
Nachot, tortillat, tacot yms on texmexiä.
Kaupan? En muista. Mutta suunnilleen ysärin puolivälissä tuli syötyä ensimmäisen kerran texmex-ravintolassa ja se oli elämys!
Eiköhän lähes kaikki yli viiskymppiset, jotka ylipäätään on texmexiin tutustuneet, ole tehneet sen jo 1990-luvulla, niin isosti se 90-luvun alkupuolella Suomeen rantautui, että ne sitä varmasti jo tuolloin maistoivat, jotka vähänkään olivat aiheesta kiinnostuneita.
Sehän oli vähintään yhtä iso buumi tuolloin, kun kebab kymmenkunta vuotta aiemmin. Jostain kummansyystä kebab on jäänyt enemmän ravintola/kioskiruoaksi kun taas texmexistä on tullut enempi kotona puolivalmisteista tehty ruoka.
Tacoja söin ekan kerran joskus ysärin puolivälissä, kaverilla kyläillessä, ollessani yläasteikäinen. Kotonani ei koskaan syöty mitään tälläistä, eksoottisinta oli Jalostajan iltalianpata. Vuosi on ollut jotain 2005, kun silloinen työkaverini söi tortilloita ja tästä inspiroituneena menin kauppaan ja ostin ensimmäiset tortilla-aineet ikinä.