Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely ei ihan nuorille: milloin söit ensi kerran kaupan texmex-ruokia?

Vierailija
31.08.2024 |

Meillä oli eilen illalla ruuaksi tacoja, mistä sitten mulle tuli mieleen muistot siitä, kun ensimmäisen kerran söin näitä kaupan texmex-ruokia. En nyt ihan varmasti osaa nimetä vuotta, mutta sanoisin, että se oli noin vuonna 1991. Meillä oli sukulaisia kylässä ja serkkuni ehdotti, että tehdään tacoja ruuaksi. 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuonna 2001-2002 ekan poikaystävän kotona. Olin 16-17-vuotias. Olihan noita kaupoissa näkynyt, mutta lapsuuden perheessäni ei oltu kovin kokeilunhaluisia ja äidin mielestä ne olivat turhan kalliitakin. Nykyään omien lasten kanssa jokaviikkoista arkiruokaa.

Vierailija
22/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vtun TexMex ?

KVG 🖕

Pitihän se arvata, ei tiennyt itsekkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut tortillajuttuja kuin vasta sillon kun lapseni alkoi niistä tykätä joskus teininä, eli ööö.. 2010-luvulla.

Itse olen pizzahullu, minuun ei tortillat ole tehneet vaikutusta.

Tacokassoosseja olen kyllä ostanut ihan muihin ruokiin 2020-luvulla.

Vierailija
24/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut mitään texmex-ruokia. Joskus kait maistanut jossain lounasruokalassa tacoja, mutta miksi mun pitäisi sellaisia syödä? En syö myöskään mitään pestoja, hummuksia, enkä soijaa missään muodossa, en edes vaikka vakuutettaisin, ettei se ole geenimuokattua. 

Hyi v.. niitä kaikkia Italianpatoja ym. pussimoskia, missä ei enää maistu ne varsinaiset raaka-aineet, vaan pelkät mausteet. 

En pidä myös sushia erityisenä. Pari kertaa kokeillut ja ei ollut makuuni. 

Joskus teen nuudelipussillisesta pikaruoan ja ostan pizzan tai kebab-annoksen. 

Muuten syön perinteistä kotimaisilla resepteillä perusraaka-aineista tehtyä kotiruokaa. 

Vierailija
25/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin alkupuolellahan se oli. Muistan kun eräs hienosteleva urheilullinen julkkisperhe (jääköön nimeämättä) kertoi lehdessä, että heidän perheessä lapset syövät muuten terveellisesti mutta yhtenä viikonloppuiltana viikossa lapset saavat herkutella tortilloilla. 😃

Vieläkin mietityttää, että mitähän paheellista saivat lapset tuolloin syödäkseen? 🤣 Vai oliko ne tortillaletut sinällään se paheellinen osuus. 

Vierailija
26/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun puolivälissä. Ystävätär lähetti USA:sta paketin, jossa tacoja ja muuta kivaa! Olihan niitä jännä tehdä ihan ekan kerran - hyviä olivat. Sen jälkeen perehdytty enemmänkin asiaan. :D

Vierailija
27/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärin alkupuolellahan se oli. Muistan kun eräs hienosteleva urheilullinen julkkisperhe (jääköön nimeämättä) kertoi lehdessä, että heidän perheessä lapset syövät muuten terveellisesti mutta yhtenä viikonloppuiltana viikossa lapset saavat herkutella tortilloilla. 😃

Vieläkin mietityttää, että mitähän paheellista saivat lapset tuolloin syödäkseen? 🤣 Vai oliko ne tortillaletut sinällään se paheellinen osuus. 

Ehkä ne oli sitten ne tortillan höttöhiilarit.

Ap

Vierailija
28/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun puolivälissä. Ystävätär lähetti USA:sta paketin, jossa tacoja ja muuta kivaa! Olihan niitä jännä tehdä ihan ekan kerran - hyviä olivat. Sen jälkeen perehdytty enemmänkin asiaan. :D

Hauska muisto, että oikein Ameriikoista tacoja!

Ap

Vierailija
29/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tacoja en ole syönyt koskaan, näyttävät niin epämukavilta syötäviltä kovine kuorineen, kaikki pursuais mulla ainakin etumukseen, kun helpommatkin ruuat paidalle tippuilee. Nykyään käytänkin aina talouspaperia tai esiliinaa ruokalappuna kun alan syömään.

Tortillajuttuja olen ostanut ja niitä syönytkin, mutta lähinnä nuoriso niitä teki ja söi.

Sen muistan että 1996 kuollut isäni oli ostanut tortillasipsejä, niitä kolmionmallisia maissilastuja, niitä maistelin isän luona muutaman. Ihmettelin kuka sellaisia viitsii kovin montaa syödä, niin mauttomia.

En edes tiedä mitä nachot on. Olen nähnyt nachopellin teon netissä, mutta ei oikein vakuuta, että ne maissilastut muuttuisivat pellillä sen patemmiksi, vaikka kaatais kilon juustoa päälle. 😂 

Vierailija
30/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun puolivälissä kun tulivat kauppoihin. 

Vierailija
31/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti maistanut  jossain. En itse osta, enkä tee. Normiruoka riittää.Thairuokaa  joskus

Vierailija
32/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista siitä on niin kauan 

Vierailija
33/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 90-luvun puolivälissä kun tulivat kauppoihin. 

Tacomauste tuli pienempienkin kaupunkien kauppoihin jo 80-luvulla, ehkä noin puolenvälin tienoilla. Heti ostin, tacokuoria en ole viitsinyt ostaa kuin joskus tällä vuosituhannella harvakseltaan. Mulla on itselläni ihan hyvä leivontataito ja kaupasta on myös saanut ihan hyviä muunlaisia leipätuotteita kautta aikain, myös sellaisia leipiä, jotka sopivat hyvin texmexiin,

Vierailija
34/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 1990- luvun alkupuolella Cantina Westissä.

Vierailija
35/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No löysihän joku tämän vielä, ei oltukaan poistettu. 

Vierailija
36/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili con carlea on tullu syötyä -80 luvulta. Riisin ja itsetehdyn salsan kanssa kun iskä kokkaili.

Tortilla oli aamupalajuttu  ja retkieväs. Teki nekin itse.

En tiiä mistä repi inspiraation kaikkeen kivaan. Kuoli kun olin 15v, ei tullu kysyttyä ikävä kyllä.

Vierailija
37/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 80-luvun jälkipuoliskolla. Ostin opiskelija-asunnon lähikaupasta (mahdollisesti poistohyllyltä) pakkauksen, jossa oli mausteseospussi, kovia taco-kuoria ja pieni tölkki salsaa, sekä ohje, miten ne valmistaa.

Vierailija
38/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä tein tacoja. Ellen jo kasarin lopulla. Meillä oli tietokonefirman bileet. 

Vierailija
39/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska muisto, että oikein Ameriikoista tacoja!

Ap

Tämä ketju poistuu kohta koska ei halal 

Vierailija
40/61 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vastaus, olin yli 40 v. Eli ihan 2000-luvulla. Illanistujaisissa oli tarjolla tacoja ja tortilloja, en ollut koskaan niitä ennen syönyt.

Lapsuuskodissani jo kana/broileri oli niin erikoista, ettei sitä syöty koskaan. Eikä riisiä. Ranskalaiset oli herkkua, koska muuten meillä syötiin vain keittoperunaa.