Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään

Vierailija
31.08.2024 |

Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (750)

Vierailija
701/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa eri kauppojen taloustietoja. Järjestään ainakin isojen kauppojen (CM, Osuuskaupat) liikevaihdot ovat kehittyneet maltilla, mutta liiketulokset ampaisseet pilviin vuoden 2021 jälkeen. 

Mieleen tulee, että onhan aikamoista kusetusta tuo hintojen nostaminen mukamas sodan -ja sen aiheuttaman maailmanlaajuisen inflaation varjolla.

Tässä muutama esimerkki:

https://www.finder.fi/Elintarvikeliikkeet/K-Citymarket+Turku+Kupittaa/T…

https://www.finder.fi/P%C3%A4ivitt%C3%A4istavarat/HOK-Elanto/Helsinki/y…

https://www.finder.fi/Elintarvikeliikkeet/Turun+Osuuskauppa/Turku/yhtey…

Vierailija
702/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Mitä v**tua, miksi pitäisi ostaa jotain suklaata? Epäterveellistä paskaa, rasvaa ja sokeria. Läskimaha tulee kalliiksi ja ilman sitä pärjää huomattavasti paremmin kuin sen kanssa. Onhan se myös hengenvaarallinen.'

Luoja että rakastan suklaata.🤩 Joku ystävistäni ostaa aina jouluksi coctailin Fazerin parhaita + tiettyjä ulkomaisia konvehteja, ja minä mamacita mussutan näitä koko alkuvuoden.. pieniä annoksia kerrallaan. 😚

Joskus nuorena oli jakso, jolloin ostin joka ikinen kerta kaupassa käydessäni suklaalevyn (tai patukoita). Enää en näin tee.

Itse otsikkoon. Havaitsin dramaattisen hintojen nousun jo kesällä 2022, kun 50 egellä ei enää saanutkaan Ässästä normisettiä..

Tällä hetkellä ruoka on aivan järjettömän kallista.

Huolellinen taloussuunnittelu on ehdoton must. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mitä v**tua, miksi pitäisi ostaa jotain suklaata? Epäterveellistä paskaa, rasvaa ja sokeria. Läskimaha tulee kalliiksi ja ilman sitä pärjää huomattavasti paremmin kuin sen kanssa. Onhan se myös hengenvaarallinen.'

Ei minulta! Suklaa rokkaa.

Suklaa on suuri nautinto..

🍫 👋

Vierailija
704/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus nuorena oli jakso, jolloin ostin joka ikinen kerta kaupassa käydessäni suklaalevyn (tai patukoita). Enää en näin tee.

Itse otsikkoon. Havaitsin dramaattisen hintojen nousun jo kesällä 2022, kun 50 egellä ei enää saanutkaan Ässästä normisettiä..

Tällä hetkellä ruoka on aivan järjettömän kallista.

Huolellinen taloussuunnittelu on ehdoton must."

Itse ostan suklaata enää vain, kun tarvitsen leivonnassa, mikä on todella harvoin, maks. kahdesti vuodessa.

2022 alkuvuodesta sai vielä perusruokakorin 50-60 eurolla ja siihen mahtui ylimääräistäkin mukaan, karkkia tms. Nykyään tuo summa ei riitä edes perusruokatarpeisiin tällaisellakaan, jolla ei ole lapsia, tekee kaiken ruuan itse ja kyttää tarkasti hintoja.

Eipä kiinnosta ostaa mitään ekstraa enää, kokeilla mitään uutta, eikä varsinkaan ostella mitään muuta kuin päivittäistavarat.

Vierailija
705/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on vain yksi syy: verotus. Suomen mallisella progressiivisella verotuksella on vain yksi päämäärä ja se on pitää köyhät köyhinä. Eihän siihen tehdä edes inflaatiorjauksia. Se, mikä on jonkun mielestä hyvä palkka numeroissa nyt, oli sitä ehkä 20 vuotta sitten, mutta ei tänä päivänä. Inflaatio on vakio ja Suomen verotus maailman epäreiluin.

ALV nostettiin Euroopan korkeimmaksi, koska orpopurra halusi niin

Ei halunnut mutta oli pakko Marinin hallituksen aiheuttaman talouskatastrofin takia.

Vierailija
706/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat on nousseet samaa tahtia. Ainakin minulla on. Ei ongelmaa.

Vierailija
707/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Maailman kirein progressiivinen verotus syö lisätulot tehokkaasti.

Vierailija
708/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Maailman kirein progressiivinen verotus syö lisätulot tehokkaasti.

Minä olen palkkaneuvotteluissa ottanut tämän huomioon ja olen siis itse neuvotellut palkkani enkä ole minkään ammattiliittopunikkien sopimusten varassa.

Vierailija
709/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää sellaisia henkilöitä, jotka eivät halua haaskalle aina vain lisää ja lisää jakajia. Ei se ole rasismia. Kerrannaiskulut ovat karmeaa katsottavaa. Tuet, rikollisuus, kouluissa resurssit paukkuvat. Ei mikään raha riitä palkkojen tai tukien nostoon niin kauan kun oman väen lisäksi haalitaan aina vain uutta ja uutta porukkaa jonon jatkoksi. Suunta ei käänny koskaan jos ei tätä saada järkevöitettyä. Se on tuenhakijoilta itseltänne pois jos äänestätte vasemmistohenkistä ajatusmallia. Hetkellisesti saattaa tuki nousta (tuskin, laittavat muut tekemään likaisen työn), mutta lopputulos on aina vain isompi elätettävien porukka.

Aina yhtä ihmeellistä, että huono-osaiset kannattavat puolueita, jotka haluavat jakaa tukipotin vielä useamman kesken.

Vierailija
710/750 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#704: olen täysin samaa mieltä.

Koko ajan kintereillä tunne, että

raha ei riitä mihinkään.

En osta tupakkaa, en karkkeja, en

lottoa/ostele ärräarpoja.

En syö ulkona, en tilaa noutoruokaa. 

Silti järjetön hintataso

pitää sinkunkin ruokakorin

loppusaldon päräyttävänä.

Kauan sitten vuonna 2021 50-60 e riitti

perusostoksiin ja suklaalevyyn..

Nyt se on taskuraha vain. 🤷

Vierailija
711/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvytön. Eläke on 1400 e netto kk. Se ei koskaan nouse. Säästössä on 20000. Minulla on omistusasunto paikkakunnalla, mistä rivitaloasuntoa ei kukaan osta. Paikallisliikennettä ei ole. Kotipihan päässä näkyy umpikuja. Tähän asti olen laskuni maksanut. Olen ystävän luona jaamme ruokakulut ja maksan autokyydit. Mistä tuosta nyt säästää kysyn vaan. Koko ikäni olen tehnyt tavallista työtä ja sillä elänyt. Nyt kun sairastuin on tilanne aivan mahdoton. Tällaiset eläkepäivät koittivat.

Vierailija
712/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut pienituloinen ja sama olo minulla. 8 h raadan viisi päivää viikossa ja tuntuu ettei mihinkään kivaan jää rahaa. Vuokra, laskut, ruoka ja siihen se palkka taas meni :(

Vierailija
713/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on vain yksi syy: verotus. Suomen mallisella progressiivisella verotuksella on vain yksi päämäärä ja se on pitää köyhät köyhinä. Eihän siihen tehdä edes inflaatiorjauksia. Se, mikä on jonkun mielestä hyvä palkka numeroissa nyt, oli sitä ehkä 20 vuotta sitten, mutta ei tänä päivänä. Inflaatio on vakio ja Suomen verotus maailman epäreiluin.

Näin se on ennen 20e on nykyään 10e.

Vierailija
714/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun palkat on noussut 20 vuodessa 100%.

Onneksi olkoon!

Vierailija
715/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, rahaa jäi säästöönkin kun ei ole päihdeongelmaa 

En käytä alkoholia, en tupakoi, en mitään muutakaan. Käyn töissä, maksan vain laskut, nytkin ainoa korttimaksu on ollut viimeisen 2 viikon aikana kerran bensaa auton tankkiin ja silti tilillä on rahaa vain 40€ ja vielä viikko tilipäivään.

Vierailija
716/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun palkat on noussut 20 vuodessa 100%.

Onneksi olkoon!

Eri. Mutta itselläni tuli keväällä 20 vuotta täyteen työhistoriaa. Kun aloitin palkka oli 7,30€ ja nyt on 16€ eli onhan se noussut ylikin 100% mutta ongelma on siinä että se ei ole noussut viimeiseen 17 vuoteen senttiäkään muuten kuin pakollisilla kaikkia koskevilla liiton neuvottelemilla korotuksilla, jotka eivät meinaakkaan kattaa sitä mitä inflaatio syö. Henkilökohtaista korotusta ei saa millään. Samaan aikaan, kyllä kaikkien hinnat nousevat. Ovat nousseet siitä 20 vuoden takaisesta reilusti yli 100% 

Vierailija
717/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät keskituloiset, olkaa kiitollisia että rahat sentään riittävät. Työtön joka elelee 595 eurolla ei saa ostettua edes kaikkea tarpeellista. Itselläkin apteekissa reseptilääkkeitä mutta ei vain ole varaa hakea.

Vierailija
718/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Kaikki kulut on nousseet ihan järkyttävän paljon viime vuosina. Kun hankin asuntoni maksoin kuussa päälle 800 e lainakulut ja vastike. Nyt maksan 1100 e. Alvin korotuksen johdosta taloyhtiö peri viime ja tänä vuonna ylimääräiset vastikkeet. 

Leikkaan hiukset itse ja teen geelikynnet itse itselleni. Ostan kaupasta paljon coop ja extra-tuotteita. Autoa ei ole. Näillä keinoin voin kuukaudessa käyttää ehkä sen 100 e "humputteluun". Yleensä lapsi tarvitsee jotain ja sinne se raha sitten meneekin. 

Olen työssä käyvä keskituloinen. Asunnon myyminen on varmaan pakko jossain vaiheessa.

Vierailija
719/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain asuntolainani maksettua pois juuri ennen korkojen nousua. Selkeiten huomaankin hintojen nousun juuri siitä että vaikka nyt olen velaton, rahaa ei jää yhtään sen enempää säästöön kuin silloin kun velkaa vielä oli. En ole mitenkään muuttanut kulutustapojanikaan, kyllä se hintojen noususta johtuu. 

Jos mulla vielä olisi se laina, jonka korot olisi vielä nousseet, olisin kyllä tosi tiukoilla minäkin. Enkä ole edes keski- vaan hyvätuloinen. 

Kyllä mulla ainakin jäisi enemmän rahaa säästöön, jos olisi asuntolaina maksettu.

Nyt maksan lainanlyhennystä n.1700€, josta korkojen osuus n.300€. Jos tuo 1700€ jäisi kuussa enemmän tilille, niin eiköhän tuon huomaisi.

Vierailija
720/750 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskituloisella pitäisi olla sama elintaso, kuin täysin tukien varassa olijoilla? Tämän keskustelupalstan yleinen mielipide tuntuu olevan tämä.

Oppositiopuolueiden kannattajien mielestä keskituloisilla pitää olla sama elintaso kuin tukien varassa olijoilla. Tämä on yksi syy miksi kannatan persuja koska en halua pienestä palkastani maksaa veroja jotta joku saa tukia. 

Se on juuri näin. 

Normaali ihminen ei voi käsittää tuota opposition ajatusmaailmaa, myöskään talouden osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi