Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Mitä v**tua, miksi pitäisi ostaa jotain suklaata? Epäterveellistä paskaa, rasvaa ja sokeria. Läskimaha tulee kalliiksi ja ilman sitä pärjää huomattavasti paremmin kuin sen kanssa. Onhan se myös hengenvaarallinen.'
Luoja että rakastan suklaata.🤩 Joku ystävistäni ostaa aina jouluksi coctailin Fazerin parhaita + tiettyjä ulkomaisia konvehteja, ja minä mamacita mussutan näitä koko alkuvuoden.. pieniä annoksia kerrallaan. 😚
Joskus nuorena oli jakso, jolloin ostin joka ikinen kerta kaupassa käydessäni suklaalevyn (tai patukoita). Enää en näin tee.
Itse otsikkoon. Havaitsin dramaattisen hintojen nousun jo kesällä 2022, kun 50 egellä ei enää saanutkaan Ässästä normisettiä..
Tällä hetkellä ruoka on aivan järjettömän kallista.
Huolellinen taloussuunnittelu on ehdoton must.
'Mitä v**tua, miksi pitäisi ostaa jotain suklaata? Epäterveellistä paskaa, rasvaa ja sokeria. Läskimaha tulee kalliiksi ja ilman sitä pärjää huomattavasti paremmin kuin sen kanssa. Onhan se myös hengenvaarallinen.'
Ei minulta! Suklaa rokkaa.
Suklaa on suuri nautinto..
🍫 👋
"Joskus nuorena oli jakso, jolloin ostin joka ikinen kerta kaupassa käydessäni suklaalevyn (tai patukoita). Enää en näin tee.
Itse otsikkoon. Havaitsin dramaattisen hintojen nousun jo kesällä 2022, kun 50 egellä ei enää saanutkaan Ässästä normisettiä..
Tällä hetkellä ruoka on aivan järjettömän kallista.
Huolellinen taloussuunnittelu on ehdoton must."
Itse ostan suklaata enää vain, kun tarvitsen leivonnassa, mikä on todella harvoin, maks. kahdesti vuodessa.
2022 alkuvuodesta sai vielä perusruokakorin 50-60 eurolla ja siihen mahtui ylimääräistäkin mukaan, karkkia tms. Nykyään tuo summa ei riitä edes perusruokatarpeisiin tällaisellakaan, jolla ei ole lapsia, tekee kaiken ruuan itse ja kyttää tarkasti hintoja.
Eipä kiinnosta ostaa mitään ekstraa enää, kokeilla mitään uutta, eikä varsinkaan ostella mitään muuta kuin päivittäistavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on vain yksi syy: verotus. Suomen mallisella progressiivisella verotuksella on vain yksi päämäärä ja se on pitää köyhät köyhinä. Eihän siihen tehdä edes inflaatiorjauksia. Se, mikä on jonkun mielestä hyvä palkka numeroissa nyt, oli sitä ehkä 20 vuotta sitten, mutta ei tänä päivänä. Inflaatio on vakio ja Suomen verotus maailman epäreiluin.
ALV nostettiin Euroopan korkeimmaksi, koska orpopurra halusi niin
Ei halunnut mutta oli pakko Marinin hallituksen aiheuttaman talouskatastrofin takia.
Vierailija kirjoitti:
Palkat on nousseet samaa tahtia. Ainakin minulla on. Ei ongelmaa.
Höpsistä. Maailman kirein progressiivinen verotus syö lisätulot tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on nousseet samaa tahtia. Ainakin minulla on. Ei ongelmaa.
Höpsistä. Maailman kirein progressiivinen verotus syö lisätulot tehokkaasti.
Minä olen palkkaneuvotteluissa ottanut tämän huomioon ja olen siis itse neuvotellut palkkani enkä ole minkään ammattiliittopunikkien sopimusten varassa.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää sellaisia henkilöitä, jotka eivät halua haaskalle aina vain lisää ja lisää jakajia. Ei se ole rasismia. Kerrannaiskulut ovat karmeaa katsottavaa. Tuet, rikollisuus, kouluissa resurssit paukkuvat. Ei mikään raha riitä palkkojen tai tukien nostoon niin kauan kun oman väen lisäksi haalitaan aina vain uutta ja uutta porukkaa jonon jatkoksi. Suunta ei käänny koskaan jos ei tätä saada järkevöitettyä. Se on tuenhakijoilta itseltänne pois jos äänestätte vasemmistohenkistä ajatusmallia. Hetkellisesti saattaa tuki nousta (tuskin, laittavat muut tekemään likaisen työn), mutta lopputulos on aina vain isompi elätettävien porukka.
Aina yhtä ihmeellistä, että huono-osaiset kannattavat puolueita, jotka haluavat jakaa tukipotin vielä useamman kesken.
#704: olen täysin samaa mieltä.
Koko ajan kintereillä tunne, että
raha ei riitä mihinkään.
En osta tupakkaa, en karkkeja, en
lottoa/ostele ärräarpoja.
En syö ulkona, en tilaa noutoruokaa.
Silti järjetön hintataso
pitää sinkunkin ruokakorin
loppusaldon päräyttävänä.
Kauan sitten vuonna 2021 50-60 e riitti
perusostoksiin ja suklaalevyyn..
Nyt se on taskuraha vain. 🤷
Katsokaa eri kauppojen taloustietoja. Järjestään ainakin isojen kauppojen (CM, Osuuskaupat) liikevaihdot ovat kehittyneet maltilla, mutta liiketulokset ampaisseet pilviin vuoden 2021 jälkeen.
Mieleen tulee, että onhan aikamoista kusetusta tuo hintojen nostaminen mukamas sodan -ja sen aiheuttaman maailmanlaajuisen inflaation varjolla.
Tässä muutama esimerkki:
https://www.finder.fi/Elintarvikeliikkeet/K-Citymarket+Turku+Kupittaa/T…
https://www.finder.fi/P%C3%A4ivitt%C3%A4istavarat/HOK-Elanto/Helsinki/y…
https://www.finder.fi/Elintarvikeliikkeet/Turun+Osuuskauppa/Turku/yhtey…