Mitä te vanhemmat ihmiset +30v teitte nuorena viikonloppuisin/iltaisin kun ei ollut nettiä/somea?
Vaikea kuvitella elämää ilman nettiä, somea, youtubea, netflixiä jne. 😂
Ettekö kuolleet tylsyyteen?
Kommentit (141)
Arki-iltaisin kaikki oli liimautuneina telkkarin ääreen. Klo 21 ja siitä eteenpäin tuli maanantaista torstaihin telkkarista kaikkia laatusarjoja. Tiistaisin varsinkin. Voi niitä aikoja.. Sinkkuelämää, Täykkärit, Sopranos, Kylmä rinki, Oc..
Samaa kuin teen nykyisinkin.
Dokaan ja nussin 😃
Paljon tartte mitään ATK-verkkoja
Ryypättiin kylillä tosiaankin. Jos olin kotona niin lenkkeilin, kuuntelin musaa, tekstailin tai soitin kavereille, olin chatissa, demitin, katottiin telkkaa perheen kanssa, luin jne. Oli netti foorumeineen jo silloin olemassa vaikkei muuten kummoista somea ollut
Olet ap ehkä aika tyhmä, ja jopa kuolet tyhmyytesi takia. Et osaa käyttää työkaluja, leipoa, kaataa puita, hitsata, kutoa sukkia, kalastaa, säilöä sieniä tai kasvattaa omaa ruokaasi. Olet vain bitti verkossa, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään.
Käytiin kavereilla. Nähtiin oikeasti livenä ja kummasti sopi spontaanitkin tapaamiset lyhyellä varoitusajalla. Toista se on tätä nykyään. Voi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki katsoivat samoja telkkariohjelmia, koska kanavia oli niin vähän.
Jos asui kaapeliverkon piirissä, niin oli mahdollista nähdä useampia tv-kanavia 1980-luvun puolivälin jälkeen.
En kyllä vielä nelikymppisenä koe olevani vanha, ehkä sitten kun on tuplasti ikää 😄 Mutta joo, kuten täällä on moni kertonut, niin olihan meillä irc-galleriat ja meset, vähän myöhemmin skype, jolla soitettiin pitkiä videopuheluita poikakaverille vaikka toisella puolella maailmaa. Kavereiden kanssa hengattiin milloin missäkin, käytiin keikoilla ja bileissä, pelailtiin, katsottiin leffoja ja välillä juotiin puistossa pussikaljaa. Käytiin reilaamassa, risteilyillä ja kaukomatkoilla reppureissuilla. Kivaa oli ja ehkä jotenkin yksinkertaisempaa ja sosiaalisempaa kuin nuorilla näyttää nykyään olevan.
No minä olen nyt 40, ja olen viimeiset 25 vuotta roikkunut netissä nonstoppina. Olisikin ollut netitön nuoruus, se olisi ollut paljon mukavampaa.
Bänditreenejä, luistelua, leffoja, bileissä laulettiin paljon ja tehtiin musiikkia muutenkin, pukeuduttiin erikoisesti. Kotona enimmäkseen luin ja kuuntelin musiikkia, enkä juuri tykännyt katsoa tv:tä.
Ennen tietokoneita nuoret tapasi ihan oikeassa elämässä reaalimaailmassa toisiaan. Liikuttiin löyhissä kaveriporukoissa, tavattiin toisia kaveriporukoita, käytiin diskoissa ja pyörittiin kartsalla satojen muiden nuorten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki katsoivat samoja telkkariohjelmia, koska kanavia oli niin vähän.
Jos asui kaapeliverkon piirissä, niin oli mahdollista nähdä useampia tv-kanavia 1980-luvun puolivälin jälkeen.
Älä pilaa hyvin alkanutta öyhötystä.
Vierailija kirjoitti:
Varasteltii kaupasta kaljaa ja juoksenneltii pitkin kyliä, sitäpaitsi oli meillä MSN Messenger ja IRC galleriat jo sillo
Kun olin nuori 70-luvulla, ei ollut mitään tietoa messengereista ja ircgallerioista. Vain lankapuhelin oli käytössä. TV:stä näkyi kaksi kanavaa ja radiossa kuului kaksi kanavaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin saunassa ja juotiin cokista jäillä. Pe telkusta tuli passi ja hammasharja vai mikä nyt olikaan ja la napakymppi/tuttu juttu. Sit viikonloppuisin oli ihan tavallista että mentiin sukulaisille kylään ihan pienellä varoitusajalla. Saatettiin esim sunnuntaina käydä useammalla kahvilla ja samalla leikkimässä serkkujen ym sukulaisten kanssa.
Tuttu juttu tuli torstaina, ei lauantaina!
Pääasiassa käytiin tanssimassa. Hengailtiin kavereiden kanssa.
Katsottiin telkkaria. Jos halusi nähdä jonkun sarjan, piti olla tiettyyn aikaan kotona. Ja oli paljon hyviä sarjoja. Musiikki tv vei aikaa paljon. Se oli ihana ja ihan kyllä radiotakin kuuntelin.
Nähtiin ihmisiä! Oltiin kavereiden luona, pelattiin esim. lautapeliä ja leikittiin pihapelejä ja hyppynarua ym. vielä teininä ja pyörittiin kaupungilla ja juopoteltiin.
Harrastuksia oli, mutta kaikilla varmaan se yksi ja kerran viikossa. Itse voimistelin ja treenit oli tosiaan kerran viikossa, vähän eri kun nykyään. Joku saattoi käydä soittotunnilla.
Perjantaisin käytiin karkkia ostamassa kioskilta. Joskus vuokrattiin leffa ja sen valitsemiseen meni ikuisuus. Joskus soitettiin pilapuheluita s ensi-linjoille.
Koulua käytiin. Kaiken maailman häirikköjä oli jo silloin, mutta jotenkin maailma oli turvallinen. Koskaan ei sattunut mitään, vaikka onhan tuota tullut jos missäkin kunnossa pyörittyä. En muista kenenkään kaverini olleen litenkään masentunut tai ahdistunut.
Ihana muistella, mahtavia aikoja, jotka eivät koskaan enää palaa.
N43V
No viikonpäivinä illat meni soittotunnilla, kaupungilla, kaverilla. Kotiin illan viimosella bussilla, jos huvitti eikä ollu toista yöpaikkaa. Kaverin luona vaan hengattiin, kuunneltiin musaa, juteltiin niitä näitä, juotiin kahvia ja tupakoitiin. Jos olin lähteny suoraan koulusta kotiin ni jouduin tekemään päivän ruuat koko perheelle, koska olin ekana paikalla. Kokkaamisen jälkeen yleensä skippasin läksyjen teot ja painelin bunkkeriini soittamaan. Tiiäks niinku oikeita soittimia. Siinähän se loppuilta yleensä meni.
Aika kultaa muistot. 30 vuotta sitten oli oikeasti aika kovaa aikaa. Aamupalaksi oli vain tummaa leipää, liitujauhoa ja juomaksi haaleaa vesijohtovettä. Lounaaksi ja päivälliseksi oli vuorotellen joko kesäkeittoa tai kylmää maksalaatikkoa.
Äiti löi joka päivä pyykkikartulla eikä lyönyt edes sunnuntaina kuivatulla pullapitkolla, vaikka täällä niin on kerrottu. Se on joko valetta tai sitten kirjoittajalla on ollut jotkut yltiömodernit ihannevanhemmat.
Autoja oli noin yhdellä perheellä sadasta ja niissäkin oli useimmissa ns. häkäpöntöt, bensamoottoreita oli vain harvoissa.
Kulkutaudit niittivät väkeä kuin leikkuupuimuri ohrapellolla eikä niitä vainajia kellään ollut aikaa korjata pois. Koirille ne syötettiin, kuten kaikki muukin, mikä ei ihmisille kelvannut. Ja siihen aikaan kelpasi ihmisille melkein mikä vaan. Jos esimerkiksi lihapalassa oli matoja, ei sitä pois heitetty, vaan madot kaavittiin pinnalta pois ja paisti ahmittiin hyvällä halulla. Samaa roteenia ne matoset on kuin muukin, sanoi vaarini yhdestä oikein matoisesta lihapalasta kesällä 1996.
2000-luvun alussa mentiin kavereiden kanssa kaupungille, juotiin kaljaa ja katseltiin naisia.
Se oli ihan parasta kun telkkarin sarjoista tuli jakso kerrallaan kerran viikossa. Seuraavana päivänä sitä jaksoa sitten ruodittiin koulussa ja aikuiset työpaikan kahvipöydissä.
Sunnuntaisin käytiin yleensä ostamassa karkkia ja katsottiin sarjoja telkkarista, esim. Dawson's Creek tuli aina sunnuntaina iltapäivisin. Myös videovuokraamoissa käytiin. Arkipäivisin hengailtiin paljon ulkona.
Se oli hyvää aikaa!