Jatkossa ei makseta kuntoutusrahaa, eläkettä, sairaspäivärahaa 16-18-vuotiaille
Tämäkin muutos tullee voimaan ensi vuoden alussa. Mitähän niille nuorille sitten maksetaan...
Kommentit (148)
Kyllä orpo tietää mitä tekee. Koten palstallaa pyörivien mammojen ei tarvitse ssiaa pohtia.
Kuntoutusrahasta säästettiin mm. ajokortteihin, autoihin ja lomamatkoihin. Tiedän tämän, koska olen keskustellut perheiden äitien kanssa. Hyvä että loppuu.
Siis totuushan on se, ettei nämä nuoret näihin rahoihin edes pääse käsiksi vaan ne maksetaan alaikäisten vanhempien tileille. Eli menee kyllä ihan äitien rakennekynsiin ja ripsiin nämä rahat. Hyvä vaan että poistetaan, jokaisella on velvollisuus elättää itse jälkikasvunsa.
Vierailija kirjoitti:
Niille maksetaan toisen asteen opinnot ja lapsilisää/opintorahaa ja ovat huuoltajansa elätettäviä.
Meinaat että nuori joka on ollut oikeutettu esim eläkkeeseen, kykenee opiskelemaan?
Ei noita tukia saaneet ole mitenkään olleet normaaleihin nuoriin verrattavissa. Mielenkiintoiseksi menee.
Mäkin tunnen yhden perheen jonka nuori tätä rahaa saa eikä kyllä näe senttiäkään niistä rahoista itse. Nillä nimittäin lyhennetään perheen autohankintaa. Näin on mulle kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Siis totuushan on se, ettei nämä nuoret näihin rahoihin edes pääse käsiksi vaan ne maksetaan alaikäisten vanhempien tileille. Eli menee kyllä ihan äitien rakennekynsiin ja ripsiin nämä rahat. Hyvä vaan että poistetaan, jokaisella on velvollisuus elättää itse jälkikasvunsa.
Ei hitsi. Nytpä täytyykin alkaa hankkimaan rakennekynsiä ja ripsiä kun tämän totuudeksi sanot. Huoh.
Tuet leikataan tulevaisuudessa kokonaan. Ainoa keino tulla toimeen on työnteko yrittäjänä tai työntekijänä. Samaa se on muuallakin maailmassa. Nyt on perse homeessa makoilun aika ohi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäbonuksena on ollut, että mamma toimii jälkikasvunsa omaishoitajana, koska kaikki lapset AHDH/autismi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä meidän nuori saa ihan omalle tililleen tuon kuntoutusrahan. Opiskelee 250km päässä kun ei lähempää koulupaikkaa saanut.
Väärä valinta hallitukselta.
Vammaisia ja sairaita ei pidä kurittaa yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäbonuksena on ollut, että mamma toimii jälkikasvunsa omaishoitajana, koska kaikki lapset AHDH/autismi.
Näiden perusteella ei pitäisi saada omaishoitajuutta, ellei lapsi ole siinä kunnossa, että hänet pitää pestä ja pukea. Lain mukaan näin. Juuri hain omaishoitajuutta, enkä saanut kyseisillä perusteilla.
Vierailija kirjoitti:
Väärä valinta hallitukselta.
Vammaisia ja sairaita ei pidä kurittaa yhtään enempää.
Eikä varsinkaan nuoria, joilla on näitä haasteita.
Eettisesti väärin ja julmaa.
Mikdi maksettaisiin kun kerran ovat oppivelvollisia?
Vierailija kirjoitti:
Mihin alaikäiset edes tarvitsevat näitä tukia? Eikö vanhemmat elätä alle 18-vuotiaita?
Kaikilla ei ole vanhempia eikä vanhemmilla töitä. Lapsikirotuskin poustettiin työttömyysturvasta.
Tämä "uudistus" vain siirtyy isompana summana toimeentulotukimenoihin, kuten Purran muutkin leikkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuommoiset maksut suht erikoisia olleet. Enkä usko edes, että kummosta säästöä tulee. Ei näitä voi olla paljon.
https://www.janakkalansanomat.fi/uutiset/art-2000010441685.html
Viime vuonna yli 15 000 nuorta ja vuosittainen kasvu valtavaa.
Tottakai kasvaa kun lokit haistaa rahan, sitä rynnätään hakemaan.
Mulle maksettiin kuntoutusrahaa lukiossa sen jälkeen kun mulla diagnosoitiin 16-vuotiaana asperger. Silloin se oli pelkästään kivaa, mutta nykyään pidän sitä ihan hulluna. Asuin hyvätuloisten vanhempieni luona eikä mulla ollut mitään sellaisia erityistarpeita, jotka olisi lisännyt perheeni kuluja. Miksi siis mulle maksettiin opiskelusta satoja euroja kuussa, kun samassa tilanteessa oleville diagnoosittomille ei maksettu mitään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä orpo tietää mitä tekee. Koten palstallaa pyörivien mammojen ei tarvitse ssiaa pohtia.
Siksikö Orpo koko ajan yllättyy? On hommat niin hyvin hanskassa että lähes päivittäin tulee yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden perusteella ei pitäisi saada omaishoitajuutta, ellei lapsi ole siinä kunnossa, että hänet pitää pestä ja pukea. Lain mukaan näin. Juuri hain omaishoitajuutta, enkä saanut kyseisillä perusteilla.
Vanhemmat tekevät usein osa-aikaa, etätyötä tai ovat pois työelämästä näiden lasten kanssa kotona. Rahat ovat tiukassa.
Oppilaitoksiin on vaikea päästä. Ostetaan toimintaterapiaa, lääkkeitä. Autokoulun voi joitua tuplaamaan jne. Matkat yms, jos jollain jää rahaa. niihin, tukevat kehitystä ja mielenterveyttä. Ne ovat terapiaa nuorelle. Monia sellaisia kuluja on, mitä muilla ei ole.
Luuletko tosiaan, että vammaiset nuoret, jotka todennäköisesti eivät työllisty/eivät vammansa vuoksi voi tehdä työtä, voisivat ottaa opintolainaa.