Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkeekö autistit juurikaan?

Vierailija
30.08.2024 |

Ja jos itkee niin millaisissa tilanteissa? 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painukaa te vammaset sinne hikikomeroonne vaa saatana!

Niuvanniemen erikoiskirjeenvaihtajallamme menee taas kovaa.

Vierailija
122/132 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miespuolisen autistin, joka on tunnontarkka, mutta myös hyvin joustamaton. Hän ei ymmärrä, että eri tilanteissa olisi järkevää toimia eri tavalla. Autisti ei usein näe kokonaisuutta vaan jokaisen yksityiskohdan erillisenä. Hän ei voi muuttaa suhtautumistaan johonkin yksityiskohtaan, vaikka kokonaisuus hyötyisi siitä.

Tämä tarkoittaa sitä, että 100% moraalinen ja eettinen autisti ei välttämättä toimi yhteisen hyvän kannalta optimaalisesti, vaan pitää (tahattomasti) kiinni periaatteistaan.

Näin ollen autismin käytös ja toimintatavat eivät aina ole järkeviä.

Kokonaisuuden kannalta on järkevintä, että meillä on tietyt periaatteet, joista myös pidetään kiinni. Esimerkiksi yritykset voivat rauhassa investoida, kun ei tarvitse pelätä, että joku takavarikoi mielivaltaisesti kaiken. Tämä tuottaa hyvinvointia yhteiskuntaan ja verotuloja, joilla rahoitetaan tärkeät palvelut. Äärimmäiset keinot voivat joissain kriisitilanteissa näyttää pikaisesti ajateltuna välttämättömiltä, vaikka ne eivät sitä oikeasti olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituvvajakit saatana. Laitoksiin!

Vierailija
124/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh että autistit ärsyttää. Miks te ette vaan käyttäydy niinkun muutkin ihmiset  vaan pitää pelleillä ja tehdä itestään täys pelle...

"Huh huh että pyörätuolissa istuvat ärsyttää. Miksi ette vaan ala kävellä?"

Vierailija
125/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituvvajakit saatana. Laitoksiin!

Joko muutit?

Vierailija
126/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia mielipiteitä toivoisin. Kyllä heilläkin on tunteet mutta itkevät harvoin.

Vierailija
127/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin monta viikkoa putkeen kun mun rakas koira jouduttiin lopettamaan. Jos luen vaikka lasten hyväksikäyttöön tai eläinrääkkäykseen liittyviä uutisia, niin mulla alkaa melkein aina kyyneleet valumaan, mutta en itke ääneen. Mummini hautajaisissa itkin ja silloin kun kuulin hänen kuolleen. 

Vierailija
128/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkin monta viikkoa putkeen kun mun rakas koira jouduttiin lopettamaan. Jos luen vaikka lasten hyväksikäyttöön tai eläinrääkkäykseen liittyviä uutisia, niin mulla alkaa melkein aina kyyneleet valumaan, mutta en itke ääneen. Mummini hautajaisissa itkin ja silloin kun kuulin hänen kuolleen. 

Haluan vielä lisätä, että joskus (usein) kun tällä palstalla puhutaan autisteista todella rumasti, itken myös.

Vierailija
129/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen autisti ja itken valtavan herkästi. Meitä on erilaisia. Jo lapsena olin sellainen, että jos sadussa oli surullinen tai jotenkin liikuttava loppu, itkin. Ja olen hävennyt lasten ollessa pieniä sitä, että saatoin hallitsemattomasti itkeä esim. piirretyn lastenelokuvan lopussa, jos se oli jotenkin liikuttavan kaunis. Olisin halunnut olla itkemättä, koska tuntui nololta että aikuinen ihminen ja äiti vollottaa kun joku piirretty eläinhahmo löytää takaisin kotiin tms, mutta ei voi mitään, kyyneleet vähintään valuu pitkin naamaa.

Minä olin lapsena tuollainen itkupilli; itkin esimerkiksi jos joku muu alkoi itkemään. Jotenkin apinoin tunnetilan. Aikuistuessani olen älyllistänyt tunnepuoltani. 

Ei älyllistänyt, vaan empatiakykysi on vähentynyt iän myötä. 

Vierailija
130/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisia mielipiteitä toivoisin. Kyllä heilläkin on tunteet mutta itkevät harvoin.

Riippuu ihan autistista kuinka usein itkee.

Vierailija
131/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä hallitus johon te autistit olette varmaan suunnattoman tyytyväisiä. 

No en todellakaan ole. Mun mielestä, toisin kuin hallituksen, empatia kuuluu politiikkaan. 

Lapseton naimaton aikamiespoika työministerinä niin lopputuloksen voi arvata. Tätäkin vähemmistöä kovasti nykyään suositaan pride-viikoilla ja tulos empatiasta on kuitenkin tämä.

Vierailija
132/132 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en juuri koskaan, koko elämässä muutamia kertoja. Älykkyystesteissä epätasainen kykyprofiili mitä mistäkin seuraa, siinä mulla korkeampi älykkyys kuin keskivertoihmisellä. Taas esim matematiikan taito oli muihin ihmisiin verrattuna heikompi. Hyvä ja helppo luonne mulla yleisesti ottaen on, tykkään aika paljon nauraa mutta en tilanteissa missä se ei ole soveliasta. Mulla siis ei ole kehitysvammadiagnoosia

Raivostuttava vastaus

Mut onko ihan vaan vittumainen äkkijyrkkä kylmä luonne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi