Nuoremmat sukupolvet ei jaksa töissä, kuitenkin haluavat suuret eläkkeet
Nuoremmat ei halua olla vkl töissä, koska on menoja. Ei jakseta tehdä töitä kun ahdistaa. Ei tehdä lapsia kun oma vapaus on tärkeää ja puolisokon haitaksi vapaudelle. Ei haluta vakiintua. Jotkut opiskelevat yli kolemkymppisiksi, toiset haluavat somettaa tai tehdä jotain kivaa työtä, vaikkei se elätä.Mutta eläkettä he tulevaisuudessa haluavat ja mahdollisemman paljon.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien sukupolvien on turha tulla saarnaamaan jaksamisesta. Kansakoulupohjalla on lompsittu maan mahtavimpien virkamiesten joukkoon ja siellä kerätty pölyä kenties koko ura. Kovan luokan teknologiaa on ollut joku faksi ja helmitaulu eikä globaalistumisesta ole ollut tietoakaan.
Töistä pääsi kotiin kun päivä oli pulkassa ja työt jäi sinne työpaikalle. Jos nosti kotipuhelimen luurin pois paikaltaan, työnantajalla tai asiakkaalla ei ollut mitään mahdollisuutta saada kiinni. Lisäksi oli oletusarvoista ettei porukka vastaa siihen puhelimeen, koska se ei kulkenut mukana.
Jos olit hyvä työntekijä, sua arvostettiin ja palkinto oli jotain muuta kuin lisää töitä. Jos sai lisää töitä, sai myös lisää palkkaa. Teknologian puuttumisen vuoksi työtahti oli rauhallinen. Tänään jos laitoit faksia tai postia asiaan x liittyen, niin asiaa x ei varmuudella tarvinnut pohtia lainkaan pariin päivään. Deadlinet eivät olleet muutaman päivän tai viikon päästä, koska se olisi ollut täysin mahdotonta saavuttaa.
Ennen oli työelämässä paremmin juuri jaksamiseen liittyvät asiat.
No sinne 80v sitä ollaan hilaamassa. Itselleni se tarkoittaa kevyttä 64v työuraa, kun erehdyin menemään töihin jo 16v. Onko tosiaan niin, että mulla ei pidäkään olla mitään oikeutta ihan vain nauttia elämästä ilman sen kummempia velvollisuuksia? Onko se tosiaan kohtuullista?
Juuri kitytit sen ongelman; pitää nauttia elämästä ILMAN VELVOLLISUUKSIA. Ei ne vanhemmatkaan päässy nauttimaan eläkkeestään ilman velvollisuuksia ja moni vanhus on eläkkeellä esim puolison omaishoitaja. On paljon työperäisiä sairauksia, jotka rajoittavat eläkeiässä sitä nauttimista. Palkka on voinut olla pieni, tai jopa olematon esim maatilalan emännällä tai kotona lapsensa hoitaneella. Ei nyky eläkeläisen elämä ole hohdokasta ulkomaan matkailua tai kotimaan lomailua. Aika monella se on taistelua saada rahat riittämään lääkkeisiin ja ruokaan. Ja monella myös henkistä kärsimystä, kun omaiset, usein lapset ja lapsenlapset eivät käy tai ovat jopa kokonaan riitautuneet tulevan perinnön takia tai jakamattoman pesän. Nämä lapset istuvat kotonaan jossa kaikki toimii sähköllä, voimia ei tarvitse juuri kuin koneelta toiselle siirtymiseen. On hyvät autot kuljetella kersoja harrastuksiin. Voi nauttia 5pv työviikosta, pitkstä lomista, voi viedä lapsensakin hoitoon loman ajaksi. Omaa aikaa on runsaasti enemmän kuin aiemmilla sukupolvilla mutta silti naristaa koska velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
No sinne 80v sitä ollaan hilaamassa. Itselleni se tarkoittaa kevyttä 64v työuraa, kun erehdyin menemään töihin jo 16v. Onko tosiaan niin, että mulla ei pidäkään olla mitään oikeutta ihan vain nauttia elämästä ilman sen kummempia velvollisuuksia? Onko se tosiaan kohtuullista?
Juuri kitytit sen ongelman; pitää nauttia elämästä ILMAN VELVOLLISUUKSIA. Ei ne vanhemmatkaan päässy nauttimaan eläkkeestään ilman velvollisuuksia ja moni vanhus on eläkkeellä esim puolison omaishoitaja. On paljon työperäisiä sairauksia, jotka rajoittavat eläkeiässä sitä nauttimista. Palkka on voinut olla pieni, tai jopa olematon esim maatilalan emännällä tai kotona lapsensa hoitaneella. Ei nyky eläkeläisen elämä ole hohdokasta ulkomaan matkailua tai kotimaan lomailua. Aika monella se on taistelua saada rahat riittämään lääkkeisiin ja ruokaan. Ja monella myös henkistä kärsimystä, kun omaiset, usein lapset ja lapsenlapset eivät käy tai ovat jopa kokona
Varmaan ymmärrät vaikka vanhus olet, että velvollisuus = työt tai koulu. Omaishoito on raskasta ja siksi kannattaa punnita sitä omaa jaksamista. Kun alkaa tuntua siltä, että nyt ei enää pysty, on aika hakea hoitopaikkaa. Jos et hae, niin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kitytit sen ongelman; pitää nauttia elämästä ILMAN VELVOLLISUUKSIA. Ei ne vanhemmatkaan päässy nauttimaan eläkkeestään ilman velvollisuuksia ja moni vanhus on eläkkeellä esim puolison omaishoitaja. On paljon työperäisiä sairauksia, jotka rajoittavat eläkeiässä sitä nauttimista. Palkka on voinut olla pieni, tai jopa olematon esim maatilalan emännällä tai kotona lapsensa hoitaneella. Ei nyky eläkeläisen elämä ole hohdokasta ulkomaan matkailua tai kotimaan lomailua. Aika monella se on taistelua saada rahat riittämään lääkkeisiin ja ruokaan. Ja monella myös henkistä kärsimystä, kun omaiset, usein lapset ja lapsenlapset eivät käy tai ovat jopa kokona
Nykyeläkeläisten elämä on nimenomaan sitä lomailua. Eläkkeelle jäädään niin nuorina, että suurin osa ehtii hyvin elää itselleen ainakin 10v ennen kuin omaishoito alkaa olla ajankohtaista. Jotkut menee ulkomaille, toiset haluaa laittaa kotia. Kuitenkin saa tehdä sitä mikä itsestä on mukavaa.
Jos lapset ja lapsenlapset ei käy, sille on varmasti syy. Viestisi perusteella voi hyvinkin löytyä peilistä.
Tuossa olivat vain eläkkeeseen vaikuttaneet työvuodet. Teehän ensin tuo 40 työvuotta täyteen. Keskustellaan sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne eivät kuitenkaan muista sitä, että meidän sukupolvi ei ole saanut senttiäkään eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Enkä usko että nykysukupolvesta huonojen elintapojen vuoksi kovinkaan moni elää edes 70-vuotiaaksi. Vaikka elinajan on ennustettu nousevan, se ennuste ei ota huomioon sitä, että nykypolvi lähinnä istuu ja syö sipsejä.
Tämä on suurin eläkevääryys. Itsekin tein aikoinaan paljon töitä alle 23-vuotiaana. Paskaakaan en siitä hyödy eläkkeellä.
Sama, 10 vuoden työt hukkaan.
Niin mutta saithan sinä palkkaa. Minä olen valmistunut suoraan kortistoon. Ei siinäkään eläkettä kerry. Ja lisäksi elintaso on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien sukupolvien on turha tulla saarnaamaan jaksamisesta. Kansakoulupohjalla on lompsittu maan mahtavimpien virkamiesten joukkoon ja siellä kerätty pölyä kenties koko ura. Kovan luokan teknologiaa on ollut joku faksi ja helmitaulu eikä globaalistumisesta ole ollut tietoakaan.
Töistä pääsi kotiin kun päivä oli pulkassa ja työt jäi sinne työpaikalle. Jos nosti kotipuhelimen luurin pois paikaltaan, työnantajalla tai asiakkaalla ei ollut mitään mahdollisuutta saada kiinni. Lisäksi oli oletusarvoista ettei porukka vastaa siihen puhelimeen, koska se ei kulkenut mukana.
Jos olit hyvä työntekijä, sua arvostettiin ja palkinto oli jotain muuta kuin lisää töitä. Jos sai lisää töitä, sai myös lisää palkkaa. Teknologian puuttumisen vuoksi työtahti oli rauhallinen. Tänään jos laitoit faksia tai postia asiaan x liittyen, niin asiaa x ei varmuudella tarvinnut pohtia laink
Toki varmaan olikin hitaampaa, mutta kun itse aloitin yhtiön konttoristina, oli siinä huonotkin puolensa. Nivelet kipeinä hakattiin kirjoituskonetta, näppäimistöjä piti oikeasti hakata. Ja jos löi sitten taas liian lujaa, paperi meni rikki. Arkistossa pölyn keskellä sai viettää aikaa, välillä ihan turhaan. Mitään ei voinut katsoa sähköisesti, vaan mapeista käytiin etsimässä. Meitä oli 3 konttoristia ja hirveä kilpailu, henki ei ollut mikään kollegiaalinen. Omien asioiden hoitamista työpäivän aikana ei katsottu hyvällä. Kerran minulle soitti konttoriin lääkäri, joka sanoi, että pitää lähteä kotiin, kun oli sellainen terveydellinen syy, olin käynyt aiemmin labra-kokeissa. Se johti puhutteluun, päällikkö sanoi, että olkoon nyt tämän kerran omat puhelut, mutta jatkossa ei työajalla sihteerikköjä tarvitse puhelimitse meidän yhtiöltä tavoitella. Se oli kai jotenkin väärin, jos lääkäri soittaa. Mihinpä muualle se olisi soittanut, kun olin vain illat kotona eikä lääkärit iltaisin soittele. Toisten eväitä myös vahdittiin. Kenellä varaa syödä hyvin. Nykyisin ei kerään voisi vähempää kiinnostaa, onko jollain eväsleipien päällä lauantaimakkaraa vai meetwurstia ja juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua töihin, eikä varsinkaan nykyisen kaltaiseen työelämään. Se syö sielun.
Nykyisin tehdään 2-3 ihmisen työt yhden ihmisen palkalla. Monet ei ehdi pitää taukoja vaan eväsleivät ja kahvit ryystetään töitä tehden. Töissä menee jatkuvasti yliajalle. Ei nykyeläkeläisetkään jaksaisi nykytyöelämää.
Ei kukaan voi tehdä useamman ihmisen töitä. Ja tauot on lakisääteiset. Ylitöistä saa ylityökorvauksen. Etkö ole näistä tietoinen? Joo voi olla joskus rankkaa mutta nuo tauot ja ylityökorvaukset kuuluu kaikille. Jos työmäärä tuntuu liian raskaalta, pitää himmata, rauhoittua, sen kertoivat jo työurani alussa kokeneet konkarit. Tärkeintä on että työt tehdään ammattitaitoisesti ja huolellisesti, muut saa tehdä sutta ja sekundaa. Olin itsekin jo viiskymppisenä aivan valmis jäämään eläkkeelle ja moni muulin ja aloin himmailla. Välillä töissä ja välillä päivärahoilla. Ei elämän pidä olla yhtä työntekoa.
Tää palsta on hyvä esimerkki siitä miksi kaikkien ihmisten ei todellakaan pidä hankkia lapsia. Hyvä että nuoremmat sukupolvet eivät niitä tee velvollisuuden vuoksi
En minäkään olisi halunnut töitä tehdä päivääkään mutta sillä sai elämään lisää sisältöä. Ja rahaa. Nuorena kannatti tehdä paljon pimeitäkin töitä koska eläke ei karttunut moneen vuoteen. Eläkettä en ajatellutkaan kuin vasta pari vuotta sitten. Se tulee olemaan ihan riittävä. Alakseni muotoutui ihan muu kuin kaksi ammattitutkintoa mutta ei nekään ihan hukkaan menneet. Alani on tekninen ja fyysinen enkä voinut kuvitella muunlaisia töitä, pikkuhiljaa opin ja opiskelin töitäni ja lopulta erikoistuin erikoistöihin. Hyvä palkka, matkakulut, päivärähat, muut kulut ja paljon vapaata.
Ihan yksinkertaisesti että enää matapalkka työläinen ei elä. Miksi tekisit 40h työtä joka viikko kun sillä ei enää rakenneta omakotitaloa, hyvä jos vuokraluukkua saa maksettua. Ja ne työsuhteet, ei enää kävellä tehtaaseen ja olla sielä koko työuraa. Nykyään kaikki työt on vuokrafirmojen kautta, ilman ihmisoikeuksia ja palkalla joka oli normi vuonna 2003.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Suomessa on räjähtämässä käsiin se, että suuret ikäluokat vanhentuvat ja sairastavat ja vaativat lisää yhteiskunnan rahaa hoitoonsa. Ja tämä on tiedetty jo ainakin 30 vuotta, että tulee tapahtumaan ja edelliset Sipilä, Katainen ja Jyrkiboi hallitukset eivät osanneet ratkaista ongelmaa ja nyt tää koko homma on laiskan nuorison syytä?
Asia harvinaisen selvä.Suuret ikäluokat on nyt jo vanhentuneet, ikää semmoiset 75+. Kaiken lisäksi suurin elossaoleva ikäluokka on 1983 syntyneet, sodanjälkeisiä sukupolvia on viime vuodet vainonnut kuolema, eivät he enää vaadi rahaa hoitoonsa. Toisin on nuoret perheet, heille pitäisi saada kunnalliset kodinhoitajat, jotta jäisi parisuhdeaikaa ja omaa aikaa ja aikaa elää elämäänsä.
Ongelma on muuten helppo ratkaista: vanhukset asumaan nuorten perheiden
Muuten hyvä ratkaisu, mutta tuo edellyttäisi sitä että työikäinen tekee työt, vanhus hoitaa kodin ja lapset. Ja siihen ei nykyvanhukset kykene.
Heidän isovanhempansa kyllä pystyivät tuohon kuokittuaan ensin pellolla sen 50-60v.
Nykyvanhusten isovanhemmat kuolivat suurimmaksi osaksi ennen 70-vuotispäiväänsä. Toki lapset tehtiin siihen aikaan nuorempina, joten isovanhemmat ehtivät hoitaa lapsenlapsiaan (koska äitiyslomia tai kunnallista päivähoitoa ei siihen aikaan ollut olemassa), kunnes kaatuivat saapaat jalassa juuri saavutettuaan eläkeiän. Joka muuten oli 65-v silloin.
Keskimäärin 59 vuotiaina muiden kustatamalle eläkkeelle jäänyt ikäluokka on jäävi sanomaan asiasta mitään. Suurempaan tietoisuuteen tulee saattaa nämä viestit, missä nähdään kuinka eläkeläiset ajattelevat elättäjistään.
Nuoret ikäluokat kadehtii vanhempien ikäluokkien eläkkeitä. Eivät silti itse jaksa edes aloittaa minkäänlaista työuraa. Kaikki mahdolliset tekosyyt vain. Muu elämäkin halutaan mahdollisimman helpoksi, vapaaksi ja muiden kustantamana. Eli mitä tuollaisesta löhöilyelämästä pitäisi sitten vielä maksaa eläkkeenä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ikäluokat kadehtii vanhempien ikäluokkien eläkkeitä. Eivät silti itse jaksa edes aloittaa minkäänlaista työuraa. Kaikki mahdolliset tekosyyt vain. Muu elämäkin halutaan mahdollisimman helpoksi, vapaaksi ja muiden kustantamana. Eli mitä tuollaisesta löhöilyelämästä pitäisi sitten vielä maksaa eläkkeenä.
Kai sitä ymmärrät, että jos asia olisi noin ei teillä olisi eläkettä. Ei sitä tyel-maksua tuista peritä. Kehitit siis valheellisen ja epäloogisen olkiukon . Se taas että olette meidän maksamalla keskim 59-v aloietulla eläkkeellä ilman omia maksuvastuita on fakta. Tietysti tämä ansaitsematon etu aiheuttaa kateutta ja katkeruutta.
Minun eläkeikäni oli 65 v. kuten se oli , kun työeläkekassa perustettiin.
Olen 1930 luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa kun 24 vuotias valittaa televisiossa eläkeiästään
Niin valittaisit sinäkin, jos eläkeikäsi olisi 68v7kk.
Heittää 3 vuotta. Sä ehdit kuitenkin olla töissä paljon lyhyemmän ajan kuin minä, ja eläkkeellä paljon pidemmän ajan kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa kun 24 vuotias valittaa televisiossa eläkeiästään
Niin valittaisit sinäkin, jos eläkeikäsi olisi 68v7kk.
Olen 69 v ja edelleen työssä.
Revi siitä.
Olisit kyllä päässyt jo eläkkeelle niin älä ulise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olit hyvä työntekijä, sua arvostettiin ja palkinto oli jotain muuta kuin lisää töitä. Jos sai lisää töitä, sai myös lisää palkkaa. Teknologian puuttumisen vuoksi työtahti oli rauhallinen. Tänään jos laitoit faksia tai postia asiaan x liittyen, niin asiaa x ei varmuudella tarvinnut pohtia laink
Ja että se työelämä loppui kohtuullisessa iässä. Suuret ikäluokat keskim 59-vuotiaina . Nyt minulla 69v ja jo taas kaavaillaan korotuksia. 15-26 vuotiaana ei kesälomia. Tuossa iässä suuret ikäluokat lomailivat jo täyttä päätä kesäisin.