Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoremmat sukupolvet ei jaksa töissä, kuitenkin haluavat suuret eläkkeet

Vierailija
29.08.2024 |

Nuoremmat ei halua olla vkl töissä, koska on menoja. Ei jakseta tehdä töitä kun ahdistaa. Ei tehdä lapsia kun oma vapaus on tärkeää ja puolisokon haitaksi vapaudelle. Ei haluta vakiintua. Jotkut opiskelevat yli kolemkymppisiksi, toiset haluavat somettaa tai tehdä jotain kivaa työtä, vaikkei se elätä.Mutta eläkettä he tulevaisuudessa haluavat ja mahdollisemman paljon.

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, tuossahan perheeseen tulee yhden palkka ja ainakin yhden eläke, lapset ja vanhukset voidaan hoitaa kotona ja menot pienenevät. Eikö täälläkin kilvan itketä, kun eläkkeet on hurjan suuria, tuossa systeemissä kaikki voittavat, kun se mummon 3800 euron eläke rapsahtaa käyttöön.

Ihan kuin se eläkeläinen muka antaisi sen eläkkeensä muiden käyttöön🤣🤣🤣Käyttäisi sen itseensä ja ne työssäkäyvät saisi edelleen viedä lapsensa päiväkotiin ja kustantaa koko lystin.

Vierailija
142/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Suomessa on räjähtämässä käsiin se, että suuret ikäluokat vanhentuvat ja sairastavat ja vaativat lisää yhteiskunnan rahaa hoitoonsa. Ja tämä on tiedetty jo ainakin 30 vuotta, että tulee tapahtumaan ja edelliset Sipilä, Katainen ja Jyrkiboi hallitukset eivät osanneet ratkaista ongelmaa ja nyt tää koko homma on laiskan nuorison syytä? 

Asia harvinaisen selvä. 

No jos ei se työnteko nuoria innosta, niin mistä he luulevat sitä rahaa tämän yhteiskunnan ylläpitoon sitten tulevan? Ei kiinnosta opiskelu eikä työt vaan pummilla eläminen. Asia onkin harvinaisen selvä sillä ei tämä yhteiskunta pyöri siivelläeläjien avulla ja sekös teitä nyt sitten harmittaa kun pitäisi itsekkin uurastaa asioiden eteen. Mutta kun ei pysty eikä jaksa ja eläkkeelle pitää päästä siksi jo parikymppisenä. Ja sitten valitetaan kun ei kohta enää mitään julkisia palveluja o

Ymmärrätkö että se, ettei halua tehdä töitä ja se ettei tee ovat kaksi eri asiaa?

Ei mua kiinnosta yhtään istua toimistolla yli 8h joka ainoa päivä. Istun silti ja teen töitä. Teen näin vielä 40v vaikka miten paljon elämänlaatu laskee ja v*tuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mikäs siinä. Väestörakenne on vain niin väärään suuntaan kallellaan kuin olla ja voi. Tulee nykyisille nuorille tosi raskaat vuodet, mitä edessä päin siintää.

Vierailija
144/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mikäs siinä. Väestörakenne on vain niin väärään suuntaan kallellaan kuin olla ja voi. Tulee nykyisille nuorille tosi raskaat vuodet, mitä edessä päin siintää.

Nuoremmat polvet ehtii kyllä tehdä töitä ihan riittämiin, vaikka sinne töihin ei riemusta kiljuen rynni. 

Vierailija
145/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nelikymppisenä varsinaisesti kuulu tähän "nykynuorisoon", mutta nuorempaan sukupolveen kuitenkin.

Aloitin työt 14-vuotiaana koulun ohessa ja olen opiskellut kaikki lukion jälkeiset tutkintoni työn ohessa, ilman opintovapaata, olen korkeakoulutettu. Eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana, eli kaikki sitä ennen tehdyt työt ovat oman eläkkeen osalta menneet hukkaan.

Koko päiväistä työuraa on nyt takana 22 vuotta, olen rakentanut talon sinä aikana, mutta lapsia ei ole. En halua omia surkeita geenejäni kenenkään muun riesaksi, joten en ole ollut poissa työelämästä äitiysloman vuoksi.

Eläkeikäni on 69 vuotta. Jos terveenä pysyn niin työuraa tulisi kaiken kaikkiaan siihen mennessä 49 vuotta. Isovanhempani ovat olleet haudassa jo 60-vuoden kieppeillä ja omat vanhempani eivät olisi todellakaan työkykyisiä enää nyt, kun ovat seitsemän kymppisiä. Joten tuskin olen itsekään tuossa iässä enää työkykyinen, mikäli suvussa kiertävät muistisairaudet sun muut iskevät itseenikin.

Työelämä tässä 22 vuoden aikana on kiristynyt aivan järjettömästi ja ihmisistä revitään kaikki mitä irti saadaan.Ja tahti tulee varmasti vielä kiristymään lähivuosina.

Vierailija
146/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua töihin, eikä varsinkaan nykyisen kaltaiseen työelämään. Se syö sielun.

Nykyisin tehdään 2-3 ihmisen työt yhden ihmisen palkalla. Monet ei ehdi pitää taukoja vaan eväsleivät ja kahvit ryystetään töitä tehden. Töissä menee jatkuvasti yliajalle. Ei nykyeläkeläisetkään jaksaisi nykytyöelämää.

TÄMÄ. Omasta työstäni voin kertoa esimerkin, eikä tarvitse edes mennä kuin 5v ajassa taaksepäin. Kuormaa oli 3-4 eurolavaa ja sitä purkamassa oli 3-4 hengen tiimi. Tänä päivänä kuormamäärä on 6 eurolavaa ja se puretaan yksin. Pitää saada valmiiksi 7:n tunnin työvuorossa.

Tämä on vain yksittäinen esimerkki, mutta kuvaa tilannetta hyvin. Työmäärä on lisääntynyt todella paljon, mutta tekijät vähentyneet ja työajasta nipistetään koko ajan pikkuisen pois tehostamisen nimissä. Työntekijöistä tulee työkyvyttömiä, mutta ei se haittaa, kun aina voi ottaa uuden tilalle. Tulijoita kyllä on. Osatyökykyiset laitetaan kiertoon muihin yksiköihin, kun "ei ole tarjota" muokattua työtä. Siirrellään heittopussina paikasta toiseen kunnes työntekijä kyllästyy olemaan se heittopussi, jota ei mihinkään haluta, koska ei tarvita puoliksi työkyvytöntä mihinkään.

Vierailija
147/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nelikymppisenä varsinaisesti kuulu tähän "nykynuorisoon", mutta nuorempaan sukupolveen kuitenkin.

Aloitin työt 14-vuotiaana koulun ohessa ja olen opiskellut kaikki lukion jälkeiset tutkintoni työn ohessa, ilman opintovapaata, olen korkeakoulutettu. Eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana, eli kaikki sitä ennen tehdyt työt ovat oman eläkkeen osalta menneet hukkaan.

Koko päiväistä työuraa on nyt takana 22 vuotta, olen rakentanut talon sinä aikana, mutta lapsia ei ole. En halua omia surkeita geenejäni kenenkään muun riesaksi, joten en ole ollut poissa työelämästä äitiysloman vuoksi.

Eläkeikäni on 69 vuotta. Jos terveenä pysyn niin työuraa tulisi kaiken kaikkiaan siihen mennessä 49 vuotta. Isovanhempani ovat olleet haudassa jo 60-vuoden kieppeillä ja omat vanhempani eivät olisi todellakaan työkykyisiä enää nyt, kun ovat seitsemän kymppisiä. Joten tuskin olen itsekään tuossa iässä enää työkykyinen,

Elinajan odote on jo laskusuunnassa ja minä en kyllä usko että se siitä nousee tai että nuoret olisivat tämän hetkisiä vanhuksia terveempiä vanhoina. Veikkaan että päinvastoin. Työelämä (ja elämä muutenkin) on niin kuluttavaa, että sairauksia alkaa tulla entistä nuorempana. ja kun työelämä ei pysy siellä työpaikalla enää, vaan koska tahansa saattaa työpuhelin soida ja sähköposti laulaa. Meillä tunki miehen pomo "katsomaan vauvaa" isyysloman aikana ja alkoi siinä sitten myös työasioita hoitaa samalla. Tämä on kauheaa.

Oletan että esimerkiksi muistisairaudet alkavat vaivata monia asiantuntijoita jo 50-60v kintaalla kiitos työelämän. Stressi laukaisee monia muitakin sairauksia, eli nekin tulevat lisääntymään. Stressi aiheuttaa myös ylipainoa, mikä taas lisää eri sairauksien riskiä. Fyysisen työntekijöillä taas hajoavat paikat.

Lopputulos on, että ne jotka elää eläkeikään asti on jo ihan kehäraakkeja joko keholtaan tai mieleltään.

Vierailija
148/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 50v ja tehnyt töitä teinistä asti. Jo tässä ajassa työelämä on muuttunut. Todella kova kuori on pitänyt kasvattaa ettei anna repiä itseään hengiltä, kun kokoajan pitäisi tehdä enemmän ja nopeammin pienemmällä työntekijämäärällä. Yhtään en ihmettele miksi nuoret ei jää näille aloille töihin, vaihtelevat työpaikkaa ja miksi tekevät töissä vain sen verran kuin on pakko, katsovat vaan meitä "vanhoja" (35-50) ja näkevät kuinka rikki ihminen menee ihan fyysisesti kun tahti on aina liian kova ja tunnollisesti tehdään enemmän kuin jaksaisi. Kaupan ala.

Vierailija
149/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Suomessa on räjähtämässä käsiin se, että suuret ikäluokat vanhentuvat ja sairastavat ja vaativat lisää yhteiskunnan rahaa hoitoonsa. Ja tämä on tiedetty jo ainakin 30 vuotta, että tulee tapahtumaan ja edelliset Sipilä, Katainen ja Jyrkiboi hallitukset eivät osanneet ratkaista ongelmaa ja nyt tää koko homma on laiskan nuorison syytä? 

Asia harvinaisen selvä. 

Suurista ikäluokista on enää rippeet jäljellä, joten he eivät enää vaadi merkittvästi hoitoa. Nyt suurimmat ikäluokat ovat 20 vuotta sodanjälkeisiä suuria ikäluokkia myöhemmin syntyneitä normaalikokoisia ikäluokkia.

Vierailija
150/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hörru gnällpelle, problemet skulle inte finnas om ni slappkukar hade gjort barn. Era föräldrar gjorde massor, men ni har väl närmast koncentrerat er på att supa, slåss, runka och ha "rokuli". Nu skall det enda barnet ni fick gjort betala bägge era pensioner. Hur täcks ni gnälla?

Det lönar sig inte att göra barn till detta samhälle, punk och slut

Det finns andra samhällen. Man behöver inte begränsa sig till ett inom EU.

Vierailija
151/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia harvinaisen selvä. 

Yllätyksenä tuli nuorison työhaluttomuus, kovemmat vaatimukset ja yleinen ahistus.  Ei olisi pitänyt laskea nuorison varaan, samaa holhottavaa porukkaa kuin vanhatkin. 

Vierailija
152/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 50v ja tehnyt töitä teinistä asti. Jo tässä ajassa työelämä on muuttunut. Todella kova kuori on pitänyt kasvattaa ettei anna repiä itseään hengiltä, kun kokoajan pitäisi tehdä enemmän ja nopeammin pienemmällä työntekijämäärällä. Yhtään en ihmettele miksi nuoret ei jää näille aloille töihin, vaihtelevat työpaikkaa ja miksi tekevät töissä vain sen verran kuin on pakko, katsovat vaan meitä "vanhoja" (35-50) ja näkevät kuinka rikki ihminen menee ihan fyysisesti kun tahti on aina liian kova ja tunnollisesti tehdään enemmän kuin jaksaisi. Kaupan ala.

Meillä on nuoret olleet todella hätä kädessä kun tulevat töihin. Monella on hyvin väärä kuva siitä, millaista työelämä on (hassut esimerkiksi luulevat että taukoja ehtii pitää).

Mä olen sen verran nopea töissä, että ehdin heitä auttaa ja monet sanoo että epätoivo iskee koska ei he ehdi millään kaikkea vaadittua tekemään olemattomalla perehdytyksellä. Eipä siinä, yhdessä katsellaan sitten miten homma sujuu, mutta ei tuo mitään kivaa ole. Jotkut sanoo jopa että ovat perjantaisin niin loppu, että itkevät kotona.

Työelämä vaatii ihan liikaa ja kaikki ajatus työn ja perheen yhteensovittamisesta on korulauseita.

Vierailija
153/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt muista eläkeikää,mut aika korkea ( syntynyt 1971).Eläkekertymä pska nykynuoriso luulee,että me vanhat ollaan kultalusikka suussa syntyneitä no osa on osa ei todellakaan ole.Ja ihan on mulla IT taidot hallussa,en toki käytä Instassa niitä tehosteita enkä osaa poseerata selfieissä😂Ja alapeukkuja sataa...

Älä ny lässytä siinä!

70-lukulaiset on pahin kultalusikkasukupolvi.

Självklart, då de är de stora årskullarnas ögonstenar. De få som de stora årskullarna per kvinna ides föda.

Vierailija
154/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työelämän muutosta kuvaa hyvin suhtautuminen burn oltiin. Ennen jos joku jäi burnoutille (siis vaikka 10v sitten) työpaikalla alkoi massiiviset selvitykset siitä, miksi joku on uupunut ja mitä asialle voidaan tehdä. Sitä pidettiin hälytysmerkkinä.

Nyt se on flunssaan verrattava perussairaus, joka ohitetaan olan kohautuksella. Sitä on alettu pitää normaalina poissaolosyynä, joka ei vaadi mitään muutoksia. Sitä nyt sattuu että jotkut saa syksyllä flunssan ja toiset burnarin. 

Vierailija
155/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään nuorta, joka haluaisi "ison eläkkeen". Tuskin moni nuori aktiivisesti ajattelee koko asiaa. Mutta nyt ollaan toki tilanteessa, jossa nuoremmat sukupolvet eivät enää vaurastu vaan joutuvat kaikessa maksajan rooliin. Miksi he eivät saisi haluta itselleen hyvää elämää ja riittävää eläkettä, kun sen aika joskus koittaa?

Vierailija
156/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endast om de envisas med att bli i Finland. Varför skulle någon ung idag börja reparera tidigare ungas misstag och lättja?

Vierailija
157/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, tuossahan perheeseen tulee yhden palkka ja ainakin yhden eläke, lapset ja vanhukset voidaan hoitaa kotona ja menot pienenevät. Eikö täälläkin kilvan itketä, kun eläkkeet on hurjan suuria, tuossa systeemissä kaikki voittavat, kun se mummon 3800 euron eläke rapsahtaa käyttöön.

Ihan kuin se eläkeläinen muka antaisi sen eläkkeensä muiden käyttöön🤣🤣🤣Käyttäisi sen itseensä ja ne työssäkäyvät saisi edelleen viedä lapsensa päiväkotiin ja kustantaa koko lystin.

Tämä. Sukupolvet on eriyneet. Omista vanhemmista ja sisaruksista puhutaan kuin he olisi kaukaisia naapureita. Yhteisöllisyytä ei ole. Olen asunut 3 sukupolven perheessä aina ja se on antanut minulle valtavasti. Lapsena kodissa isovanhempien hoivassa, kun he vanhenivat, perheemme hoivasi heitä. Ehdimme silti omaakin elämää. Tämä sometus vie liikaa aikaa nyky perheiltä kuten kaikki muukin turha, esim kymmenet harrasteet. Työssä käynti oli ennen työtä. Hyvin fyysistäkin. 40tuntia viikko. Silti oli muutakin. Eläkeikää voisi nostaa 80v koska nuoret hoitaa kuntoaan saleilla ja syövät terveelistä ruokaa suoraan kaupan kiposta. Näin he kyllä jaksaa. 

Vierailija
158/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Jossain vaiheessa päätetään varmasti että mitään takuu/kansaneläkkeitä ei ole. Jos ei ole itse säästettyä eläkettä, työeläkettä tai omaisuutta, se on voivoi. Jossain vaiheessa tulee seinä vastaan ja kaikenlainen sosiaaliturva lakkaa.

Vierailija
159/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään nuorta, joka haluaisi "ison eläkkeen". Tuskin moni nuori aktiivisesti ajattelee koko asiaa. Mutta nyt ollaan toki tilanteessa, jossa nuoremmat sukupolvet eivät enää vaurastu vaan joutuvat kaikessa maksajan rooliin. Miksi he eivät saisi haluta itselleen hyvää elämää ja riittävää eläkettä, kun sen aika joskus koittaa?

Mä tiedän monia, jotka säästää eläkettä varten. Tai sitä varten että voivat jäädä työelämästä pois. Esimerkiksi kaikilla ystävilläni on sivubisnes, josta saatavat tulot menee suoraan säästöön ja sijoitetaan esim rahastoihin.Itse säästän toistaiseksi vain tilille, koska mulla ei ole rahaksi muutettavia taitoja.

Lähes kaikki alle 30v on sitä mieltä että eläkkeelle pääsee liian myöhään ja sen saaminen on liian epävarmaa. 

Vierailija
160/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien sukupolvien on turha tulla saarnaamaan jaksamisesta. Kansakoulupohjalla on lompsittu maan mahtavimpien virkamiesten joukkoon ja siellä kerätty pölyä kenties koko ura. Kovan luokan teknologiaa on ollut joku faksi ja helmitaulu eikä globaalistumisesta ole ollut tietoakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi