Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoremmat sukupolvet ei jaksa töissä, kuitenkin haluavat suuret eläkkeet

Vierailija
29.08.2024 |

Nuoremmat ei halua olla vkl töissä, koska on menoja. Ei jakseta tehdä töitä kun ahdistaa. Ei tehdä lapsia kun oma vapaus on tärkeää ja puolisokon haitaksi vapaudelle. Ei haluta vakiintua. Jotkut opiskelevat yli kolemkymppisiksi, toiset haluavat somettaa tai tehdä jotain kivaa työtä, vaikkei se elätä.Mutta eläkettä he tulevaisuudessa haluavat ja mahdollisemman paljon.

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinne 80v sitä ollaan hilaamassa. Itselleni se tarkoittaa kevyttä 64v työuraa, kun erehdyin menemään töihin jo 16v. Onko tosiaan niin, että mulla ei pidäkään olla mitään oikeutta ihan vain nauttia elämästä ilman sen kummempia velvollisuuksia? Onko se tosiaan kohtuullista?

Juuri kitytit sen ongelman; pitää nauttia elämästä ILMAN VELVOLLISUUKSIA. Ei ne vanhemmatkaan päässy nauttimaan eläkkeestään ilman velvollisuuksia ja moni vanhus on eläkkeellä esim puolison omaishoitaja. On paljon työperäisiä sairauksia, jotka rajoittavat eläkeiässä sitä nauttimista. Palkka on voinut olla pieni, tai jopa olematon esim maatilalan emännällä tai kotona lapsensa hoitaneella. Ei nyky eläkeläisen elämä ole hohdokasta ulkomaan matkailua tai kotimaan lomailua. Aika monella se on taistelua saada rahat riittämään lääkkeisiin ja ruokaan. Ja monella myös henkistä kärsimystä, kun omaiset, usein lapset ja lapsenlapset eivät käy tai ovat jopa kokona

No et sinäkään ilman sähköjä ole elänyt ja nuorena pääsit eläkkeelle ilman tyel-maksujen maksamisia. Teini-iästä pitäen kesälomailit palkallisesti. Sitten esiinnyt jonain työnsankarina. Edustat kaikkea mitä ikäluokassasi on pielessä. Meidän ikäluokka ei saa noista mitään, mutta sinä olet marttyyri. 

Vierailija
182/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on lisätulo.

Jos työtön tekee töitä 300 eurolla kuukaudessa niin työttömyyskorvausta leikataan 300 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla jos tekee ylitöitä niin sen saa myöhemmin vapaana, ei palkkana.

Vierailija
184/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa kun 24 vuotias valittaa televisiossa eläkeiästään

Kuinka niin?

Vierailija
185/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinne 80v sitä ollaan hilaamassa. Itselleni se tarkoittaa kevyttä 64v työuraa, kun erehdyin menemään töihin jo 16v. Onko tosiaan niin, että mulla ei pidäkään olla mitään oikeutta ihan vain nauttia elämästä ilman sen kummempia velvollisuuksia? Onko se tosiaan kohtuullista?

Juuri kitytit sen ongelman; pitää nauttia elämästä ILMAN VELVOLLISUUKSIA. Ei ne vanhemmatkaan päässy nauttimaan eläkkeestään ilman velvollisuuksia ja moni vanhus on eläkkeellä esim puolison omaishoitaja. On paljon työperäisiä sairauksia, jotka rajoittavat eläkeiässä sitä nauttimista. Palkka on voinut olla pieni, tai jopa olematon esim maatilalan emännällä tai kotona lapsensa hoitaneella. Ei nyky eläkeläisen elämä ole hohdokasta ulkomaan matkailua tai kotimaan lomailua. Aika monella se on taistelua saada rahat riittämään lääkkeisiin ja ruokaan. Ja monella myös henkistä kärsimystä, kun omaiset, usein lap

Kuka viitsii käydä boomerin luona kuuntelemassa kuinka tämä kehuu itseään ja ikäluokkaansa ja haukkuu lapsiensa ikäluokkaa. Samaan aikaan kun saa kuitenkin näiltä elatuksensa täysimääräisenä. Kyllä minua ihan suorastaan vtuttaa vanhempieni vuosikymmenien hyvä eläke. Pitäisi olla auttamassa heitä kun heille tulee mieleen. Siksi en  pidä heihin yhteyttä. Elämme niin eri todellisuutta. Heillä on aina loma ja raha riittää. En ymmärrä tätä kylmyyttä meitä nuorempia kohtaan , ihan kuin olisivat meidät tehnyt vain heidän eläkkeitä maksamaan ja heille on ihan ok että lapsensa joutuvat maksamaan itsensä kipeäksi heidän eläkkeitään ja työskentelemään 70-vuotiaksi. Tuohan on ihan perseestä.

Vierailija
186/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 50v ja tehnyt töitä teinistä asti. Jo tässä ajassa työelämä on muuttunut. Todella kova kuori on pitänyt kasvattaa ettei anna repiä itseään hengiltä, kun kokoajan pitäisi tehdä enemmän ja nopeammin pienemmällä työntekijämäärällä. Yhtään en ihmettele miksi nuoret ei jää näille aloille töihin, vaihtelevat työpaikkaa ja miksi tekevät töissä vain sen verran kuin on pakko, katsovat vaan meitä "vanhoja" (35-50) ja näkevät kuinka rikki ihminen menee ihan fyysisesti kun tahti on aina liian kova ja tunnollisesti tehdään enemmän kuin jaksaisi. Kaupan ala.

Meillä on nuoret olleet todella hätä kädessä kun tulevat töihin. Monella on hyvin väärä kuva siitä, millaista työelämä on (hassut esimerkiksi luulevat että taukoja ehtii pitää).

Mä olen sen verran nopea töissä, että ehdin heitä auttaa ja monet sanoo että epätoivo iskee koska ei he ehd

Jos on ollut 20 vuotta samassa työpaikassa niin tottakai töitä tekee nopeasti, kun kaiken osaa ulkoa. Toista se on mennä joka vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan ja olla hetken sijaisena.

Vierailija
187/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen kirjoitusvirheiden perusteella alikouluttautunut tämä ap ja läyhää netissä täydentääkseen omaa tyhjää elämää. 

Vierailija
188/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan työelämä on ihan karseaa.

Töitä ei ensinnäkään saa, ja jos saa, pomo soittelee tyyliin illalla klo 22 ilman mitään kunnon syytä, vaikka työaika oli kello 10-18. (On tapahtunut).

Yhdessäkään työpaikassa, jossa olen ollut, ei ole ollut työterveyshuoltoa, ja olen ollut noin kymmenessä. Pisin näistä työsuhteista oli yli 2 vuotta ja lyhyin 2 viikkoa.

Potkut saa, jos naama ei miellytä tai nukkuu 2 kertaa pommiin (ekasta kerrasta tuli varoitus, tokasta potkut), vaikka hoitaisi työnsä. Tai sitten saa potkut kahden päivän varoitusajalla ollenkaan riippumatta edes omasta toiminnasta, koska "budjetti loppui niin enää ei ole varaa palkata"

T. Nyt jo burnout 22v 

Vierailija
189/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin valittaisit sinäkin, jos eläkeikäsi olisi 68v7kk.

Olen 69 v ja edelleen työssä.

Revi siitä.

Mikset luovuta paikkaasi nuoremmille?

Ei oo tulijoita!

Vierailija
190/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai me vanhemmatkaan oltais haluttu jos olis voinut valita.

Jaa.  Mitenkäs sen ajan saa kulumaan ilman mielekästä tekemistä siten ettei pää sekoa lopullisesti ja päädy nauttimaan sairaseläkettä jo reilu parikymppisenä.

Tiktokkia selaamalla ja seuraamalla se ei ainakaan onnistu.

Nyt tulee mullistava uutinen: nuoriso ei selaa koko ajan tiktokia ja somea. Ne harrastaa asioita. Mummoasioita. Esimerkiksi neulomista, hilloamista, puutarhanhoitoa, sienestämistä, ruuanlaittoa ym.

Vanhukset haluaa vain nähdä somen ja foodoran, jotta pääsevät heiluttamaan huulia ja haukkumaan. Tosiasiassa kaikki heidän oletuksensa nykynuorista ovat pielessä. 

Mihin esim terve nuori tarvitsee vuokrasähköpotkulaut

Itse käytän sitä bussin korvikkeena, Turussa bussikortti maksaa opiskelijallekin 38€/kk ja tuollainen sähköpotkulauta 25€/kk/300min ajoa ja bussit toimivatkin ihan huonosti ja ovat aina myöhässä. Kuljen sillä kiireessä noin 3-4km matkat ja säästää todella paljon aikaa verrattuna busseihin. Kaupunkipyöräkin olisi kyllä vaihtoehto, mutta olin tuon potkulautajäsenyyden ostaessani 39 asteen kuumeessa viikon, jolloin oli parempi mennä tuolla esim. Apteekkiin.

T. Opiskelija

Vierailija
191/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin valittaisit sinäkin, jos eläkeikäsi olisi 68v7kk.

Olen 69 v ja edelleen työssä.

Revi siitä.

Eläkeikäsi olet kuitenkin jo saavuttanut.

Vierailija
192/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei ensinnäkään saa, ja jos saa, pomo soittelee tyyliin illalla klo 22 ilman mitään kunnon syytä, vaikka työaika oli kello 10-18. (On tapahtunut).

Yhdessäkään työpaikassa, jossa olen ollut, ei ole ollut työterveyshuoltoa, ja olen ollut noin kymmenessä. Pisin näistä työsuhteista oli yli 2 vuotta ja lyhyin 2 viikkoa.

Potkut saa, jos naama ei miellytä tai nukkuu 2 kertaa pommiin (ekasta kerrasta tuli varoitus, tokasta potkut), vaikka hoitaisi työnsä. Tai sitten saa potkut kahden päivän varoitusajalla ollenkaan riippumatta edes omasta toiminnasta, koska "budjetti loppui niin enää ei ole varaa palkata"

T. Nyt jo burnout 22v 

Nukkuu kaksi kertaa pommiin?! 

Olen ollut töissä 30 vuotta ja nukkunut pommiin yhden kerran. Suurin osa ei sitä yhtäkään. Kuule, siellä töissä pitää olla just silloin, kun se alkaa.

Vierailija
193/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nyt jo burnout 22v 

Nukkuu kaksi kertaa pommiin?! 

Olen ollut töissä 30 vuotta ja nukkunut pommiin yhden kerran. Suurin osa ei sitä yhtäkään. Kuule, siellä töi

On se puhelinmyynti ja ihmisille turhuuksien tyrkyttäminen niin tärkeetä ettei yhtään saa myöhästyä :D

Otin ne kyseiset potkut lopulta vastaan ihan ilolla, oisin vaan hajottanut siellä terveyteni lopullisesti.

Vierailija
194/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän katkeroittaa, kun tällaisesta duunarin 3000€/kk bruttopalkasta maksaa itse 215€ TyEL-maksuja ja työnantajalle koituu eläkemaksuja tuosta palkkasummasta vielä melkein 600€ lisää. Miettikää 800€ kuukausittaisesta omasta työpanoksesta eläkkeiden maksuun, joista ei itse tule ikinä näkemään kuin joitain senttejä. 

Vierailija
195/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vähän katkeroittaa, kun tällaisesta duunarin 3000€/kk bruttopalkasta maksaa itse 215€ TyEL-maksuja ja työnantajalle koituu eläkemaksuja tuosta palkkasummasta vielä melkein 600€ lisää. Miettikää 800€ kuukausittaisesta omasta työpanoksesta eläkkeiden maksuun, joista ei itse tule ikinä näkemään kuin joitain senttejä. 

Tämän summan jos saisi itse sijoittaa vaikka hyvin maltillisella 3% keskimääräisellä vuosikorolla (ja oletuksella että summa pysyy kuukausittain keskimäärin samana), olisi puoli miljoonaa täynnä jo hieman yli 30:ssa vuodessa. 10:ssa vuodessa monen ensimmäisen asuntolainan verran, 112000€. 

Vähän osviittaa kuinka helvetin kalliiksi nykynuorille tämä malli tulee elämänsä aikana.

Vierailija
196/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vain päätettäisi, että vaikkapa 2000-luvulla syntyneiden ei tarvitsisi maksaa enää eläkemaksuja? Se olisi reilua.

Vierailija
197/197 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain päätettäisi, että vaikkapa 2000-luvulla syntyneiden ei tarvitsisi maksaa enää eläkemaksuja? Se olisi reilua.

Mielestäni koko järjestelmän voisi räjäyttää siten, että eläkemaksujen maksaminen lakkautettaisiin kertaheitosta ja kertyneet varat jaettaisiin tasan sen mukaan, kuinka suuren osuuden kukakin niistä on maksanut. Poistuneet palkkakulut lisättäisiin suoraan nettopalkkaan ja ne saisi jokainen itse säästää/sijoittaa/ryypätä/narkata miten huvittaa Saisi jokainen pitää itsestään huolen ilman valtion holhousta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan