Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoremmat sukupolvet ei jaksa töissä, kuitenkin haluavat suuret eläkkeet

Vierailija
29.08.2024 |

Nuoremmat ei halua olla vkl töissä, koska on menoja. Ei jakseta tehdä töitä kun ahdistaa. Ei tehdä lapsia kun oma vapaus on tärkeää ja puolisokon haitaksi vapaudelle. Ei haluta vakiintua. Jotkut opiskelevat yli kolemkymppisiksi, toiset haluavat somettaa tai tehdä jotain kivaa työtä, vaikkei se elätä.Mutta eläkettä he tulevaisuudessa haluavat ja mahdollisemman paljon.

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä haluan ison eläkkeen, jos joudun paiskimaan sen eteen töitä yli 70-vuotiaaksi asti. Ainakin sen pitää olla isompi kuin näiden nykyeläkeläisten, jotka ovat päässeet eläkkeelle jo 63-vuotiaana.

Ihan käsittämätöntä, että eläkeikä riippuu syntymävuodesta. Sen pitäisi olla kaikille sama.

Suurin osa näistä 63 vuotiaina eläkkeelle jääneistä ei opiskellut lähes kolmekymppiseksi.

Vierailija
82/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin koneet painamaan rahaa kuin viimeistä päivää ja setelit leijumaan ilmaan tuulen mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62v ja työpaikassani vanhin on 66v ja nuorin 23v. Noin 10 työntekijää. Kaikki tekee kaikkea, nuoret vähän nopeammin, vanhat vähän tarkemmin. Eläkkeelle haluavat nopeasti kaikki yli 50v työkaveriani, mutta tämä yksi tekee työtä 68 vuotiaaksi. Itsellä korkein eläkeikä on noin 70v. Tätähän ei missään kerrota että nyky 60vuotiaat voi olla töissä paljon yli eläkeiän. Nuoret taas puhuvat kovasti kuinka eivät näe eläkeikää, se on kuitenkin alle 70v ja ihmisten työkyky on parempi vanhemmaksi koska kuntoillaa, työt on kevyitä, koneellistuneita, tuntimäärät pieniä, työvuosia kertyy vähän, kun pitkään opiskellaan, lapsia ei tehdä eikä taloja rakenneta. Nuoret pääsee elämässä melko helpolla. Syyhän ei ole yksin nuorissa vaan heidän vanhemmissaan jotka heidät on kasvattaneet minä-minä keskeisiksi.

Tuolla tarkoitetaan yleensä sitä, ettei uskota että on mitään eläkettä ylipäänsä enää. 

Vierailija
84/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa kun 24 vuotias valittaa televisiossa eläkeiästään

Niin valittaisit sinäkin, jos eläkeikäsi olisi 68v7kk.

En valittanut, kun pääsin 65 v 3 kk ikäisenä, yli 40 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle. Olen myös opiskellut useampia tutkintoja, sekä sinä aikana elänyt ja asunut aivan omin kustannuksin ilman tukia.

Niinpä. Mä olen 32. Tehnyt tässä vaiheessa töitä 16v. Myös useampi tutkinto korkeakouluista ja koko ajan töissä, ei tukia opiskeluaikana Lapsia on 3, eli niitäkin riittävä määrä. Jokaisen kanssa olen ollut pari viikkoa kotona.

Kiitoksena tästä mun työura kestää vähintään 56v, todennäköisesti enemmän ja pääsen eläkkeelle kun olen niin raihnainen etten mitään jaksa.

Siihen asti

Miksi olet ollut lasten kanssa kotona vain pari viikkoa? Vai oletko heidän isänsä? Äitiyslomahan on pidempi.

Vierailija
85/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt muista eläkeikää,mut aika korkea ( syntynyt 1971).Eläkekertymä pska nykynuoriso luulee,että me vanhat ollaan kultalusikka suussa syntyneitä no osa on osa ei todellakaan ole.Ja ihan on mulla IT taidot hallussa,en toki käytä Instassa niitä tehosteita enkä osaa poseerata selfieissä😂Ja alapeukkuja sataa...

"IT" taidot hallussa ja et osaa edes väliä käyttää kirjoituksessa. lienet känninen nyhverö -71 ja katkera?

Vierailija
86/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä haluan ison eläkkeen, jos joudun paiskimaan sen eteen töitä yli 70-vuotiaaksi asti. Ainakin sen pitää olla isompi kuin näiden nykyeläkeläisten, jotka ovat päässeet eläkkeelle jo 63-vuotiaana.

Ihan käsittämätöntä, että eläkeikä riippuu syntymävuodesta. Sen pitäisi olla kaikille sama.

Suurin osa näistä 63 vuotiaina eläkkeelle jääneistä ei opiskellut lähes kolmekymppiseksi.

Pakko opiskella, kun nykyään ei pääse vakituisiin töihin pelkällä ylioppilastutkinnolla. Ja jos/kun edellinen pesti loppuu, sinun pitää opiskella lisää, koska joka paikkaan tarvitsee jonkun tietyn tutkinnon.

Vierailija
87/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tämä on nähty. Sillä aikaa kun vanhat ja niin erinomaiset hoitajat tekevät omaan tahtiinsa, joutuu se nuori paiskimaan töitä tuplavaihdilla.

Ja se vanha ensin hoitaa potilasta iäisyyden, vaikka ei saisi. Sitten vaihtaa kuulumiset sen toisen vanhan ja erinomaisen kanssa ja lopulta toteavat että jos kuppi kahvia päälle.No hups vaan 1/4 päivästä kuluikin tuohon ja joku muu hoiti kaikki ne muut potilaat.

Sama toimistolla. Kaksi vanhaa toimistokuukkelia tulevat töihin klo 7. Käytävällä käyvät kovaa keskustelua 7.15-7.30 siitä miten he ovat aina yksin klo 7 töissä. Me muut ollaan omissa työhuoneissa myös klo 7, mutta turha antaa sen häiritä.

No siitä sitten toimistokuukkelit jatkaa hakemaan aamukahvia ja seuraava näköhavainto voidaan tehdä klo 9, koska toimistokuukkelin tietokone tekee jotain outoa tai sitten toimistokuukkeli ei saa mustavalkotulostinta tuottamaan väritulosteita.

Kello tulee 10 ja toimistokuukkelit suuntaavat lounaalle. Sieltä tullaan klo 12 kalkattaen ja mukaan on tarttunut kolmas toimistokuukkeli. Ihmettelevät yhdessä jotain perusasiaa. Kello tulee 13 ja onkin iltapäiväkahviaika. Sieltä tullaan klo 14 ja sitten ehtii hetken näpyttää koneella ja voikin lähteä klo 15 kotiin.

Samaan aikaan muut tekee kuukkeleiden työt, jotta homma saadaan eteenpäin.

Vierailija
88/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62v ja työpaikassani vanhin on 66v ja nuorin 23v. Noin 10 työntekijää. Kaikki tekee kaikkea, nuoret vähän nopeammin, vanhat vähän tarkemmin. Eläkkeelle haluavat nopeasti kaikki yli 50v työkaveriani, mutta tämä yksi tekee työtä 68 vuotiaaksi. Itsellä korkein eläkeikä on noin 70v. Tätähän ei missään kerrota että nyky 60vuotiaat voi olla töissä paljon yli eläkeiän. Nuoret taas puhuvat kovasti kuinka eivät näe eläkeikää, se on kuitenkin alle 70v ja ihmisten työkyky on parempi vanhemmaksi koska kuntoillaa, työt on kevyitä, koneellistuneita, tuntimäärät pieniä, työvuosia kertyy vähän, kun pitkään opiskellaan, lapsia ei tehdä eikä taloja rakenneta. Nuoret pääsee elämässä melko helpolla. Syyhän ei ole yksin nuorissa vaan heidän vanhemmissaan jotka heidät on kasvattaneet minä-minä keskeisiksi.

No nyt. Se, että ei ole töitä tai tehdään silpputöitä, ei ole juurikaan rahaa edellä mainitusta syystä (mm. lapsiin tai taloon) on helppoa?

Vierailija
89/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinpä. Mä olen 32. Tehnyt tässä vaiheessa töitä 16v. Myös useampi tutkinto korkeakouluista ja koko ajan töissä, ei tukia opiskeluaikana Lapsia on 3, eli niitäkin riittävä määrä. Jokaisen kanssa olen ollut pari viikkoa kotona.

Kiitoksena tästä mun työura kestää vähintään 56v, todennäköisesti enemmän ja pääsen eläkkeelle kun olen niin raihnainen etten mitään jaksa.

Siihen asti kuuntelen boomerien lässytystä siitä miten surkea olen joka tavalla. Myös siis töissä, koska valitettavasti eläkeläiset on meilläkin suurin ja aktiivisin asiakasryhmä."

Aika harva opiskelee ilman mitään tukia useamman tutkinnon korkeakoulussa, eikä muussakaan. Olet varmaan yrittäjä koska äitiysloma on kyllä hieman pidempi kuin kaksi viikkoa. Eläkkeelle pääsisit 70 vuotiaana. Opiskelun perusteella olet jossain paperinpyöritys tehtävässä tms ei ruumiillista rasitusta vaativassa työssä. Sitä kyllä jaksaa, terveydenhoito, kuntoilu ja hyvä ravinto mitä on saatavilla, tukee asiaa. Lapset saa kätevästi työpäiviksi hoitoon ja einekset auttaa kokkailussa, pesukoneet pesee ja robotti-imuri siivoaa. Luulen että näillä rasitteilla elät 100vuotiaaksi, joten ehdit 30v rokottaa yhteiskuntaa eläkkeelläsi.

Vierailija
90/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nuorempana harmittelen minkälainen maailma meille nuoremmille jää. Äitinikin sanoi, että täällä Suomessa tapahtuu mitä tapahtui 30 -luvulla.

Vierailija
91/197 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ollut lasten kanssa kotona vain pari viikkoa? Vai oletko heidän isänsä? Äitiyslomahan on pidempi.

Olen isä. Vaimo oli lasten kanssa pidempään kotona. Se ei ollut viestini pointti kuitenkaan, jos huomasit. Vaan se että kyllä nuoremmat tekee yhtä paljon kun vanhat, mutta vanhat haluaa vain haukkua. Aina ja kaikkialla.

Vierailija
92/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa kun 24 vuotias valittaa televisiossa eläkeiästään

Naurettavaa kun vapaamatkustaja boomerit valittaa kaikesta.

Vierailija
93/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret eivät haluaisi eläkettä samanlaisin ehdoin kuin suuret ikäluokat? Kova kiire oli noomereillq töistä pois, kun jo 59v keskimäärin poistuivat työvoimavahvuudesta. Nyt työelämän alkavien eläke-ehdot ovat karmeat. Hirveä maksurasite ja tavoittamattomiin kadonnut eläkeikä. Siinä on motivaatio koetuksella. Näkymät ovat todella huonot. Lisää motivaatioita alentaa elättien joukko joka sylkee ap:n tavoin päin elättäjiään ja itse elää paksusti vuosikymmenien lomallaan..ja muiden piikkiin tietysti.

Vierailija
94/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloja ei rakenneta, koska siihen ei ole varaa. Isovanhemmilla

Heitä ei tyel-maksut rasittaneet, jäi rahaa käyttää elämän isoihin projekteihin ja selvitä niiden veloista nopeasti ja siten edullisestikin. 

Vierailija
95/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät kuitenkaan muista sitä, että meidän sukupolvi ei ole saanut senttiäkään eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Enkä usko että nykysukupolvesta huonojen elintapojen vuoksi kovinkaan moni elää edes 70-vuotiaaksi. Vaikka elinajan on ennustettu nousevan, se ennuste ei ota huomioon sitä, että nykypolvi lähinnä istuu ja syö sipsejä. 

Vierailija
96/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla oli varaa myös taloihin, koska ensin ostettiin pieni asunto ja siitä mentiin eteenpäin. Lisäksi rahaa ei kulunut elektroniikkaan juuri yhtään. Kukaan ei rakentanut ensimmäiseksi asunnoksi yli 200 neliön taloa, kuten nykyään tehdään ja halutaan tehdä mutta ensin pitää olla uusin iphone jokaisella perheenjäsenellä. Kateelliset jättää aina huomioimatta asioita. Kyllähän  minunkin vanhempani ostivat uudehkon rintamamiestalon jo nuorena. Mutta heillä oli jo sitä ennen 1h+k tupa maalla. Tuossa rintamamiestalossa oli ulkohuussi ja rakentamaton yläkerta. 

Vierailija
97/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nuoriso töihin  tienaamaan sitä eläketurvaa, 

Hopi hopi. 💰

Vierailija
98/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isä. Vaimo oli lasten kanssa pidempään kotona. Se ei ollut viestini pointti kuitenkaan, jos huomasit. Vaan se että kyllä nuoremmat tekee yhtä paljon kun vanhat, mutta vanhat haluaa vain haukkua. Aina ja kaikkialla.

Nykyisistä nuorista osa tekee, osa istuu kännykällä. SItten kun näistä kännykällä istujista valitetaan, soittaa äiti että mun lasta kiusataan työpaikalla. Sellaisia tasaisia tekijöitä ei ole, osa tekee tosi paljon ja osa ei tee mitään, ehkä yhden työn päivässä kun ohjataan ja se töihin ohjaaminen koetaan kiusaamisena. 

Vierailija
99/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nuoriso on kyllä kuutamolla elämänsä kanssa.

Aikakin suomessa

Vierailija
100/197 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt muista eläkeikää,mut aika korkea ( syntynyt 1971).Eläkekertymä pska nykynuoriso luulee,että me vanhat ollaan kultalusikka suussa syntyneitä no osa on osa ei todellakaan ole.Ja ihan on mulla IT taidot hallussa,en toki käytä Instassa niitä tehosteita enkä osaa poseerata selfieissä😂Ja alapeukkuja sataa...

"IT" taidot hallussa ja et osaa edes väliä käyttää kirjoituksessa. lienet känninen nyhverö -71 ja katkera?

Lauseen alkuun suuret alkukirjaimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän