Kävin ensitapaamisella terapeutilla. Mistä tietää, että on varmasti sopiva terapeutti itselleen?
Tarvitsen psykoterapiaa erittäin kipeästi. Nyt sitten kävin tapaamisella.
Minun oli hyvin helppo keskustella hänen kanssaan. Tunsin oloni turvalliseksi. Avauduin paljon ja löysin keskusteluun punaisen langan. En lainkaan sössöttänyt tai unohdellut sanoja, kuten minulla normaalisti voisi käydä jos jännitän.
Oli hyvin luontevaa keskustelua ja terapeutti oli todella lämmin ja mukava. Hän sanoikin, että hänestä tuntuu, siltä, että meidän yhteys toimii ja molemmilla oli hyvä mieli istunnon jälkeen.
Hän kuitenkin painotti miettimään, että onko minulla itsellä tosiaan sellainen olo, että hänen kanssaan tahdon prosessin aloittaa.
Minä en epäile lainkaan mutta onko tässä nyt jotain sellaista mitä pitäisi vielä miettiä?
Kommentit (22)
Ei tarvitse miettiä. On hyvän terapeutin merkki, että sanoi noin.
Sehän riippuisi mulla ainakin, että jaksanko kuunnella sen ääntä. Olen meinaan töissä ohimennen parit psykat kuullu juttelevan, että puheääni kuulostaa vauvan lässytykseltä minun mielestä, että itse en kestäisi ainakaan niitä pahan paikan tullen. Ja joskus kyllä kun lapset oli pieniä, niin neuvolan työntekijä lässytti minulle kuin pikkuvauvalle. Onneksi ne ajat on ohi. Tietynlainen äänensävy ja omiin korviin sopiva saa ainakin minun päässä zen tunnelman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää käydä viidellä eri terapeutilla ja valita se terapeutti, jonka kanssa henkilökemiat sopivat parhaiten.
Ei minusta tarvi, jos nyt intuitio sanoo tämän kohdalla, että siinä on ihminen jonka kanssa pystyn vuorovaikutukseen riittävän avoimesti ja helposti, niin voi sen ensimmäisenkin vaan ottaa. Näissä kannattaa huomata, että terapeuteille on usein vaikea saada edes aikoja, monet on täyteen bookattuja ja uusia potilaita otetaan vain harvoin. Voi menettää mahdollisuuden siihen ensimmäiseen, jos alkaa shoppailla ja kokeilla monia.
Ei sen terapeutin kanssa tarvi olla mitään maagista henkilökemiaa, vaan tosiaan riittävästi avoimuutta ja luottamusta, että yhteistyö onnistuu. Esim. itse käyn terapeutilla, joka usein jopa ärsyttää minua. Mutta se on oikeastaan oikein hyvä, saanpa siinä samalla tutkia omaa ärtymystäni ja sen syitä, yhdessä terapeutin itsensä kanssa. Ja meille on muodostunut sellainen toimintatapa, että hän haastaa minua mielipiteistäni, ja minä yritän perustella oman näkökantani. Ei hän niitä perusteluja kaipaa, mutta minulle itselleni siinä perustellessa selkiytyy logiikka, jolla mieleni on päätynyt tai päätymässä tiettyyn ratkaisuun. Samalla harjoittelen sitä, että opin pitämään puoleni ja ottamaan vastaan kritiikkiä, joissa asioissa mulla on ongelmia - terapian alussa mun reaktio kritiikiksi kokemaani oli lähinnä itsesurkuttelu, että minä olen huono, taas en osaa, taas teen väärin. Nyt syntyy jo tervettä vastarintaakin.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuisi mulla ainakin, että jaksanko kuunnella sen ääntä. Olen meinaan töissä ohimennen parit psykat kuullu juttelevan, että puheääni kuulostaa vauvan lässytykseltä minun mielestä, että itse en kestäisi ainakaan niitä pahan paikan tullen. Ja joskus kyllä kun lapset oli pieniä, niin neuvolan työntekijä lässytti minulle kuin pikkuvauvalle. Onneksi ne ajat on ohi. Tietynlainen äänensävy ja omiin korviin sopiva saa ainakin minun päässä zen tunnelman aikaan.
Ei kyllä lässyttänyt tai muutenkaan millään tavalla ollut sellaisia piirteitä jotka sai ärsytystä aikaan. Tosi hyvin vain yksinkertaisesti meni. Oli läsnä ja kuunteli. Mitään huonoa sanottavaa ei ole ja heti vain tuntui, että meillä keskustelu toimii. Yllätyin itsekin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse miettiä. On hyvän terapeutin merkki, että sanoi noin.
Minunkin mielestäni. Olen todella iloinen, että hänet tapasin. Yksinkertaisesti en keksi mitään syytä miksi tässä pitäisi vielä miettiä. Kävimme jo kipeitä asioita läpi minun aloitteesta ensitapaamisella ja hän kyllä kuunteli ja oli sellainen turvallinen ihminen. En minä sen paremmin osaa selittää. Ap
Terapeuttia on ylipäänsä vaikea löytää. Eiköhän tuo ole sinulle oikea.
Itse luotin siihen tunteeseen, joka terapiakäynnistä jäi. Ensimmäinen oli ehdoton ei, seuraava vähän parempi mutta jokin siinäkin tökki, kolmannen kohdalla ajattelin, että olen löytänyt "oman ihmiseni". Eikä ole tarvinnut katua.
Minulle vaikuttaa myös terapeutin työtavat. Esim. käyttääkö ihan huuhaa-menetelmiä harjoituksina.
On niin toiveikas olo, että vihdoin pääsen työstämään näitä asioita. Siis sellainen olo, että elämästäni ehkä voisikin tulla vielä jotain ja ehkä löydän itseni. Kiitollinen ja liikuttunut olo.
Olen niin valmis tähän. Ap
Sinulla kävi tuuri! Onnea matkaan. <3
Vierailija kirjoitti:
On niin toiveikas olo, että vihdoin pääsen työstämään näitä asioita. Siis sellainen olo, että elämästäni ehkä voisikin tulla vielä jotain ja ehkä löydän itseni. Kiitollinen ja liikuttunut olo.
Olen niin valmis tähän. Ap
Se on oikeasti niin suuri helpotus, kun löytää sopivan ihmisen eikä tarvitse enää selviytyä yksin. Saa toivoa. Joku näkee sinut ja haluaa auttaa. Kaikkea hyvää ja voimia polullesi :)
Jos ensivaikutelma olisi hyvä, jatkaisin terapiassa käymistä. Sitten jos muutaman kuukauden jälkeen terapia ei olisi vaikuttanut mitenkään, niin miettisin asiaa uudestaan.
No ei kai ole sitten mietittävää. Niin kauan kun tuntuu että kaikki on ok. Saa ajatella tietenkin itse, ei ole johdateltavana. Kaksipuolinen. Ehkä on ammattilainen sittenkin?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla kävi tuuri! Onnea matkaan. <3
Kiitos! <3
Ap
Onko perusasiat puhuttu: Tietääkö hän, miten oireilet. Miten aikoo auttaa sinua. Tiedätkö hänestä riittävästi kuten koulutus- ja työkokemusasiat. Miten edetään ongelmatilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko perusasiat puhuttu: Tietääkö hän, miten oireilet. Miten aikoo auttaa sinua. Tiedätkö hänestä riittävästi kuten koulutus- ja työkokemusasiat. Miten edetään ongelmatilanteissa.
Tietää ja tiedän. Ap
Jos on siis ihan laillistettu psykoterapeutti ja on hyvä fiilis, aloittaisin itse. Kyllä intuitio sanoo. Olen itse käynyt todella monilla terapeuteilla, joistain jää vain se fiilis, että homma ei toimi ja kemiat ei kohtaa, vaikka terapeutti olisikin ihan mukava, ammattimainen jne.
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus hänellä on?
On psykoterapeutti.
Ap
Sinun pitää käydä viidellä eri terapeutilla ja valita se terapeutti, jonka kanssa henkilökemiat sopivat parhaiten.