Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääetiketti, kun on toivottu lahjaksi rahaa

Vierailija
29.08.2024 |

Hääpari on toivonut häälahjaksi rahaa häämatkaa varten. Minulle tämä on täysin ok, mutta vanhana tätinä olen epätietoinen, miten tällaisessa tilanteessa on tapana toimia hääpaikalla: vienkö parille kuitenkin onnittelukortin vai menenkö paikalle tyhjin käsin? Tilisiirron olen jo tehnyt.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa häissä missä olen viime vuosina ollut hääpari on toivonut rahaa. Yleensä muotoiltu kutsuun niin että krääsää on jo tarpeeksi että toivovat osallistumista häämatkakassaan. Silti jotkut tuovat niitä pyyhkeitä ja kulhoja ja niille on ollut lahjapöytä johon kortitkin laitettu. En ole kaikkiin häihin edes vienyt korttia vaan pelkkä raha tilille ja viestiin onnittelut.

Vierailija
42/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni häät oli rahankerjäyshäät. Vei periaatteesta jotain tavaraa. Naimisiin ei mennä rahan takia tai ei pitäisi mennä. Naimisiin pitäisi mennä vain rakkaudesta.  Jos menisin naimisiin, niin ilmottaisinz että jos lahjan haluaa tuoda, niin jotain kestävää ja hyödyllistä. Ei tarvi olla kallista. Ajatus on tärkein.

Ja viisikymmentä vierasta tuo jotain "hyödyllistä". Hirveä määrä ylimääräistä rojua. Todella typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa en anna. Minulla on niin paljon hyviä antiikkiesineitä kotona että sieltä valitsen lahjan. Myykööt sen itse Torissa jos eivät arvosta. 

Oletpa ilkeä, siis haluat päästä turhasta roinastasi vain eroon. Paras ,kun et mene niihin häihin tai pyydät nuoren parin kotiisi valitsemaan , jos he jotain sieltä haluavat.

Vierailija
44/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin häissä, missä morsiuspari toivoi rahalahjaa "häämatkaa" varten. Kuukauden päästä sulho lähti liitosta käveleen kun selvisi, että morsmaikku oli vetänyt lahjarahat välistä. Tuon vuoksi en anna lahjaksi rahaa.

Jos olisi ollut toisinpäin, että sulho veti välistä, niin johan olisi tullut yläpeukutuksia morsmaikulle, kun lähti liitosta. Totuushan on, että häät ovat nykyään vain naisia varten. Miksi AINA puhutaan prinsessahäistä eikä ikinä prinssihäistä????? Yksinkö se morsian vihitään ja sulho on pelkkä statisti???? Rahankerjuuta koko häätouhu, kuten nykyään kaikki juhlat (ristiäiset, rippi ym).

Vierailija
45/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi rahankerjuu on moukkamaista!

Joo. Kaikkien pitäisi viedä lahjaksi turhia kippoja ja kuppeja, joilla hääpari ei tee mitään. Se ei ole yhtään moukkamaista.

No miksi sitten pitää viedä yhtään mitään, jos lahjat ei kelpaa?  Raha toki kelpaa, muttei muu. 

Niin? Mikä siinä on ongelma, ettei hääpari halua turhaa tavaraa?

Vierailija
46/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni häät oli rahankerjäyshäät. Vei periaatteesta jotain tavaraa. Naimisiin ei mennä rahan takia tai ei pitäisi mennä. Naimisiin pitäisi mennä vain rakkaudesta.  Jos menisin naimisiin, niin ilmottaisinz että jos lahjan haluaa tuoda, niin jotain kestävää ja hyödyllistä. Ei tarvi olla kallista. Ajatus on tärkein.

Mitä, jos kestävää ja hyödyllistä on jo enemmän kuin tarpeeksi?

Vierailija
47/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin häissä, missä morsiuspari toivoi rahalahjaa "häämatkaa" varten. Kuukauden päästä sulho lähti liitosta käveleen kun selvisi, että morsmaikku oli vetänyt lahjarahat välistä. Tuon vuoksi en anna lahjaksi rahaa.

Jos olisi ollut toisinpäin, että sulho veti välistä, niin johan olisi tullut yläpeukutuksia morsmaikulle, kun lähti liitosta. Totuushan on, että häät ovat nykyään vain naisia varten. Miksi AINA puhutaan prinsessahäistä eikä ikinä prinssihäistä????? Yksinkö se morsian vihitään ja sulho on pelkkä statisti???? Rahankerjuuta koko häätouhu, kuten nykyään kaikki juhlat (ristiäiset, rippi ym).

Häät maksaa keskimäärin n. 10 000 euroa plus mahdollinen häämatka. Miten paljon sä kuvittelet, että ihmiset sitä rahaa antaa, jotta tuossa mitenkään pääsisi voitolle? 

Ja ei, missään tapauksessa ei olekaan tarkoitus tehdä häillä voittoa, mutta kun monelta on aivan kateissa tuo, että paljonko niihin häihin oikeasti kuluu rahaa. Ei ole kovin kannatta rahankeruutapa.

Vierailija
48/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa en anna. Minulla on niin paljon hyviä antiikkiesineitä kotona että sieltä valitsen lahjan. Myykööt sen itse Torissa jos eivät arvosta. 

Sinähän se vasta moukka olet.

Vierailija
49/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäis mennä naimisiin, jos ei oo varaa. Miks pitää heti alkaa mankua rahaa sukulaisilta ja ystäviltä?

Sun pitäisi kuitenkin saada syödä "ilmaiseksi"? 

Vierailija
50/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että kaikki hääpaikalle tuotu pitää viedä sieltä pois. Korteista ei tosin isoa vaivaa ole, mutta itse en ole vienyt edes sitä korttia, koska lahja ja onnittelut näkyvät tilitiedoissa.

Kenelle ojennat sen kortin? Hääparille, joka ei kättelystä pääse mihinkään? Lahjat on voinut viedä häälahjapöytään.

Kai sen kortinkin voi sinne viedä? Ei voi olettaa, että kaikki antavat rahaa, vaikka se olisikin hääparin toive. Toive kun tosiaan on pelkkä toive, ei mikään vaatimus tai tilaus. Joku siis saattaa hyvinkin tuoda muun lahjan. Ja moni varmasti tuo kortin, joten eiköhän ole huomioitu, että jonkilainen pöytä on hyvä varata tätä ajatellen. Kortti on kiva konkreettinen muisto hääparille. 

Vierailija
51/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuoret ovat asuneet yhdessä jo pari vuotta ja ovat erittäin harkiten hankkineet kotiinsa kaiken tarvitsemansa. Kun he pitävät häät, niin ilmoittavat taatusti selkeästi haluavatko rahaa vai jotain muuta tarkalleen.

Tämä on erittäin fiksu tapa. Nykyisin ei eletä tavaran puutteessa. Hankitaan,mitä tarvitaan ja sillä siisti!

Vierailija
52/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun näihin, joiden mielestä rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Kaikki tietävät, että rahalahjat ovat aina tervetulleita, joten jos vieras haluaa antaa lahjaksi rahaa, niin tuskin yhdelläkään hääparilla on mitään sitä vastaan. 

Rahalahjaa saa toivoa hiljaa mielessään, mutta toiveen, saati tilinumeron ilmoittaminen kutsutta on nyt vain niin todella törkeää ja moukkamaista. Kannattaa huomioida, että osa vieraista mielellään antaa rahaa, kunhan hääpari haluaa olla kerjäämättä. Tuo kerjääminen saa sapen kiehumaan ja tavaralahjat alkaa pyöriä mielessä.

Siinä kohtaa, kun vieraat vastaavat kutsuun, niin vieraille on luontevaa kysyä lahjatoiveita. Tai voivat kysyä onko joku tilinumero, mihin voi laittaa rahalahjan. Tällaisessa tilanteessa sen tilinumeron voi antaa.

Kannattaa todellakin mitoittaa se hääjuhla ja häämatka sen mukaan, että pystyy ne itse maksamaan, eikä tarvitse vierailta kerjätä rahaa!

Onko sulla koskaan käyny mielessä, että vois tehdä hyvää käsitellä tota sairaalloista kontrollinhalua vaikka terapiassa? 

Vierailija
53/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene yksiinkään juhliin, joissa pyydetään rahaa. 

Vierailija
54/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun näihin, joiden mielestä rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Kaikki tietävät, että rahalahjat ovat aina tervetulleita, joten jos vieras haluaa antaa lahjaksi rahaa, niin tuskin yhdelläkään hääparilla on mitään sitä vastaan. 

Rahalahjaa saa toivoa hiljaa mielessään, mutta toiveen, saati tilinumeron ilmoittaminen kutsutta on nyt vain niin todella törkeää ja moukkamaista. Kannattaa huomioida, että osa vieraista mielellään antaa rahaa, kunhan hääpari haluaa olla kerjäämättä. Tuo kerjääminen saa sapen kiehumaan ja tavaralahjat alkaa pyöriä mielessä.

Siinä kohtaa, kun vieraat vastaavat kutsuun, niin vieraille on luontevaa kysyä lahjatoiveita. Tai voivat kysyä onko joku tilinumero, mihin voi laittaa rahalahjan. Tällaisessa tilanteessa sen tilinumeron voi antaa.

Kannattaa todellakin mitoittaa se hääjuhla ja häämatka sen mukaan, että pystyy ne itse maksamaan, eikä tarvitse vierailta kerjätä rahaa!

Sulla on oikeus mielipiteeseesi. Mutta itse ajattelen käytännöllisesti, että miksi tehdä asiat vaikeasti, kun ne voi tehdä helposti. Sama asia lahjalistankin kanssa. Minkä tähden hääparin pitäisi vielä siinä muun ohella erikseen kertoa jokaiselle tilinumero tai netistä löytyvä lahjalista, kun sen voi kätevästi ja kattavasti liittää hääkutsuun? Mutta silti joku kokee sen moukkamaisen kerjäämisenä? Koska tottakai se on moukkamaista kerjätä juuri sellaista lahjaksi, mille on tarve. No toki kaikissa hääkutsuissa (omani mukaan lukien) on asia ilmaistu jotenkin tyyliin, että tärkeintä on, että saavut paikalle, mutta mikäli haluat muistaa niin lahjalista löytyy paikasta x ja myös tilille nönnönnöö voi halutessaan siirtää sopivaksi katsomansa summan tms. Ehkäpä sulle on asia ilmaistu eri tavalla, koska ei tuota voi oikein käsittää kerjäämiseksi.

Onko syynä se, että Juuri Sinä olet niin tärkeä, että JUURI SINUN tarvitsee saada erityishuomiota ja käydä keskustelua lahjastasi? 

Vierailija
55/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene yksiinkään juhliin, joissa pyydetään rahaa. 

Älä huoli, ei sua sinne kukaan kaipaakaan.

Vierailija
56/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommonen rahan kinuaminen osoittaa huonoa makua. Weetee-häät!

Kyllä enemmän wt on raahata jotain epätoivottua krääsää samalla rahalla ja hukuttaa maapallo paskaan, kuin antaa jotain oikeasti toivottua.

Vierailija
57/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te "MINÄ en anna rahaa koska MINÄ haluan antaa jotain muuta" -tyypit olette viimeisiä puhumaan moukkamaisuudesta.

Vierailija
58/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veimme kortin, johon onnitteluiden lisäksi lisäsimme pienellä tekstillä muistaneemme hääparin matkakassaa.

Vierailija
59/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häämatka kuuluu olla varattuna siihen mennessä kun häitä vietetään!

Mikä laki niin määrää?

Vierailija
60/78 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi rahankerjuu on moukkamaista!

Joo. Kaikkien pitäisi viedä lahjaksi turhia kippoja ja kuppeja, joilla hääpari ei tee mitään. Se ei ole yhtään moukkamaista.

No miksi sitten pitää viedä yhtään mitään, jos lahjat ei kelpaa?  Raha toki kelpaa, muttei muu. 

Niin? Mikä siinä on ongelma, ettei hääpari halua turhaa tavaraa?

Jos eivät halua mitään, niin miksi kuitenkin haluavat rahaa?  Jättäisivät häät järjestämättä, niin säästyisi ne rahat eikä tarvitsisi muilta kerjätä.