Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ole rehellinen - mitä tekisit näissä löytötavaratilanteissa?

Vierailija
29.08.2024 |

Vastaa rehellisesti. Mitä tekisit, jos

a) löytäisit maasta setelinipun, yhteensä 100 euroa?

b) löytäisit hotellihuoneesta kalliin n. 500 euron korun, ehkä edellisen hotellivierailijan jäljiltä?

c) Iäkäs sukulaisesi pyytäisi sinua auttamaan kirppistavaran myymisessä ja kun saat kaiken myytyä ja sinulla on yli 1000 euroa myyntivoittoa, tämä sukulainen kuolee ennen kuin ehdit toimittaa rahat hänelle. Kukaan muu sukulainen ei tiedä tavaroista, eikä rahoista mitään.

d) Löydät kirpputorilta design-esineen, jonka arvo on moninkertainen myyntihintaan verrattuna - voisit ostaa sen ja tehdä huomattavan voiton myymällä sen eteenpäin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) löytäisit maasta setelinipun, yhteensä 100 euroa?

- Pitäisin rahan

b) löytäisit hotellihuoneesta kalliin n. 500 euron korun, ehkä edellisen hotellivierailijan jäljiltä?

- En pitäisi korua. En haluaisi varastettua korua käyttää enkä kehtaisi varastettua tavaraa myydä. 

c) Iäkäs sukulaisesi pyytäisi sinua auttamaan kirppistavaran myymisessä ja kun saat kaiken myytyä ja sinulla on yli 1000 euroa myyntivoittoa, tämä sukulainen kuolee ennen kuin ehdit toimittaa rahat hänelle. Kukaan muu sukulainen ei tiedä tavaroista, eikä rahoista mitään.

- No vähän riippuu, jos tällä rahalla saataisiin esimerkiksi hautajaiset maksettua, antaisin sen pesälle tottakai. Jos jokaiselle tulisi jaettavaa kymmeniä tuhansia joka tapauksessa, voisin pitää itselläni. 

d) Löydät kirpputorilta design-esineen, jonka arvo on moninkertainen myyntihintaan verrattuna - voisit ostaa sen ja tehdä huomattavan voiton myymällä sen eteenpäin?

- Tämä ei olisi löytötavaratilanne vaan ihan rehellistä kaupantekoa, ostaisin ja myisin. Jos kyseessä olisi joku kirpputori, jossa myyjä on paikalla ja myyjä vaikuttaisi hyvältä ihmiseltä (ihan niin kuin sen voisi nähdä, mutta mielikuvat, mielikuvat), voisin vinkata asiasta hänelle. 

Vierailija
2/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. pitäisin, b. veisin respaan, c. annan kuolinpesälle, d. ostaisin kotiin ja myisin jos se on ruma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) veisin poliisin löytötavaroihin

b) hotellin respaan

c) kuolinpesän omaisuus kuuluu kuolinpesälle, joten antaisin kuolinpesän edustajalle

d) jos nyt ei suoraan tavarasta näe, että myyjä on tehnyt ison mokan ja tavara on siellä vahingossa, niin yrittäisin ensin selvittää myyjää (sitä tietoa ei tosin useinkaan ole saatavilla tai jos on, ei asiakkaille anneta) ja kysyä sitten tietääkö hän esineen todellisen arvon. SItten (kun myyjää ei voi selvittää kuin aniharvoin) ostaisin sen esineen ja myisin eteenpäin (ellen sitten itse pitäisi sitä). Monesti ihmiset myyvät kirppreillakin ihan tietoisesti tavaraoita halvalla, koska haluavat niistä eroon. Minäkin myin joskus jonkun designesineen tietoisesti halvalla, kun oli painava eikä ollut minkäänlaista halua raahata sitä takaisin kotiin. Muutenkin itse ostin sen hyvin halvalla jostain, joten silti jäin voitolle.

Jos myyjä olisi yritys tai siihen rinnastettava, niin olettaisin, että hinta on määräytynyt noin jostain syystä.

Vierailija
4/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. pitäisin,  b. veisin respaan, c. lahjoittaisin kodittomille kissoille, d. ostaisin ja myisin eteenpäin.

Vierailija
5/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt huomattavan paljon rahaa. Pidin rahat itse. Olen myös löytänyt pienempiä summia kuten 100 euroa ja pidin rahat itse.

Vierailija
6/6 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. pitäisin 

b. veisin respaan

c. saattaisin pitää rahat ellei omatunto soimaisi ja riippuisi sukulaisista

d. ostaisin tuotteen