Jääkö teidän työpaikallanne raskaana olevat naiset saikulle ennen raskausvapaan alkua?
Mun entisessä työpaikassa työ oli kevyttä seisomatyötä ja kolmevuorotyötä ja siellä hyvin usein raskaana olevat naiset jäivät joku 2-4vko ennen raskausvapaan alkua saikulle. Sitten oli toisaalta kyllä sellaisiakin naisia, jotka olivat ihan tappion asti töissä ja tekivät yövuoroja...
Nykyään olen kevyessä istumatyössä ja täälläkin naiset jäävät usein saikulle ennen raskausvapaan alkua.
Useinhan työpaikalla yritetään järjestää kevyempää työtä jos ei pysty tekemään tavallisia työtehtäviä tai siirretään yötyöstä päivätyöhön.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kehopositiiviset jäävät saikulle. Muut lähtevät kun mammaloma alkaa.
Et ole kyllä ollut ikinä raskaana. Itse olin ensimmäisessä raskaudessa 3 päivää sairaslomalla verenvuodon vuoksi. Myöhemmissä raskauksissa ei onneksi tarvinnut jäädä sairaslomalle.
Tämä keskustelu on samaa sarjaa kuin ettei noroviruksessa tarvitse jäädä sairaslomalle. Jos yrjö lentää, niin ihan sama johtuuko norosta vai raskaudesta.
Ite jäin raskauden alkuvaiheessa erityisäitiysvapaalle, koska työ sikiön kehitystä mahdollisesti vaarantavaa eikä muuta työtä voitu järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kehopositiiviset jäävät saikulle. Muut lähtevät kun mammaloma alkaa.
No mä painoin 52kg ja olin lähes koko raskausajan saikulla.
Sanoisin että yli 90% raskaana olevista jää sairaslomalle ennen varsinaisen äitiysloman alkua, koska liiallinen ponnistelu voisi aiheuttaa synnytyksen liian aikaisin käynnistymisen.
Varmaan provo mutta raskausvapaa alkaa ennen syntymää. Riippuu vähän milloin haluaa aloittaa sen. Sen jälkeen on vanhempainvapaa.
Sukupuolineutraali keino ohjata raskaana olevaa tukeva puoliso käyttämään vain vanhempainvapaata, kun lapsi on jo syntynyt. Sitä ennen raskaana oleva voi jäädä lepäämään.
Ehdin jäädä raskausvapaalle muistaakseni viikkoa ennen kuin lapsi sitten jo syntyikin. Ajalla tein viime hetken hankintoja. Lapsi syntyi 2 viikkoa etuajassa.
Ei ollut kyllä tällaista sairauslomalle jäämistä minun nuoruudessani. En muista, että kukaan olisi ollut edes sairauslomilla raskauden aikana. Olisiko ylipaino lisännyt näitä poissaoloja. Nykyäänhän ne pöydätkään ei kestä synnyttäviä naisia kun ovat keskimäärin 120 kiloisia.