Jääkö teidän työpaikallanne raskaana olevat naiset saikulle ennen raskausvapaan alkua?
Mun entisessä työpaikassa työ oli kevyttä seisomatyötä ja kolmevuorotyötä ja siellä hyvin usein raskaana olevat naiset jäivät joku 2-4vko ennen raskausvapaan alkua saikulle. Sitten oli toisaalta kyllä sellaisiakin naisia, jotka olivat ihan tappion asti töissä ja tekivät yövuoroja...
Nykyään olen kevyessä istumatyössä ja täälläkin naiset jäävät usein saikulle ennen raskausvapaan alkua.
Useinhan työpaikalla yritetään järjestää kevyempää työtä jos ei pysty tekemään tavallisia työtehtäviä tai siirretään yötyöstä päivätyöhön.
Kommentit (26)
Joo, saikuttavat vähän väliä jostain syystä jo ihan raskauden alkuvaiheessa. Ihan kuin raskaus olisi jokin sairaus toisille. Eli tekosyy saikuttaa enemmän.
Silloin aikoinaan (2000-luvulla) piti jäädä pois töistä 30vrk ennen laskettua aikaa. Ei ollut mikään valintakysymys tämä. Onko toi jotenkin muuttunut sen uuden lain myötä?
Profiloinnin tulos: ap on lapseton ja kateellinen nainen.
Ei todellakaan. Työtä tehdään kunnes on aika lähteä synnyttämään. Muuten tulee potkut.
Ainakin itse jäin koska lääkäri kirjoitti saikkua, en kyllä alkanut vääntämään että olisi pitänyt vielä töissä olla. Mutta aloittaja onkin mies.
Yksilöllistä, että miten aikaisin. Itse en saikuttanut kertaakaan alkuraskaudessa, mutta 4kk ennen laskettua aikaa lääkäri määräsi saikkua, koska kohdunkaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt eikä uskonut sen kestävän loppuun asti työssä jossa joutuu ponnistelemaan ja kyykkimään. Ja eläinten kanssa työskentely on muutenkin isohko riski, kun siinä ottaa välillä potkuja ja puskemisia vastaan. Lääkkeiden annon eläimille lopetin heti kun raskauduin, en halunnut ottaa riskiä, että tuikkaan vahingossa itseeni esim.oksitosiinia.
Karjanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse jäin koska lääkäri kirjoitti saikkua, en kyllä alkanut vääntämään että olisi pitänyt vielä töissä olla. Mutta aloittaja onkin mies.
Ei ole. Käyttää termiä raskausvapaa, jota miehet ei osaa käyttää eikä moni nainenkaan, koska se on niin uusi.
Hän on pitänyt kirjaa työkaverien vapaiden alkamisajasta ja työvuoroista. Kukaan mies ei muistaisi työkavereistaan tuollaisia. Ap on lapseton, sillä ei vetoa omiin raskauksiinsa ja sankarilliseen työssäkäyntiin silloin.
Näistä kaikista seikoista päätellen ap on lapseton naisihminen, joka tykkää kytätä työkavereitaan.
Pahoinvointi alkuvaiheessa voi olla niin rajua, etttä työkaverit saisivat oksennukset päällensä, vähintään hajut. Tuskin sielä työpaikan vessassa on yhtään sen hyödyllisempää maata vessaponttöä vasten. Myöskään asiakaspalvelu ei välttämättä onnistu. Eikä minulla ole edes hyperemeesiä.
Itse sinnittelin kuitenkin työssä tuon pahoinvoinnin ajan, joka ei ole vieläkään täysin helpottanut. Myös työmatkat ovat tämän vuoksi haastavia. Lisäksi väsytti aivan järkyttävästi kokoajan, mutta nukuin sitten ihan kaiken vapaa-ajan.
Odotan kaksosia, joten kohtuni koko vastaa tässä kohtaa jo täysiaikaista 40 viikkoista yhden vauvan odottajaa. Vielä on kuitenkin useita kuukausia jäljellä. Myös ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri mikäli jatkan töissä kauhesti tätä 27 viikkoa pidemmälle.
Onnea vaan aloittajalle, mikäli koskaan odottaa vauvaa.
Pahoinvointi alkuvaiheessa voi olla niin rajua, etttä työkaverit saisivat oksennukset päällensä, vähintään hajut. Tuskin sielä työpaikan vessassa on yhtään sen hyödyllisempää maata vessaponttöä vasten. Myöskään asiakaspalvelu ei välttämättä onnistu. Eikä minulla ole edes hyperemeesiä.
Itse sinnittelin kuitenkin työssä tuon pahoinvoinnin ajan, joka ei ole vieläkään täysin helpottanut. Myös työmatkat ovat tämän vuoksi haastavia. Lisäksi väsytti aivan järkyttävästi kokoajan, mutta nukuin sitten ihan kaiken vapaa-ajan. Liitoskivuista ei varmaan tarvitse mainita.
Odotan kaksosia, joten kohtuni koko vastaa tässä kohtaa jo täysiaikaista 40 viikkoista yhden vauvan odottajaa. Vielä on kuitenkin useita kuukausia jäljellä. Myös ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri mikäli jatkan töissä kauhesti tätä 27 viikkoa pidemmälle.
Onnea vaan aloittajalle, mikäli koskaan odottaa vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, saikuttavat vähän väliä jostain syystä jo ihan raskauden alkuvaiheessa. Ihan kuin raskaus olisi jokin sairaus toisille. Eli tekosyy saikuttaa enemmän.
Et sitten ole koskaan kuullut raskauspahoinvoinnista. Alkuraskauden oireet vastaavat monella loputonta mahatautia tai pahaa krapulaa, joten ihminen voi todellakin olla sairas raskauden vuoksi. Osa oksentaa päivittäin, jopa useita kertoja, ja osalla menee viikkoja lähinnä oksennusta pidätellen. EI SILLOIN EHKÄ VOI TYÖSKENNELLÄ NORMAALIIN TAPAAN!
9 kk aikana raskauden aiheuttamia vaivoja ja oireita voi olla paljon ja osa hyvin invalidisoivia.
Olipahan taas naisvihamielinen Provo.
Asiahan ei kuulu AP.lle yhtään mitenkään.
Yötyötä ei raskaana tarvitse tehdä, ja työtehtäviä järjestellään muutenkin usein. Se on ihan työnantajan lakisääteinen velvollisuus. Raskaana määrätään herkästi sairaslomaa. Raskaus ylipäätään on asia, jossa seurataan kokoajan vauvan kuntoa ja vointia, ja ihan kaikki asiat painottuvat vauvan hyvinvointiin. Joskus se odottaja itsekin tuntuu olevan vähän välttämätön paha siinä.
Jos äitiysloma ja raskausajan sairasloma kadehdituttaa, kannattaa toki hankkiutua raskaaksi, niin saa lomailla sydämensä kyllyydestä <3
Itse oksentelin viikolta 9 viikolle 15 asti vähintään kerran päivässä. Pahimpina viikkoina siinä aluksi jopa 15-20 kertaa päivän aikana. Miesvaltainen ala ja siellä ihan painostettiin ottamaan rauhassa ja matalalla kynnyksellä sairaslomaa jos olo oli kertakaikkisen paska. Saikkupäiviä tuli raskauden aikana varmaan parikymmentä joista suurin osa alkuraskaudessa. Painokin tippui niin paljon alussa että synnyttämään menin lopulta 3 kiloa kevyempänä kuin ennen raskautta.
Liian paljon raskaana olevat sinnittelevät. Pahoinvointi voi olla kovaa. Päivittäistä oksentelua ihan tavallisessakin raskaudessa. Osalle iskee raskausmyrkytys tai tulee muita ongelmia ja kipuja. Onnellinen saa olla, jos selviää hyväkuntoisena raskauden loppuun asti. Nykyään ensisynnyttäjät ovat myös iäkkäämpiä kuin ennen, joten komplikaatioiden riski kasvaa. Kannustan ihan jokaista raskaana olevaa ottamaan sairaslomaa. Oma ja lapsen terveys on tärkeitä!
Itse jäin toisesta raskaudesta saikulle reilu kuukausi ennen laskettua aikaa valtavien kipujen vuoksi. Vauva syntyikin kuukausi ennen laskettua aikaa, joten en kauaa kerinny saikulla olla 😆 olikohan siinä viikko tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olet ollut raskaana ja montako lasta synnyttänyt?
Raskauspahoinvointia alussa ja selkäkipuja lopussa. Selkäni teipattiin, ja jouduin ostamaan tukikorsetin. Fyysisesti kevyttä työtä kirjastossa.
Ainoastaan kehopositiiviset jäävät saikulle. Muut lähtevät kun mammaloma alkaa.
En jäänyt saikulle vaan pidin kaikki kertyneet lomat pois. Ei ollut työpaikalle kuitenkaan enää paluuta koska sillä välin konkurssi.
Mitä sitten jos vaikka jääkin? Jokainen raskaus on erilainen. Raskaana olevalla voi olla pahoja liitoskipuja, ja kivunhoito raskausaikana on vaikeaa, kun oikein mitään ei saisi ottaa, mitä nyt vähän Panadolia. Tällöin istumatyöstäkään ei tule yhtään mitään.