Ahdistaako työn hakeminen ketään muuta?
Sitä kun tuntuu, että hakijalta vaaditaan lähestulkoon mahdottomia ihan perustöihin ja kaikkien hakemusten, cv:n haastatteluvastausten ja kaiken muun mahdollisten pitää olla täydellisiä ja suunnilleen täytyy osata lukea rekrytoijan ajatuksia, jotta osaa tehdä häntä miellyttävän hakemuksen. Ja välillä tulee sellainen olo, että onko töiden hakeminen ylipäänsä täysin turhaa touhua, kun onnistumisprosentti on tasan 0
En minä töitä ja työntekoa pelkää, mutta niihin töihin pääseminen tuntuu olevan täysin mahdotonta.
Kommentit (45)
Mitä työnantaja tarvitsee? Sillä on homma, joka täytyy tehdä. Siispä täytyisi löytää reipas tekijä sillä palkalla, jota pystyy maksamaan. Työnhaussa sitten selvitetään, olisitko sinä se tyyppi - puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Olen työtön ja häviävän pieni määrä avoimista työpaikoista palkkaa työttömän hakijan.
Suosittelen menemään mihin tahansa työhön muutamaksi kuukaudeksi vaikka vuokrafirman kautta. Monet työnantajat ei palkkaa työttömiä huonojen kokemusten takia.
Meidän firmassa esim kävi muutama pitkäaikaistyötön ja eivät heränneet tai tulleet töihin ajoissa, pomolla meni hermot. Se että on ollut vaikka 6kk missä tahansa työssä kertoo kyvystä herätä töihin.
Totta,kyllä työttömyys näyttää työnantajan suuntaan todella pahalta palkkaamista miettiessä.
Joka toisaalta on hassua aikana, jolloin yritykset lopettavat, siirtävät toimintojaan toisille paikkakunnille huomattavankin yllättäen. Jos kuitenkin on jo työkokemusta, niin muutaman kuukauden aukon ei luulisi merkitsevän mitään. Eri asia, jos ei koskaan ole tai viiteen vuoteen ei ole ollut työssä, jota on koko ajan tarjolla. Asiantuntijapaikkoja ei alasta riippuen kovin paljon koko ajan ole auki.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vaan laittanut rennosti mailia tai soittanut vaikka olisikin joku lomake mikä pitää täyttää. Cv.tä en ole tehnyt ikinä.
Otan haastatteluun mukaan työtodistukset ja kerron että osaan hommat ja lapio heiluu reippaaseen tahtiin.
Olen saanut yhden kerran "valintamme osui kuitenkin toiseen..." tyyppisen vastauksen.
Varmasti tilanne on hankalampi monilla muilla aloilla ja koulutuksilla, mutta oma alani on spesifiä huoltotyötä ja olen tehnyt sitä 20v.
Toimii varmaan tuommoisissa duunarihommissa mutta parempiin hommiin hakiessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Olen työtön ja häviävän pieni määrä avoimista työpaikoista palkkaa työttömän hakijan.
Pitäisi olla joku velvoite ottaa edes haastatteluun, edes yksi, eli antaa mahdollisuus, jos alueella oikean koulutuksen henkilö on tarjolla.
Ei siis tarkoita, että pakko palkata, mutta voisi haastattelussa huomata "hei, epäilin tätä mutta näköjään tää työtön olikin selvästi paras hakija", näinkin voisi käydä...nyt ei todellakaan käy.
Vierailija kirjoitti:
siinä vaiheessa alkaa ahdistaa ja turhauttaa kun olet tehnyt satoja hakemuksia ja päässyt pieniin määräaikaisuuksiin silloin tällöin ja vieläkin on se kultakimpalepaikka saamatta
Ihan kun pelais kultajaskaa.
Viis vuotta on tainnut täyttyä jo itselläni. En kelvannut ensimmäisenä vuonna, en toisena enkä kolmantenakaan. Neljäs vuosi meni samalla lailla ja niin viideskin. Luultavasti myös kuudes ja seitsemäskin.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäkää asia toisinpäin, ottaisitko ensimmäisen ovesta tulijan töihin, jos olisit yrittäjä ja palkkaisit työntekijän?
Suomessa kun on se ongelma, jos valitset väärän, ei siitä kovin helpolla pääse eroon.
No ei ole ongelma, koeaika on kuusi kuukautta.
Mua ahdistaa osa-aikatyössä se kun on pakko hakea työpaikkaa, vaikka ei haluaisi vaihtaa työpaikkaa, vaan viihtyy nykyisessä tai sitten haluaisi toisen osa-aikaisen rinnalle, mutta kellonaikojen päällekkäisyys lähes mahdoton tehtävä, että tämä toteutuisi.
Ja itsehän siis en ole tähän osa-aikaiseen hakeutunut vaan alunperin oli täydet tunnit, sitten piti vaihtaa kohdetta ja uusi kohde oli 6h per päivä, sitten tuokin kohde hävittiin kilpailutuksessa ja ainoa kohde joka oli tarjolla, oli 4h per päivä, vaihtoehto olisi ollut potkut kokonaan.
Se mitä en ole vielä oikein ymmärtänyt, että miten tällainen vahtimestarin työ voidaan kellottaa, ei siellä ole mitään tiettyä määrää työtä mitä tehdään, johon kuluisi joku tietty aika, eikä työpäivän pituus vaikuta tehtäviin mitenkään???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vaan laittanut rennosti mailia tai soittanut vaikka olisikin joku lomake mikä pitää täyttää. Cv.tä en ole tehnyt ikinä.
Otan haastatteluun mukaan työtodistukset ja kerron että osaan hommat ja lapio heiluu reippaaseen tahtiin.
Olen saanut yhden kerran "valintamme osui kuitenkin toiseen..." tyyppisen vastauksen.
Varmasti tilanne on hankalampi monilla muilla aloilla ja koulutuksilla, mutta oma alani on spesifiä huoltotyötä ja olen tehnyt sitä 20v.
Toimii varmaan tuommoisissa duunarihommissa mutta parempiin hommiin hakiessa ei.
Multa ei edes koskaan kysytä työtodistuksia vaan cv on oltava hakemuksen liitteenä. Toimistohomkia teen.
Mene hakemaan sairaseläkettä ap, niin helpottaa. Ei tarvitse suotta ahdistaa.
Todellakin ahdistaa. Itsellä on työpaikka, mutta vanha kolleega haluaisi ottaa minut uudelle työpaikalleen. Siis melkein varma työ ja silti ahdistaa. Ahdistaa CV:n ja hakemusten lähettäminen (apua miten tuo puolen vuoden tyhjä jakso valmistumisen jälkeen otetaan?!) ja haastattelut (jotka pitää tässäkin tapauksessa tehdä HR:n ja Pomon pomojen kanssa.
Ahdistaa tässä vanhassakin työpaikassa, niin sain sen hakemuksen kuitenkin kasaan. Nyt on vain jäljellä haastattelut.
En jaksa enkä halua olla täydellinen, haluan olla inhimillinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kertoo myös siitä että kouluttaudutaan vääriin töihin. Jos suomeen tarvitaan 30 filosofian maisteria, niin ei pitäisi kouluttautua sellaiselle alalle tuhansien ja tuhansien kanssa.
Tällä hetkellä duunarialoilla liksat on noususuunnassa. Tunnen monta putkimiestä joilla +4500e/kk
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mutku, mutku kun meillä on se hirveä työvoimapula. Vai onko sittenkään...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kertoo myös siitä että kouluttaudutaan vääriin töihin. Jos suomeen tarvitaan 30 filosofian maisteria, niin ei pitäisi kouluttautua sellaiselle alalle tuhansien ja tuhansien kanssa.
Tällä hetkellä duuna
Vähän ohis, mutta olishan se hauskaa jos palkkaa "saisi" -4500€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä duuna
Kummasti duunarialoilla on työttömyys kaikkein yleisintä. Nyt on noussut varsinkin rakennusalan työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä duuna
Tekevät 12 tuntisia päiviä niin sillon kyllä on palkkakin tuota luokkaa,keikkaa kyllä on paljon.
Putkari täällä. Brutto 4700e/kk. 1 päivystys viikonloppu kuuluu tuohon. Ei ainuttakaan ylityötuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä duuna
Huvittavaa kun ihmiset jotka selvästi ei tiedä asiasta hölkäsen pöläystä esittää varmoja mielipiteitä. Otas nyt edes selvää miltä kaikilta aloilta valmistutaan tutkintonimikkeellä ""Filosofian maisteri". Saatat hämmästyä.
Vierailija kirjoitti:
Lievästi sanottuna ahdistaa. Mutta voisiahan sitä ahdistua myös siitä, että ei ehkä ole koskaan mahdollsiuutta saada lapsia tai löytää kumppania tai ostaa vaikka omaa asuntoa ja tai siitä, että käytti useamman vuoden opiskeluun ja kuvitellen ja luullen, että parempi koulutus mahdollsitaisi muuallakin kuin tilastoissa paremmin työn saannin. Saattaisihan sitä muutakin kuin ahdistua kun kokee, että välillä eläisi ihan eri maailmassa kuin vanhat kaverit, jotka eivät saata ymmärtää, miksi en saa/ löydä töitä. Tai kokea itsensä huonoksi ihmiseksi lähes joka kerta kun avaan tämän palstan vain lukeakseen kuinka joku haluaa potkia ja halveksia työttömiä, joista ovat huudahduksrt, menkää töihin. Tai kuinka meillä olisi heillä olsii minun kaltaiselleni työttömälle lenkin päässä silmukkaa tarjolla tai saunan takana tilaa.
Noista samoista asioista sitä täälläkin ahdistutaan. Nyt olisi viimeistään se aika saada kokoaikatyö, löytää kumppani ja vakiintua pari vuotta sekä parisuhteessa että työssä. Sitten voisi miettiä niitä lapsia. Mutta mistään tällaisesta suuntauksesta ei ole viitteitä joten vtuiksi taisi mennä tämä elämä.
Ei ahdista. Usein voi valita työpaikan ja neuvotella omista ehdoista työvuoroihin ja lomiin liittyen.
-miehenä lastenkoti jne. maailmassa