Hieronta lisätyönä - mielipiteitä?
Mietin, kuinkahan tuottoisaa olisi tehdä hierontaa työn ohella lisätyönä? Tänään varasin itse aikaa hierojalle ja tuntihinta näytti olevan 70-80e. Näiden ALV on 0.
Mietin seuraavaa konseptia:
- Asun katutasossa, joten minulla on mahdollisuus laittaa ikkunaan mainos
- Asun keskeisen paikan keskustassa
- Hieronta tapahtuisi kotona, hankkisin hierontapöydän
- Tuntiveloitus olisi ehkä 70e
- Osaan tehdä itse digitaalisen markkinoinnin, kotisivut ja hakukoneoptimoinnin. Käyttäisin kuitenkin todennäköisesti Timma-palvelua, koska kuukausimaksu on vain 20e/kk.
Laskin, että voisin tehdä esim 3 iltapäivähierontaa arkisin. Tämä tarkoittaisi kuukaudessa 3 x 70 x 21 = 4410e lisätuloa. Tietysti tästä menisi YEL maksua n. 150/e kk (aloittavan yrittäjän alennettu maksu, ja maksan minimin mukaan koska olen jo muualla töissä).
Mietin vain sitä, että Suomi on kyllä sellainen verotusvaltio, että tuostahan menee jäätävt verot. Ei siitä sitten lopulta varmaan jää käteen ku vähän yli tonni kuukaudessa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ole yhtään asiakasta ja maksut juoksee. Onneksi sinulla on päätyö.
Mitkä maksut juoksee, jos sitä hierontaa tekee oman kodin tiloissa?
Ei silloin tarvitse erikseen maksaa vuokraa työtiloista. Sähköstä, vedestä, vakuutuksista ym.Ja kyllä siinä yrittämisessä on muitakin menoja: hankittava hyvä ja turvallinen hierontapöytä. Paperin kulutusta on erittäin suurra. Voiteet ja öljyt.
Pyyhkeet. Desifiointiaineet. Tuolit, suuri peili, ja muita välineitä.
Ja ilman laillistetun hierojan tutkintoa, ei voi toimia hierojana.
Tuo on totta, että tulee paljon kuluja. Olen myös sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa olla laillistettu hieroja, jotta saa harjoittaa toimintaa alvittomasti. Jos ei ole laillistettu, silloin pitää olla tarkka nimikkeen kanssa ja että se käy selkeästi ilmi, ettei ole laillistettu hieroja. Se taas karsii asiakkaat, eikä kukaan tule.
Hierojan koulutus kestää noin vuoden. En tiedä, voiko sitä käydä työn ohessa. Se voisi olla kuitenkin erittäin hyvä mahdollisuus pieniin lisätuloihin päätyön ohella, jos vain sitä voi tehdä kotoa käsin ja asiakkaita saa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla hierojan koulutus ja oeltko valviran rekisterissä? Jos vastaat kielltävästi, alv on 24%, maanantaista alkaen 25,5%.
Eihän se hieroja, eikä kukaan muukaan yrittäjä, sitä Alv:a maksa omistaan.Senhän maksaa asiakas. Se alv lisättty siihen hieronta hintaan, tai tavaran tai palvelun hintaan.
Yrittäjä tilittää sen asiakkaan maksaman alv:n verottajalle.
Täysin totta. ALV ei ole yrittäjän rahaa. Harvoin vain kuluttaja ymmärtää sitä, että ALV ei ole yrittäjälle menevää maksua.
Sitä voi miettiä kumman asiakas valitsee:
Laillistettu hieroja 65 €/h (alv 0, yrittäjälle jää n. 65e)
Intialainen hieronta 70 € / h (alv 25.5, yrittäjälle jää n. 55e)
Aika harva asiakas ajattelee, että menenpä intialaiseen hierontaan, koska siinä myynti on 55e, niin on alvittomana halvempaa. Yritys taas voisi ajatella toisinpäin.
Siellä taas alaikäiset perustaa hierontapalvelua. Kyllä Henkkaa tarvitaan ihan päiväkoti työhön. Näiden räkänokkien ja pikkutainojen vahtiin.
Asuinhuoneiston muuttaminen liiketilaksi on käytännössä pitkä prosessi ja vaatii yhtiöjärjestyksen muutoksen.
Se, että suostuuko taloyhtiön hallitus ja muut osakkaat tuota muutosta tekemään on eriasia.
Toisaalta liiketilaa ei voisi enää käyttää vakituiseen asumiseen joten joutuisit etsimään toisen asunnon itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Muuuten hyvä idea mutta mieti jos sairastut. Onko sulla sijaista? Mä en nyt ihan usko että sulla ois heti 3 asiakasta per päivä kuukaudess, koska toi on jo paljon! Ehkä 3 asiakasta viikossa vois olla realistisempi näkymä ekalta kuulta. Ja sit jos asiakkaat pitää palvelusta saat vakkareita. Sit se voi jossain vaiheessa tuottaa noin paljon, mut riippuu sun asiakaspalvelu ja hierontataidoista.
Jos sairastuu niin silloin ajat perutaan ja kun parannetaan niin koitetaan tehdä vähän ylitöitä. Niinhän muutkin hierojat tekee. Hieronta on usein henkilökohtaista palvelua siinäkin mielessä ettei sijainen välttämättä edes kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Asuinhuoneiston muuttaminen liiketilaksi on käytännössä pitkä prosessi ja vaatii yhtiöjärjestyksen muutoksen.
Se, että suostuuko taloyhtiön hallitus ja muut osakkaat tuota muutosta tekemään on eriasia.
Toisaalta liiketilaa ei voisi enää käyttää vakituiseen asumiseen joten joutuisit etsimään toisen asunnon itsellesi.
Iät ja ajat ihmiset ovat tehneet jotain sivutyötä kotona. En tiennyt että sekin voi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla hierojan koulutus ja oeltko valviran rekisterissä? Jos vastaat kielltävästi, alv on 24%, maanantaista alkaen 25,5%.
Eihän se hieroja, eikä kukaan muukaan yrittäjä, sitä Alv:a maksa omistaan.Senhän maksaa asiakas. Se alv lisättty siihen hieronta hintaan, tai tavaran tai palvelun hintaan.
Täysin totta. ALV ei ole yrittäjän rahaa. Harvoin vain kuluttaja ymmärtää sitä, että ALV ei ole yrittäjälle menevää maksua.
Sitä voi miettiä kumman asiakas valitsee:
Laillistettu hieroja 65 €/h (alv 0, yrittäjälle jää n. 65e)
Intialainen hieronta 70 € / h (alv 25.5, yrittäjälle jää n. 55e)
Aika harva asiakas aj
Itse suosin thai hierontaa .
150€/h (alv 0%) + (vero 0%) hierojalle jää 100€ ja vuokraemännälle 50€.
Käyn säännöllisesti noin 2 kertaa kuukaudessa.
Joku special hieronta toimintarajoitteisille ja alle 30 € / tunti jonka Kela maksaa on hyvä. Olen tehnyt sitä jo yli kymmenen vuotta vaikka siitä ei saa puhua. Meitä ei ole montaa taitajaa
Eihän se hieroja, eikä kukaan muukaan yrittäjä, sitä Alv:a maksa omistaan.
Senhän maksaa asiakas. Se alv lisättty siihen hieronta hintaan, tai tavaran tai palvelun hintaan.