Hieronta lisätyönä - mielipiteitä?
Mietin, kuinkahan tuottoisaa olisi tehdä hierontaa työn ohella lisätyönä? Tänään varasin itse aikaa hierojalle ja tuntihinta näytti olevan 70-80e. Näiden ALV on 0.
Mietin seuraavaa konseptia:
- Asun katutasossa, joten minulla on mahdollisuus laittaa ikkunaan mainos
- Asun keskeisen paikan keskustassa
- Hieronta tapahtuisi kotona, hankkisin hierontapöydän
- Tuntiveloitus olisi ehkä 70e
- Osaan tehdä itse digitaalisen markkinoinnin, kotisivut ja hakukoneoptimoinnin. Käyttäisin kuitenkin todennäköisesti Timma-palvelua, koska kuukausimaksu on vain 20e/kk.
Laskin, että voisin tehdä esim 3 iltapäivähierontaa arkisin. Tämä tarkoittaisi kuukaudessa 3 x 70 x 21 = 4410e lisätuloa. Tietysti tästä menisi YEL maksua n. 150/e kk (aloittavan yrittäjän alennettu maksu, ja maksan minimin mukaan koska olen jo muualla töissä).
Mietin vain sitä, että Suomi on kyllä sellainen verotusvaltio, että tuostahan menee jäätävt verot. Ei siitä sitten lopulta varmaan jää käteen ku vähän yli tonni kuukaudessa.
Kommentit (49)
Jos annat thaihierontaa iloisella lopulla, tuo on ihan oikea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ole yhtään asiakasta ja maksut juoksee. Onneksi sinulla on päätyö.
Moi,
Mitkä maksut juoksee? YEL täytyy maksaa vasta, vuositulot ylittävät 9000 euron tulot. Halvin hierojan lakisääteinen potilasvakuutus maksaa 50e / vuosi. Hierontapöytä toki täytyy ostaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma vaan jos taloyhtiön säännöissä ei ole yritystoiminta luvallista.
Niin, no asun päätoimisesti tässä. Ainakin muut asukkaat saavat airbnb-toimintaa harjoittaa ja ilmeisesti tehdä etätöitäkin kotoa käsin.
Nuo ei ole yrittämistä. Oli syksyllä puhetta yhtiökokouksessa kun yksi suunnitteli parturi palveluita kotonaan aloittaa. Kukaan ei ollut vastaan, vaan päinvastoin. Mutta isännöitsijä tyrmäsi ajatuksen kun olisi taloyhtiön sääntöihin hakea muutos (en tiedä miten, mistä)
- Aika pieni tuntihinta jos ajattelit seksiä myydä
- Ei varmaankaan kovinkaan turvallista asua vakituisesti maantasossa ja tehdä samalla seksityötä samassa kämpässä erityisesti jos olet nainen. Ei myöskään turvallista eikä järkevää miehille
- kuulostaa joltain näyteikkunaseksimyynniltä jonkun Hollannin tyyliin, että näyteikkunassa olet esillä
-> ei kovinkaan turvallista, eettistä eikä yleistä paitsi Hollannissa. Aika vanhanaikaista toi näyteikkunassa keikistely plus erittäin vaarallista
- vuokranantaja syyllistyy paritukseen jos myyt seksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no asun päätoimisesti tässä. Ainakin muut asukkaat saavat airbnb-toimintaa harjoittaa ja ilmeisesti tehdä etätöitäkin kotoa käsin.
Nuo ei ole yrittämistä. Oli syksyllä puhetta yhtiökokouksessa kun yksi suunnitteli parturi palveluita kotonaan aloittaa. Kukaan ei ollut vastaan, vaan päinvastoin. Mutta isännöitsijä tyrmäsi ajatuksen kun olisi taloyhtiön sääntöihin hakea muutos (en tiedä miten, mistä)
Ei ole parturillekaan turvallista asua maantasossa ja tehdä samoissa tiloissa töitä ja ottaa asiakkaita vastaan omaan kämppään. Katutasossa asuminen ei myöskään ole turvallista etenkin jos olet nainen ja tai vähemmistöön kuuluva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airbnb, asunnonvuokraus tai etätyöt eivät ole sellaista liiketoimintaa, johon tarvitse taloyhtiön luvan. Mikä tahansa pienimuotoinen liiketoiminta on sallittua, kunhan siitä ei koidu haittaa taloyhtiölle ja asinhuoneisto on pääosin asuinkäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla hierojan pätevyys? Itse en ainakaan lähtisi sellaiselle hierojalle jota ei löydy Valviran rekisteristä.
No joo, toisaalta on sanottava että mun mies osaa hieroa multa selkäjumeja pois paljon paremmin kuin moni koulutettu hieroja. Jostain pitkistä sivelyistä tulee vain vihaiseksi. Moni hieroja ottaa liikaa asiakkaita, ei riitä voimat eikä käsien nivelten kestävyys sitten.
Vierailija kirjoitti:
Hieronnasta 70 euroa tunti?
Ihan normaalihinta ainakin pk-seudulla.
Itse olen viime aikoina käynyt kahdessa eri paikassa, noissa 60 hieronta maksaa toisessa 69 ja toisessa 70 euroa.
Sarjakortilla vähän edullisemmin.
Vastasiko Ap. koulutuskysymykseen? Ei voi harjoittaa hierojan tointa ilman koulutusta ja pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ole yhtään asiakasta ja maksut juoksee. Onneksi sinulla on päätyö.
Moi,
Mitkä maksut juoksee? YEL täytyy maksaa vasta, vuositulot ylittävät 9000 euron tulot. Halvin hierojan lakisääteinen potilasvakuutus maksaa 50e / vuosi. Hierontapöytä toki täytyy ostaa.
AP
Huomioi myös taloushallinto. Yksityisyrittäjällä on toki lievennyksiä, mutta joudut maksamaan myös kirjanpidon hoitamisesta.
Hierojana voi toimia ilman koulutusta, mutta vain koulutetuilla ALV 0%
Onko sinulla hierojan koulutus ja oeltko valviran rekisterissä? Jos vastaat kielltävästi, alv on 24%, maanantaista alkaen 25,5%.
Miksi kukaan asiakas tulisi jonkun kotiin hierottavaksi, jossa on vaan hierontapöytä kun voi mennä johonkin isoon yritykseen jossa on ihan kunnon tilat 🤔
Vierailija kirjoitti:
- Aika pieni tuntihinta jos ajattelit seksiä myydä
- Ei varmaankaan kovinkaan turvallista asua vakituisesti maantasossa ja tehdä samalla seksityötä samassa kämpässä erityisesti jos olet nainen. Ei myöskään turvallista eikä järkevää miehille
- kuulostaa joltain näyteikkunaseksimyynniltä jonkun Hollannin tyyliin, että näyteikkunassa olet esillä
-> ei kovinkaan turvallista, eettistä eikä yleistä paitsi Hollannissa. Aika vanhanaikaista toi näyteikkunassa keikistely plus erittäin vaarallista
- vuokranantaja syyllistyy paritukseen jos myyt seksiä
No en ole mitään seksiä myymässä, enkä edes sellaista suunnitellut. Jos osasit lukea, niin suunnittelin, voisinko toimia kotoa käsin ammattimaisena hierojana. Enkä puhu mistään höyhen hieronnasta tai hömppäreikienergia hoidoista vaan oikeasti Valviraan rekisteröitävästä ammatista kuten lääkäri tai sairaanhoitaja. Menepä sinä ehdottelemaan sitä seksiä sairaanhoitajalle sinne sun lähiterveysasemalla, niin ehkä saat ohjauksen oikeanlaiseen hoitoon.
AP
Ei se tuntihinta vaan asiakkaiden paljous... Miehet maksavat mielellään noin 20 ruiskauksesta.
teeppää se viidessä minuutissa niin tunnissa voi olla vaikka kolme :)
Tämä on minun nousu ilman on f ssii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi,
AP
Huomioi myös taloushallinto. Yksityisyrittäjällä on toki lievennyksiä, mutta joudut maksamaan myös kirjanpidon hoitamisesta.
Osaan tehdä kirjanpidon itse. Olen siis tehnyt kirjanpitoa yhdelle osakeyhtiölle muutaman vuoden ajan, joten se on tuttua hommaa. Kirjanpitäjän koulutusta minulla ei ole, mutta se ei ole vaikeaa. Minulla on käytössä myös ilmainen kirjanpito-ohjelma, joten siitä ei tulisi kuluja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mitkä maksut juoksee, jos sitä hierontaa tekee oman kodin tiloissa?
Ei silloin tarvitse erikseen maksaa vuokraa työtiloista. Sähköstä, vedestä, vakuutuksista ym.
Ja kyllä siinä yrittämisessä on muitakin menoja: hankittava hyvä ja turvallinen hierontapöytä. Paperin kulutusta on erittäin suurra. Voiteet ja öljyt.
Pyyhkeet. Desifiointiaineet. Tuolit, suuri peili, ja muita välineitä.
Ja ilman laillistetun hierojan tutkintoa, ei voi toimia hierojana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan asiakas tulisi jonkun kotiin hierottavaksi, jossa on vaan hierontapöytä kun voi mennä johonkin isoon yritykseen jossa on ihan kunnon tilat 🤔
Siis tarkoitatko kunnon yritykselle sellaista tilaa, jossa ollaan kuin sairaalassa ja on vain ne verhot välissä ja kuulee kaikkien jutustelut ja siellä porukka makaa rivissä? Kuten esim. jos käy hierontaopistolla. Joo, ei kiitos.
Helsingissä on useat naprapaatit ja kiropraktikot tekevät töitä ihan kotivastaanotolla. Ei siellä kenenkään keittiönpöydälle mennä makaamaan, kun ovesta astuu sisään :D Yleensä huone on heti eteisestä oikealle tai vasemmalle. Jos asunto jatkuisi siitä eteenpäin, niin se on eristetty väliverholla/sermillä. Ei siellä ole silloin muita paikalla, ja huone on ihan selkeästi sisustettu työkäyttöön.
Jos hierojan työtä haluaa tehdä sivutoimisena, voi ottaa yhteyttä myös yrityksiin, että olisi hierojana tiettyinä päivinä. Usein yrityksillä on toimisto, jonne hieroja voi tuoda oman pöydän, kunhan aikatauluista sovitaan. Se sopii tosi hyvin virkistypäivien tai työhyvinvointipäivien yhteyteen. Jotkut koodausfirmat saattaisivat ottaa vaikka kuukausittain yhdeksi päiväksi. Tietysti, jos tuota haluaa tehdä sivutoimisena iltatyönä, se voi olla haastavaa. Pitäisi melkein pystyä sopimaan työt siten, että olisi aina yhden arkipäivän poissa ja tekisi hierojan hommia silloin.
No tietysti hierojalla pitää olla Valviran luvat kunnossa, potilasvakuutus ja muutkin yrittäjän vakuutukset kunnossa. Onpa teillä halpaa hierontaa, kun 50 egellä saa. Siis kyllä täältäkin oppilashierontaa saa edullisemmin, mutta ei kyllä ammattilaiselta tuohon hintaan.
Joku sanoi, että voi tulla vain puolen tunnin asiakkaita. Sehän olisi melkein parempi, koska täällä 30 min maksaa 40 euroa kaikissa katsomissani lähipaikoissa. En löytänyt koko alueelta halvempaa.
AP