Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkkäät vanhemmat elävät yhä kuin 80luvulla. Ok-talon ovi lukitsematta kun päiväunilla yläkerrassa. Koiran kakkoja ei kerätä ja koira jätetä

Vierailija
28.08.2024 |

Kaupan eteen kuin syötiksi varkaille. Kaiken huippuna äidillä on koti-avaimissa lätkä jossa osoite,että jos tippuvat niin joku tuo ne postilaatikkoon.

Pelottaa oikesti tuo touhu. Joku kerta kun heräävät päiväunilta on talo tyhjennyetty tai äiti tulee kaupasta ja koira on poissa (mäyräkoira josta ei ole vastusta murtomiehille tai koiravarkaille).

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä vieläkin maaseudulla on ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta lukitse talon ovia. Ne talot ovat kyllä toisaalta sellaisissa paikoissa, että ne löytääkseen täytyy todella tietää missä ne ovat.

Vierailija
22/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä usko meilläkään. Hommasin terassilleen kierrätyskeskuksesta 46 numeron kumisaappaat, helkkarin kokoisen koirankupin- ja talutushihnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun lapsi on hysteerikko, niin vanhempien kuuluisi olla myös?

Hysteerikko? Mitä luulet jonkun tekevän jos löytää avaimet jossa osoite,tiputtavan kiltisti postiluukusta?

Mä tekisin noin.  Mutta muut ihmiset eivät välttämättä tekisi samoin. Eli kyllä on omat ovet kiinni enkä pidä sitä hysteerisenä. 

Vierailija
24/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun ongelmasi.

Vierailija
25/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole jätettä mutta koiran kakkoja täytyy kerätä ja pissat pulloon koska syövyttää.

Pissat pulloon?Tarkoitit varmaan että vesipullolla huuhdotaan pissat kadulta.

Espanjassa tämä on jo pakollista.

Vierailija
26/41 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin  muutama vuosa sitten ehdotin äidille että pitäs hommata turvaranneke hälle kun ikää on jo ja kaatuu kotona,  vastasi että se on sitten sen ajan murhe. Keväällä kaatui, 2 turvalukkoa kiinni, poliisit mursi lukon , ollut ehkä 2 päivää siinä, sairaalaan joutui . Nyt on jo kotona ja on turvaranneke, eikä turvalukkoja.

Sä et siis pidä iäkkääseen kaatumavaarassa olevaan äitiisi yhteyttä päivittäin jos kerran oli ehtinyt olla jo pari päivää lattialla?

Vierailija
27/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas mun iäkkäät vanhenmat (lähinnä äiti) tuppautuu kasvattamaan meidän lapsia karseine 80-luvun häpeäkasvatusmenetelmineen. Soo soo, etkö edes häpeä tuhma. 

Vaikka ketjun aihe ei tuota häpeäkasvatusta käsittele, niin silti pakko kommentoida asiaa. 

Muistan kyllä itse kasarin lapsena mitä tuo kasvatus oli. Ja siitä todellakin jäi vahinkoa mieleen. Meillä vanhempien metodit oli lapsen syyllistäminen, nöyryyttäminen muiden edessä ja tuo häpeän iskostaminen. Noilla metodeilla sai lapsen ruotuun. Ihan se ja sama mitä se teki mielelle.

Esimerkiksi kerran pompin kotona nakkena, niin äitini katsoi minua pitkään ilmeellä kuin kokisi minut iljettävänä. Ei sanoja, vain tuo vahva katse kuinka häntä ällöttäisi. Siitä seurasi vahva häpeän tunne ja puin äkkiä vaatteet päälleni. Kun jäin kiinni itseni koskettelusta, niin sitähän naureskeltiin muille sukulaisille. Eli luonnollisesta asiasta tehtiin häpeän aihe. Ja sellaisenkin muistan kuinka välttämättä halusin taluttaa mummini isoa koiraa. Kun pidin hihnasta kiinni, niin isäni kutsui koiraa joka ampaisi juoksuun ja minä tietenkin lensin. Kumpikaan vanhemmistani ei lohduttanut ja ollut huolissaan sattuiko minua. Kommentit olivat, että noin siinä käy, kun haluaa välttämättä taluttaa isoa koiraa. Tuo oli heidän mielestään opetustilanne minulle. Minulle se oli taas yksi kerta jolloin sydämeni särkyi.

Jätin itse lapset tekemättä.

Vierailija
28/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen haisevan piskin haluaisi, jo on jutut...

Vierailija
29/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi elävät onnellista elämää omalla tavallaan. Hienoa!

Vierailija
30/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun ongelmasi.

Aika tunnekylmä olet, jos et ymmärrän ap:n pointtia!

Kyse on siitä, että hän on huolissaan vanhemmistaan!!!

Mun yksi kaveri on samanlainen kolkko tunnemaailmaltaan. Kun puhuin kuinka huolissani olin eräästä ihmisestä, niin kommentti oli, että se on sen ongelma eikä hän vaivaa päätänsä aikuisen ihmisen ongelmilla. Jälleen kerran muistutus siitä tunnekylmyydestä ja miksi otan tuohon kaveriini välillä etäisyyttä. 

Vierailija
31/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin  muutama vuosa sitten ehdotin äidille että pitäs hommata turvaranneke hälle kun ikää on jo ja kaatuu kotona,  vastasi että se on sitten sen ajan murhe. Keväällä kaatui, 2 turvalukkoa kiinni, poliisit mursi lukon , ollut ehkä 2 päivää siinä, sairaalaan joutui . Nyt on jo kotona ja on turvaranneke, eikä turvalukkoja.

Sä et siis pidä iäkkääseen kaatumavaarassa olevaan äitiisi yhteyttä päivittäin jos kerran oli ehtinyt olla jo pari päivää lattialla?

Tuota minäkin ihmettelin. En edes oo vanha ( 81) mutta joka päivä lapset laittaa jonkun turhan viestin. Ei nyt joka päivä puhuta mutta jos yksin asuva tosi vanha joka ei osaa viestitellä  kannattais kyllä soitella.  

Vierailija
32/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas mun iäkkäät vanhenmat (lähinnä äiti) tuppautuu kasvattamaan meidän lapsia karseine 80-luvun häpeäkasvatusmenetelmineen. Soo soo, etkö edes häpeä tuhma. 

Vaikka ketjun aihe ei tuota häpeäkasvatusta käsittele, niin silti pakko kommentoida asiaa. 

Muistan kyllä itse kasarin lapsena mitä tuo kasvatus oli. Ja siitä todellakin jäi vahinkoa mieleen. Meillä vanhempien metodit oli lapsen syyllistäminen, nöyryyttäminen muiden edessä ja tuo häpeän iskostaminen. Noilla metodeilla sai lapsen ruotuun. Ihan se ja sama mitä se teki mielelle.

Esimerkiksi kerran pompin kotona nakkena, niin äitini katsoi minua pitkään ilmeellä kuin kokisi minut iljettävänä. Ei sanoja, vain tuo vahva katse kuinka häntä ällöttäisi. Siitä seurasi vahva häpeän tunne ja puin äkkiä vaatteet päälleni. Kun jäin kiinni itseni koskettelusta, niin sitähän naureskeltiin muille sukulaisille. Eli luonnollisesta asiasta tehtiin häpeän aihe. Ja sellaisenkin muistan kuinka välttämättä halusin taluttaa mummini isoa koiraa. Kun pidin hihnasta kiinni, niin isäni kutsui koiraa joka ampaisi juoksuun ja minä tietenkin lensin. Kumpikaan vanhemmistani ei lohduttanut ja ollut huolissaan sattuiko minua. Kommentit olivat, että noin siinä käy, kun haluaa välttämättä taluttaa isoa koiraa. Tuo oli heidän mielestään opetustilanne minulle. Minulle se oli taas yksi kerta jolloin sydämeni särkyi.

Tarkoitatko että nyt on alastomana pyöriminen ikäänkuin normaalia verrattuna 80-lukuun? 

Nykyisin ei saa edes vauva olla uimahallissa tai rannalla ilman uikkareita. 

Vierailija
33/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että nyt on alastomana pyöriminen ikäänkuin normaalia verrattuna 80-lukuun? 

Nykyisin ei saa edes vauva olla uimahallissa tai rannalla ilman uikkareita. 

Kun kyse on pienestä lapsesta omassa kodissa neljän seinän sisällä, niin pikkasen eri asia.

Ja tuohonko oikeasti takerruit!

Vierailija
34/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Helsingissä ja takaovi on yleensä lukitsematta.

Vierailija
35/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini maalla vielä piti yllä sitä tapaa, että luuta oven eteen merkiksi, että tulija tietää, ettei olla kotona. Sanoivat myös erällä tutulleen, että sillon ei sisälle mennä. Mutta kun MIranda sitten kerran löytyi tuvasta tutkimasta paikkoja, niin alkoivat lukita oven. Aikaa tästä on jo kauan.

Vierailija
36/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 7-kymppinen ja olisin vain iloinen, jos joku kävisi täältä roinaa tyhjentämässä, mutta nykyajan varkaille kelpaavat varmaan lähinnä auton avaimet, kultakorut, kännykkä jne, mutta ne minulla on piilossa.  Sukulaispapalle naulasin ovipieleen aikoinaan "Varo koitaa"-kyltin jossa oli jumalattoman ruma susihurtan kuva.  Sen jälkeen ei edes kauppiaita ole poikennut.

Vierailija
37/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. no meillä on ulko-ovi auki aina päivät, laitetaan lukkoon yöksi ja mäyräkoira pyörii tuossa jaloissa myös.  On siis auki myös silloin, kun ei välttämättä olla itse edes kotona. Ja asutaan aika paljon isomman kaupungin kuin Mikkeli okt lähiössä. Avaimia harvoin kannetaan mukana (kun se ovi on siis auki koko ajan), ja niissä nyt ei ole osoitetta. Koiraa en jätä kaupan etene yksin kun on erittäin arka, niin en viitsi stressata koiraa tuollaisella. Koiran kakat kyllä kerään joka kerta, tässä meidän alueella on ihan riesaksi asti espanjansiruetanaa (on myrkyllinen) ja se elää nimenomaan koiran jätöksillä. Mutta siis ulko-ovi voi hyvin olla auki päivän ajan Suomessa myös herran vuonna 2026.    

Vierailija
38/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pian aika jättää, ei tarvi elää 80 lukua 

Vierailija
39/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen oppii tietyille tavoille, hänet on ikään kuin tehokkaasti koulutettu siihen, niistä on todella hidasta ja vaikeaa päästä eroon tai muuttaa niitä.

Sama ongelma on näiden muualta tulleiden kannsa, eivät opi pois omien kulttuuriensa tavoista, siis niistä jotka täällä koetaan negatiivisiksi, kuten vaikka naisen tai sateenkaariväen asema yhtenä esimerkkinä.

Jankutuksesi tympäisee!

Vierailija
40/41 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli joku nuori jannu huppu päässä penkomaan olohuoneeseen  kun nukutin vauvaa makuuhuoneessa (päivällä). Mikkelin kokoisessa kaupungissa hiljaisella oktaloalueella.Juoksi karkuun kun minut näki. Oma vika tietysti kun avaimet oli ovessa.. soitin poliisille mutta asenne oli  vähättelevä kun mitään ei oltu viety.

Narkit on siitä pelottavia että sen narkkaamisen voimallahan ne uskaltaa jopa keskellä kirkasta päivää tunkeutua taloon. Ovat helvetin arvaamattomia kun varsinkin sekakäyttö (jota Suomessa paljon harrastetaan) tekee helpolla tunteettomaksi ja/tai aggressiiviseksi.

NARKIT pitäisi tavatessa ampua "vahingollisena lajina" ja homot kaappiin takaisin !

sanon minä