Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko valmis ottamaan oman äitisi tai isäsi luoksesi asumaan jos tämä ei saa hoivapaikkaa?

Vierailija
28.08.2024 |

Olisitko valmis hoivaamaan vanhempaasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, asiasta on jo sovittukin eli pihaan tulee siirrettävä pieni asunto, jotta kaikki saavat omaa rauhaa. 

Mummo leikkimökkiin 👵🏻🏚

Niitä on isoja ja pieniä, pieni kaksio tai iso yksiö olisi varmaankin paras. Ne ovat esteettömiä, mikä on pyörätuolin käyttäjälle hyvä. Sinne voi tilata normaalisti kotihoidon työntekijät, mutta olemme kuitenkin samassa pihapiirissä, koska muutakin apua jo tarvitaan. Oma työpaikkani on kotona (maatila), joten on paljon helpompi jos asuvat vieressä kuin nykyisin, kun ajan kuitenkin auttamaan useamman kerran viikossa. Molemmat vanhempani ovat jo hyvin iäkkäitä ja hauraita ja toivoisin, että jo tuohon muuttaisivat. Mutta haluavat asua omassa kodissaan vielä, kun jotenkuten siellä pärjäävät.

Siirrettävät asunnot ovat käteviä, kun ne voi myydä pois sitten kun ei enää tarvita. Sähköt ja vedet tulevat olemassaolevista järjestelmistä liitännöillä. Samaan kohtaan voi myöhemmin rakentaa vaikka autotallin tai korjaushallin, jossa on sähköt ja vesipiste sekä vessa.

Oma tontti tietysti tarvitaan ja rakennuslupa.

Niin, ja en ole uskovainen enkä kuulu mihinkään kirkkokuntaan. 

Vierailija
22/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä takerrutaan johonkin yksiöön, silloinhan olisi kahden ihmisen tulot ja hoivakorvaukset päälle, harvemmin 2 ihmistä yksiössä muutenkaan asuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä takerrutaan johonkin yksiöön, silloinhan olisi kahden ihmisen tulot ja hoivakorvaukset päälle, harvemmin 2 ihmistä yksiössä muutenkaan asuu. 

Miksi sitten pitäisi asua yhdessä?

Vierailija
24/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan miettinyt vanhuksen omaa tahtoa tahtooko yksiöön taikka kaksioonkaan lapsensa kanssa?

Vierailija
25/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin se vanhempi sitten menisi? Ei hoivapaikkaa, meille ei saa tulla, mihin hän päätyisi?

Totta kai ottaisin luokseni asumaan.

Vierailija
26/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementoituneen vanhuksen hoitaminen ei onnistu työssäkäyvältä. Edes nukkua ei voi turvallisesti.

Jos vanhus saa hoitopaikan teiltä, hän ei pääse tilanteen kriisiydyttyä nopeasti kunnalliseen hoitopaikkaan. Hänellähän on jo hoitaja kotona.

Vierailija
27/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mihin se vanhempi sitten menisi? Ei hoivapaikkaa, meille ei saa tulla, mihin hän päätyisi?

Asuisi siellä missä hän nytkin asuu. En ymmärrä miksi hän edes haluaisi muuttaa tänne. Hänellä on esteetön koti. Tämä ei sitä ole. Itsekin muutan täältä muualla kun edellytyksiä ei ole asua kodissa jossa on rappuja yms.

Vierailija
28/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuisi siellä missä hän nytkin asuu. En ymmärrä miksi hän edes haluaisi muuttaa tänne. Hänellä on esteetön koti. Tämä ei sitä ole. Itsekin muutan täältä muualla kun edellytyksiä ei ole asua kodissa jossa on rappuja yms.

Okei. Ymmärsin kysymyksen niin ettei vanhemmalla olisi enää mahdollista asua kotona (koska hoivakotia tarvittaisiin).

Vierailija
29/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, asiasta on jo sovittukin eli pihaan tulee siirrettävä pieni asunto, jotta kaikki saavat omaa rauhaa. 

Ramirentin työmaaparakki? 😄

Vierailija
30/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä tilaa, mutta... Teen raskasta työtä ja lapsia, joten enpä tiedä.

Vierailija
31/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset saavat hoitaa tarvittaessa. Vanhempamme ovat hoitaneet heidän lapsiaan, onhan se kiva kun ei tarvinnut viedä hoitoon ja hoitajat (isovanhemmat) tulivat kotiin hoitamaan. Jälkeenpäin vahingossa siskolta lipsahti, että tulivat vielä aina ruokakassin kera.

Meidän lapsille ei ole ollut aikaa, joten sitä niittää mitä kylvää. Ja ei, lapsemme eivät olleet mitään riiviöitä. Taisi johtua vain siitä, että olen ollut aina se keskimmäinen näkymätön lapsi.

Vierailija
32/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksena en menisi lapsilleni asumaan. En halua olla haitta lapsilleni.  Pärjäisin kotiavun kanssa jos tämä.järkikulta pysyy päässä. Ja joku yhteiskunnan hoivapaikka kyllä löytyy jos kokopäiväistä apua tulen tarvitsemaan. Nyt 80.

Olen auttanut äitiäni ja asuimme samassa taloyhtiössä. Toimi hyvin. Eri asia on sitten jos iäkäs ihminen on vakavasti muistisairas. Sanoisin, että silloin ei hommasta tule yhtään mitään. Myös puolisoani olisin tietysti valmis tukemaan. Mitään sänkypotilasta tuskin kotioloissa hoidetaan. Ja siis nuo muistisairaudet - olisi täysin järjetöntä jos puoliso ei enää edes tietäsi kuka olen. Ei tulisi mitään. Minulla on omakin elämä!

Vierailija
33/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi silloin saada asua minun kanssa tai ylipäätään jokun kanssa.

Pitääkö mädäntyä yksin, kun ei enää pärjää omillaan ja tuskin avustettunakaan kotona?

Miten kokopäivätyössä käyvä pystyy hoitamaan vanhuksen, joka ei pärjää kotona avustettunakaan? Eihän se ole mitenkään mahdollista, kun itse on pois kotoa vähintään 8 tuntia päivisin ja öisin pitää saada nukkua.

Vierailija
34/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olisin ollut ainoa lapsi niin kyllä, itsellä kaksio ja äidin varat niin olisi saatu iso asunto. Äiti asuu edelleen omakotitalossa ja ikää on ja kotona käy 2 x hoitaja, siivooja jne. 

Vierailija
35/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dementoituneen vanhuksen hoitaminen ei onnistu työssäkäyvältä. Edes nukkua ei voi turvallisesti.

Jos vanhus saa hoitopaikan teiltä, hän ei pääse tilanteen kriisiydyttyä nopeasti kunnalliseen hoitopaikkaan. Hänellähän on jo hoitaja kotona.

Valtiontalouden säästöjähän tässä ajetaan, tosin kristillisen rakkauden nimissä. Läheisten huono omatunto toimii virkamiesten työkaluna. Sillähän sitä hoitajiakin kiristetään hoivalaitoksissa, mutta se on saanut fiinimmän nimen "eettinen loppuunpalaminen". Kun hoitajia ei ole tarpeeksi, on omaisten vuoro palaa loppuun, lähinnä naisten, sillä naisten hoivaviettiä on helpompi käyttää hyväksi.

Vierailija
36/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Ymmärsin kysymyksen niin ettei vanhemmalla olisi enää mahdollista asua kotona (koska hoivakotia tarvittaisiin).

Kotihan tämäkin on missä minä asun. Miten hän täällä pärjäsi jos ei siellä esteettömässä omassa kodissaankaan.

Vierailija
37/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi silloin saada asua minun kanssa tai ylipäätään jokun kanssa.

Pitääkö mädäntyä yksin, kun ei enää pärjää omillaan ja tuskin avustettunakaan kotona?

Niin meille kaikille käy. Totuttele ajatukseen.

Vierailija
38/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi ottamaan äitiäni luokseni asumaan, enkä itse suostuisi muuttamaan tyttäreni kotiin, kun ikää tulee. Jokainen asukoon kotonaan, niin kauan kuin mahdollista ja sen jälkeen on yhteiskunnan hoidettava joku laitospaikka loppusijoitukseen.

Näytä aiemmat lainaukset

En. Asun jo vanhempieni naapurissa - tai siis nyt enää isän, kun äiti kuoli toukokuussa - enkä näe mitään syytä sille, että isä muuttaisi tuosta asunnostaan mun asuntooni. Mä voisin kyllä tarpeen mukaan majailla isäni asunnossa, mutta pitäisin silti oman asuntoni. Olisi liian iso urakka ensin hävittää kaikki omat huonekaluni ja muu irtaimistoni (tai vuokrata niille jokin varasto), myydä oma asuntoni ja sitten muuttaa matkalaukun kanssa isän luokse ja sitten isän kuoleman jälkeen ostaa taas jostain asunto, ostaa uudet huonekalut ja muu irtaimisto (tai hakea ne sieltä varastosta) ja tehdä muutto uuteen asuntoon. Viihdyn erinomaisesti nykyisessä kodissani eikä siis muutto muualle tunnu kovin järkevältä, kun isäkin täyttää jo 95v. Tuokin, että majaisilisin isän luona, edellyttäisi, että joko pystyn tekemään edelleen etätöitä tai olen jo eläkkeellä. Pelkällä omaishoidontuella kun en laskujani saisi maksettua. Mutta jos isälle ei seuraavan kahden vuoden aikana tule sellaista muistisairautta, että sitä pitäisi vahtia 24/7, isäkin saa - halutessaan - olla loppuun asti kotona. Mun vanhemmat on olleet ainoa syy, miksi en ole jo vuosia sitten poistattanut sairaanhoitajan oikeuksiani Valvirasta. 

Vierailija
40/149 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hän muuttaa ihan vapaasti vaikka seniorikotiin jos kaipaa seuraa. Sitä paitsi aika pitkälle hän joutuisi olemaan myös täällä mun luona yksin.

Senioritalot on tarkoitettu omatoimiseen asumiseen. Ei niissä ole hoivapalveluja. Kaikki pitää tilata ja maksaa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi