Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä leipien säilyvyydelle on tapahtunut?

Vierailija
27.08.2024 |

Olin citymarketissa joskus myyjänä ja voisin vaikka vannoa että 2010 leivillä oli normisti vähintään viikon säilyvyys aika (ellei pidempi). Jos säilyvyys oli enää kolmepäivää niin leiville pistettiin roima ale ja jos kaksi päivää niin ne heitettiin jo pois.

Ostin toissapäivänä lähi s-marketista sämpylöitä ja siinä pussissa oli 1 päivän säilyvyysaika.. siis yksi hiton päivä.. ja kuitenkin 8-10 sämpylää.. Miten kukaan jaksaa ahtaa yhdessä yössä noin paljon tavaraa varsinkin jos asuu yksin? Tuote ei ollut mitenkään edes ale-laputettu (ilmeisesti sämpylä ale laputetaan jos menee samana päivänä viimeiseen käyttöpäivään lol).

Ja kävin myös leipomossa ostamassa tuoretta leipää ja näissä oli keskimäärin kolmenpäivän viimeinen käyttöpäivämäärä ja ihmetystä herättää lähinnä että onko leipien leipomisprosessissa tai raaka-aineissa tapahtunut huonontumista kun jopa samana päivänä leivottu leipä menee 3 päivässä käyttöpäivämäärässä umpeen?

Minua ällöttää homeiset leivät.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä meilläpäin on noin 3 päivää aikaa jäljellä. 

Vierailija
2/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pakkaseen ja sulata niin pysyy tuoreena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita pakkaseen ja sulata niin pysyy tuoreena.

Ei tuota kysytty. Vastasit aiheen ohi.

Vierailija
4/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka syö vanhaa leipää? Leipä ostetaan ja syödään tuoreena. Eilinen leipä on jo vanhaa.

Vierailija
5/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka syö vanhaa leipää? Leipä ostetaan ja syödään tuoreena. Eilinen leipä on jo vanhaa.

Mikset perusta omaa ketjua aiheelle? Tässä kysyttiin mitä säilyvyydelle on käynyt.

Vierailija
6/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ostanut alelaputettuja leipiä, niin tummia kuin vaaleita, ja ne ovat melkein aina säilyneet syötävinä niin kauan kuin leipää on riittänyt. Pari kertaa olen jopa testannut, kauanko menee, että leipä alkaa homehtua. No, eivät ne homehtuneet ollenkaan, vaikka pidin muovipussissa pöydällä useita kuukausia.

Joku on todennut saman McDonald'sin hampurilaisesta: se ei homehtunut tai pilaantunut koskaan. Leipä vain kuivui, ulkonäkö ei muuttunut. Tästä löytyy juttua guuglaamalla.

Vierailija
7/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ostanut alelaputettuja leipiä, niin tummia kuin vaaleita, ja ne ovat melkein aina säilyneet syötävinä niin kauan kuin leipää on riittänyt. Pari kertaa olen jopa testannut, kauanko menee, että leipä alkaa homehtua. No, eivät ne homehtuneet ollenkaan, vaikka pidin muovipussissa pöydällä useita kuukausia.

Joku on todennut saman McDonald'sin hampurilaisesta: se ei homehtunut tai pilaantunut koskaan. Leipä vain kuivui, ulkonäkö ei muuttunut. Tästä löytyy juttua guuglaamalla.

Mikä salaisuus tuossa säilyvyydessä on? Sinäkö työskentelet raaka-aine tuottamossa ja yrität varjella ettei ihmiset saa selville että laatu kärsinyt jostain teosta x?

Vierailija
8/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta olen huomannut että täällä missä asun, on Prismassa huonot päiväykset.

Eli ihan sama leipä (esim. ruispalat tai kaurapuikulat) myydään Prismassa niin että käyttöaikaa jäljellä 1-3 päivää =jätän ostamatta kun en ehdi syödä. Sitten taas Citymarketissa ja Lidlissä lähes aina on lähemmäs 1vko parasta ennen päiväykseen.

En tiedä ostetaanko 'tuoreet' pois heti aamusta Prismassa ja jämät vaan jää (käyn vasta kaupassa illasta klo 15-19 välillä) vai 'haudotaanko' tuoreita leipiä jossain takahuoneessa?

Mutta kumma juttu että muualta samoja leipiä saa käytännössä aina paremmalta päivämäärällä.

Olen myös huomannut, että Prisman laatu hevi-osastolla on surkea. Varmaan sielläkin myydään halvinta/huonointa/vanhinta, monesti esim. sitrushedelmät olleet mauttomia/puiseva koostumus, vs. Citymarketin ja varsinkin Lidlin vastaaviin. Samoin tomaatit vetisiä ja yrtit usein nahistuneita.

Vierailija
9/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta olen huomannut että täällä missä asun, on Prismassa huonot päiväykset.

Eli ihan sama leipä (esim. ruispalat tai kaurapuikulat) myydään Prismassa niin että käyttöaikaa jäljellä 1-3 päivää =jätän ostamatta kun en ehdi syödä. Sitten taas Citymarketissa ja Lidlissä lähes aina on lähemmäs 1vko parasta ennen päiväykseen.

En tiedä ostetaanko 'tuoreet' pois heti aamusta Prismassa ja jämät vaan jää (käyn vasta kaupassa illasta klo 15-19 välillä) vai 'haudotaanko' tuoreita leipiä jossain takahuoneessa?

Mutta kumma juttu että muualta samoja leipiä saa käytännössä aina paremmalta päivämäärällä.

Olen myös huomannut, että Prisman laatu hevi-osastolla on surkea. Varmaan sielläkin myydään halvinta/huonointa/vanhinta, monesti esim. sitrushedelmät olleet mauttomia/puiseva koostumus, vs. Citymarketin ja varsinkin Lidlin vastaaviin. Samoin tomaatit vetisiä ja yrtit usein nahistuneita.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, mutta en silti ymmärrä että miten leipomossa ammattilaisten samana päivänä tekemä leipä voi mennä 3 päivässä umpeen käyttöpäivämäärältään? Kun sehän on loppupäässä ihan sama että viedäänkö leipä sieltä leipomosta citymarkettiin vai prismaan vai s-markettiin mutta eise viimeinen käyttöpäivämäärä siitä ainakaan tule kasvamaan. Minusta ylipäätänsä joku valmistusprosessi on muuttunut tai jotenkin.

Vierailija
10/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuo olla merkki siitä että lisäaineiden määrää on vähennetty? Sehän olisi vaan positiivista, vaikka säilyvyys lyheneekin. Pakastimet on sitä varten. 

Vierailija
11/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn hakemassa leivän aina leipomon myymälästä niin saa varmasti tuoretta.

Vierailija
12/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää leipä jääkaapissa jossa se säilyy parhaimillaan yli viikon parasta ennen pvm:stä. Olen näin tehnyt  vuosikausia eikä hävikkiä ole tullut ollenkaan.

Vierailija
13/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tuo olla merkki siitä että lisäaineiden määrää on vähennetty? Sehän olisi vaan positiivista, vaikka säilyvyys lyheneekin. Pakastimet on sitä varten. 

En usko, leivät oli puhtaita ja laadukkaita 2010. Eivät ole sen terveellisempiä nytkään.

Vierailija
14/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suolaa on vähennetty.

Vierailija
15/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä säilyy 2 viikkoa päiväyksen jälkeen. Ei homehdu. Kuivuu vain. 

Vierailija
16/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin suolaa on vähennetty.

Vaikea uskoa että kauttalinjan kaikki leipien valmistajat olisivat vähentäneet suolaa niinpaljon että käyttöpäivämäärä laittaa leipäpussista aina menemään hukkaan puolen. Tämmöisillä tuottajilla ei olisi lainkaan laadunvalvontaa.

Vierailija
17/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne leivät jolla on pitkät päivämäärät on vielä sen kaupan varastossa luultavasti. Pitää saada kohta vanhaksi menevät leivät ensin myytyä.

Vierailija
18/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään leivässä käytetään yhä vähemmän, jos lainkaan erilaisia lisäaineita ja säilyvyyttä edistäviä aineita, toisin kuin ennen. Samoin suolapitoisuus, joka parantaa säilyvyyttä.

Kotona leivottu leipä ja sämpylät pilaantuvat herkästi, erityisesti kesällä homehtuvat, jos lämpötila korkea ja ilmankosteus. Ja samoin käy kaupan leivälle. 

Vierailija
19/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräistä gluteenia on ainakin leipään kuin leipään lisätty. En tiedä mitä tekee säilyvyydelle, mutta ainakin turvottaa vatsaa aika lailla. 

Vierailija
20/27 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään leivässä käytetään yhä vähemmän, jos lainkaan erilaisia lisäaineita ja säilyvyyttä edistäviä aineita, toisin kuin ennen. Samoin suolapitoisuus, joka parantaa säilyvyyttä.

Kotona leivottu leipä ja sämpylät pilaantuvat herkästi, erityisesti kesällä homehtuvat, jos lämpötila korkea ja ilmankosteus. Ja samoin käy kaupan leivälle. 

Tarvitsisin väitteelesi jonkinlaista tieteellistä todistusaineistoa. Esimerkiksi kävisi joku wikipedia sivu jossa lukee mitä aineita on vähennetty ja minkä verran, minä vuonna ja minkä takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän