Mitä ihmettelit, kun menit ekaa kertaa työelämään?
Mulle oli suuri ihmetys, että lomalta maksettiin palkkaa ja lomarahan ansiosta vielä normaalia suurempaa palkkaa. Nyt toi tuntuu ihan normaalilta, mutta ekassa työpaikassa olin ihan ihmeissäni.
Kommentit (153)
Ihmettelin sitä kuinka helppoa töissä oli ja kuinka tyhmiä suurin osa muista työntekijöistä oli. Nopsaa siirryinkin parempiin hommiin.
Ihmettelin sitä miten Ruotsissa tauoilla työkaverit jutteli asiaa ja kivoja juttuja ollen aktiivisia. Täällä taas on niitä hiljaisia, jotka seuraa kyllä puhetta mutta omaa osaansa eivät tuo keskusteluun. Aikaa myöten se turhauttaa etenkin jos kuulee niitä nega-kommentteja jälkeenpäin.
Eikö tämäkin asia olisi opeteltavissa ihan jo työilmapiirin takia?
Ihmettelin kun töissä oli kivaa. Keksittiin kaikkea hauskaa ja töiden jälkeen lähipubeissa oli aina työkavereita. Sai seksiäkin.
Nokisella kulotuskankaalla oli kuuma, jano, nälkä. Aurinko paahtoi, ei lippistä,10 päivää. Onpa hyvä tili, tilasin Anttilasta housut ja puseron sillä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisessä kesätyöpaikassa hämmästytti kauhea juoruilu ja riitely, työpaikkani koostui melkein pelkästään naisista. Silloin päätin, että en koskaan menisi työpaikkaan, jossa on vain naisia. Ja hyvin onnistuin siinä, kaikissa työpaikoissa oli nais/mies jako 50/50%. Toki niissäkin juoruilua, mutta selkeästi vähemmän kähinöitä.
Ensimmäinen "oikea" työpaikka hämmästytti epätasa-arvoisuudellaan. Sellaista nokkimisjärjestystä en osannut odottaa. No, kaikki olivat naisia. Näin 80-luvulla.
Minua halveksittiin, koska olin ollut kotiäiti. Kotona kuitenkin olin tottunut tasa-arvoisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen. Olipa pudotus 1800-luvulle.
Ihmettelin sitä miten työpaikoissa on kilpailua ja kiusaamista. Luulin että siellä viimeistään ihmiset osaisivat jo käyttäytyä kypsästi. Samaa ihmettelin aloittaessani peruskoulun jälkeiset opiskelut. Meno kuin ala- tai ylä-asteella.
En muista, siitä on 58 vuotta. Ruoka oli hyvää ja sitä sai syödä haluamansa määrän, ei ollut äiti kieltämässä. Silloin oltiin niin neitiä ja rouvaa, piti aina kysyä joltain, onko XX neiti vai rouva, ettei mokannut. Miehistä piti tietää onko ekonomi, maisteri vai merkonomi, tarkkaa oli.
Töissä oli helppoa ja mukavaa ja sain aikuisista ihmisistä hyvää seuraa ja opastusta. Tuloani pidettiin suorastaan huippujuttuna, koska tykkäsivät työskennellä nuoren kanssa. Vaikka olin johtajan kakara firman toiselta paikkakunnalta, niin se ei haitannut.
Se kun ulkomaantyömatkalle kaikki sai kalliit lennot ja oman huoneen hienosta hotellista. Opiskelijana kun oli tullut reissattua halpalennoilla ja laivojen alimmissa hyteissä.
Kuinka paljon osastonhoitaja vaikuttaa
aamupäivän kahvitauon kellonaikaan:
kahvitauko pidettiin kello 9
eikä kello 8 kuten monellla muulla osastolla.
Oli jo kello puoli kuusi herännyt ja kello 7 alkoi työvuoro
ja aamukasi alkoi jo omat eväät maistua.
Sanoinkin ihmetellen, että olen kiertävä tekijä ja
miksi täälllä näin.
Vain laiskat taukoilevat jo kasilta
tuli vastaus
kuin apteekin hyllyltä poimittuna.
Ekoissa kesätöissä ihmettelin, miten nuo jotkut viisi-kuusikymppiset on tätä hommaa jaksaneet kymmeniä vuosia.
Sitten valmistumisen jälkeen asiantuntijatyöhön siirtyessäni tuli yllätyksenä, että eihän nuo jo töissä olleet mitään kaikesta kaiken tietäviä yli-ihmisiä olleetkaan. Vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Ensimmäinen palkkapussi , silloin rahat sai suoraan käteen . Olin ihan ihmeissäni , minulla ei siihen mennessä ollut koskaan edes viikkorahaa . Menin töistä suoraan Teinitaloon ja ostin älyttömän kalliin paidan . Olin silloin15 v. enkä sen jälkeen kouluja enää käynytkään . Olisi kyllä kannattanut käydä , nyt vuosi sitten eläkkeelle jäätyäni , tilipussini on melkoisen ohut .
Ihmettelin miten oikeassa isovaari olikaan. Eli että " köyhänä pysyy vähemmälläkin,"