Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettelit, kun menit ekaa kertaa työelämään?

Vierailija
26.08.2024 |

Mulle oli suuri ihmetys, että lomalta maksettiin palkkaa ja lomarahan ansiosta vielä normaalia suurempaa palkkaa. Nyt toi tuntuu ihan normaalilta, mutta ekassa työpaikassa olin ihan ihmeissäni.

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin sitä, miten joillekin on siinä työpaikassa maksettu parikymmentä vuotta palkkaa. Eivät oikein mitään tehneet. Tuollaista se oli joskus yli 30 vuotta sitten. Työpaikoilla oli varaa maksaa oleskelusta ja tyhjäntoimittamisesta

Tällaista on vieläkin meidän työpaikalla

Vierailija
22/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että välillä sai pitää taukoa-kahvi jne. Röökiä myös sisällä polttaa sai, jopa työn äärellä  =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun työkaverin työhuone oli täynnä tupakansavua. Aloitin työuran, kun työpaikalla sai vielä polttaa sisällä.

Vierailija
24/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen töiden alkua ihmettelin, miten vähän töitä opettajalla on. Jo parin työpäivän jälkeen ihmettelin, miten raskaalta nekin vähät tuntuivat. Palkkaa pidin isona.

Vierailija
25/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin sitä, miksi toiset tekevät hirveästi töitä ja toiset eivät tehneet juuri mitään. Kaikki saivat silti saman palkan ja oli ihan ok, että joku oli viisi kertaa tehokkaampi kuin joku lusmuilija.

Vierailija
26/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kuinka työssä käyvät jaksaa niin lyhyillä lomilla vuodessa. Koulussa kun oli kesälomaa 2,5 kuukautta, joululomaa noin 3 viikkoa ja vielä syys- ja talvilomat.  Lisäksi ihmettelin, kuinka jaksaa ympärivuoden 8-16 töissä kun koulupäivät harvoin oli noin pitkiä. 

Vierailija
27/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kesätyöt 15-vuotiaana ja tajusin nopeasti, ettei työpäivän jälkeen jaksa yhtään mitään. Muut ikäiseni juoksivat kesän riennoissa ja itse nukuin kotona. Ymmärsin, että aikuisuudesta tulee helvettiä ja eläkkeeseen on pitkä matka. 

Hiukka oli masentunut olo. 

Vierailija
28/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli täytenä yllätyksenä kuinka kajahtaneita ihmiset ovat. Olin 15-vuotias ja menin paikallisen marketin kassalle. Oli melkoinen yllätys hyvän kotikasvatuksen saaneelle tytölle huomata, että suurin osa aikuisista ei tervehdi, kiitä tai omaa muitakaan peruskäytöstapoja ja sen lisäksi saattavat saada teini-ikäiselle kesätyöntekijälle silmittömän raivokohtauksen ihan vain sen takia, että ovat itse lukeneet jonkun tarjoustuotteen hinnan väärin.

Vierailija
29/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin, kun työkaverin työhuone oli täynnä tupakansavua. Aloitin työuran, kun työpaikalla sai vielä polttaa sisällä.

Siihen aikaan piti vaan naureskellen kuunnella ukkojen läppää, joka nykyjärjellä ajateltuna oli ahdistelua.  Miten ne saattoivatkin nuoria sillälailla kohdella.

Vierailija
30/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin kännissä ja törkeitä aikuiset ovat joulujuhlissa.😶 Eka duuni, 2 viikkoa töitä ja sit firman juhlat. Sai ainaki hyvä käsitys työkavereista 😄. 

Muistan oleen hyvin hämilläni tilanteesta. 

Vierailija
31/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että joillekin työnantaja on aina vihollinen. Yksi luottamusmies varsinkin oli aivan kaheli. Kuorma tuli vähän etuajassa, kaikkia tarvittiin purkamaan sitä ja pomo ehdotti, että lähdetään kesken tauon hommiin ja lopetetaan päivä aikaisemmin. Ay-jyrä pisti jarrut pohjaan ja sanoi että kukaan ei mene, rekka saa odottaa että tauko on pidetty.

Vierailija
32/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran kun olin eräässä henksuraflassa tiskaamassa 17 vuotiaana ja sain palkan niin ajattelin että näin vähän siitä älyttömästä raatamisesta.

Vierailija
33/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelin palkan pienuutta ja totesin että työnteko ei kannata. Lomilta ei makseta palkkoja tai ylitöistäkään. NE on legendaa ja myöskään mitään työterveyttä ei olekaan.

Eletään ihan eri aikaa. Työnteko ei kannata. Harmi, koska olisin ollut innokas tekemään töitä ja säästämään rahaa elämää varten, mutta ei sellaista ole kuin reilu työelämä :/

Vierailija
34/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä miten helppoa ja verkkaista työ on.Olin THLssä.

Vierailija
35/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan piti vaan naureskellen kuunnella ukkojen läppää, joka nykyjärjellä ajateltuna oli ahdistelua.  Miten ne saattoivatkin nuoria sillälailla kohdella.

Päälle joka työhuoneen seinällä oli tyttökalenteri, jossa oli paljaat tissit.

Vierailija
36/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kesätöissä 1972 -3  ja -4 ihmettelin  kuinka helpolla pääsi töihin. Eikä vaatimukset olleet kovia. Vanhenpien luona asuin. Helppoaa rahaa pienellä verolla oli. Pk seudulla tosin.

Vierailija
37/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että joillekin työnantaja on aina vihollinen. Yksi luottamusmies varsinkin oli aivan kaheli. Kuorma tuli vähän etuajassa, kaikkia tarvittiin purkamaan sitä ja pomo ehdotti, että lähdetään kesken tauon hommiin ja lopetetaan päivä aikaisemmin. Ay-jyrä pisti jarrut pohjaan ja sanoi että kukaan ei mene, rekka saa odottaa että tauko on pidetty.

Kumpaa tottelitte?

Vierailija
38/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin hyvää palkkaani. Oli paljon parempi kuin tyypillä jonka kanssa tein töitä.

Vierailija
39/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten ihmiset jaksaa vuosikymmeniä jotain tehdastyötä 40 asteisessa hallissa. Koneet kävi tauoillakin vain koska siitä sai jonkun pennin per tehty kappale enemmän palkkaa. 

Onneks tuli opiskeltua.

Vierailija
40/153 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 11v sain 150mk/kk hoitamalla kolmea lasta. 3v, 2v ja vauva. Itkin aina kotiin päästyäni. Se oli ensimmäinen kesätyöni ja olin itsestäni ylpeä. En uskaltanut syödä siellä mitään.

Ei ihme, jos itkit! Toihan on tosi vastuullinen ja työläs pesti 11 vuotiaalle.

Kuka jättää noin pienet lapset 11-vuotiaan vastuulle?

Se oli kuusikymmentälukua. Oletus oli, että isojen perheitten tytöt olivat oppineet kaikki välttämättömät taidot tuohon ikään.

Raskaita olivat ne kolme kesäkuukautta. Pienokaiset olivat kyllä kilttejä onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi