Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko "pikkukakkonen" pakko??

Vierailija
10.09.2008 |

Olen tässä miettinyt asiaa jonkin aikaa...

Minulla on ystäviä, tuttuja, naapureita, sukulaisia, hiekkalaatikkotuttuja, jotka ovat jo joko raskaana ollessaan tai pian synnytyksen jälkeen sanoneet, etteivät missään nimessä halua enempää lapsia, "tämä riittää -kiitos" -kuvauksin.

Olenkin miettinyt, miksi he sitten ovat tehneet sen pikkukakkosen, jos jo varhaisessa vaiheessa pystyvät sanomaan selvästi, etteivät missään nimessä halua enempää ja että tämäkin tuntuu olevan liikaa?

Onko yksi liian vähän, mutta kaksi liikaa? Onko toinen lapsi tehty sosiaalisesta- tai yhteiskunnan paineesta? Onko toinen lapsi tehty enemmänkin kumppania varten vai esikoiselle leikkikaveriksi? Jos jo raskaana ollessa voi olla varma, että tämä on sitten tässä, niin miksi alunperin se toinen on sitten pantu alulle?

Ymmärrän hyvin, että monella on haaveissa kaksi lasta, eikä enempää ja jokainen saa ja pitää tehdä omat valintansa omien lähtökohtiensa mukaan, mutta kyse onkin nyt niistä, jotka olisivat ehkä tyytyneet yhteen, mutta ovat tehneet vielä sen toisen. Miksi...

Kommentoikaa, valaiskaa!

Nimimerkillä kolmen äiti ja haaveissa lisää

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ekan lapsen saatuaan jaksaa vielä hyvin, kun on vaan se yksi hoidettava. Ajatellaan, että mitä jos tähän samaan tekisi toisenkin, selviäisi samoilla valvomisilla jne. No sitten toinen syntyy ja työtä on enemmän kuin oli kuvitellut, saa nukkua vielä vähemmän kuin oli kuvitellut, ei saa ikinä syödä rauhassa vaikka niin oli kuvitellut... Mutta ainakin itselläni, kun esikoinen ja kuopus ovat nyt jo omatoimisia ja "isoja", voisi kolmas olla tervetullut. Vaikka minäkin vannoin nuoremman ollessa ihan vauva, ettei ikinä enää.

Vierailija
2/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin olen huomanut vasta ensimmäisen lapsen hankittuani kuinka ihania nuo pikkuihmiset ovatkaan. ja nyt äkkiä lisää noita ihanuuksia meille. ennen lapseni syntymää en erityisemmin edes pitänyt lapsista, nyt olen taas ihan hurahtanut niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pikkukakkosta tehneet vaan sen takia, että esikoisella on sitten kaveri. Sitä kun raskautuu kun eka on vasta 1v, niin eipä tule sitten turhia mietittyä.Tehty mikä tehty. Jos olis pidempään pohdittu, että halutaanko oikeasti toinen vai ei, niin olis kyllä jäänyt tekemättä.

Ei minulla toisen kanssa tullut edes mitään vauvakuumetta, se oli vähän sellainen, no tehdään nyt tämä tästä alta pois -juttu.

Vierailija
4/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli kokenut kurjan synnytyksen ja oli varma ettei tahdo lapsia enempää. Nyt tämä ystävä on saanut toisen lapsensa kun aika on parantanut haavat.

Toinen ystävä koki raskauden ja vauva ajan niin raskaana ja kauheana että ei halunnut enempää lapsia... Niin vaan aika kultasi muistot ja toinen lapsi on heilläkin.

Sitten on tietenkin tapauksia jossa lapsiperheen elämä onkin hurmannut vanhemmat niin että mieli yhdestä lapsesta onkin muuttunut useaan lapseen.

Eikö ap:lla ole koskaan mieli muuttunut elämän aikana ja iän ja kokemuksen karttuessa?

Vierailija
5/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin aikaisemmassa kommentissa esitetyn ajatuksen siitä, että sitä ei ihan tiedä mihin on mukaan lähtenyt toista tehdessään ja että työmäärä moninkertaistuu, mutta enemmänkin hain juuri tämän kaltaista vastausta kuin minkä sinä esitit. Tämä varmaan vastaa siihen kysymykseen, miksi jo raskaana ollessaan voi olla niin varma ettei halua lisää...

Työmäärä ja yövalvomiset kun tulevat tajuntaan vasta myöhemmin.

Vierailija
6/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen syntymän jälkeen ajattelin että toinenkin sitten tehdään. No lapsi vähän kasvoi ja aloin nauttimaan siitä, kun ei tarvi herätä joka yö, osaa jotain itsekin tehdä jne.

Mietittiin miehen kanssa, että tehtäskö toista vai ei.

Mutta tulinpa sitten raskaaksi "vahingossa", hetken huumassa unohtu ehkäisy.

Toinen tuli, josta nyt olen onnellinen, enkä pois antas.