Miksi suomessa on niin paljon sinkkuja ja yksineläjiä?
Mä mietin että kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin miksi kukaan ei ole puhunut siitä että nykyisin myös sinkkuja ja yksinasujia on paljon enemmän kuin ennen vanhaa?
Asuntokunnan koko ei kerro aina sitä onko sinkku ai ei mutta jo noin puolet kotitalouksista on yhdenhengen kotitalouksia,tämä lukumäärä on kasvanut jatkuvasti.
Miksi ihmiset ei enää meinaa löytää tai halua löytää sitä kumppania?
Kommentit (129)
Kun asuu toisen kanssa tulee toinen ottaa huomioon, enää ei riitä omaan napaan tuijottelu. Kaikki vapaa-aika ei ole enää itselle. Ruokatottumukset ja ruokailu yhdessä voi olla jo monelle liikaa nykyään. Tulee keskustella toisen kanssa, ajoittaa aika niin ettei suhde kärsi. Pelit ja por..katselu loppuu. Mikä oli 20v normaalia ei ole nyky nuorille, eletään vain itselle
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009975136.html
Määrällisesti eniten yksinasuvia miehiä löytyy 2534-vuotiaiden joukosta. Heistä joka kolmas asuu yksin. Tyypillinen miespuolinen yksinasuja onkin iältään juuri parikymppinen: yksin asuvien miesten suurin ikäryhmä on 23-vuotiaat, ja toiseksi suurin 28-vuotiaat.
Myös nuoria yksinasuvia piisaa. Yksinasuminen alle 30-vuotiaana on hyvin tavallista myös naisilla, ja esimerkiksi joka kolmas 1834-vuotias nainen asuu yksin.
Koska sinkkuna on onnellisempaa kuin naisen kanssa.
Mikäpäs tässä maassa maan tavalla. Ei se sen kummoisempaa oo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt niin karmeisiin miehiin että parempi olla ilman
Yliarvioitko kenties oman tasosi? Sulle kelpaa vain se komea ja pitkä mies joka työskentelee lääkärinä,lakimiehenä tai lentäjänä kun taas itse et ole kovinkaan kaunis ja kiloja on kertynyt?
Eihän ne tasokkaat miehet yleensä karmeita ole. Ap on varmaan koittanut antaa kilteille tyytyjämiehille yhden mahdollisuuden liikaa
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kehtaa olla sinkku. Se ei ole outoa enää. Ei ole pakko tehdä lapsia.
Itseasiassa kyllä yhä osa ihmettelee jos elää sinkkuna ja osa jopa painostaa että milloin löydät kumppanin ja teet lapsia. Aika harvinaista toi kyllä on mutta minulta on kysytty että milloin menen parisuhteeseen ja milloin teen lapsia kun olisin niin hyvä isä. Olen vastannut tuohon aina että pärjään sinkkuna hyvin ja lapsia en tälläiseen yhteiskuntaan halua tehdä.
Ennen vanhaa useampi varmasti olisi asiaa ihmetellyt ja painostamista olisi tullut paljon enemmän.
M33
Tinder yms. mahdollistavat "Jos siellä kumminkin seuraavana olisi vielä parempi" -ajattelun. Kynnys lyödä jotain lukkoon ja omistautua on suuri ja jotkut eivät yksinkertaisesti halua.
Vierailija kirjoitti:
Koska mies on onnellisin sinkkuna. M32
Totta. Ainut negatiivinen asia on se, että naiset haukkuu inceliksi. Mutta fakta on se, että me miehet olemme onnellisempia sinkkuina. Ja naisia onnellisempia sinkkuina.
Ihmiset on nykyään niin pinnallisia. Ennen riitti että kumppani on tyydyttävä ja pienet virheet hyväksyttiin mutta nykyisin etsitään itsensä kopiota ja pienikin eroavaisuus jos on niin ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009975136.html
Määrällisesti eniten yksinasuvia miehiä löytyy 2534-vuotiaiden joukosta. Heistä joka kolmas asuu yksin. Tyypillinen miespuolinen yksinasuja onkin iältään juuri parikymppinen: yksin asuvien miesten suurin ikäryhmä on 23-vuotiaat, ja toiseksi suurin 28-vuotiaat.
Myös nuoria yksinasuvia piisaa. Yksinasuminen alle 30-vuotiaana on hyvin tavallista myös naisilla, ja esimerkiksi joka kolmas 1834-vuotias nainen asuu yksin.
Olisko niin, että osa löytää tuossa ikähaitarissa, johon monella kuuluu niin opiskelua kuin ensimmäisiä "oman alan töitä" ja mahd. eroamine ensimmäinen tai ensimmäsiä eroja pidemmistä parisuhtesita.... Toisaalta jos ei kumppania ilmaannu mutkattomasti rinnalle ja asumaan saman katon alle vaikka -ihan mutu pohjalata-vaikka ennen 37 ikävuotta, niin ei se saman katon alla muuttaminen tai ylipäätään parisuhdekumppanin löytäminen todennäköisesti ainaknaan erityisesti helpotu ikävuosien lisääntyessä....
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Koska sinkkuna on onnellisempaa kuin naisen kanssa.
Varmasti, mies elää pidempään parisuhteessa.
Pariuduin, tehtiin lapset, erottiin kun kuopus muutti pois kotoa aikuistuttuaan. En jaksanut hyysätä aikuista miestä, joka näki minut enää vain äitinä: eli kokkina, tiskaajana, siivoojana ja pyykkärinä. Oli liian creepyä lopulta. Mieluummin yksin yksin kuin yhdessä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nykyään niin pinnallisia. Ennen riitti että kumppani on tyydyttävä ja pienet virheet hyväksyttiin mutta nykyisin etsitään itsensä kopiota ja pienikin eroavaisuus jos on niin ei jatkoon.
Ongelma on siinä, että moni etsii nimenomaan itseään parempaa (pakko hyötyä toisesta). Tuohan ei olisi ongelma, jos kaikki haluaisivat itsensä kopion, kun enemmistö kumminkin on perus-Pirkkoja ja Perttejä.
Monet meistä ei kaivata kumppania. Enää siihen ei ole taloudellista eikä myöskään sosiaalista pakkoa.
Kun minä itse, nyt 50 v naisena, aikoinani valitsin pysyä sinkkuna, siihen aikaan se oli outoa. Onko se lesbo? Onko se niin villi ettei yhteen mieheen tahdo vakiintua? Eikö kukaan huoli - ehkä sille pitää antaa ehostus- ja flirttailuvinkkejä! Perusoletus oli, että minussa on jotain VIKAA koska en halua puolisoa enkä lapsia. Sen ajan painostus ehkä ajoi jotkut sellaisetkin parisuhteisiin, jotka ei oikeastaan kovasti sitä kaivanneet.
Nykyään taas saa ihan ilman painostusta olla sinkku, ilman että on outo vanhapiika tai kellekään kelpaamaton. Ja tämä on todella hyvä asia. (Se, ettei ne, jotka taas haluaisivat parisuhdetta, ei sellaista välttämättä löydä, ei toki ole iloinen asia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että moni etsii nimenomaan itseään parempaa (pakko hyötyä toisesta). Tuohan ei olisi ongelma, jos kaikki haluaisivat itsensä kopion, kun enemmistö kumminkin on perus-Pirkkoja ja Perttejä.
Enemmistö nuorista miehistä on enemmän oikeistolaisia ja enemmistö nuorista naisista on enemmän vasemmistolaisia. Nykyään pitää olla samanlaiset harrastukset, sama arvomaailma, samat tavoitteet elämällä, samantasoinen koulutus, samantasoinen työpaikka... jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mies on onnellisin sinkkuna. M32
Katkerat naiset alapeukuttaa! :D M32
Niitä kiukuttaa, kun miehet ovat vapaaehtoisesti sinkkuja.
Minä olen tavallinen, normaalipainoinen, urheilullinen, normaalin näköinen työssäkäyvä mies. Naiset jotka haluavat kanssani parisuhteita, ovat tatuoituja, ylipainoisia, rumia mt ongelmista kärsiviä. Ei ole mahdollisuutta saada normaaleita naisia, joten olen päättänyt elää mielummin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan seurustellut elämäni aikana ja syynä on se etten tiedä miksi minun pitäisi seurustella. Vähän sama kuin että miksi minä ostaisin moottoripyörän kun en sitä tarvitse mihinkään, miksi minä hommaisin naisen kun en sitä tarvitse mihinkään. Seksi on kyllä asia mihin naista tarvitsen mutta seksiä saa ilman parisuhdetta ja myös oma käsi riittää korvaamaan naisen varsin hyvin. En siis koe tarvetta naiselle tai parisuhteelle, pärjään sinkkuna hyvin.
M33
Joo, onni oikein paistaa näistä vauvalla päivystävistä ukoista.
En ole ikinä saanut miestä. T. Vanhapiika N36
Nykyään kehtaa olla sinkku. Se ei ole outoa enää. Ei ole pakko tehdä lapsia.