Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa on niin paljon sinkkuja ja yksineläjiä?

Vierailija
26.08.2024 |

Mä mietin että kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin miksi kukaan ei ole puhunut siitä että nykyisin myös sinkkuja ja yksinasujia on paljon enemmän kuin ennen vanhaa? 

Asuntokunnan koko ei kerro aina sitä onko sinkku ai ei mutta jo noin puolet kotitalouksista on yhdenhengen kotitalouksia,tämä lukumäärä on kasvanut jatkuvasti.

Miksi ihmiset ei enää meinaa löytää tai halua löytää sitä kumppania? 

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on nykyään niin pinnallisia. Ennen riitti että kumppani on tyydyttävä ja pienet virheet hyväksyttiin mutta nykyisin etsitään itsensä kopiota ja pienikin eroavaisuus jos on niin ei jatkoon. 

En mä usko, että monet itsensä kopiota hakee, mutta kyllä henkistä yhteensopivuutta, arvojen yhteensopivuutta. 

Yksi mielenkiintoinen pointti jossain lukemassani haastattelussa oli, että yksi iso syy oli myös nuorten vähentynyt alkoholin käyttö. Suomessa ennen merkittävä osa parisuhteista alkoi vähän humalassa tutustumisen ja ehkä sekstailunkin kautta. Humala alensi estoja ja vaatimuksia, ja tuli tutustuneeksi ihmiseen, johon liian tarkan selväpäisen harkinnan ja arvostelun kauta ei välttämättä olisi edes välittänyt tutustua. Pätee ainakin omassa elämässäni - kaikki mun parisuhteet (keski-ikäisen elämäni aikana 3 kpl) on alkaneet ns. kännipanosta :D

Vierailija
42/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut parhaaksi tavaksi elää yksin sinkkuna. Mielenterveydellisesti ja fyysisesti voin paremmin, kun voin keskittyä vain itseeni. Riittää, kun kerran kuukaudessa käy radalla sosialisoimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuoret miehet ovat nähneet millaisia naiset ovat vanhemmista pariskunnista ja ovat sen takia mielummin vapaaehtoisesti sinkkuja. Miehet ovat onnellisempia sinkkuina kuin naiset.

Vierailija
44/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009975136.html

Määrällisesti eniten yksinasuvia miehiä löytyy 2534-vuotiaiden joukosta. Heistä joka kolmas asuu yksin. Tyypillinen miespuolinen yksinasuja onkin iältään juuri parikymppinen: yksin asuvien miesten suurin ikäryhmä on 23-vuotiaat, ja toiseksi suurin 28-vuotiaat.

Myös nuoria yksinasuvia piisaa. Yksinasuminen alle 30-vuotiaana on hyvin tavallista myös naisilla, ja esimerkiksi joka kolmas 1834-vuotias nainen asuu yksin.

MIKSI jätit viestistäsi pois naissinkkujen iän? Lainaus linkittämästäsi jutusta:

"Tyypillinen naispuolinen yksinasuja on silti seitsemänkymppinen. Yli 75-vuotiaista naisista peräti joka toinen asuu yksin, ja vuonna 2022 kaikista yksinelävistä naisista yli puolet oli iältään yli 60-vuotiaita. Yksinasuvien naisten suurin ikäryhmä on 75-vuotiaat ja toiseksi suurin 76-vuotiaat."

Vierailija
45/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan se miesten ja naisten arvojen etääntyminenkin osaltaan. Esim. mä olen kolmekymppinen nainen, hoikka ja tuskin ulkonäkö olisi este parisuhteen löytämiselle. Mutta: mä olen vegaani, vihervasemmistolainen, kiinnostunut itämaisista uskonnoista (käyn meditioimassa zen-temppelissä) ja henkisyydestä. Voisi olla vähän vaikeaa sieltä Tinderistä löytää sopivaa miestä :D

Mikä ei sinänsä haittaa, viihdyn erinomaisesti sinkkuna, vaikka toki "sielunkumppanille" ovi olisi auki.

Vierailija
46/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisissa suhteissa on aina vaarana joutua narsistin uhriksi, hyväksikäytetyksi ja henkiseksi orjaksi. Välttelen kaikin keinoin tällaista vankilan kaltaista ympäristöä ja valitsen oman rauhan.

Vierailija
47/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nuoret miehet ovat nähneet millaisia naiset ovat vanhemmista pariskunnista ja ovat sen takia mielummin vapaaehtoisesti sinkkuja. Miehet ovat onnellisempia sinkkuina kuin naiset.

Ja mitä naiset tekee? Solvaa inceliksi ja väittää meifmdän vapaaehtoisesti sinkkujen miesten olevan syrjäytyneitä.

Vierailija
48/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotkut pitävät onnettomana. Ei vaan ole mitään kiinostusta etsiä seksiä tai suhdetta ja olen erittäin tyytyväinen yksin.

M34

Vierailija
49/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti sanottuna:

Miehissä on paljon moukkia ja juntteja, ja naisissa sellaisia mitkä luulevat aivan liikoja itsestään, ovat mielestään jotain aivan uniikkeja yksilöitä tms.... No, nämä molemmat sukupuolet sitten sanovat ja toteavat, ja ihan syystäkin että pärjäävät hyvin myös itsekseen. Ja se on paras ratkaisu ehkä kaikkien kannalta.

Vierailija
50/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierestä seuranneena naiset vaikuttavat parisuhteissa olevan kuin liikaa valtaa saaneita pikkupomoja. Sellaisia pomoja, jotka eivät ole loogisia, vaativat ehdotonta kuuliaisuutta ja ajatuksenlukutaitoa. En halua kärsiä sellaisesta työpaikalla, enkä parisuhteessa.

Vierailija
51/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä naiset tekee? Solvaa inceliksi ja väittää meifmdän vapaaehtoisesti sinkkujen miesten olevan syrjäytyneitä.

Kyllähän se sosiaalinen syrjäytyminen korreloi taloudellisen syrjäytymisen kanssa. 

Vierailija
52/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan seurustellut elämäni aikana ja syynä on se etten tiedä miksi minun pitäisi seurustella. Vähän sama kuin että miksi minä ostaisin moottoripyörän kun en sitä tarvitse mihinkään, miksi minä hommaisin naisen kun en sitä tarvitse mihinkään. Seksi on kyllä asia mihin naista tarvitsen mutta seksiä saa ilman parisuhdetta ja myös oma käsi riittää korvaamaan naisen varsin hyvin. En siis koe tarvetta naiselle tai parisuhteelle, pärjään sinkkuna hyvin. 

M33

Joo, onni oikein paistaa näistä vauvalla päivystävistä ukoista.

No mutta, voihan tuollainen ihminen olla ihan vaan aseksuaali ja aromantikko, joka ei aidosti kaipaa noita asioista, seksiä ja suhdetta, jolloin ei ole mitenkään onneton suhteen puuttumisen takia.

Vierailija
53/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa on paljon vanhuksia, joista reilusti isompi osa on naisia. Suurin osa Suomen sinkuista on yli 80-vuotiaita mestareita.

Vierailija
54/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin leskeksi, olenko siis sinkku ? 

Vierailija
55/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet meistä ei kaivata kumppania. Enää siihen ei ole taloudellista eikä myöskään sosiaalista pakkoa.

Kun minä itse, nyt 50 v naisena, aikoinani valitsin pysyä sinkkuna, siihen aikaan se oli outoa. Onko se lesbo? Onko se niin villi ettei yhteen mieheen tahdo vakiintua? Eikö kukaan huoli - ehkä sille pitää antaa ehostus- ja flirttailuvinkkejä! Perusoletus oli, että minussa on jotain VIKAA koska en halua puolisoa enkä lapsia. Sen ajan painostus ehkä ajoi jotkut sellaisetkin parisuhteisiin, jotka ei oikeastaan kovasti sitä kaivanneet.

Nykyään taas saa ihan ilman painostusta olla sinkku, ilman että on outo vanhapiika tai kellekään kelpaamaton. Ja tämä on todella hyvä asia. (Se, ettei ne, jotka taas haluaisivat parisuhdetta, ei sellaista välttämättä löydä, ei toki ole iloinen asia)

Ohis, En tiedäö onko tämä sukupuoleen sidottua tai alueellista (kärjistäen kaupunki vs. maaseutu) tai vain oma henkilökohtainen kokemukseni. - Itse miehenä, tosn vasta noin 40 vuotiaana en ole elänyt ja ollut pidemmässä parisuhteessa. - Kun tämän olen kertonu -vastauksena kysymykseen- aimpien pidempinen parisuhteiden määrästä) ,niin olen saanut kohdata hämmentäviä ja aika kirveltäviäkin vastauksia, josiat lievmpinä olenko mahd. homoseksulaai, joka etsii kulissia itselleen tai olenko / olenko ollut jonkun hyvin konservatiivisen uskonliikkeen tai muun ismin/ aatteen jäsen tai uhri, joka ei siksi olisi halunnut tai voinut harrastaa esiaviollsia suhteita. Tai onko minua hyväksikäytetty.

Toki moni on osannut ottaa vastaukseni luontevasti ja mutkattomasti vastaan. Tai ainakin peittää hämmennyksensä tai yllätyksensä hyvin. - Jossain vaiheessa kuitenkin ennätin myös harkita sitä, että valhtelsin oman "kokemattomuuteni" toiseksi.

En kuitenkaan toistaiseksi ole halunnut valehdella menneisyyttäni ja parisuhde historiaani tosieksi. Vaikka ehkä sillä tavoin saattaisin hetkellisesti päästä vähän arastakin asiasta ja kysymyksestä eteenpäin. 

Mutta ketä tai kenelle minä silloin oikeastaan valehtelisin ja miksi? - Jos toine ei haluaisi edetä kanssani ja mahd. edetä aina parisuhteeseen asti siksi, että minä en ole ollut aiemmin pidemmässä parisuhteessa, niin hänellä on siihen täysi oikeus ja mahdollsiuus. - Ei kenelläkään ole velvollsiuutta tai pakkoa olla parisuhteessa juuri minun kanssani. Toki, jos olen toiseen ennättänyt ihastua ja kuka ties vähän "jo" rakastuakin, niin se riipaisee. Mutta toisaalta toivon, että rehellisyyttäni arvoettaisiin. Tai ainakin itse koen, että on vappampi elämään kun en tällaisesta asiasta halua valhdella. - Ja kyllä - kyllä minullakin on omat ennakkoluulon ja kuvitelmani. Mutta toivon mukaan osaan päästää niistä irti jos ne osoittautuvat vääriksi.  

Vierailija
56/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierestä seuranneena naiset vaikuttavat parisuhteissa olevan kuin liikaa valtaa saaneita pikkupomoja. Sellaisia pomoja, jotka eivät ole loogisia, vaativat ehdotonta kuuliaisuutta ja ajatuksenlukutaitoa. En halua kärsiä sellaisesta työpaikalla, enkä parisuhteessa.

Sinulla ei ole kokemusta parisuhteista, mutta olet pqrisuhteiden asiantuntija :D

Vierailija
57/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ole kiinnostunut parisuhteista tai seksistä Eivät ole oma juttu.

Vierailija
58/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi exä oli sellainen että halusi pelkkää suikkaria eli ei häntä kiinnostanut ollenkaan mitä naisella on tarjota. Niin miten tuosta olisi lapsiakaan tullut?

Ihmettelen miten hän on jonkun saanut höynäytettyä naimisiin kanssaan tuolla tyylillä miten yritti minua saada lumouksiinsa...

Vierailija
59/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tavallinen, normaalipainoinen, urheilullinen, normaalin näköinen työssäkäyvä mies. Naiset jotka haluavat kanssani parisuhteita, ovat tatuoituja, ylipainoisia, rumia mt ongelmista kärsiviä. Ei ole mahdollisuutta saada normaaleita naisia, joten olen päättänyt elää mielummin yksin.

Mulla on vähän sama. Olen päihteetön, töissä käyvä tavallisen näköinen, normaalipainoinen ja normaaliälyinen alle 30-vuotias nainen ja minusta kiinnostuneet miehet on yli kuusikymppisiä, spurguja tai kehitysvammaisia. Pahimmat näitä kaikkia. Ikäiseni perusjampat eivät ole tippaakaan kiinnostuneita, ikää on vissiin liikaa ja ulkonäköä liian vähän

Vierailija
60/129 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai eivät vain halua kumppania. Ei se ole mikään välttämättömyys.

Joo. Kelasta saa rahaa, joten ei tarvitse ottaa miestä elättäjäksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme