Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisistä arvoista kysymys (seurustelussa)

Vierailija
26.08.2024 |

Kertokaahan mitä nämä arvot on joiden pitäisi olla yhteiset. Multa on monesti kysytty treffeillä arvoja enkä oo voinu vastata kun en tiedä mistä toinen puhuu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon kysymyksen niin, että tiedustellaan onko toinen arvomaailmaltaa enemmän liberaali vai konservatiivi, vasempaan vai oikeaan kallellaan?

Tuon suuremman linjajaon jälkeen voi sitten helpommin pohtia arvojen nyansseja kun ollaan edes samalla välilähdelle. Ei kukaan varmasti odota ensitreffeillä mitään omien arvojen syväanalyysia, vaan enemmänkin juuri selvitetään sitä eroavatko arvot hehtaarilla jo niin paljon, että suhteen kehittymiselle ei ole oikein edellytyksiä.

Mua häiritsis ne ennakkoluulot mitä tuollaisesta seuraa. Että luulee toisen ajattelevan tietyllä tavalla. Itse olen esim.vasemmalle kallellaan. Mutta olen erittäin isänmaallinen. Arvostan sotaveteraaneja. En hyväksy typeriä tekoja vasemmistopoliitikoilta sen paremmin kuin muiltakaan. 

Vierailija
42/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monet naiset ei suostu ees puhumaan konsevatiivisempien ei-vassareiden kanssa, deittailussahan nämä nyt lähinnä tuntuvat nykyisin tarkoittavan poliittisia arvoja.

Mikä on minusta järjetöntä ja lapsellista. Musta arvokeskustelut on mielettömän mielenkiintoisia ja parhaimmillaan hyvin syväluotaavia ja joskus jää itsellekin hyviä uusia ideoita käteen jos toinen on erilainen arvoltaan kuin minä ja saa perusteltua itsensä vakuuttavasti. Käytännössä ongelma on usein se, että jotkut ihmiset suuttuvat pelkästään siitä tiedosta että toisella on väärät arvot eivätkä ole riittävän fiksuja puhumaan asioista ilman että alkavat itkemään ja riehumaan koska toinen ajattelee väärin. Eihän siitä tule mitään. Oon sekä kaveerannut että seurustellut eriarvoisten ihmisten kanssa ja se on oikeasti mielenkiintoista, jos ei tuomitse toista heti vaan vääränlaisuuden vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän parisuhteen suhteen ne tärkeimmät arvot koske juuri sitä parisuhdetta. Eli miten näkee sitoutumisen, uskollisuuden, yhteisen talouden, rahankäytön, parisuhteen ajankäytön, perheen yms.

Aika harvalle lopulta arjessa merkitsee toisen poliittinen kanta tai onko metsästäjä/eläinaktivisti.

Ne parisuhteem arkeen vaikuttavat arvot ovat kyllä tärkeitä selvittää. 

Nuokin kuulostavat enemmän elämäntyyliltä kuin arvoilta

Niihin vaikuttavat nimenomaan ne arvot. Miten voimakkaasti haluaa sitoutua, onko uskollisuus ehdoton vaatimus, haluaako säästää vai kuluttaa, miten paljon haluaa että vietetään yhdessä aikaa jne.

Kaikkiin näihin vaikuttaa paljon se millaiset ovat ihmisen perusarvot.

Vierailija
44/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän parisuhteen suhteen ne tärkeimmät arvot koske juuri sitä parisuhdetta. Eli miten näkee sitoutumisen, uskollisuuden, yhteisen talouden, rahankäytön, parisuhteen ajankäytön, perheen yms.

Aika harvalle lopulta arjessa merkitsee toisen poliittinen kanta tai onko metsästäjä/eläinaktivisti.

Itse haen samanhenkistä kumppania, joten minulla myös muut arvot ovat tärkeitä kuin suhteeseen liittyvät. Minulle suhde on nimittäin muutakin kuin toimivaa arkea.

Mutta tuleeko heti hylky kun toinen listaa arvonsa eikä sulle tärkeä ole siellä? Ja syy sille miksei arvo ollut listassa ei ole se etteikö se voisi olla tärkeä vaan se ettei vastaajalle se ole aiemmin tullut vastaan. Jos sulle vaikka tärkeä arvo olisi kotikaupunkisi historian ja identiteetin vaaliminen ja toinen on muuttanut kaupunkiin edellisenä päivänä. Siitä voisi tulla vastaajalle tärkeä asia myöhemmin kun miettii hetken.

Vierailija
45/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään keskustelun avaus jos sanoo "listaa arvosi"

Okei listataan, "luonto, tehokkuus, työ". Voin olla siis luonnon suojelutyössä tehokkuutta haluava vihreä tai tehokas metsäkoneen kuljettaja tai vihreän teknologian kehittäjä. Ei lista kerro mitään.

Ei lista välttämättä kerrokaan mitään tai ainakaan kaikkea. Siksi fiksu vastaaja kertookin listan sijaan vähän tarkemmin, mitä noilla tarkoittaa, ja jos ei kerro, niin fiksu kysyjä esittää lisäkysymyksiä.

Toki joskus listauskin voi kertoa riittävästi. Jos toisella on kristilliset arvot tai esimerkiksi hän mainitsee tärkeimmiksi arvoikseen heteroavioliiton, silloin tiedän jo heti, että emme ole sopiva match.

No jos olet samaa sukupuolta olevan kan

En itse etsi samaa sukupuolta olevaa kumppania, mutta en silti halua homovastaista ihmistä kumppaniksi. Kyseessä olisi ns. deal breaker.

Eli sun mielestä kaikki miehen kanssa naimisiin haluavat naiset ovat homovastaisia?

Vierailija
46/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kertoisi tarpeeksi arvoista se, jos toinen ei osaa vastata ja kokee koko kysymyksen turhaksi. Arvomme ovat silloin liian erilaiset. 

No kerroppa ne omat arvosi.

Esim yksi arvoni on että ihmisellä pitää olla selkeät ja voimakkaat mielipiteet, ja hän osaa ne sanoittaa. En halua "ihan sama emmä tiiä" kumppania. Siksi on no-go jos ihminen ei osaa arvoistaan kertoa. 

Tai ei osaa / halua vastata selkeään, ihan sitä omaa mielipidettä tiedustelevaan kyllä / ei -kysymykseen vaan alkaa jatustamaan asian vierestä kuinka tämä on ööööö vaikea kysymys ja blaablaablaa.

Vierailija
47/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette haluaisi keskustella arvoista, mistä te sitten haluaisitte keskustella treffeillä? Kun jotenkin tuntuu, että jos arvokeskustelut ovat ihan turhia, niin onko teille siis ihan samantekevää, mitä kumppani ajattelee mahdollisesti teille tärkeistä asioista? Vai kiinnostaako kumppanin henkinen puoli ollenkaan...?

Mulle on tärkeää, että naisella on nätti naama, isot tissit ja piukka peppu. Haluan keskustella autoista tai viime viikonlopun kännitoilailuista. Voidaan jutella myös panemisesta, mutta oon enemmän toiminnan miehiä ;)

Vierailija
48/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta kysyttäisiin niin vastaisin terveys. Se pitää aika pitkälti sisällään sen, että en käytä mitään päihteitä enkä halua kumppania joka niitä käyttää. Pidän kiinni omasta hyvinvoinnista, en halua esim. kolmivuorotyötä koska tiedän että se sekoittaisi unirytmin jne.

"Terveys" ei ole arvo. Mikään yksi sana ei ole arvo. 

Harva yksittäinen sana on yhtään mitään muuta kuin yksittäinen sana, joka tarvitsee kontekstin  ympärilleen saadakseen merkityksen. 

Vertaa esim. kahta seuraavaa lausetta:

- Vegaanista ruokavaliota noudattaa noin 2 % suomalaisista

- Noudatan vegaanista ruokavaliota, koska eläintenoikeudet ovat minulle tärkeitä

Kontekstista riippuen joku yksittäinen asia saattaa merkitä ihan kirjaimellisesti sitä mitä te tarkoittaa ja jossain toisessa kontekstissa se määrittää arvoa. Ei siis kannata takertua kommenteissa yksittäisiin sanoihin, vaan lukea koko lainaus. Tuossakin vastaaja selkeästi kertoi, että omasta terveydestä huolehtiminen on hänelle tärkeä arvo.

Vierailija
49/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tekosyy lempata toinen: et ollut ihmisenä viallinen, ainoastaan arvosi olivat...

Vierailija
50/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon kysymyksen niin, että tiedustellaan onko toinen arvomaailmaltaa enemmän liberaali vai konservatiivi, vasempaan vai oikeaan kallellaan?

Tuon suuremman linjajaon jälkeen voi sitten helpommin pohtia arvojen nyansseja kun ollaan edes samalla välilähdelle. Ei kukaan varmasti odota ensitreffeillä mitään omien arvojen syväanalyysia, vaan enemmänkin juuri selvitetään sitä eroavatko arvot hehtaarilla jo niin paljon, että suhteen kehittymiselle ei ole oikein edellytyksiä.

Mua häiritsis ne ennakkoluulot mitä tuollaisesta seuraa. Että luulee toisen ajattelevan tietyllä tavalla. Itse olen esim.vasemmalle kallellaan. Mutta olen erittäin isänmaallinen. Arvostan sotaveteraaneja. En hyväksy typeriä tekoja vasemmistopoliitikoilta sen paremmin kuin muiltakaan. 

Tuollaiset ennakkoluulot ovat ennakkoluulon tekevän ihmisen ongelma ja selvästi sinulla itselläkin on näitä typeriä ennakkoluuloja, kerta koet tarpeelliseksi mainita, ettet hyväksy vasemmistopoliitikkojen typeriä tekoja. Eihän se, että ollaan saman aatteisia tarkoita sitä, että varauksetta hyväksyisi toiselta mitä tahansa. Valtaosa niin vasemman kuin oikeankin laidan kannattajista ei hyväksy "omiltaan" typeriä tekoja, näitä puolustaa lähinnä pieni ja äänekäs joukko nettitrolleja.

Se, minkä kukakin sitten laskee typeräksi teoksi on se mistä se arvokeskustelu lähtee. Esimerkiksi suurin osa perussuomalaisista (niin kansanedustajista kuin äänestäjistäkin) tuomitsi Vornasen teot, mutta esimerkiksi Purran nettikirjoituksia puolustettiin. Toinen siis arvotettiin typeräksi teoksi ja toista ei ja tästä voi taas aloittaa sen arvokeskustelun. Stereotypioiden heittely ei ole arvokeskustelua ja kertoo lähinnä heittelijöiden itsensä keskustelukyvyistä.

Vierailija
51/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tämä tilanne. Molemmille perhe on tärkeä muttei sama perhe

Vierailija
52/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tämä tilanne. Molemmille perhe on tärkeä muttei sama perhe

Meillä oli exän kanssa tämä tilanne, mulle yhteinen perhe oli tärkeä ja hänelle hänen lapsuudenperheensä. Vieläki puistattaa se jatkuva appivanhempien kanssa elely. Exä muutti jopa eron jälkeen vanhempiensa naapuriin.

Vierailija
53/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle esimerkiksi suhde muuhun maailmaan on tärkeä. En pystyisi minkään impivaaralaisen rajakin kanssa edes keskustelemaan. Haluan kosmopoliittisesti ajattelevan kumppanin, koska olen sitä itsekin. 

Vierailija
54/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No monet naiset ei suostu ees puhumaan konsevatiivisempien ei-vassareiden kanssa, deittailussahan nämä nyt lähinnä tuntuvat nykyisin tarkoittavan poliittisia arvoja.

Mikä on minusta järjetöntä ja lapsellista. Musta arvokeskustelut on mielettömän mielenkiintoisia ja parhaimmillaan hyvin syväluotaavia ja joskus jää itsellekin hyviä uusia ideoita käteen jos toinen on erilainen arvoltaan kuin minä ja saa perusteltua itsensä vakuuttavasti. Käytännössä ongelma on usein se, että jotkut ihmiset suuttuvat pelkästään siitä tiedosta että toisella on väärät arvot eivätkä ole riittävän fiksuja puhumaan asioista ilman että alkavat itkemään ja riehumaan koska toinen ajattelee väärin. Eihän siitä tule mitään. Oon sekä kaveerannut että seurustellut eriarvoisten ihmisten kanssa ja se on oikeasti mielenkiintoista, jos ei tuomitse toista heti vaan vääränlaisuuden vuoksi. 

Useimmiten ne teidän jutut vaan ovat niin karkeita, ettei viitsi kuunnella.

Vierailija
55/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voin puhua ihan minkä tahansa poliittisen aatteen kannattajan kanssa. Mutta tapailua tai suhdetta en lähde virittelemään liian eri linjoilla olevan kanssa. En kaipaa suhteeseen mitään poliittisia debatteja enkä toisaalta myöskään kokisi oloani hyväksi suhteessa ihmisen kanssa, joka kannattaa sellaisia puolueita, jotka suoraan hankaloittavat joko omaa tai läheisteni elämää. Esimerkiksi tunnen ihmisen, jolla on nyt oikeistohallituksen toimien vuoksi konkreettinen pelko joutua asunnottomaksi - en vain pysty tuntemaan romanttista vetovoimaa sellaista ihmistä kohtaan, jonka mielestä tähän johtaneet toimet ovat ihan ok. Olen itse taloudellisesti ihan hyvin toimeentuleva, mutta välitän muistakin ihmisistä. Lisäksi tunnen homoseksuaaleja, joten en voisi olla suhteessa homovastaisen persun kanssa, jonka mielestä vaikka parhaan ystäväni seksuaalisuus on "vääränlaista". Minun mielestäni seurustelu ei tällaisissa tilanteissa olisi lainkaan mielenkiintoista, vaan kuluttavaa.

56/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On käytävä labrassa. Siellä otetaan näytteitä ja niitä tutkimalla saadaan arvot selville. 

Maksa-arvot paljastavat toruuuden.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
57/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haen samanhenkistä kumppania, joten minulla myös muut arvot ovat tärkeitä kuin suhteeseen liittyvät. Minulle suhde on nimittäin muutakin kuin toimivaa arkea.

Mutta tuleeko heti hylky kun toinen listaa arvonsa eikä sulle tärkeä ole siellä? Ja syy sille miksei arvo ollut listassa ei ole se etteikö se voisi olla tärkeä vaan se ettei vastaajalle se ole aiemmin tullut vastaan. Jos sulle vaikka tärkeä arvo olisi kot

Itse varmaan nostaisin sen itselleni tärkeän asian esiin keskustelussa ja kysyisin toisen näkemystä siitä. Jos kyseessä olisi asia, joka olisi hänelle täysin uusi (tosin mahdotonta ehkä niiden arvojen kohdalla, jotka itselläni painavat vaakakupissa), riippuisi jatko siitä, miten hän kyseiseen asiaan suhtautuisi. Ja kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
58/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisikohan ihan siitä, että valtaosa ihmisistä lähtee deiteille tutustumaan pontentiaaliseen seurustelukumppaniin, ei käymään mitään arvokeskustelua ihan vaan mielenkiinnosta. Monille kun nuo arvot ovat kuitenkin sen verran tärkeät, ettei ole valmis seurustelemaan kovin eri arvomaailman omaavan henkilön kanssa.

Vierailija
59/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käytävä labrassa. Siellä otetaan näytteitä ja niitä tutkimalla saadaan arvot selville. 

Maksa-arvot paljastavat toruuuden.

Olenkin korkea-arvoinen

Vierailija
60/73 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ratkaisevimmat arvot ovat ne, jotka liittyy perhe- ja ihmissuhteisiin konservatiivi-liberaali-asteikolla. Kestän sen että minulla on puolison kanssa vähän erilaiset talouspoliittiset näkemykset, mutta en voisi elää homofoobikon, abortinvastustajan tms kanssa. Myöskään hyvin uskovaisen ihmisen kanssa on vaikea kuvitella yhteistä elämää, vaikka muuten arvot kohtaisivatkin. 

Myös statuksen ja rahan merkitys elämässä on ratkaiseva arvo. Arvostan itse sitä, että kummatkin tekee töitä sopivan mukavan elintason eteen, mutta en haluaisi puolisoa jolle rikastuminen, rahan tekeminen, pitkät työpäivät ja hienot autot (tai muut vastaavat statussymbolit) olisi elämässä ykkösprioriteetteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä