Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lievän autismin huomata lapsesta paljon myöhemmin?

Vierailija
25.08.2024 |

Lapseni (melkein 12-vuotias) on aina ollut vähän erikoinen oman tien kulkija, koulu sujunut kyllä hyvin ja kavereitakin on. Nyt olen vain pannut merkille ettei hän ole pitkään aikaan nähnyt kavereitaan koulun ulkopuolella eikä hänen kavereitaan ole tullut meille kylään... olen miettinyt että meneekö hänellä sittenkään niin hyvin ystäviensä kanssa miltä vaikuttaa. Hän on aina ollut herkkä muutoksille ja reagoinut vahvasti pieniinkin muutoksiin, ei kestä kritiikkiä ja on ollut tunteellinen muutenkin. Sosiaalista rajoittuneisuutta olen havainnut varsinkin uusien lasten kanssa, ei kaveeraa helposti uusien ihmisten kanssa. Nyt kuitenkin on joutunut pakostakin olemaan uusien ihmisten kanssa mutta havaitsen silti paljon jännitystä. Kesken leikkien ja puuhien saattaa istahtaa ja vaikuttaa apaattiselta ja haluttomalta. Väsyy siis selvästi sosiaalisista kanssakäymisistä. Voihan tämä olla vain tavallista introverttiyttä mutta kun on nähnyt hänen suhtautumisiaan koko hänen elämänsä niin olen alkanut epäilemään ettei taustalla ole jotain muutakin. 

Pienenä hän reagoi hyvin vahvasti kaikkeen, kuumaan, kylmään, makuihin, ääniin. Ajattelin että se menee ajan kanssa pois mutta mitään helpotusta mielestäni tähän ei ole tullut. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse autisti, häpeä kun syytät lastasi sairaaksi!

Vierailija
2/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa diagnoosin vasta aikuisena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa olen lastani syyttänyt sairaaksi? Yritän saada jotain tukea täältä mutta nähtävästi se on turhaa kun suhtautuminen on tällaista. 

Vierailija
4/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa olen lastani syyttänyt sairaaksi? Yritän saada jotain tukea täältä mutta nähtävästi se on turhaa kun suhtautuminen on tällaista. 

Neurotyypilliset nyt ovat tuollaisia. Aina aukomassa päätään, mutta sitten kun niille aukoo takaisin, niin alkavat pillittää ja syyttävät epäempaattiseksi.

Vierailija
5/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä jonkun pitää hävetä käytöstään se olet sinä!

Vierailija
6/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä voi. Meillä toinen sai diagnoosin 17-vuotiaana ja toinen 14-vuotiaana.

Vierailija
7/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä jonkun pitää hävetä käytöstään se olet sinä!

Tämä. Eri

Vierailija
8/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Omalla tyttärelläni diagnosoitiin autismin kirjo vasta 14-vuotiaana, kun sairastui vakavaan masennukseen. Alkoi myös muuten oireilla, mm. ahdistuksen kautta. 

Koulussa on aina ollut hyvä, ja muutenkin tosi fiksu. Lapsena oli sellainen vähän "erikoinen", mutta kuitenkin ihan tavallinen, kiva tyttö. Aivan jäätävän itsepäinen, mikä nyt jälkikäteen ajateltuna oli varmaan autisminkirjon ajattelun jäykkyyttä.

Tällä hetkellä oireet ovat sellaisia, että saa nähdä, mitä aikuisuudesta tulee. Mm. lukion käyminen ei onnistu, koska on äärimmäisen stressiherkkä.

Vierailija
9/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neurotyypilliset nyt ovat tuollaisia. Aina aukomassa päätään, mutta sitten kun niille aukoo takaisin, niin alkavat pillittää ja syyttävät epäempaattiseksi.

Juuri näin. Autismin kirjon ihmisiin kohdistuva syrjintä on vakava onglema. Ei ole epäempaattista välittää myös omasta voinnistaan.

Vierailija
10/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin voi - itseasiassa se on hyvin yleistä.

Minä sain diagnoosin vähän yli nelikymppisenä, lapseni 12-vuotiaana. 

Vierailija
11/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei autismi ole sairaus, eikä ole syytös epäillä jotain autistiksi.

Vierailija
12/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuvauksen perusteella suosittelisin kyllä pyrkimään hakeutumaan autismin kirjon tutkimuksiin.

Vierailija
13/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni diagnosoitiin melkein nelikymppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän