Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Sanos muuta! Varsinkin kun osallistujien itsetuntemus ei ole kaikilla kovin hyvä (Taina sanoi, että hänen mielessään parisuhteessa pitää selvittää ongelmat keskustelemalla). On myös outoa, miten vähän tukea ja apua he asiantuntijoilta saavat. Asialliset ja analyyttiset keskustelut ammattilaisen kanssa voisivat auttaa katsojiakin omissa ongelmissaan.
"""""""
Lainaus ei toimi, mutta on siis yllä.
Ei ole mitään vikaa itsetuntemuksessa välttämättä tuon suhteen, Tainahan ei koe olevansa parisuhteessa.
Ei se siitä sen kummemmaksi olisi mennyt vaikka olisivat missä olleet häämatkalla.Ei alunperinkään olisi Tainan pitänyt osalluistua tällaiseen ihmiskokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa stressata Jenniltä Jyrkin töitä. Miesopettajalle löytyy AINA töitä. Toki toinen tilanne, jos nimenomaan pitää olla vakivirka. kaikki ei sellaista edes halua. Ja jos jenni tietää jotain entä me ei, eli että jyrki olisi epäpätevä eli silloin ei voisikaan saada vakivirkaa, mutta kyllä epäpätevillekin miehille aina löytyy open töitä, etenkin jos on suosituksia ja kykenee opettamaan erkkoja ja/tai yläasteen aineita.
Vain otettu lääke auttaa ja vain suoritettu työ on työpaikka. Ihan sama, jos olisi sata paikkaa saatavilla, jos ei mene.
Aina ei riitä se kauneus. Nainen voi olla kaunis tai mies komea, mutta jos luonne on huono eli inhottava ja arki rupeaa olemaan vaikeaa parisuhteessa ei se ulkonäkö riitä mihinkään hyvään parisuhteeseen.
"Taina sanoi, että hänen mielessään parisuhteessa pitää selvittää ongelmat keskustelemalla".
Joskus käy niin, että näillä sanomisilla tarkoitetaan itse asiassa sen puolison toimintaa, ei omaa toimintaa. Eli suomeksi "mielestäni parisuhteessa pitää selvitää ongelmat keskustelemalla" tarkoittaakin "mielestäni puolison pitää osata selvitää parisuhteessa ongelmat puhumalla kanssasi tavalla ja sanoilla, jotka sopivat minulle. Minun osallistumiseni on turhaa".
Tällä myös tarkoitetaan joskus sitä, että puolison pitää telepaattisesti tietää, että mitä hän on tehnyt väärin ja osata automaattisesti selvittää tilanne. Eli siis sama kuin miten vanhemman pitää intuitiivisesti osata vastata lapsen tarpeisiin ja huoliin keskustelemalla, perustelemalla ja lohduttamalla. Lapsen ei tarvitse (osata) tehdä mitään syvyäanalyysia tilanteesta, itsestään tai hänen ja vanhemman välisestä vuorovaikutussuhteesta.
Asiantuntijaporukan pitäisi vähän osata katsoa myös mahdollisia rivien välejä ja pyytää tarkempaa selvitystä, että mitä esimerkiksi ongelmista puhuminen ihan käytännön tasolla tarkoittaa ja miten se ilmenee/miten sen halutaan ilmenevän parisuhteen arjessa.
Jenni ja jyrki nähty yhdessä Vantaan Ikeassa lokakuussa!
Annan mielestä jutut on sikasiistejä...taas autossa joogamisen yhteydessä puhelua puhuessaan käytti tuota termiä.
Onko anna pätevä opettaja? Onko linkkiä graduun?
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoitellaan kauheita vihjauksia Jyrkistä ja Matista.
Kukaan mies ei ole puhunut kameroille toisesta pahaa, ei myöskään kavereilleen kahden tai porukalla.
Naiset taas puhuvat kokojan mikä toisessa on vikana ja mitä mies teki väärin. Kaikki on naisilla vain minun tunteet ja toiveet itkemistä. Mitäpä jos Hai puhuisi, että Anna on vaan tuollainen sijaisope ei sellaisen kanssa voi perhettä perustaa. Taas minä maksoin kaupassa... mutta niin hän ei tee, koska ei ole materialisti ja kunnioittaa selvästi toisia.Todennäköisesti Hai haukuttaisiin täällä jos atvostelisi Annan työtä.
En ymmärrä mikä Tainassa, Annassa tai Jennissä on niin erityistä, että heidän pitää saada arvostella muita vaikka oma käytös ei ole kannustavaa ja turvallista toiselle. Ja tämä ei ole mikään sukupuolikysymys. Olen itse nainen enkä kenenkään vihaaja, ihmettelen vaan tätä jakaumaa tällä kaudella. Koska minusta esim. raha-asiat
Taina ei kyllä ole sanallakaan arvostellut Mattia, vaan puhunut tästä ihan nätisti.
Jyrkistä ei varmaan myöskään puhuttuisi, että on vaan sijaisope, jos ei olisi pummaamassa vaimoltaan rahaa ja muutenkin antanut ymmärtää, että on rahaton.
Ja Anna olisi pummaamassa Hailta rahaa ja kertonut , että minä en sitten ala asuntoa maksamaan jne niin kyllä Annakin raha-asioita olisi puitu.
Hai maksoi kaupassa, mutta ei ole sanottua, ettei Anna sitten maksa toisessa kaupassa, jota ei meille näytetty. Ja nykyään on niin helppo siirtää toisen tilille puolet ostoksista, kuin, että kassalla aletaan puolittaa ostosia, niin , että maksa sinä tuo ja minä maksan tämän.
hai on noista miehistä ainoa joka sai Annalta kuraa niskaansa ihan suotta , mutta nythän Anna on parantanut tapansa ja Hailla ja Annalla näytti menevän ihan hyvin viime jaksossa.
Taina ei hauku Mattia vaikka selvästi jotakin on sattunut ja Jyrki on luvannut ihan jotakin muuta mitä on. Jennillä on syytäkin olla pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vakituista työtä, pankista ei saa lainaa esim asuntoa varten. Mietti Jenni.
Kyllähän määräaikaisetkin voivat saada asuntolainaa, jos on esim. riittävästi säästöjä tai jos laina on oikein mitoitettu tuloihin nähden, eikä ole ennestään hirveästi velkaa. En tiedä riippuuko myös onko työllistävä ala tai vakaa työnantaja (esim. valtio oli ennen vakaampi työllistäjä, nyt ei ehkä niinkään). En tiedä riippuuko myös siitä, onko vuoden ympäri töitä, vai onko toistuvia työttömyysjaksoja, mutta toisaalta eihän pankki voi tällaisia tietää. Nykyäänhän ketjutetaan surutta koulutettuja määräaikaisuuksissa vuosikausia. Joillakin määräaikaisilla saattaa olla julkisella vaikka lähemmäs vuosikymmen töitä putkeen ilman työttömyysjaksoja.
Mutta Jyrkillä kun menee työttömänä jo alkukesästä talous miinukselle, niin ei varmaan ole ihanteellinen asuntolainan hakija. Eli käytännössä Jenni joutuisi hoitamaan osan vuotta asuntolainan yksin, eli asuntolainaa ei kannata oikein mitoittaa kahden ihmisen tuloihin. Pariskuntana luulisi saavan asuntolainaan helpommin kuin sinkkuna, mutta Jenni saattaisi vaan olla ahtaalla, joutuu olemaan aina viimekädessä yksin olemaan vastuussa siitä, että perheasunnon asuntolaina tulee maksetuksi. Niin ja Jyrkillähän ei ole säästöjä, niin joutuisivat hakemaan vain Jennin säästöillä lainaa.
Mutta Jyrkihän ei toisaalta ole selkeästi Jennin tavoin kiinnostunut omistusasumisesta. En tajua miten tämä ristiriita on voinut jäädä hakuajalla huomaamatta.
Jenni ei voi rehellisenä vannoa aviovalaa: rikkaana ja köyhänä, sairaana ja terveenä lupaan rakastaa. Hänen rakkautensa ja sitoutumisensa ja pinnallista ja ehdollista: vain vakavarainen mies kelpaa. Aika kylmää minusta. Minun rakkauteni ei katso lompakkoon, mutta meitähän on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vakituista työtä, pankista ei saa lainaa esim asuntoa varten. Mietti Jenni.
Kyllähän määräaikaisetkin voivat saada asuntolainaa, jos on esim. riittävästi säästöjä tai jos laina on oikein mitoitettu tuloihin nähden, eikä ole ennestään hirveästi velkaa. En tiedä riippuuko myös onko työllistävä ala tai vakaa työnantaja (esim. valtio oli ennen vakaampi työllistäjä, nyt ei ehkä niinkään). En tiedä riippuuko myös siitä, onko vuoden ympäri töitä, vai onko toistuvia työttömyysjaksoja, mutta toisaalta eihän pankki voi tällaisia tietää. Nykyäänhän ketjutetaan surutta koulutettuja määräaikaisuuksissa vuosikausia. Joillakin määräaikaisilla saattaa olla julkisella vaikka lähemmäs vuosikymmen töitä putkeen ilman työttömyysjaksoja.
Mutta Jyrkillä kun menee työttömänä jo alkukesästä talous miinukselle, niin ei varmaan ole ihant
Moni määräaikainen opettaja saa kesäajan palkan.
Kovasti tällä palstalla tunnutaan tietävän ohjelmaan osallistuvien talous- ja työtilanteesta .
Vierailija kirjoitti:
Onko anna pätevä opettaja? Onko linkkiä graduun?
Hyvä kysymys! Täällä on pidetty ihan itsestäänselvänä, että jyrki on epäpätevä määräaikainen ja anna päinvastainen mutta mistä sitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin just, että mulla on nuo asiantuntijoiden jutut menneet ihan ohi tällä kaudella. Muistan kyllä, että välillä ohjelmassa on puhuviä päivät jadijadipudipudi-ippidippidii. Ihan kuin mulla menisi korvat ja aivot kiinni kun he ilmestyvät ruutuun. Vika on varmastikin ihan täällä päässä :D
Et ole ainoa, munkin pitää välillä katsomosta katsoessa pikakelata takaisin asiantuntijan puhuva pää osuus, että mitä tuo sanoikaan, mutta siltikään ei jää mitään mieleen. Ehkä aivot ovat nykyään niin tehokkaita suodattamaan turhaa diipadaapaa.
Vierailija kirjoitti:
Jenni ei voi rehellisenä vannoa aviovalaa: rikkaana ja köyhänä, sairaana ja terveenä lupaan rakastaa. Hänen rakkautensa ja sitoutumisensa ja pinnallista ja ehdollista: vain vakavarainen mies kelpaa. Aika kylmää minusta. Minun rakkauteni ei katso lompakkoon, mutta meitähän on moneen junaan.
Tämä! Tuota samaa yritin kysyä aiemmin, että onko ihmisarvon mitta sama kuin pankkitilin saldo/ hyvä työpaikka. Jos "rakkaus" on sidottu maalliseen mammonaan, niin mä en ainakaan haluaisi olla sellaisen ihmisen kanssa päivääkään. Siinä vasta turvaton olo oliskin, kun aina saisi pelätä sattuuko jotain, joka vie talouden miinukselle. Se kun tietäisi myös sitä, että se toinen puolisko lähtee kävelemään ja etsimään uutta kumppania jolla on rahaa.
Ja myös tuo, että kaikki ei oikeesti halua omistusasuntoa! Ei halua 10 vuoden lainoja niskaansa. Vuokrallakin voi asua todella mukavasti. Omassa tuttavapiirissä myös sellaisia, jotka eron tultua valitsivat muuttaa vuokralle uuden asunnon oston sijaan. Asunnosta saadut rahat käytetään nyt matkusteluun ja yleiseen elämiseen. Eli omistusasunto tai sellaisen haluaminen ei pitäisi olla parinvalinta kriteeri.
Helsingissä ei kymmenen vuoden laina-ajalla saa asuntoa, ellei ole läjäpäin säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin Jyrkinä lähtenyt jo kävelemään. Jenni käyttäytyy kuin Jyrki olisi holhouksen alainen edunvalvonnan piirissä oleva mies.
Jyrki käytös antaa niin ymmärtää. Oikeasti, Jyrki on kai vähän saamaton (ystävät samaa mieltä) ja perässä vedettävä. Ei ihan sitä, mitä Jenni aviomieheltä toivoi.
Vierailija kirjoitti:
Olisin Jyrkinä lähtenyt jo kävelemään. Jenni käyttäytyy kuin Jyrki olisi holhouksen alainen edunvalvonnan piirissä oleva mies.
Pakostakin tulee mieleen, että vastaavanlainen käytös ja dynamiikka on varmasti monen sellaisen parisuhteen taustalla, jossa nainen valittaa siitä kuinka kokee miehensä olevan "yksi lapsista".
Tämä tuntuu olevan hyvin yleinen piirre suomalaisissa parisuhteissa. Varmasti miehestä lopulta tuleekin yksi lapsista, jos häntä tarpeeksi kauan kohtelee kuin lasta.
No nyt hait eri kaukaa.