Suomessa töihin on vaikeampi päästä kuin yliopistoon
Useisiin työpaikkoihin on tällä hetkellä 200 hakijaa.
Tehdään vertailu pääsyprosenteista:
Työpaikka: 0,5 %
Helsingin lääkis: 3,3 %
Tulos = työhön on vaikeampi päästä kuin yliopistoon.
Kommentit (178)
Christiiina kirjoitti:
Just eilen illalla MTV:n uutisextrassa EK:n Jyri Häkämies kertoi, että muutaman vuoden kuluttua Suomessa on ihan hirveä työvoimapula yrityksillä
Kuulin tän jutun alunperin kauppaopistossa vuonna 2002. Kannatti näemmä odottaa sitä työvoimapulaa 25 vuotta.
Niin on, en olisi uskonut. Hain työtä puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
nii näyttää olevan jotkut on vuosikausia työtömänä .mut maksaahan kela NIIN EI NÄYTÄ OLEVAN NIIN JUST ONKO TÖITÄ.
Sillä mitä Kela maksaa on just ja just pysynyt hengissä, nyt kun hinnat ovat nousseet mutta tuet eivät. Varsinkaan opintolainaa ottanut ihminen ei todellakaan halua tai edes pysty elämään Kelan rahoilla kun pitää lainojakin maksella takaisin. Todella masentavaa kun on yrittänyt kaikkensa hankkimalla koulutuksen ja silti ei saa töitä ja on tuomittu suoranaiseen köyhyyteen. Ja jotkut ovat kateellisia tästä.
Vierailija kirjoitti:
Missä se osaajapula olikaan? Paljastakaa heti
Pulaa on puoli-ilmaisista suomea osaamattomista osaajista. Kokoomuslaisilla on jo ruoskat valmiina ja lohenpääkeitot porisemassa, mutta niitä osaajia ei tosiaan ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Myös ikäsyrjintä estää monen työllistymisen. Tämäkään hallitus ei tee mitään ikäsyrjinnän poistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Pääsin naurettavan surkealla pääsykoemenestyksellä teknillisen tiedekuntaan, mutta diplomi-insinöörinä töiden saaminen oli tuskaisen vaikeaa kun en ollut alani parhaimmistoa.
Juuri tämä on monen ongelmana, nuorista iso osa haluaa kouluttautua omia resurssejaan korkeammin, jonka seurauksena on vaikeuksia työelämässä tai ylipäätään työllistyä. Duunariammatit eivät kiinnosta ja niihin työllistyminen onkin vaikeaa korkeamman koulututkinnon jälkeen, työnantajat eivät halua palkata, koska tietävät hakijan kuitenkin todennäköisesti pian lähtevän. Omalle alalle on vaikeaa työllistyä heikolla todistuksella lahjakkaampien hakijoiden viedessä paikat. Tästä aiheesta keskustelu tuntuu olevan tabu ja asian esiin tuojat kivitetään.
Minua ärsyttää tuo ristiriitainen väite. Jos omalle alalle ei
Suomessa myös katsotaan karsaasti duunareita. Korkeakoulututkinnolla ikään kuin ostetaan oikeus mielipiteeseen tai äänivaltaan kun duunareita pidetään usein automaattisesti tyhmempinä. Jopa duunarit itsekin usein pitävät korkeakoulutettua toista duunaria parempana ja akateemisen mielipidettä yhtään mistään duunarin mielipidettä arvokkaampana.
Olen aikeissa opiskella korkeakoulututkinnon ihan siksi, että olen kyllästynyt jatkuvaan alaskatsomiseen ja vähättelyyn siksi etten ole korkeakouluttautunut. Aivan sama vaikka miten olisin töitä elämässäni tehnyt, opiskellut amiksessa ja ylioppilastutkinnon suorittanut niin ei se ole mitään verrattuna tähän ihmisoikeudet lunastavaan akateemiseen loppututkintoon! Tai no, saattaahan tuo ammattikorkeakin jo riittää ihmisyyden kelpoisuusehdoksi jos oikein suvaitsevaisiksi ruvetaan...
Itse samassa tilanteessa, ja nyt mietin uudelleenkouluttautumista ruotsalaisessa oppilaitoksessa. Olen siis suomen kansalainen ja asunpaikkana ruotsi. Onko minulla tällöin mahdollisuus saada opintolainaa suomesta? Muutenkin kaikki ulkomailla opintojen suorittamiseen liittyvä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, minua ei ole vielä lykästänyt. Huomenna jatkuu hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikea koulutus eli DI/lääkäri/ekonomi/juristi niin töitä riittää. Kymmenille tuhansille merkonomeille ei
DI:jä koulutetaan isot määrät ja niitä on jo paljon työttömänä.
Työhakemuksia taas, jospa tänään
Vierailija kirjoitti:
Ennen muutettiin töiden perässä.
No sitten joutuisin eri paikkakunnalle kuin puoliso ja lapsi.
Ja sitten voikin kysyä, sitä mitä täällä valopäät kokoajan kyselee: miksi ette halua lapsia tai perusta perhettä.
Tämä huono työtilanne ruokkii yksinasumista ja sinkkuutta. Sillon voi mennä työpaikkojen perässä vaikkapa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muutettiin töiden perässä.
Toiseen maahan?
Kyllä,Amerikkaan,Kanadaan ja moneen muuhun.
Taas 341 hakijaa yhteen työpaikkaan, en päässyt haastatteluun
Miten töihin pääsee? Paljastakaa
Lehdessä luki että sijaisopettajaksi on helppo päästä
Yliopistoon on helppo päästä mutta sieltä poispääseminen valmistuneena vie aikaa. Ja sitten vasta pääsee niihin oikeisiin, haluamiinsa töihin.
Olen miettinyt josko hankkisi amistutkinnon yliopiston jälkeen mutta pelkään että siinä käy juuri noin. Ihan tarpeeksi on jo nytkin opintolainaa kun yllättäen ei saanut juuri lainkaan osa-aikatöitä yliopistotutkintoa suorittaessa.
Oikeastaan haluaisin että olisi enemmän tarjolla jotain halpoja tai ilmaisia kursseja ettei tarvitsisi käydä kokonaista amista tai muuta koulutusta kun haluaisi vain jotkut perustaidot tietyltä alalta. Niillä perustaidoilla voisi mennä töihin ja oppia siellä lisää. Ja olis myös kätevää jos työkkäri ei rankaisi kaikesta itseopiskelusta ja kursseista joilla yrittää päästä siitä työttömyydestä.