Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen oli vuosi 1969 elää?

Vierailija
25.08.2024 |

Muistoja, kokemuksia? 

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselet vähintään 7kymppisiltä. Ei niitä täällä ole. Kuolleet tai dementoituneet. 

Haista sinä.

En ole vastannut tähän kysymykseen, koska olin vuonna 1969 vasta kymmenvuotias enkä muista kovin hyvin.

Vierailija
22/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei aavikkorottia norkoilemassa ostarilla, ihanaa aikaa

Ei ollut kyllä ostareitakaan 

Voima oli kauppa nimeltään, missä meidän perhe asioi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkahousuja ei vielä ollut keksitty, joten lapset kulkivat sukkanauhoissa ja pitkissä sukissa. 

Oli sukkahousut -69

Vierailija
24/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselet vähintään 7kymppisiltä. Ei niitä täällä ole. Kuolleet tai dementoituneet. 

Haista sinä.

En ole vastannut tähän kysymykseen, koska olin vuonna 1969 vasta kymmenvuotias enkä muista kovin hyvin.

Eli olet yli seitsemän kymppinen. Et taida omaa ikääsikään kovin hyvin muistaa 

Vierailija
25/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luku oli naisille vaikeaa aikaa. Naiset eivät päässeet etenemään töissä, palkkakin paljon pienempi kuin miehillä. Seksuaalinen häirintä oli ihan sallittua. Äitiysloma pari kuukautta. Kodinhoitovastuu kokonaan naisen harteilla. Jne. Niitä aikoja ei kyllä kaipaa.

Silloin lapsia hoitivat kotiapulaiset, meilläkin oli sellaisia, 15-vuotiaita rippikoulun käyneitä maalaistyttöjä jotka villiintyivät päästyään kaupunkiin.

Äitini käytti e-pillereitä ja poltti tupakkaa kotona, eli hän oli moderni nainen. Kotityöt tosin kuuluivat hänelle, vaikka hän kävi töissä.

Vierailija
26/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkahousuja ei vielä ollut keksitty, joten lapset kulkivat sukkanauhoissa ja pitkissä sukissa. 

Oli sukkahousut -69

Ei ollut lasten sukkahousuja. Ne yleistyivät paljon myöhemmin 

Vai puettiinko sut muka nailonsukkahousuihin?

Vierailija
27/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista sinä.

Enkä ole. Olen 65, syntynyt 1959. Sinä et osaa laskea.

Vierailija
28/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiolut tuli myyntiin ruokakaupoissa.

Vierailija
29/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ostareita, ainakin Helsingissä.

Vierailija
30/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ekaluokalle kouluun.Lauantai oli myös koulupäivä.

Vierailija
31/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, mulla oli jo ribbisukkahousuja tuolloin. Toki välillä jouduin käyttämään pitkiäkin sukkia, sukkanauhat olivat kiinni aluspaidassa.

Vierailija
32/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista sinä.

Taas yksi laskutaidoton, joka on samalla kirjoitustaidoton. Jos ei osaa kirjoittaa, voi hyvin olla kirjoittamatta yhtään mitään. Se olisi palvelus kaikille.

Vierailija
33/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit pitivät rakkauden kesää silloin.

Boomerihullukin on paikalla🤣

Vierailija
34/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elänyt silloin mutta oli varmasti kurjaa aikaa. Cccp käytännössä johti maata ja elinikäinen pressa urkki nukkehallitsijana. Vaikka kuinka kirjoitatte että oli ihanaa kun rokkia vaan kuunneltiin ja e-pilsujen turvin naitiin.

Pilsut piti hakea lääkäriltä joka varmasti luennoi hu*ruudesta. Rokkia jos joku uskalsi soittaa niin oli kymmenen harjan vartta seiniä takomassa tai vanhemmat heittivät levyillä vesilintua. 

Vierailija
35/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ensimmäinen ostoskeskus perustettiin Munkkivuoreen vuonna 1959.

Vierailija
36/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin ekaluokalle kouluun.Lauantai oli myös koulupäivä.

Tosiaan! Olin vuonna 1969 neljännellä luokalla kansakoulussa, ja viisipäiväiseen kouluviikkoon siirryttiin vasta 1971.

Vierailija
37/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, mulla oli jo ribbisukkahousuja tuolloin. Toki välillä jouduin käyttämään pitkiäkin sukkia, sukkanauhat olivat kiinni aluspaidassa.

Se vaate oli liivi, missä ne sukkanauhat oli kiinni. Niisä liiveissä oli vahvikelistat siinä.kohtaa, missä ne sukkanauhat oli kiinni. Ullakolla oli vielä yhdet.

Vierailija
38/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ensimmäinen ostoskeskus perustettiin Munkkivuoreen vuonna 1959.

Viehkeän näköinen.

https://kuvat.huuto.net/v1/ca48/6232f5beab4af406c143820c1b5/513636941-m…

Vierailija
40/92 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elänyt silloin mutta oli varmasti kurjaa aikaa. Cccp käytännössä johti maata ja elinikäinen pressa urkki nukkehallitsijana. Vaikka kuinka kirjoitatte että oli ihanaa kun rokkia vaan kuunneltiin ja e-pilsujen turvin naitiin.

Pilsut piti hakea lääkäriltä joka varmasti luennoi hu*ruudesta. Rokkia jos joku uskalsi soittaa niin oli kymmenen harjan vartta seiniä takomassa tai vanhemmat heittivät levyillä vesilintua. 

Mistähän sinä olet tuollaista kuullut tai lukenut? Olin 19 v. vuonna 1969 ja ensimmäistä vuotta kauppakorkeassa opiskelemassa. Asuin lähellä yliopistoa erään ihanan leskirouvan yläkerrassa, hänellä oli pieni ok-talo puutarhoineen. Hän keitteli minulle aamukahvit ja usein teki ruokaakin. En maksanut huoneesta just mitään kun siivosin välillä rouvalle koko talon ja kävin kaupassa hänelle ja hoitelin puutarhaa jonkun verran. Opintolainaakaan en tarvinnut ollenkaan, kesätöissä oli yksityisessä elintarvikeliikkeessä kolmena kesänä ja sitten jo valmistuinkin ekonomiksi. Oikein ihmismäistä ja mukavaa aikaa se oli silloin. Meillä lapsuudenkodissa vanhemmat kuuntelivat myös rokkia eikä kukaan hakannut harjanvarsilla ok-talossa. Nykyisin on kurjaa aikaa, ihan järkyttävää, en haluaisi olla nykynuori. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän