Nykynuoret tulevat työskentelemään pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Seitsemän vuotta sitten alin vanhuuseläkeikä sidottiin elinajanodotteeseen. Uudistuksen jälkeen nuorten ennustettu eläkeikä on noussut useilla vuosilla.
Kommentit (48)
Päinvastoin tekoäly tulee korvaamaan lähes kaiken mahdollisen työn ja jopa hyvin lyhyessä ajassa, vuosikymmenessä. Eikä ihmistä tarvita edes sen huoltoon, kehitykseen jne. koska tekee sen itselleen. Miten esim. jotain "eläkettä" tulee olemaan jos ei ole edes työntekoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun sairastaa Koronan saattaa jäädä pikkasen remppaa. Veikkaan ettei nämä nykynuoret ole enää työkuntoisia edes 65 iässä.
Tämä. Työkyky tulee loppumaan yhä aikaisemmin. Korona sairastetaan joka vuosi ja lisäksi tulee vielä uudet taudit joita yhteiskunta ei välitä tarpeeksi torjua, apinarokko seuraavana.
Globalisaation ja liikakansoituksen vääjäämätön seuraus. Vakavat taudit tulevat leviämään, myös tänne Pohjolan perukoille.
Heidän oletetetaan työskentelevän pitempään. Eihän meistä nelikymppisistäkään moni aio työskennellä 68-vuotiaaksi, vaikka käsketään. Eläkejärjestelmä ei tietenkään kestä, kun pajatsoon ei siten tule markkoja tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt edes aloittaisivat ennen 40 vuotispäivää.
Totta. Äitini kävi 2 v kiertokoulua ja piti 8 v lähteä pikku piiaksi. Teki koko ikänsä töitä n 75 v saakka. Teki lapsia siinä sivussa ilman mitään äippälomia ja tukia.
Sitten sairaus iski ja 85 v kuoli.
Minun tarvitsi aloittaa vasta 12 v ja lomilla ja koulun ohessa lastenhoitajana. Koulurahat poti itse hankkia. Oli iso perhe ja vanhempien kovasta työstä huolimatta raha ei riittänyt.
Tuo ei ole vielä mitään. Minä tein töitä 27 tuntia vuorokaudessa joka ikinen päivä. Työni oli puhdistaa maantietä 100 kilometriä päivässä. Harjasin sen joka päivä hammasharjalla. Meidän perhekin oli niin köyhä, että asuttiin kenkälaatikossa järven pohjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini kävi 2 v kiertokoulua ja piti 8 v lähteä pikku piiaksi. Teki koko ikänsä töitä n 75 v saakka. Teki lapsia siinä sivussa ilman mitään äippälomia ja tukia.
Minun tarvitsi aloittaa vasta 12 v ja lomilla ja koulun ohessa lastenhoitajana. Koulurahat poti itse hankkia. Oli iso perhe ja vanhempien kovasta työstä huolimatta raha ei riittänyt.
... Ja kouluun hiihdettiin kesät talvet!
Kiertokoulu pidettiin jonkun tuvassa. Jopa jotkut yöpyivt siellä.
Itsellä ei ollut varaa suksiin, kun rahat kului kouluun ja bussilippuun päästäkseni sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole vielä mitään. Minä tein töitä 27 tuntia vuorokaudessa joka ikinen päivä. Työni oli puhdistaa maantietä 100 kilometriä päivässä. Harjasin sen joka päivä hammasharjalla. Meidän perhekin oli niin köyhä, että asuttiin kenkälaatikossa järven pohjassa.
Luuletko olevasi fiksu tms🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle pullamössösukupolvelle on ihan oikein jos eläkkeet poistuisi kokonaan. Tehkää töitä prkl!!
Kyllä oikea pullamössösukupolvi on sodan jälkeen syntyneet. Lapset kastoivat pullaa kahviin ja maitoon ja siitä nimitys tuleekin. Tällä sukupolvella oli mahdollisuus vielä tehdä uraa ilman koulutuksia, oli vakituisia työpaikkoja, isovanhemmat hoiti mukisematta lapsenlapsiaan, lapset pärjäsi arkipäivät avaimet kaulassa, oli osa-aikaeläkettä, vuorotteluvapaata, tontteja ja kohtuuhintaisia asuntoja joiden arvot nousi tonttien myötä ja nyt nautitaan eläkettä matkustaen ja mökillä rentoutuen. Tämä sukupolvi on itsekkäin sukupolvi, mitä tähän mennessä on nähty ja heidän kasvattamaa viljaa tässä nyt koitetaan pelastaa.
Höpö höpö. Niin, töitä oli, jos lähti Ruotsiin. Suomessa töitä oli lähinnä joillakin teollisuuspaikkakunnilla. Suurin osa suurista ikäluokista syntyi pienille maatiloille, joissa elettiin todella niukasti. Osa pyrki eteenpäin ja pärjäsi, aivan kuten jokaisesta sukupolvesta. Itse olen tyytyväinen, että en ole suuria ikäluokkia, vaan nuorempi ja päässyt selvästi helpommalla. Kummasti muuten omalle työpaikallenikin joka vuosi palkataan nuoria aikuisia vakituisiin työsuhteisiin, vaikka tämän ei nykyvalituksen mukaan pitäisi olla mahdollista.
Sinä et käynyt koulua vissiin ollenkaan tai ymmärryksessä on pahasti vikaa