Nykynuoret tulevat työskentelemään pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Seitsemän vuotta sitten alin vanhuuseläkeikä sidottiin elinajanodotteeseen. Uudistuksen jälkeen nuorten ennustettu eläkeikä on noussut useilla vuosilla.
Kommentit (48)
Niin, koko pitkä työelämä pätkä-, keikka-, osa-aikatyötä. Välillä ehkä opiskelua.
Suunnittele siinä sitten asunnon ostoa ja lasten hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt edes aloittaisivat ennen 40 vuotispäivää.
Totta. Äitini kävi 2 v kiertokoulua ja piti 8 v lähteä pikku piiaksi. Teki koko ikänsä töitä n 75 v saakka. Teki lapsia siinä sivussa ilman mitään äippälomia ja tukia.
Sitten sairaus iski ja 85 v kuoli.
Minun tarvitsi aloittaa vasta 12 v ja lomilla ja koulun ohessa lastenhoitajana. Koulurahat poti itse hankkia. Oli iso perhe ja vanhempien kovasta työstä huolimatta raha ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin, koko pitkä työelämä pätkä-, keikka-, osa-aikatyötä. Välillä ehkä opiskelua.
Ei lasten tekoon työtä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini kävi 2 v kiertokoulua ja piti 8 v lähteä pikku piiaksi. Teki koko ikänsä töitä n 75 v saakka. Teki lapsia siinä sivussa ilman mitään äippälomia ja tukia.
Minun tarvitsi aloittaa vasta 12 v ja lomilla ja koulun ohessa lastenhoitajana. Koulurahat poti itse hankkia. Oli iso perhe ja vanhempien kovasta työstä huolimatta raha ei riittänyt.
... Ja kouluun hiihdettiin kesät talvet!
Se on tavoite-eläkeikä. Tavoitteet harvemmin toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Ja kouluun hiihdettiin kesät talvet!
Heh! Mutta olivathan ne koulumatkat "muinoin" hiukan erilaisia kuin nykyään. Katuvaloja ei ollut kaikkialla ja metsien läpi oijottiin paljon koska tietä pitkin olisi tullut liian pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Näin kolmekymppisenä olen todennut että lapset eivät tule kuuloonkaan enkä varmaan koskaan tule asuntoakaan omistamaan. Joillain kavereilla on lapsia, lähinnä sellaisilla jotka ehtivät aloittaa työt aiemmin koska kävivät amiksen, mutta pätkää heilläkin on ollut ja äitiyslomien vuoksi työtilanne tietenkin huonontunut entisestään.
Jos taas haluaa yrittää saada paremmat mahdollisuudet työmarkkinoilla, menee lukioon, hakee yliopistoon, ei vaikka edes pääse heti ja tulee muutama välivuosi, sitten opiskelee kuutisen vuotta ja aloittaa köyhänä nollasta nykyisessä työttömyyskriisissä niin joo, teepä siinä vielä lapsia niin kohtalo on sinetöity.
Käytännössä monet ovat työttöminä noin 55 ikävuodesta 70 ikävuoteen ja sitten joko kupsahtavat tai saavat armopalana jonkun minieläkkeen.
Eläke ikä on maxisimissaan70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä monet ovat työttöminä noin 55 ikävuodesta 70 ikävuoteen ja sitten joko kupsahtavat tai saavat armopalana jonkun minieläkkeen.
Heh, tämä on tavoitteeni.
Tuskin tulevat. Pätkätyöt yleistyvät. Paljon tippuu porukkaa pois työelämästä jo alle 20-vuotiaana. 50 vuotta on pitkä aika olla työttömänä ja odotella eläkkeelle pääsyä.
Aijemmin suuri osa alkoi työelämän joko 16v tai 18v. Nykyään ehkä 30 kieppeillä opiskeltuaan sitä ennen ehkä 2-3 ammattia. Ja silti ollaan saatu eläke vasta 65v, joten 65-16 =49v työntekoa.
Nyt 30v töihin ja eläke 70v= 40v.
Koittakaas voittaa työvuosilla jos kykenette.
Vierailija kirjoitti:
Kuten palstalla jaksetaan hokea, aivot kehittyvät kolmekymppiseksi asti joten sitä ennen on kypsymätön lapsi. Oikeastaan alle nelikymppiseltä ei voi odottaa itsenäisyyttä eikä kypsyyttä. Tämä muuttui jostain syystä ihan sukupolvessa tai kahdessa.
Se riippuu miten asia lasketaan. Ennen vanhaan työurat alkoivat jo teini-iässä. Nykyään taas työuran alku saattaa venyä kolmenkympin ylikin.
Joka kerta kun sairastaa Koronan saattaa jäädä pikkasen remppaa. Veikkaan ettei nämä nykynuoret ole enää työkuntoisia edes 65 iässä.
15-vuotiaana aloitin kesätyöt ja 16-vuotiaana ilta / vkl työt lukion ohessa. Näitä jatkoin yliopiston ajan ja sen jälkeen onneksi satuin pääsemään päivätöihin. Eläkeikä 69 v ja sukuni edustajat ovat kuolleet n 70 vuotiaina ei kauaa eläkepäivistä nautita.
Fysiikka vain ei monella kestä työntekoa 70v asti, ainakaan fyysisissä töissä. Kyykistyminen, kumartelut, ym eivät onnistu enää. Monissa hoitoalan töissä vaadittavia taitoja.
Omat lapset nyt 20-30v, toivon etteivät tee lapsia. Tämä yhteiskunta heikkenee. Hoidontaso alkaa olla luokattoman heikkoa. Tietoa on, mutta ei aikaa tai varoja.
Nuorimman eläkeikä 70v järjestelmästä tarkistettuna.