Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin jota kauheaa hoitokodissa, kun hoitaja syötti vanhusta.

Vierailija
24.08.2024 |

Olin vierailulla omalla sukulaisella ja alkoi ruokailu. Olin lähdössä pois, kun näin hoitajan syöttävän muistisairasta vanhusta. Hoitaja oli todella kylmän ja töykeän oloinen vanhempi nainen. Hän tunki ruokaa vanhuksen suuhun puoliväkisin. Vanhus alkoi itkeä niin hoitaja torui ja sanoi, että lopeta se itkeminen, tuo häiritsee syömistä. Hän jatkoi syöttämistä välittämättä asiasta. Eikö iso kysymys ole, että miksi se vanhus itkee? Mikä siihen auttaisi? Ei ainakaan tuollainen töykeä asenne. No en kyllä yllättänyt yhtään tuosta, kun lukee noita hoivakoti juttuja.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tuttu kävi joka päivä syöttämässä tehostetun palvelun hoivakodissa äitiään. 

Hänen äitinsä kyllä söi, mutta äärimmäisen hitaasti ja hoitajat eivät viitsineet sitä syöttämistä tarpeeksi kauaa tehdä, kun syötettävä oli hidas. 

Niin, koska saattaa olla 20 muuta syötettävää. 

Vierailija
142/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka pitää myös sisältää nokareen laktoositonta voita muussissa tai puurossa suomalaisen kulttuurin mukaan. Samoin kuin taas puolukkapuurossa oltava loraus maitoa. Nämä on kulttuuriin liittyviä tapoja. Kiisseliin laitetaan loraus laktoositonta maitoa. Meillä on suolistossa mustia värjäytymiä lakritsaa salmiakki kulttuurin takia. Ei pidä heti pelästyä. Meillä juodaan maito lasillinen ruualla ja muuten vettä tai mehua.Ripuleita ei tule jos käyttää laktoosittomia. Liikaa öljyä sekin aiheuttaa ripulia kuin majoneesi ikään. Meidän kulttuurissa kypsennetään ruoka kunnolla ja myös muna tuotteet.Meillä ei syödä puoliraakoja ei Suomen kulttuurissa. Koska ikenet voi olla kipeät ja tekohampaita ei ole pohjattu kuten kuuluu kipua voi olla paljonkin ja terävät hampaan reunat myös rikkoo ihon. Useimmin siis hammaslääkärille. Vanhukset saattaa ikävöidä myös sukulaisiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi meitä tulevia vanhuksia. Toivotaan että edes hammaslääkäriin pääsee. Eikä kyse hajussa märässä vaipassa tarvi pitkään virua. Pesulle pääsy. Melkein voisi palkata nuoria pesemään tekohampaat mutta sekin vaatii koulutusta ja kokemusta. Joku hammashoitaja olisi hyvä siinä. 

Vierailija
144/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo oli muistisairas ja kun välillä syötin hänet, että hoitaja pääsi muihin hommiin, niin siinä meni helposti melkein tunti kun söi niin hitaasti. Ei ihan riitä hoitajat siihen, että kaikkien syöttämiseen käyttäisi sen ajan..

Vierailija
145/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää heille heidän sukulaisten ja lasten lapsen lasten kuvia Se ilahduttaa. 

Vierailija
146/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkumaailmanennätys.

Eutanasia on tuolloin humaanein teko.

Vierailija
147/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja et ilmoittanut asiasta kenellekään??

pyydän , tee se. Tuollainen hoitaja pitää saada pois tuosta työstä. Tai vähintään tuon pitää tulla johdon tietoon. Itse en ikimaailmassa haluaisi että tuollainen hoitaja hoitaa omaa läheistäni.

ymmärrän että tilanne hoitoalalla on tänä päivänä aika karsea ja hoitohenkilökunnan jaksaminenkin voi olla tiukilla mut tuo kohtelu on kaukana inhimillisestä. Hyi olkoon.ties mitä tapahtuisi sinä päivänä tuon hoitajan toimesta jos hänellä palaa kunnolla pinna.

Vierailija
148/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella vanhuksella alentunut ruokahalu varmaankin eli ehkä se hoitaja tarkoitti hyvää. Täällä on varmastikin enemmän tietäviä noista dementikkojen syömisistä. 

Jos saan dementian ja olen liikuntakyvyttömänä laitoksessa, enkä suostu syömään, niin silloin saa jättää syöttämättä. En halua, että minua pidetään väkisin hengissä puolivihanneksena. Se ei tunnu ihmisarvoiselta elämältä.

Hoitotahto. Ei enää pakkosyöttöä eikä mitään tietyssä aiheessa. Laittakoot sen alipainotilastoihinsa selitykseksi.  

Vierailija
149/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Jos ei maistu, niin ei maistu, piste. Oli vaikka muistisairas.

Pitääkö jättää kuolemaan nälkään? Siitä vasta juttu syntyisi. Ehkä se muisti sairaiden syömisen loppuminen tosiaan on luonnon keino nopeuttaa kuolemaa. Laittakaa itse sitten papereihinne, ettei saa syöttää. Eikä letkuruokintaa. 

No kun tässä ketjussa on tullut ilmi, ettei sekään auta, että kirjoitta

Ei lääkäri tai kukaan muukaan tienaa sillä, että pakkosyötetään vanhuksia. Julkisissa laitoksissa tulee säästöä jos porukka kuolee mahd. nopeasti ja yksityiselläkin ihan sama, kun uusi tulee heti tilalle.

Vierailija
150/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkumaailmanennätys.

Eutanasia on tuolloin humaanein teko.

Tai ihan vain se, ettei syötetä jos ei halua. Ei letkulla tai millään muullakaan. 

Vierailija
151/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten kohtelu on ihan yhtä huonoa kuin vauvojen. Itkemistä ja huonoa oloa pidetään normaalina, eikä ollenkaan "käsittelijän" vikana. Surullista

Vierailija
152/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Jos ei maistu, niin ei maistu, piste. Oli vaikka muistisairas.

Hoivakodissa ei voi tehdä näin. 

Ihan hyvin voi. Jos ei syö niin ei syö. Säästypähän aikaa niille jotka haluavat syödä.

Vierailija
153/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni pystyy nielemään ruokaa selällään sängyssä maaten.  Vai nostetaanko vanhus istuma-asentoon tai pyörätuoliin.  Ihmetyttää kun käytetään valtavasti rahaa tutkimuksiin, jotta keksittäisi, miten voidaan jatkaa elämää mahdollisimman pitkään, 100+.  Uskon, että moni valitsisi normaalin elämänkaarensa, ilman keinotekoisia lisävuosia, kunhan se on ihmisarvoista, ilman sairauksia ja jatkuvia kipuja.  (Hups, meni vähän ylireagoinniksi ap:n aloituksen suhteen.) Tärkeästä asiasta ap aloituksen teki, kiitos.  

Hoivakodeissa on sellaiset sängyt jotka voi nostaa istuma-asentoon. Toki jotkut syövät myös pyörätuolissa.

Vierailija
154/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin hoitajana monesti, että mikä on se tarkoitus enää väkisin syöttää vanhusta, joka ei halua syödä.

En nyt sille linjalle lähtisi, että kylmästi vaan lapataan ruokaa suuhun. Vaikka sen kuinka inhimillisesti yrittäisi tehdä. En usko, että mitään vaihtoehtoja ei jonkun syvästi dementoituneen kanssa olisi kokeiltu. 

Hoitaja on siellä aika kädetön, kun pitäisi saada täysin dementoitunut vanhus syömään. Se on surullista ja se on vaikeaa.

Mutta joskus sitä vain tulee ajateltua, että onko enää pakko. Ketään ei voi näännyttää nälkäön, mutta jos vanhus ei halua syödä, mitkä ovat vaihtoehdot?

Vierailija
155/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin hoitajana monesti, että mikä on se tarkoitus enää väkisin syöttää vanhusta, joka ei halua syödä.

En nyt sille linjalle lähtisi, että kylmästi vaan lapataan ruokaa suuhun. Vaikka sen kuinka inhimillisesti yrittäisi tehdä. En usko, että mitään vaihtoehtoja ei jonkun syvästi dementoituneen kanssa olisi kokeiltu. 

Hoitaja on siellä aika kädetön, kun pitäisi saada täysin dementoitunut vanhus syömään. Se on surullista ja se on vaikeaa.

Mutta joskus sitä vain tulee ajateltua, että onko enää pakko. Ketään ei voi näännyttää nälkäön, mutta jos vanhus ei halua syödä, mitkä ovat vaihtoehdot?

Moni syömisestä kieltäytyvä vanhus kuolee nimenomaan nälkään. Se on tosiasia. Ikäväähän se on, mutta tulisi huolehtia riittävästä kivunlievityksestä loppuvaiheessa, jottei kuolema olisi liian tuskallinen. 

Tämä saattaa tulla järkytyksenä joillekin ketjua lukeville, mutta näin se vain on. Pahoittelen. 

Vierailija
156/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin vanhus, jolla on niin pitkälle edennyt muistisairaus, etten enää ilman vahvaa pakottamista syö tai käy pesulla, toivoisin eutanasiaa.

Ihmisiä voi toki kituuttaa vuodesta toiseen ja pitää hengissä ja elämänlaatu on täysi nolla. Pelkkää kärsimystä, pelkoa ja ahdistusta, vaikka kuinka ammattitaitoisia hoitajia olisi.

En myöskään haluaisi, että siinä loppuvaiheessa minulle enää annettaisiin mitään muita lääkkeitä, kuin niitä, jotka vähentäisivät kipua ja kärsimystä.

Vierailija
157/186 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko , eikä edes saa väkisin tunkea kenenkään suuhun ruokaa. 

Tilanne pitää ratkaista inhimillisesti tapauskohtaisesti.

Sinulla sitten lienee toimiva toimintamalli kertoa meille.

Sinun toimintamallisi on tuo ruuan kauhominen väkisin itkevän vanhuksen suuhun.

Vierailija
158/186 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja olisi jättänyt syöttämisen kesken niin sitten olisi syytetty vanhuksen jättämisestä nälkäiseksi. 

Ihan kuin olis olemassa vain kaksi vaihtoehtoa. 

Asiat voi tehdä niin monella tapaa. Ja ihmisiä voi kohdata niin monella tapaa.

Kyllä. Itse kokenut monta kammottavaa kohtelua. Eräänä aamuna menin syöttämään asukasta , huoneessa heitä oli 4, ihminen oli vielä täydessä unessa ja varovasti herättelin ja nostin sängyn päätä ylös ja sanoin että nyt olisi aamupuuro , vieressä oleva hoitaja toimitti toiselle asukkaalle samaa aamu tointa.....ja samalla laukaisi minulle : " älä siinä maanittele , lykkää se puuro vain sen suuhun". Näitä riittää, valitettavasti. Monella mennyt ammatinvalinta täysin pieleen.

Vierailija
159/186 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäkää heille heidän sukulaisten ja lasten lapsen lasten kuvia Se ilahduttaa. 

Niinkö meinaat että kaikilla olisi lapsia , lapsen lapsia....

Vierailija
160/186 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa hoitajista haluaisi lopettaa syöttämisen, jos ihminen ilmaisee ettei halua enempää. Lisäravinteet käytössä, jos saadaan juomaan. 

ongelma on yleensä omaiset. Heille on vaikeaa hyväksyä läheisen laihtuminen, voinnin heikkeneminen. Painostusta henkilökunnalle, moitteita, ym.

Henkilökunta selittää esim muistisairauden vievän ruokahalua, imeytyminen heikkenee.  Eivät ymmärrä silti. Kaikkien on elettävä 120v.

Helpompaa on tuputtaa jatkuvasti. Paino ei laske. Tyytyväisiä on vain omaiset. Nyt hoito on hyvää, kun asiaan puuttuivat.

Onneksi nuoret eivät elä vanhaksi, kun on jätetty nuoresta asti hoitamatta.