Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin jota kauheaa hoitokodissa, kun hoitaja syötti vanhusta.

Vierailija
24.08.2024 |

Olin vierailulla omalla sukulaisella ja alkoi ruokailu. Olin lähdössä pois, kun näin hoitajan syöttävän muistisairasta vanhusta. Hoitaja oli todella kylmän ja töykeän oloinen vanhempi nainen. Hän tunki ruokaa vanhuksen suuhun puoliväkisin. Vanhus alkoi itkeä niin hoitaja torui ja sanoi, että lopeta se itkeminen, tuo häiritsee syömistä. Hän jatkoi syöttämistä välittämättä asiasta. Eikö iso kysymys ole, että miksi se vanhus itkee? Mikä siihen auttaisi? Ei ainakaan tuollainen töykeä asenne. No en kyllä yllättänyt yhtään tuosta, kun lukee noita hoivakoti juttuja.

Kommentit (186)

Vierailija
61/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Hyi hele vetti, mikä kommentti! Ei varmasti ole pakko ruokkia muistisairastakaan noin. Mutta varmaan sinunkin työpaikallasi tuollainen on hyväksyttyä toimintaa ja kun ei taidot riitä muuhun, niin letkuruokintaan vaan, niinkö?

Kerro ihmeessä se toimintamalli, miten saat vastahakoisen vanhuksen ruokittua, ettei se näänny nälkään.

Miksi "se" ei saisi nääntyä nälkään, kun on aika lähteä? Luonnoneläimetkin lopettavat jossakin vaiheessa syömisen ja juomisen ja hakeutuvat rauhalliseen suojaan loppua odottamaan, kun on sen aika.

Minä olen kirjoittanut omakantaan, että minua ei saa pakkosyöttää eikä juottaa, jos itse en halua tai ole enää kykenevä mitään nauttimaan. Ainoastaan riittävästi rauhoittavaa ja kivunlievitystä loppua odotellessa.

Vierailija
62/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Hyi hele vetti, mikä kommentti! Ei varmasti ole pakko ruokkia muistisairastakaan noin. Mutta varmaan sinunkin työpaikallasi tuollainen on hyväksyttyä toimintaa ja kun ei taidot riitä muuhun, niin letkuruokintaan vaan, niinkö?

Kerro ihmeessä se toimintamalli, miten saat vastahakoisen vanhuksen ruokittua, ettei se näänny nälkään.

Tuo on ongelma koska vanhus tarvitsee hidasta rauhallista ruokailua, vähän ehkä syömään narraamistakin juttelun lomassa. Kun taas hoitajalla on äärimmäisen tiukka aikataulu ja vanhusta ei saa jättää syöttämättä. Mitä siinä voi tehdä? Hoitajien taakkaa helpottaisi paljon jos joku voisi auttaa syöttämisessä mutta eihän ylimääräisiä palkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeudesta on tingitty monessa suhteessa, ruoka on usein pakastettua sulatettuna vetistä ja mautonta roskaa, koska sitä on halvempi kuljettaa kuin lämpimiä aterioita jne. Hoitajista osa on aidosti hitaita tekemään työnsä ja hyvin työn tekevät palavat loppuun. Osa on myös kielitaidottomia, jolloin hoidokit eivät tule ymmärretyksi, vaan heitä pidetään vihanneksina, vaikka olisivat vain niukkasanaisia ja hitaita ilmaisemaan tahtoaan. Laadunvalvonta perustuu ensisijaisesti omavalvontaan, jossa tärkeämpää on, että dokumentit on kunnossa kuin se miten oikeasti toimitaan. Siinäpä joitakin syitä.

Tosin muistisairaiden kanssa hommat on tehtävä hitaasti, jos haluaa muistisairaasta yhteistyöhaluisen ja käytösoireettoman.

Vierailija
64/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanha eläin tietää, että sen aika on tuliut, se lakkaa syömästä ja juomasta, ja vetäytyy erilleen kuolemaan. 

Vanhoja hmisiä joudutaan syöttämään väkisin. Ei ole kiva tilanne kenellekään. 

Vierailija
65/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi pakottamaan ketään syömään tai työntämään väkisin ruokaa suuhun. Voin suostutella ja hassutella ja kaikkea sellaista, että mieli muuttuisi, mutta tekisi liian pahaa tehdä väkisin. Oon hoitaja ja ajattelen että tämä kaikki on niin kamalaa siksi, että ei ihmisen kuulu elää niin kauan, että hänen päänsä pehmenee ja hänestä tulee taas vauva, kun päässä ei liiku enää mitään, ja ennen ihmiset kuolivat kauan ennen mitään alzheimereitä. Musta on aina tuntunut ihan sairaalta vaikka syöttää sellaista ihmistä, jonka kaikki normaalit toiminnot kuten nälkä ja tarve hakeutua ruoan äärelle ovat jo sammuneet. 

Tätä samaa mieltä itsekin olen. Jos ihminen ei enää syö, niin sitten hän kuolee ja se pitää sallia. Ei väkisin ruokkimalla hommasta tule mitään.

Vierailija
66/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeudesta on tingitty monessa suhteessa, ruoka on usein pakastettua sulatettuna vetistä ja mautonta roskaa, koska sitä on halvempi kuljettaa kuin lämpimiä aterioita jne. Hoitajista osa on aidosti hitaita tekemään työnsä ja hyvin työn tekevät palavat loppuun. Osa on myös kielitaidottomia, jolloin hoidokit eivät tule ymmärretyksi, vaan heitä pidetään vihanneksina, vaikka olisivat vain niukkasanaisia ja hitaita ilmaisemaan tahtoaan. Laadunvalvonta perustuu ensisijaisesti omavalvontaan, jossa tärkeämpää on, että dokumentit on kunnossa kuin se miten oikeasti toimitaan. Siinäpä joitakin syitä.

Tosin muistisairaiden kanssa hommat on tehtävä hitaasti, jos haluaa muistisairaasta yhteistyöhaluisen ja käytösoireettoman.

Paitsi että joskus täytyy olla toimissaan tosi nopea, sillä se yhteistyöhaluinen hetki saattaa olla hyvin lyhyt.

Vierailija
67/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään kiinnitin huomioni ruoanjaon yhteydessä, että muualta tullut ei ollenkaan tajunnut, että huoneen ovi pitäisi avata, jotta tarjotin saataisiin perille. Huoh. Näin nämä avaruusinsinöörit, joita tarvitsemme kipeästi. Ja itse olen hk-avustaja, seurailen näitä ja ei hyvältä näytä.

Vierailija
68/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus. Ja soita iltapäivälehteen. Ei ole ihmisarvoista kohtelua.

Miten itse pakkosyöttäisit muistisairasta vanhusta joka on kuin uhmainen lapsi?  Jätät syöttämättä?  Maanittelu ja ajankäyttö ei auta. 

Vierailija
69/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoista se on. Hyviäkin, omasta jaksamisestaan huolehtimaan pystyviä hoitajia onneksi on myös. Mutta todella paljon on näitä, jotka tekee ja sanoo mitä sattuu etenkin kun omaisten silmä välttää. Ovat täysin kyynistyneitä ja oikeuttavat sillä itselleen ala-arvoisen toiminnan puolustuskyvyttömiä potilaitaan kohtaan. Nähty on niin ammattilaisen kuin omaisen roolissa.

Tämän takia hirvittää, minne joutuu vanhana kun ei kykene enää puolustaa itseään.

Vierailija
70/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva elämä. Eläkeläisille pitäisi olla mahdollisuus helppoon ja nopeaan eutanasiaan.

Vierailija
71/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi pakottamaan ketään syömään tai työntämään väkisin ruokaa suuhun. Voin suostutella ja hassutella ja kaikkea sellaista, että mieli muuttuisi, mutta tekisi liian pahaa tehdä väkisin. Oon hoitaja ja ajattelen että tämä kaikki on niin kamalaa siksi, että ei ihmisen kuulu elää niin kauan, että hänen päänsä pehmenee ja hänestä tulee taas vauva, kun päässä ei liiku enää mitään, ja ennen ihmiset kuolivat kauan ennen mitään alzheimereitä. Musta on aina tuntunut ihan sairaalta vaikka syöttää sellaista ihmistä, jonka kaikki normaalit toiminnot kuten nälkä ja tarve hakeutua ruoan äärelle ovat jo sammuneet. 

Tätä samaa mieltä itsekin olen. Jos ihminen ei enää syö, niin sitten hän kuolee ja se pitää sallia. Ei väkisin ruokkimalla hommasta tule mitään.

Aika vaarallinen lähestymistapa, mihin vedetään raja, milloin ihminen saa tapattaa itsensä? Jos nuori kärsii mielenterveysongelmista, eikö häntä tule pitää hengissä hänen vastustelustaan huolimatta, vaikka onkin "luonnotonta"?

Vierailija
72/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se epäasiallinen tiuskiminen varmaan jeesii. Olen nyt niin monta kertaa nähnyt tuota hoitajien toimintaa, että ihmettelen miten alas vielä voidaan mennä. 

Vierailija
73/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työntekijä valitti minulle, että hoitajat haluavat laittaa vanhukselle radion päälle (että sillä olisi jotain viihdykettä), vaikka vanhus ei edes ymmärrä radiosta mitään ja kokee jatkuvan melusaasteen luultavasti kidutuksena,

Vierailija
74/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työntekijä valitti minulle, että hoitajat haluavat laittaa vanhukselle radion päälle (että sillä olisi jotain viihdykettä), vaikka vanhus ei edes ymmärrä radiosta mitään ja kokee jatkuvan melusaasteen luultavasti kidutuksena,

Tietäisitpä vain, kuinka positiivisesti musiikki voi vaikuttaa muistisairaaseen. 

Vierailija
75/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinun hoitajana pitäisi tietää että juominen tai kiisselit ovat tärkeintä, ei sen kuuman kiinteän ruuan syöminen.Toiset pitkänkin aikaa ennen kuolemaa lopettavat syömisen mutta juovat edelleen. Kyllä muistisairaskin ymmärtää syötettynä syödä jos haluaa. Ei ole sinun päätettävissä. Loppuvaiheessa vanhus ja lääkäri tekee päätökset.Toivon että tulet kokemaan samaa kohtelua vanhaksi tullessasi mitä teet muille nyt. 

Vierailija
76/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko , eikä edes saa väkisin tunkea kenenkään suuhun ruokaa. 

Tilanne pitää ratkaista inhimillisesti tapauskohtaisesti.

Eli annetaan kuolla nälkään, kun ei kerran ruoka maistu.

Vai nenämahaletku?

Ei niitä vaihtoehtoja ihan hirveästi ole.

Tai sitten omaiset hoitamaan syöttämisen. Ei hoitajat voi tuntikaupalla istua syöttämässä yhtä vanhusta. Siinä jää sitten muut hoitamatta.

Vierailija
77/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi vaihtoehto olisi jättää syöttämättä. Eikä muistisairaalle pitäisi missään tapauksessa mitään letkuruokintaa aloittaa. 

Syötetään jos ihminen syö, juotetaan jos ihminen juo. Oireen mukaiset lääkkeet annetaan jollain keinolla, muut jos ihminen huolii. Huolehditaan että ihminen on puhdas ja kivuton. 

Sen lisäksi ei ylihoideta, vaan annetaan 'luonnon hoitaa'  ehkä se syömättömyys on merkki jostain ja ihmisen on aika antaa kuolla arvokkaasti

Vierailija
78/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ei ollenkaan istu itse kokemaani.

Toinen vanhempani oli pitkään Helsingin Suursuon geriatrisella kunnes pääsi palvelusetelillä Diakonissalaitoksen hoivakotiin, Helsingin pitäjämäkeen. Kotikallioon. 

Kohtelu on ystävällistä ja ruokailu kiireetöntä, ruoka hyvää. 

Oln kummallekin hoitolaitoksen hoitajille ikäni kiitollinen siitä että vanhempani sai viettää niissä elämänsä ehtääpuolta. 

Ehkä joskus 80-90-luvulla muistan että tätini dementoitui ennen aikojaan ja hänen sisarensa tuli omaishoitajaksi. Välillä täti vietiin päiväksi sairaalaan niin että toinen täti sai hoitaa omia asioitaan. Siellä sairaalassa oli  turhan hätäinen meininki ja täti stressaantui ja jäi nälkäiseksi. Myöhemmin ne keksivät jonkun päiväkodin joka oli nimenomaan dementeille sovitettu.

Vierailija
79/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes perusinhimillinen kohtelu on teiltä siellä sotessa liikaa vaadittu?!? Oletko koskaan kuullut empatiasta ja myötäelämisen taidosta,joiden tulisi olla aivan minimivaatimukset tuolla alalla? Tunnen hyväsydämisempiä työvoimavirkailijoitakin,kuin sotehenkilöstö-mistä tämä sinun mielestäsi kertoo? Jos vanhus ei syö, asiasta on heti ilmoitettava omaisille ja heidän kanssaan keskusteltava,miten tilanne ratkaistaan. Jos muistisairas vaikka pelkää? En yhtään ihmettelisi,minäkin pelkäisin noin sairasta hoitajaa ja vielä laitosympäristö,jossa ei ole mitään omaa eikä turvallista. Teillähän se koulutus on,jonka nojalla katsotte olevamme meidän muiden kuolevaisten yläpuolella, teillähän se tieto ja ongelmien ratkaisukyky tulisi olla-siitähän teille ja firmoille ne rahat tulee. Tuokin kaltoinkohtelu vuoksi itkenyt vanhus on toimipisteessänne HOIDOSSA eikä mikään vanki jossain rangaistuslaitoksessa,mutta te kohtelette heitä juuri niin. Olette oksettavia. Hakekaa töitä vaikka roskakuskeina,saatte parempaa palkkaakin,sillä raha on ainoa,mikä nyykysotelaista näyttää motivoivan,psykopaatteja kaikki.

Vierailija
80/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia on monenlaisia. Olen sen lukuisilla kerroilla sairaalassa ollessani huomannut. Jotkut ovat todella enkelimäisiä ja välittäviä, toisista taas olen miettinyt, että tuo sopisi paremmin armeijan leipiin.