Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin jota kauheaa hoitokodissa, kun hoitaja syötti vanhusta.

Vierailija
24.08.2024 |

Olin vierailulla omalla sukulaisella ja alkoi ruokailu. Olin lähdössä pois, kun näin hoitajan syöttävän muistisairasta vanhusta. Hoitaja oli todella kylmän ja töykeän oloinen vanhempi nainen. Hän tunki ruokaa vanhuksen suuhun puoliväkisin. Vanhus alkoi itkeä niin hoitaja torui ja sanoi, että lopeta se itkeminen, tuo häiritsee syömistä. Hän jatkoi syöttämistä välittämättä asiasta. Eikö iso kysymys ole, että miksi se vanhus itkee? Mikä siihen auttaisi? Ei ainakaan tuollainen töykeä asenne. No en kyllä yllättänyt yhtään tuosta, kun lukee noita hoivakoti juttuja.

Kommentit (186)

Vierailija
21/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä pakotti avaamaan suuta.

Vierailija
22/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeudesta on tingitty monessa suhteessa, ruoka on usein pakastettua sulatettuna vetistä ja mautonta roskaa, koska sitä on halvempi kuljettaa kuin lämpimiä aterioita jne. Hoitajista osa on aidosti hitaita tekemään työnsä ja hyvin työn tekevät palavat loppuun. Osa on myös kielitaidottomia, jolloin hoidokit eivät tule ymmärretyksi, vaan heitä pidetään vihanneksina, vaikka olisivat vain niukkasanaisia ja hitaita ilmaisemaan tahtoaan. Laadunvalvonta perustuu ensisijaisesti omavalvontaan, jossa tärkeämpää on, että dokumentit on kunnossa kuin se miten oikeasti toimitaan. Siinäpä joitakin syitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin uskoa että tällaista tapahtuu. Sen verran karua oli seurata oman äidin kohtelua hoitopaikassa. Hänellä pää pelasi ja kun sanoin valittavani esim. siitä että ei viety vessaan vaan laitettiin suoraan vaippa, jota ei sitten vaihdettu kuin tietyllä kellonlyömällä vaikka siellä olisi ollut kakat tuntikausia aiheuttamassa ihon rikkoutumista, niin äitini kielsi minua valittamassa, koska hoitajat kuulemma kostavat sitten hänelle, esim käsittelemällä kovakouraisesti jne.Tätäkään ei ollut vaikea uskoa. 

Vierailija
24/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Ei ole pakko , eikä edes saa väkisin tunkea kenenkään suuhun ruokaa. 

Tilanne pitää ratkaista inhimillisesti tapauskohtaisesti.

Sinulla sitten lienee toimiva toimintamalli kertoa meille.

Tapauskohtaisesti ystäväiseni. 

En millään voi sulle kertoa yhtä kaikille toimivaa ratkaisua esittämään,  kun sellaista ei ole.

Mutta asenne ja inhimillisyys on ne, minkä korjaamisella sä voit aloittaa.

Vierailija
25/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee eutanasia pian suomeen.

Vierailija
26/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta on joskus vähän pakko ruokkia noin, minun tuttavapiirissäni ollut nainen ei ollut ikinä nälkäinen ja lopulta laitettiin letkuruokintaan, kun ei suostunut syömään. Pahalta se varmasti näyttää, mutta onko jollain parempaa vaihtoehtoa tarjolla? Ja arvaan, että tähän kommenttiin tulee alapeukkujen maailmanennätys.

Olis päässyt aikaisemmin kärsimyksistään jos ei oltais pakkoruokittu. Muistisairaus ei oo mikään kiva tauti loppuvaiheessa. Ilmeisesti tää omainen sitten makasi sängyssä vaipoissa letku mahassa?

Vierailija
27/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun omaista ei pakkosyötetty, mutta mun käydessä kerrottiin, että on syönyt huonosti ja pyydettiin yrittämään jos saisin syömään (tulin ruoka-aikaan) Sain kyllä, mutta myöhemmin löydettiin suolistosyöpä.

Olisit haastanut ne hoitajat oikeuteen tuollaisesta. Päätyvät maksumiehiksi mikä onkin oikein.

Vierailija
28/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja olisi jättänyt syöttämisen kesken niin sitten olisi syytetty vanhuksen jättämisestä nälkäiseksi. 

Ihan kuin olis olemassa vain kaksi vaihtoehtoa. 

Asiat voi tehdä niin monella tapaa. Ja ihmisiä voi kohdata niin monella tapaa.

Amen. Tämä juurikin. Ketään ei saa eikä pidä pakkosyöttää ja voi olla empaattinen. Se toimii aina, mutta eiväthän nämä väkinäisen kiukkuiset väärällä alalla olevat sitä osaa. Huoh. 

Empaattisuus ei tod toimi aina muistisairaan kanssa 🤦. Vai onko sinulla kokemus tästä, että toimii aina? 

Vierailija
29/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hele vetti, mikä kommentti! Ei varmasti ole pakko ruokkia muistisairastakaan noin. Mutta varmaan sinunkin työpaikallasi tuollainen on hyväksyttyä toimintaa ja kun ei taidot riitä muuhun, niin letkuruokintaan vaan, niinkö?

Kerro ihmeessä se toimintamalli, miten saat vastahakoisen vanhuksen ruokittua, ettei se näänny nälkään.

Päiviä ja mielialoja on erilaisia ja muistisairaan kohtaamiseen on paljon koulutusta saatavilla. Harvemmin vanhuksen, lapsen tai minkään muunkaan ikäisen kohdalla pakottaminen ja tunnetilan sivuuttaminen ratkaisee mitään. Mitään aina toimivaa taikatemppua ei ole, vaan pitäisi ehtiä ja malttaa kohdata hoidettava ihminen ja tämän tarpeet. Pakottaminen vain ruokkii vastahakoisuutta, jos ei ole vielä niin dementoitunut potilas ettei muistaisi kuinka epämiellyttävä tilanne se syöttäminen on ollut.

Vierailija
30/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä jännä nämä muistisairauden hoitamisesta tietävät ihmiset, tietävät kaiken. Kaikki ovat olleet töissä hoitokodissa. Kaikki ovat muistisairaiden omaisia. Kaikki tietävät tarkaan sairauden kulun. Kaikki tietävät kaiken 🤣🤦!

Vierailija
31/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen lähihoitaja. Entinen siksi, että haluan hoitaa oman isäni hänen kotonaan inhimillisesti loppuun saakka. Olen nähnyt liikaa, miten huonosti vanhuksia kohdellaan ns. hoivapaikoissa. En halua omalle isälleni kylmää ja huonoa kohtelua. 

Vierailija
32/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitkö sanomaan esimiehelle ja mietitkö nyt syöttääkö tai kohteleeko muuten sama hoitaja omaa vanhustasi samalla tavalla?

Vierailija
33/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä jännä nämä muistisairauden hoitamisesta tietävät ihmiset, tietävät kaiken. Kaikki ovat olleet töissä hoitokodissa. Kaikki ovat muistisairaiden omaisia. Kaikki tietävät tarkaan sairauden kulun. Kaikki tietävät kaiken 🤣🤦!

Ainakin itsellä on tapana kommentoida ketjuihin vain jos tiedän aiheesta omakohtaisesti jotain. Tuskin kukaan hirveästi jaksaa tänne keksimällä keksiä jotain. 

Vierailija
34/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee eutanasia pian suomeen.

Se on jo, Elvytyskielto.

Vierailija
35/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä tapahtuu. Syöttäminen on hidasta, kärsivällisyyttä kysyvää toimintaa. Kun on liian vähän henkilökuntaa ja jatkuva kiire, niin syöttäminen tuntuu hitaalta, aikaavievältä toiminnalta. Itse olin opiskelijana paikassa, jossa ruokaa lapioitiin kiireellä vanhusten suuhun, kun ei ollut aikaa istua yhden vanhuksen seurana tuntia. Tunnin voi viedä hitaan, muistisairaan syöttäminen. Ei nykyresursseilla ole aikaa tai muut jäävät ilman ruokaa. Tämä on nykypäivän valitettava totuus suomessa. Hallituksen toimet eivät ainakaan paranna tilannetta.

Vierailija
36/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin hyvin uskoa että tällaista tapahtuu. Sen verran karua oli seurata oman äidin kohtelua hoitopaikassa. Hänellä pää pelasi ja kun sanoin valittavani esim. siitä että ei viety vessaan vaan laitettiin suoraan vaippa, jota ei sitten vaihdettu kuin tietyllä kellonlyömällä vaikka siellä olisi ollut kakat tuntikausia aiheuttamassa ihon rikkoutumista, niin äitini kielsi minua valittamassa, koska hoitajat kuulemma kostavat sitten hänelle, esim käsittelemällä kovakouraisesti jne.Tätäkään ei ollut vaikea uskoa. 

Äidit pois tommosista kidutuslaitoksista.

Vierailija
37/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tiedetään hoitoyhteisöissä muttei välitetä.

Pompottavat vanhuksia heti jos silmä välttää sitten, kun omaiset ovat paikalla niin mummolle leperrellään.

Vierailija
38/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ja hoivat käyttää näitä salaa vessassa. Pitää olla kuulema omitoiminen. Sitten on sama mummun asuu kotona. 

Vierailija
39/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko savossa?

Joskus tulee opiskelijana sanottua ettei vanhus halunnut syödä kaikkea tai mitään.

Sitten nämä patriarkat lähtee itse syöttämään ja pakkosyöttävät vanhusta.

Vierailija
40/186 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit pois tommosista kidutuslaitoksista.

Niin - kotiinsako yksin olemaan (kotihoito käy kerran päivässä, ruoat jää syömättä ja lääkkeet ottamatta, pesulla käymättä) vai omaisetko ottaa hoitaakseen?