Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaahas olen liikunnaopettaja yläkoulussa ja ensi viikolla alkaa cooperin testit.

Vierailija
24.08.2024 |

Yllätyksiäkin mahtuu joukkoon,viime vuonna eräs 16v poika juoksi 3600m.Mutta suurin osa ei enää edes jaksa juosta 12 minuuttia putkeen.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin 1200 m armeijan alokasaikana. Mutta olin todella kipeä ja minut pakotettiin juoksemaan mutta kävelin koska kurkkuun sattui. Sitten minut haukuttiin koska olin surkein juoksija alokkaista. Normaalisti olisin juossut sen 3000 m vähintään ja armeijan lopussa juoksin 3670 metriä gyltön linnakkeella. No alokas aikana ne jotka juoksi huonon tuloksen niin joutuivat joka ilta ylimääräiselle lenkille mutta kieltäydyin siitä ja siitä sain sitten huutoa ja jouduin jopa kuulusteluun koska kieltäydyin palveluksesta. Sanoin kouluttajille että lyödään tonni vetoa että juoksen teitä pitemmän matkan mutta eivät sitten uskaltaneet. Se yksi kersantti oli ainakin niin lihava ettei olisi joussut edes kilsaa ja siitä sanoin sille että miksi sinä minua kuulustelet kun et itse juokse sitä kilsaa edes. Ne siis eivät ymmärtäneet yhtään että olin kipeä kun olisi pitänyt juosta cooper.

Vierailija
82/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ysillä meni 2990m ja harmitti vietävästi kun ei mennyt 3000m rikki.Ei tuo testi kyllä mitään traumoja tuonut vaikka verenmaku suussa mentiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huono opettaja vai miksi ette ole harjoitelleet juoksua ja juoksutekniikkaa? Ei matikan tunnillakaan heitetä kylmiltään kokeeseen ja pelätä pahinta. 

Vierailija
84/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooperin testin pitäisi kyllä olla olympialaji. Olisi hauska nähdä mitä huiput juoksee kun on tosi kyseessä.

Vierailija
85/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cooperin testin pitäisi kyllä olla olympialaji. Olisi hauska nähdä mitä huiput juoksee kun on tosi kyseessä.

Miesten 5000 metrin maailmanennätys on 12.35. Siitä on aika helppo päätellä, että huiput juoksisivat Cooperissa 4700-4800 m.

Vierailija
86/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan 12 v juostiin 2700. pidettiin tulosta huonona vaikka ei urheiltu. Lukiossa 3000 rikki 4 päivän treenillä. Parhaat meni 3600. Koko ajan mietti miten olen niin huono juoksemaan. Huono hapenottokykykin. Koulun ennätys taisi olla 4000 pinnassa ja koulussa oli mm tuleva EM mitalisti. Normaalikoulu mutta ajattelu ja taso oli sellainen. Harrastuksia oli pikajuoksut ja pallon potkiminen.

Vierailija
87/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaa jaksa juosta sitä koska kukaan ei rohkase ihmisiä treenaamaan siihe. 

Ihminen ei juokse omassa arjessaan koskaan, ellei se sitten harrasta hölkkäämistä/juoksemista. 

Eli siis oli ihminen laiha taikka ei, niin tuskin se jaksaa juosta 12 minuuttia putkeen kylmiltään. 

Tää sama ongelma oli muuten armeijassa aikoinaan. Ihmiset oksenteli aamulenkeillä koska ne ei ollu tottunu siihen. Mutta sitteku sitä teki enemmän, siihen tottu. 

<3

Totta on että juokseminen on aika huono mittari kunnolle juuri siksi ettei se ole helppoa kylmiltään. Inhosin aina juoksua enkä jaksa sitä, mutta jaksan tanssia monta tuntia putkeen. Joku voi olla hyväkuntoinen bodari eikä siltikään jaksa juosta nimeksikään.

Vierailija
88/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huono opettaja vai miksi ette ole harjoitelleet juoksua ja juoksutekniikkaa? Ei matikan tunnillakaan heitetä kylmiltään kokeeseen ja pelätä pahinta. 

Liikkaopeko muka opettaisikin jotain?? Ennenkuulumatonta. Kyllä se just niin ainakin ennen meni että laitetaan vain kylmiltään juoksemaan, punnertamaan tai mitä muita testejä nyt olikaan ja sitten tuomittiin ne jotka eivät olleet vapaa-ajallaan juoksijoita tai muita liikunnanharrastajia.

Vierailija
89/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan poika voitti oliko kutosella , en muista mikä tulos oli ja lupasin sitä ennen rahaa. Armeijassa juoksi toisella kerralla cooperin testin hyväksyttävästi. Sai ammunasta "kulta"mitalin ja eka kerralla ronssia. 

Vierailija
90/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikille nyt tiedoksi, että oikeasti koululiikunnassa ei juostu coopereita. (paitsi vapaaehtoisesti tai valinnaisryhmän pyynnöstä)

Move-mittaukset koulu tekee, vaikka ei haluaisi tehdä. Ne tehdään, koska THL haluaa tilastoja nuorista ja lapsista tutkijoita varten. Koulun puolesta THL saisi itse tulla pitämään Move-testinsä vaikka koulun jälkeen ja saisi itse ottaa perheisiin yhteyden ja sopia ajan. Ei tarvitsisi siihen koululiikuntaa sotkea ja käyttää opettajien aikaa testaukseen ja tietojen näpyttelyyn koneella testien jälkeen. Terveystarkastuksessa kauan eivät edes katso tuloksia, vaikka kuulemma on niin tärkeää testata lapsia, jotta saadaan käydä ne läpi terveystarkastuksessa lapsen ja perheen kanssa. Paskat käydään, ei terkkari ehdi. 

Eli siis ei koulu/opettaja halua tällaisia testauksia.

Jep, ipana osallistui testeihin täysillä, ikinä ei mitään tuloksia oo käyty läpi. 

Vierailija
91/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaa jaksa juosta sitä koska kukaan ei rohkase ihmisiä treenaamaan siihe. 

Ihminen ei juokse omassa arjessaan koskaan, ellei se sitten harrasta hölkkäämistä/juoksemista. 

Eli siis oli ihminen laiha taikka ei, niin tuskin se jaksaa juosta 12 minuuttia putkeen kylmiltään. 

Tää sama ongelma oli muuten armeijassa aikoinaan. Ihmiset oksenteli aamulenkeillä koska ne ei ollu tottunu siihen. Mutta sitteku sitä teki enemmän, siihen tottu. 

<3

Totta on että juokseminen on aika huono mittari kunnolle juuri siksi ettei se ole helppoa kylmiltään. Inhosin aina juoksua enkä jaksa sitä, mutta jaksan tanssia monta tuntia putkeen. Joku voi olla hyväkuntoinen bodari eikä siltikään jaksa juosta nimeksikään.

Mikä olisi mielestäsi hyvä mittari kunnolle? nimen omaan aerobiselle hapenottoa testaavalle kunnolle?

Vierailija
92/92 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi mielestäsi hyvä mittari kunnolle? nimen omaan aerobiselle hapenottoa testaavalle kunnolle?

En tiedä onko jotain yleispätevää hyvää kuntotestiä kun ihminen voi olla siinä määrin hyväkuntoinen että jaksaa vaikka vaeltaa, kiivetä vuorelle, tanssia, harrastaa jotain urheilulajia etc ilman ongelmia, mutta ei vain jaksa juosta pitkään.

Juoksua pitää harjoitella että siinä on hyvä. Vuorikiipeilyyn vaaditaan jonkinlaista kuntoa ja jaksan kiivetä, mutta en juosta.