Inflaatio: tapaus Fazerin suklaa
Hurjaa tämä viime aikojen hintojen nousutahti. Hintaesimerkit Prismasta. Perus sininen pikkupatukka heinäkuussa 0,69 euroa, elokuun puolivälissä 0,85 euroa, ja eilen kun katsoin hintaa, se oli jo 0,95 euroa! Aikamoinen prosentuaalinen korotus! Kuukaudessa!!! Tarkistin nuo aiemmat hinnat vielä s-mobiilin kassakuiteista, joten ovat sentilleen oikein. Olen ostanut noita pikkupatukoita silloin tällöin, mutta 0,85 hinnalla vain kerran ja 0,95 hinnalla jätinkin jo kauppaan.
Tavallinen sininen levykin näkyi maksavan jo 3 euroa ja "makulevyt" jotain 4,10.
En tiedä hinnoitteleeko tässä nyt Fazer itsensä ulos markkinoilta vai Prismako ahneuttaan vetää noin paljon välistä. Vai molemmat. Mutta edelleenkin tuntuu kyllä, että joka kauppareissulla jonkun tuotteen hinta on noussut ja tämä suklaa nyt siitä räikeä esimerkki.
Kommentit (192)
Luulen että nostavat kriisien ja verojen takia hintoja enemmän kuin tarpeellista. No ei se mitään. Itse ostan suklaata vain jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla Fazer 180g levyjä 4 kpl/11 e
Vasta ostin kärkkäiseltä 2,50€/levy.
Tykkään myös Fazerin suklaasta mutta hyvää on myös erään kaupan saksalainen suklaa.
Vierailija kirjoitti:
Fazer Oat Choko 62g. Viikko sitten Prismassa 2,55e. Nyt 3.09e...
Maitoallergikkona on vaan valinnanvara vähissä
S-ryhmän vegaanisuklaat, Xtra tumma suklaa, Rainbow tumma suklaa. Lidlin vegaanisuklaat ja tummat suklaat. Panda tumma suklaa. Pirkka parhaat minttutäytesuklaa.
Kaakaon hinta on noussut kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle.
Paskan hinnannousu koskee vain ihmisiä jotka sitä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Lindor suklaa on hyvää :d
Sitä on myynnissä paljon muissakin halpamarketeissa,
Vierailija kirjoitti:
Jep,taas ketju osoittaa että pitää saada paljon,halvinta mahdollista (ja huonolaatuista). Fazer ole oikeaa suklaata nähnytkään.
Määrä ratkaisee mammoilla,ja sehän näkyy katukuvassa.
Olisin ostanut suklaapatukan (n. 40 g), en levyä (200 g).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla Fazer 180g levyjä 4 kpl/11 e
Levy oli ennen 200 grammaa. On kyllä makukin mennyt niin hirveäksi, ettei tarvi senkään takia Fazeria enää ostaa. Nyt vielä vähemmän, kun yrittävät laittaa kauheita riistohintoja. Ei huvita maksaa.
Kärkkäiseltä sain Brunbergin suklaalevyn euroa halvemmalla kuin Citymarketista. Mitä todennäköisimmin se on Kauppias joka hoitaa (kusetus)homman.
Eipä tule kauheasti suklaan hintaa katsottua. Pari patukkaa tai yhden levyn ostan viikossa. Muutama euro sinne tai tänne....
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa taitaa olla aika palata vanhaan meininkiin - "sunnuntaisin paistia" eli liharuokaa ja muulloin halvempaa arkiruokaa ja herkkuja vain lähinnä juhlissa, suklaa mukaan lukien.
Miksi toisin pitäisi ollakkaan? Silloin viikonloppukin tuntuu erilaiselta, kun on vähän parempaa ruokaa. Tuo varmasti olisi hyvä suuntaus.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä hintojen noususta pitäisi puhua enemmän. Hinnat lähti nousuun korona aikana, sitten hintoja nostettiin ukrainan sodan takia ja sitten vielä energiakriisin takia. Korona ei enää aiheuta sulkuja tai toimenpiteitä ja energiakriisiä ei ole joten miksi hinnat ei laske?
On ne laskeneet, juusto on halpunut ja lihat myös siitä huipustaan. Jos et ole huomannut, monet kustannukset ovat nousseet, esim. Polttoaineet on kalliimpia. Raaka-aineiden saannissa on myös ollut erilaisia ongelmia, esimerkiksi appelsiineja ei saanut muutamaan kuukauteen. Siihen on syynä ilmastonmuutos. Se on syynä myös kaakaon ja kahvin hinnan nousuun. Erilaiset saatavuus ongelmat tulevat lisääntymään, jos ja kun satoja menetetään.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Suomessa olisi enemmän kilpailua ettei kaksi isoa keskusliikettä pääse sanelemaan hintoja mielensä mukaan. Miksi Suomen pitää olla tässä(kin) asiassa tällainen paskamaa, että mitään oikeaa kilpailua ei ole???!!!
Koska te itse valitsette käydä niissä ja näin mur haatte pienet kaupat pois?
Vierailija kirjoitti:
Luulen että nostavat kriisien ja verojen takia hintoja enemmän kuin tarpeellista. No ei se mitään. Itse ostan suklaata vain jouluisin.
Joulusuklaat tulen hakemaan Tallinnasta, ja ensi vuoden puolella sitten kaikki muutkin makeat.
Vierailija kirjoitti:
Älä syö suklaata. Se on teollista saastaa.
Arvosta kehoasi.
Syö suklaata. Se maistuu hyvältä.
Arvosta hyvää oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni myy harvaseviikko fazerin levyjä 5kpl 10e.
Viimeviikolla 4 kpl 11 e.
Jep, ei ole enää hetkeen ollut niitä viis kympillä tarjouksia. Nyt ne on 4 kpl 10 euroa, ja jossain oli sit jo 11 euroakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Lindor suklaa on hyvää :d
Sitä on myynnissä paljon muissakin halpamarketeissa,
Lindtin Lindor ei kyllä mikään varsinainen halpamarket-tuote ole. 500 g peruspakkaus 21,50 ja pieni 38 gramman patukka 2,50.
https://www.lindt.fi/fi/shop/brandit-ja-valikoima/lindor
Pirkka suklaat on 0,55€ ja tuleehan nekin nousemaan ensi kuussa mutta silti varmasti paljon edullisempia kuin fazerit ym.