Inflaatio: tapaus Fazerin suklaa
Hurjaa tämä viime aikojen hintojen nousutahti. Hintaesimerkit Prismasta. Perus sininen pikkupatukka heinäkuussa 0,69 euroa, elokuun puolivälissä 0,85 euroa, ja eilen kun katsoin hintaa, se oli jo 0,95 euroa! Aikamoinen prosentuaalinen korotus! Kuukaudessa!!! Tarkistin nuo aiemmat hinnat vielä s-mobiilin kassakuiteista, joten ovat sentilleen oikein. Olen ostanut noita pikkupatukoita silloin tällöin, mutta 0,85 hinnalla vain kerran ja 0,95 hinnalla jätinkin jo kauppaan.
Tavallinen sininen levykin näkyi maksavan jo 3 euroa ja "makulevyt" jotain 4,10.
En tiedä hinnoitteleeko tässä nyt Fazer itsensä ulos markkinoilta vai Prismako ahneuttaan vetää noin paljon välistä. Vai molemmat. Mutta edelleenkin tuntuu kyllä, että joka kauppareissulla jonkun tuotteen hinta on noussut ja tämä suklaa nyt siitä räikeä esimerkki.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni myy harvaseviikko fazerin levyjä 5kpl 10e.
Taisi edellinen tarjous olla neljä levyä 11 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makeisten alv on nyt 14% ja 1.9. alkaen 25,5%. Hintaa nostettiin hyvissä ajoin ja nähtäväksi jää mikä rysäys alvin myötä nousee.
Karkin kulutus saakin laskea!! Se voi jäädä muutaman kerran vuodessa nautittavaksi luksukseksi. Ei ennen mässytetty karkkia ja suklaita jatkuvasti.
Tämä nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Esim irtokarkkikaupat tulivat itäsuomalaisiin kaupunkeihinkin jo 70-luvulla. Markkinoilla oli jo tuota ennen kiertäviä lakritsikauppiaita, joilta ostettiin aikamoinen läjä lakua. Ei se pussi kauan kestänyt, nehän kuivuivat ja kovettuivat, jos niitä ei syönyt heti:)
Kulutus oli silti minimaalista nykyaikaan verrattuna eikä ollut megapusseja ja isoja limsoja kuten nyt (1,5 ja 2 l).
Iso litran limsapullo oli rikkaita varten vielä 70-luvulla. Meillä ostettiin vain pieni pullo limsaa kolmea lasta kohden.
F. teetti tuotteitaan osin Venäjällä mutta pakoitteiden takia homma loppui. Suomessa ei yleensä bulkkituotanto kannata.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Suomessa olisi enemmän kilpailua ettei kaksi isoa keskusliikettä pääse sanelemaan hintoja mielensä mukaan. Miksi Suomen pitää olla tässä(kin) asiassa tällainen paskamaa, että mitään oikeaa kilpailua ei ole???!!!
Onhan meillä kolmaskin kilpailija, mutta aina sitä haukutaan, vaikka onkin lähes kaikessa edullisin. Johtunee kaltaisistasi typeryksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Suomessa olisi enemmän kilpailua ettei kaksi isoa keskusliikettä pääse sanelemaan hintoja mielensä mukaan. Miksi Suomen pitää olla tässä(kin) asiassa tällainen paskamaa, että mitään oikeaa kilpailua ei ole???!!!
Onhan meillä kolmaskin kilpailija, mutta aina sitä haukutaan, vaikka onkin lähes kaikessa edullisin. Johtunee kaltaisistasi typeryksistä.
Niin ja ainakin Tokmanni sekä Kärkkäinen myy kans suklaata.
Ei ole ollut 0,69 € enää pariin vuoteen. Silti 0,95 on ryöstöhinta. Yli kipurajan. En siis osta enää. Älkää muutkaan, se on ainoa keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makeisten alv on nyt 14% ja 1.9. alkaen 25,5%. Hintaa nostettiin hyvissä ajoin ja nähtäväksi jää mikä rysäys alvin myötä nousee.
Karkin kulutus saakin laskea!! Se voi jäädä muutaman kerran vuodessa nautittavaksi luksukseksi. Ei ennen mässytetty karkkia ja suklaita jatkuvasti.
Tämä nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Esim irtokarkkikaupat tulivat itäsuomalaisiin kaupunkeihinkin jo 70-luvulla. Markkinoilla oli jo tuota ennen kiertäviä lakritsikauppiaita, joilta ostettiin aikamoinen läjä lakua. Ei se pussi kauan kestänyt, nehän kuivuivat ja kovettuivat, jos niitä ei syönyt heti:)
Kulutus oli silti minimaalista nykyaikaan verrattuna eikä ollut megapusseja ja isoja limsoja kuten nyt (1,5 ja 2 l).
Irtokarkkikaupoista tuli ostettua megasäkkejä jo ammoin. Ainoa, mikä on nykyajan vitsaus, on tuo limupullojen koko. Se on tehty vielä niin pirulliseksi, että puolen litran pullo on monesti kalliimpi kuin puolentoista litran pullo.
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni myy harvaseviikko fazerin levyjä 5kpl 10e.
Ei enää. "Tarjous" on nykyään 4 kpl / 11 €.
Syntyvyys nousee kun siirrytään korvikkeeseen eli seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukutaan syystäkin. Sen säilykeruoat ovat sitä samaa huonointa huttua, mitä ennen EU:n tuloa myytiin säilykehyllyn halvimpina tuotteina. Kyllä niissä lähes järjestään luki Made In BRD, rahapulassa olen niitä erehtynyt ostamaan silloin ja muutaman kerran olen onnistunut löytämään Litukasta näitä samantasoisia huttuja.
Itselleni tämä on ollut hyvä juttu. Olen normaalipainoinen, mutta sokerikoukussa. Joskus tarjouksesta tulee ostettua suklaata, mutta en todellakaan osta muuten yli 3 euron levyä. Aika hyvin olen vierottautunut suklaasta ja sokerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa täällä saa haukkua koko Suomen ja sen kansan mutta vastaan ei saa laittaa. (alanuolet) Ootte te yksiä per...
Jännä, että jotkut tässäkin keskustelussa kertovat faktana, että makeisten alv nousee 1.9.2024. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa
K-Marketissa Annabella-perunat, 1kg, hinta ollut pitkään 0,99 e/pussi.
Yhtäkkiä hinta nousikin eurolla. Mikähän lie peruste, että jo aiemmin pussitetut potut tulikin noin arvokkaaksi. Jätin hyllyyn.
Minä tein tilauksen Tallinkin verkkokaupasta, kun oli pari päivää sitten 30 prosentin alennus. Kiinnitin huomiota suklaiden korkeisiin hintoihin. Anthon Bergin metallinen rasia maksoi yli kaksikymppiä. Muistan ostaneeni sitä Vikingiltä suurin piirtein kympillä. Mutta kautta linjan oli korkeat hinnat. Onneksi oli tuo hyvä alennusprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monet niistä suklaista on nyt 180 grammaa. Olen aika varma että tuo on kokeilu ja hiljalleen siirtävät kaikki tuotteet 180 grammaisiksi.
Sietääkin olla. Nykyinen Sininen 250 g on liian paksu, pala ei sula suussa hyvin niin kuin entinen 170 g levyn pala. Sitä entistä ei tarvinnut pureskella ollenkaan, jos ei halunnut. Nykyistä on pakko pureskella, jos ei halua pitää sitä palaa pitkiä aikoja suussa syljensekaisena möhnänä.
Minä kaipaan niitä ohuita suklaanappeja.
Onneksi minulla on kaakaota, kahvia ja teetä ainakin parin vuoden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monet niistä suklaista on nyt 180 grammaa. Olen aika varma että tuo on kokeilu ja hiljalleen siirtävät kaikki tuotteet 180 grammaisiksi.
Sietääkin olla. Nykyinen Sininen 250 g on liian paksu, pala ei sula suussa hyvin niin kuin entinen 170 g levyn pala. Sitä entistä ei tarvinnut pureskella ollenkaan, jos ei halunnut. Nykyistä on pakko pureskella, jos ei halua pitää sitä palaa pitkiä aikoja suussa syljensekaisena möhnänä.
Minä kaipaan niitä ohuita suklaanappeja.
Ai hitsi, kun muistutit. Se oli onnen päivä, kun joskus sen askin sai. Nykyjonnet eivät edes ole saaneet maistaa tuota ihanuutta.
Eikä ole mitään laadukasta edes. Silkkaa teollista roskalaatuista halpismössöä jota koetetaan myydä aidon suklaan hinnoilla. Sikamaista.
Piti tarkistaa oma eilen ostamani rypälepakkaus, ja siinä oli sentään 500 g. Tuollaista 400 g pakettia en ole (vielä) huomannut.
Ap