Saako opettaja äänittää luokan keskustelua?
Olen opettaja ja minulla on eräs luokka, joka käyttäytyy tunneillani usein huonosti ja kielenkäyttö on karmeaa. Haluaisin tämän käytöksen loppumaan ja sain ajatuksen, että jos ilmoitan äänittäväni luokan puhetta ja se on huonoa, niin uhkaan lähettäväni sen rehtorille ja vanhemmille kuultavaksi, jolloin nämä kuulevat konkreettisesti, mikä on luokan ilmapiiri. Rikoslain mukaan tässä ei pitäisi syyllistyä salakuunteluun, koska olen ilmoittanut asiasta kaikille ja osallistun itse keskusteluun.
Voinko toimia näin?
Kommentit (30)
Pistä youtubeen livenä oppitunti. Opetusta saa tulla vapaasti seuraamaan luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakien mukaan saat äänittää, mutta et kuunteluttaa äänitettä ulkopuolisilla.
En äkkiseltään löytänyt rikoslaista pykälää joka kieltäisi äänitteen jakamisen ulkopuolisille. Oletus tosiaan että kaikki osapuolet tietää että äänitys on käynnissä. Tähän tarvittaisiin juristia kuitenkin varmistamaan asia.
Koska sellaista pykälää ei ole olemassa. Keskustelun/tilaisuuden, jossa tallentaja on itse läsnä saa tallentaa ja tallenteen esittää myöhemmin ulkopuolisille.
Kouluhan on julkinen tila ja periaatteessahan kuka tahansa saa tulla seuraamaan opetusta luokkaan.
https://www.ess.fi/paikalliset/225471
esimerkiksi kuvaaminen on täysin sallittua luokkatilassa
"
Oppilaat kuvasivat tiistaina Lahden Kärpäsen koulun opettajan ja oppilaiden välisen sanaharkan. Kännykkävideoita ladattiin verkkoon useampia. Nyt suosituinta videota, hieman yli neliminuuttista kännykkätaltiointia sanaharkasta on katsottu videopalvelu YouTubesta yli 137 000 kertaa.
Rikosylikomisario Martti Hirvonen Hämeen poliisista sanoo, että lähtökohtaisesti luokkatila ei ole yksityinen tila eikä kuulu yksityisen suojan piiriin.
- Koululla voi olla omat järjestyssäännöt, jotka kieltävät kuvaamisen, mutta rikos se ei ole."
Saa tai ei äänitän koko ajan oman oikeusturvani takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosuoja-asetuksen 29 artikla "Henkilötietojen käsittelijä tai kukaan rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa toimiva henkilö, jolla on pääsy henkilötietoihin, ei saa käsitellä niitä muuten kuin rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti, ellei unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä niin vaadita."
Rikoslain kohta tietosuojarikoksesta.
Eihän äänite ole henkilötieto tai mikään rekisteritieto?
Ap
Periaatteessa ainakin monissa tutkimusasetelmissa, joissa haastatellaan tai nauhoitetaan vuorovaikutusta, jokaisen ihmisen ääntä pidetään nykyään henkilötietoa vastaavana. Tutkimusta tehdessä muutoin anonyymiä äänitettä pitää käsitellä ikään kuin siinä olisi tunnistetieto, jos se sisältää tutkittavan muuntelematonta ääntä. Sitä en tiedä, miten tämä pykälä luokkahuoneasetelmaan taipuu, kun lähtökohtaisesti opetus on jo itsessään ikään kuin julkinen tapahtuma. Sinuna kysyisin ehkä liiton lakimieheltä ihan mielenkiinnosta.
ainasaa nauhoittaa vaikka minkä tahansa keskustelun jossa olet osapuolena. muista se. myös virastotapaamiset yms. uiden välistä keskustelua et voi ns salaa ellet ilmoita heille. huom, ellei henki uhattuna ,todistajan asema silloin tuo ohitetaan.
laillisuusperiaate on -missä asiaasi käsitellään,olet osallisena sillloin voit. jos oppilas kertoo asioistaan sinulle ilman lupaa teidän luottamuksellista keskustelua et voi nauhoittaa.
mutta tuo mainitsemasi esimerkki antaa luvan.
aina missä olet osallinen tai asiaasi käsitellään. lääkärikäynnit ,palaverit, lainaneuvottelut jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakien mukaan saat äänittää, mutta et kuunteluttaa äänitettä ulkopuolisilla.
En äkkiseltään löytänyt rikoslaista pykälää joka kieltäisi äänitteen jakamisen ulkopuolisille. Oletus tosiaan että kaikki osapuolet tietää että äänitys on käynnissä. Tähän tarvittaisiin juristia kuitenkin varmistamaan asia.
Koska sellaista pykälää ei ole olemassa. Keskustelun/tilaisuuden, jossa tallentaja on itse läsnä saa tallentaa ja tallenteen esittää myöhemmin ulkopuolisille.
Tähän korjaus. Jos tallentaja itse osallistuu keskusteluun, sen voi tallentaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietosuoja-asetuksen 29 artikla "Henkilötietojen käsittelijä tai kukaan rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa toimiva henkilö, jolla on pääsy henkilötietoihin, ei saa käsitellä niitä muuten kuin rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti, ellei unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä niin vaadita."
Rikoslain kohta tietosuojarikoksesta.
Sun mielestä luokkatilaisuus alkaa sellaisessa nimenhuudossa missä kaikki huutaa henkilötunnuksensa ja opettaja kirjaa ne tietokantaan?
Ja opettajien piti olla korkeasti koulutettuja maistereita, mutta sitten tällaisia ideoita..