Kumpi parempi korkea verenpaine vai lääkitys
Sain elämäni ensimmäisen lääkityksen kohoneeseen vp:hen. Ikää 50v, eikä muita lääkityksiä ja elintavat ok. Lääkäri kuitenkin aloitti vp lääkkeen Candesartan. Lääke laski paineita, mutta nyt on päällä jatkuva huimaus. Asiasta olen keskustellut lrin kanssa, joka kuitenkin suosittelee lääkkeen jatkamista. Itse olen täysin kyllästynyt tähän pökerryttävään oloon ja otan mielummin ne kohonneet paineet. Tällä hetkellä lri ei halunnut vaihtaa lääkitystä, koska olen käyttänyt sitä vasta kaksi kuukautta.
Kommentit (134)
Vauvalla on mahdoton keskustella sairauksista. Isommain äänen ottavat kaikki itseoppineet ja hörhösivujen lukijat. Mutta hupiahan tämä on kun eivät vaan saa ketään puijattua syömään rosmariinia ja voikukan juurta syöpään jne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vauvalla asennetta, älä ota lääkettä vaan vhh/keto jne.
Toivon ettei kukaan usko ja jätä syömättä dp-lääkettä tai verenpainelääkettä, tässä laihdutan ja noudatan ruokavaliota, kyllä ne siitä.
Molemmat hoitamattomina tekevät vaurioita, voihan ne sitten jättää kun arvot on hyvät. Minulle lääkäri sanoi että syöt lääkkeet vaikka olet laihtunut ja arvot nyt ihanteelliset. Uskon ennemmin kuin näitä vhh paasaajia.
Älä nyt intoos tukehdu! Kyllä elintapoja on hyvä muuttaa siinä lääkkeiden syömisten ohessa.
Vierailija kirjoitti:
En ota näitä syyllistämisiä itselleni.. Olin 63 kun sain verenpainelääkkeet, pahan flunssan jälkeen, 70 kun sain dp lääkkeet.
Ihan turha ruveta antamaan vaihtoehtoisen lääketieteen ohjeita. Vanhuus ei tule yksin. Mikä kenellekin tulee.
Syömisten korjaaminen ei ole mitään "vaihtoehtoista lääketiedettä"
Candesartan nyt ei vaikuta paljon mitään. Ehkä se vähän vrenpainetta laskee, mutta itse ei tiedä onko sitä ottanut cai ei kun usein unohtuu syödä.
Vierailija kirjoitti:
Candesartan on kyllä halpa lääke. Viimeksi kun ostin, maksoi kolmen kuukauden satsi kelakoevauksen kanssa 2,15 €.
Kelakorvatun lääkkeen ostohinnasta ei voi päätellä mitään lääkkeen todellisesta hinnasta. Sellainen syöpälääkekin, joka maksaa 70 000 kolmen kuukauden satsi, maksaa ostajalleen Kela-korvauksella vain sen kolmisen euroa ja loput maksetaan verorahoilla. No joo, noin kalliita lääkkeitä ei saa tosin myydä apteekista ulos kuin yhden kuukauden satsin kerrallaan, mutta silti.
En ole lääkäri, jatkaa.
Sydän ja verisuoni sairaudet johtuva 2 syystä. Geenit ja elintavat. Toiseen voi vaikuttaa ja toiseen ei. Minulla epäiltiin ns `Viitasaaren tautia` ja se on geeneissä, ei elämäntavoista johtuva. Onneksi geeniä ei minulla ole. Liikunnalla ja fiksulla ruokavaliolla parantaa merkittävästi mahdollisuuksia pitkään ja terveeseen elämään. Olin talvella pilkillä 86v miehen kanssa, lihasvoimalla liikuttiin jäällä kilometri tolkulla. Nyt kun katsoo 30v julkkiskokkeja, niin ihmettelen jos ovat hengissä 20 v päästä. Ei ole vaikeaa, muuttaa ruokatottumuksia ja lisätä kevyttä pitkäkestoista liikuntaa. Tänä kesänä maalasin taloa 1-2h sateettomina päivinä ja paino laski kilon, lihasvoima parani ja ketteryyskin. Pyörällä käyn ruokakaupoissa ja asioilla kilometrejä tulee n 40 viikottain ja 3-4 h kevyttä liikuntaa, ei ole kellekkään ylipääsemätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku candesartaani. Muut lääkkeet nostaa verenpainetta.
En koe huimausoireita. Ne saattanevat liittyä myös itse verenpaineeseen
Onnistuin pudottamaan verenpainetta pudottamalla painoa. Se on usein vaihtoehto verenpaine- ja diabeteslääkkeelle.
Ja en hoksannut erikseen mainita että tietenkin pitää keskustella lääkärin kanssa kaikista muutoksista lääkkeen annostelussa. Kannattaa yleensä myös keskustella laihduttamisesta lääkärin kanssa, etenkin jos on verenpaine- tai sydänongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Candesartan nyt ei vaikuta paljon mitään. Ehkä se vähän vrenpainetta laskee, mutta itse ei tiedä onko sitä ottanut cai ei kun usein unohtuu syödä.
Syömisiä on helppo seurata, kun aloittaa uuden levyn maanantaina. Candesartanissa on 14 tablettia yhdessä levyssä. Kun tietää viikonpäivän, voi levystä helposti laskea, onko muistanut ottaa tabletin joka päivä.
Ja jos Candesartan ei säännöllisesti otettuna auta, kannattaa mennä uudelleen lääkäriin, joka voi määrätä sen rinnalle tai sijaan toisen lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Candesartan on kyllä halpa lääke. Viimeksi kun ostin, maksoi kolmen kuukauden satsi kelakoevauksen kanssa 2,15 €.
Kelakorvatun lääkkeen ostohinnasta ei voi päätellä mitään lääkkeen todellisesta hinnasta. Sellainen syöpälääkekin, joka maksaa 70 000 kolmen kuukauden satsi, maksaa ostajalleen Kela-korvauksella vain sen kolmisen euroa ja loput maksetaan verorahoilla. No joo, noin kalliita lääkkeitä ei saa tosin myydä apteekista ulos kuin yhden kuukauden satsin kerrallaan, mutta silti.
Candesartan on oikeasti halpa myös ilman Kela-korvausta. Kolmen kuukauden satsi maksaa alle kympin, vaikka maksaisi täyden hinnan.
Onko tästä candesartanista siis mitään hyötyä? Itse sain reseptin, en ole vielä hakenut, eli onko aivan huuhaa lääke?
Mittaa paineet ja seuraa niitä, huimausta aiheuttaa myös korkea verenpaine. Toisekseen lääkkeen voi myös vaihtaa jos ei sovi. Minulla on alhainen verenpaine joka aiheuttaa huimausta vaan kun nousen nopeasti ylös.
Täällä voi alussa katsoa lääkärin sanat nuorelle miehelle 34 v että hänellä on heikko suorituskyky myös 70 vuotiaitten sarjassa, >>> https://www.ruutu.fi/video/3475010
En ole edelleenkään lääkäri
Kuinka nopeasti teille on sivuoireita tullut aloituksen jälkeen? Minulle vaihdettiin lääke Cardasartaniksi. Käytin kuukauden ja sen jälkeen on nyt tullut huimausta pari viikkoa sitten. Olisi kiva tietää, johtuuko siitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä candesartanista siis mitään hyötyä? Itse sain reseptin, en ole vielä hakenut, eli onko aivan huuhaa lääke?
Ei todellakaan ole mikään huuhaalääke. Kaikille se ei tosin yksin riitä, vaan rinnalle tarvitaan lisäksi toinen lääke. Se on sen verran yleistä, että on valmiina yhdistelmävalmisteita, joissa samassa tabletissa on sekä candesartenia että toista vaikuttavaa ainetta. Mutta yleensä ensin kokeillaan pelkkää candesartenia, mutta jos se ei riitä yksistään, otetaan rinnalle toinen vaikuttava aine.
Tässä oikea video 34v nuoresta miehestä, tuskin syö eineksiä kuitenkaan.
https://www.ruutu.fi/video/3464945
Menen itse taloa raapimaan ja maalaamaan
Vierailija kirjoitti:
Jos on nähnyt miten joku kuolee massiivisesta sydäninfarktista seuranneeseen pahaan sydämen vajaatoimintaan, niin sitä kovasti haluaa huimaamisenkin uhalla käyttää ne verenpainelääkkeensä. Toki siihen sydäninfarktiin on muitakin syitä ja korkea verenpaine aiheuttaa muitakin vaivoja, mutta kyllä tuo on vakava asia joka on syytä ottaa tosissaan. Sitä voi kokeilla muitakin lääkkeitä ja eri annoksia, mutta hoida verenpaineesi. Sitten ei ole enää kivaa kun se oikeasti aiheuttaa vakavia ongelmia.
Olen syönyt yli 30 v. verenpainelääkkeitä. Muitakin sairauksia on, mutta olisi saattanut tulla sydän- ym. vika ellen olisi lääkkeitäni syönyt.
Jos huimaus sivuvaikutuksena on niin paha, että häiritsee normaalia elämää, olisi syytä kokeilla jotain toista lääkettä. Sitä paitsi kuulostaa, että paineesikaan eivät ole kohdallaan. Lääkkeen käytön pitäisi normalisoida ne. Verenpainelääkkeitä on monenlaisia. Mene vaikka toiselle lääkärille, jos perustelut eivät mene läpi. Omin päin ei kannata mennä lääkettä lopettamaan tai säätämään.
Syökää ihmiset kiltisti verenpainelääkkeenne. Hoitamaton verenpainetauti tekee kammottavaa jälkeä elimistössä. Läheiselläni pitkään hoitamatta ja sydän ja munuaiset vaurioituivat peruuttamattomasti.
Korkea verenpaine vaurioittaa kaikkia elimiä, joten se tie vie perikatoon.
Sää oot noita, aurinkolaseja ei saa pitää, ei aurinkorasvoja. Kukin tavallaan.