Kumpi parempi korkea verenpaine vai lääkitys
Sain elämäni ensimmäisen lääkityksen kohoneeseen vp:hen. Ikää 50v, eikä muita lääkityksiä ja elintavat ok. Lääkäri kuitenkin aloitti vp lääkkeen Candesartan. Lääke laski paineita, mutta nyt on päällä jatkuva huimaus. Asiasta olen keskustellut lrin kanssa, joka kuitenkin suosittelee lääkkeen jatkamista. Itse olen täysin kyllästynyt tähän pökerryttävään oloon ja otan mielummin ne kohonneet paineet. Tällä hetkellä lri ei halunnut vaihtaa lääkitystä, koska olen käyttänyt sitä vasta kaksi kuukautta.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavat pitäisi korjata. Lääkettä en suosittele.
Elintapojen korjaaminen on tottakai ensimmäinen hoitokeino. Osalla se ei kuitenkaan riitä, vaan lisäksi tarvitaan lääkkeitä.
Aika moni ei viitsi paneutua syömisiin ja muihin tapojen muuttamisiin.
Eihän niihin viitsi ja voi käydä sekin liian stressaavaksi ja työlääksi. Olen tehnyt pitkään kolmivuorotyötä, sekin näkyy paineissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintapojen korjaaminen on tottakai ensimmäinen hoitokeino. Osalla se ei kuitenkaan riitä, vaan lisäksi tarvitaan lääkkeitä.
Eihän niihin viitsi ja voi käydä sekin liian stressaavaksi ja työlääksi. Olen tehnyt pitkään kolmivuorotyötä, sekin näkyy paineissa.
Selityksiä riittää. Ei mikään työ estä parantamaan ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syönkin terveellisesti, paino normaali, alkoholia käytän satunnaisesti, en tupakoi, liikun päivittäin noin 5km..yritän olla stressaamatta ym..mutta paineet huitelee taivaissa. Mielummin otan sen napin, joka ehkä auttaa, enkä syyllistä itseäni, tämä ehkä geeneissä..parempaan en pysty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syönkin terveellisesti, paino normaali, alkoholia käytän satunnaisesti, en tupakoi, liikun pä
Mikä sitten lienee se "terveellinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estäkään mutta valvotut yöt ja vähän huonosti nukutut päivät nostavat myös paineita sekä stressi. Reilu parikymppisenä painoin huomattavasti vähemmän ja silloin jo harkitsin lääkkeitä kun lukemat oli niin yläkanttiin. Ei mene päivääkään ettenkö haluaisi laihtua ja mietin asiaa mutta muutokset eivät ole helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estäkään mutta valvotut yöt ja vähän huonosti nukutut päivät nostavat myös paineita sekä st
Se, joka haluaa, keksii keinot.
Se, joka ei halua, keksii selitykset,
Sun pitää vaan kokeilla toista lääkettä. Mulla vasta kolmas lääke osui kohdilleen eikä ole mitään sivuoireita.
Mittaatko verenpainetta kotona päivittäin? Mulla alkoi huimata, kun verenpaine laski liian alas ja annostusta piti pienentää.
Minulla oli korkea verenpaine ollut ilm. Pitkään ilman oireita. Sitten havahduinkin sairaalassa, olin saanut aivoinfarktin. Joten se lääke. Olen kuntoutunut tuosta kohta 5 v ja vieläkin on joitain oireita. En suosittele.
Taitaa suurimman osan verenpainelääkkeistä haittavaikutuksena alkuun olla huimaus. Mulla lääkkeenä Valsartan eikä muuta verenpaineeseen. Vahvuutta nostettu kerran. Pudottanut yläpaineen todella matalaksi. Huippaa kun lähden liikkeelle.
Tuttuja ja puolituttuja kuollut just 5-kymppisinä erilaisiin sydän- ja verisuonitauteihin, joten suosittelen kyllä lääkitystä ja mielellään myös elintapojen muuttamista. Uni on todella tärkeää, samoin stressittömyys. Itse en edes pysty tekemään yövuoroa, kun menee elimistö ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, jatkaa.
Sydän ja verisuoni sairaudet johtuva 2 syystä. Geenit ja elintavat. Toiseen voi vaikuttaa ja toiseen ei. Minulla epäiltiin ns `Viitasaaren tautia` ja se on geeneissä, ei elämäntavoista johtuva. Onneksi geeniä ei minulla ole. Liikunnalla ja fiksulla ruokavaliolla parantaa merkittävästi mahdollisuuksia pitkään ja terveeseen elämään. Olin talvella pilkillä 86v miehen kanssa, lihasvoimalla liikuttiin jäällä kilometri tolkulla. Nyt kun katsoo 30v julkkiskokkeja, niin ihmettelen jos ovat hengissä 20 v päästä. Ei ole vaikeaa, muuttaa ruokatottumuksia ja lisätä kevyttä pitkäkestoista liikuntaa. Tänä kesänä maalasin taloa 1-2h sateettomina päivinä ja paino laski kilon, lihasvoima parani ja ketteryyskin. Pyörällä käyn ruokakaupoissa ja asioilla kilometrejä tulee n 40 viikottain ja 3-4 h kevyttä liikuntaa, ei ole kellekkään ylipääsemätöntä.
Et ole lääkäri. Se on selvää. Juoksin säännöllisesti 50 km viikossa. 10 km meni reilusti alle tuntiin. Silti alapaine korkea. Söin kurinalaisesti. Mikäs ei-lääkärin ohje sitten olisi? Kun ikää ja stressiä elämässä on, verenpaine voi nousta. Fiksu hoitaa sen, eikä viisastele muille.
Nesteenpoistolääke voi olla hyvä vaihtoehto toiseksi lääkkeeksi ja suht haitaton. Käytän itse spironolactonea. Se on kela korvattava ja ei laske kalium arvoja. Jotkut muut saattavat laskea ja niihin ei saa korvausta esim Hydrex.
Hoitamaton verenpainetauti takaa aivoinfarktin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitamaton verenpainetauti takaa aivoinfarktin.
Kyllä. Korkea kolesteroli ja korkea verenpaine takaa lyhyen elämän. Siksi aloitin kolesterolilääkkeen verenpainelääkkeiden lisäksi. En ole kokenut mitään haittoja siitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vauvalla asennetta, älä ota lääkettä vaan vhh/keto jne.
Toivon ettei kukaan usko ja jätä syömättä dp-lääkettä tai verenpainelääkettä, tässä laihdutan ja noudatan ruokavaliota, kyllä ne siitä.
Molemmat hoitamattomina tekevät vaurioita, voihan ne sitten jättää kun arvot on hyvät. Minulle lääkäri sanoi että syöt lääkkeet vaikka olet laihtunut ja arvot nyt ihanteelliset. Uskon ennemmin kuin näitä vhh paasaajia.
Ymmärsin nuo kommentit enemmän niin, että jos verenpaine on koholla, täytyy kiinnittää huomiota myös elintapoihin. Pelkät lääkkeet yksin eivät välttämättä riitä, vaan pitää katsoa myös ruokavalio ja liikunta kuntoon. Oikeilla elintavoilla lääkkeen annostus voi olla pienempi, ja siten myös sivuvaikutukset ovat lievemmät.
Kuinka korkeat ne paineet olivat ennen lääkitystä ja kuinka korkeat nyt? Onko ylipainoa, liikutko vai istutko päivät? Miten nukut, onko stressiä?
Jos paineet eivät ole olleet hurjan korkeat, ja painoa, liikuntaa vähän ja stressiä pukkaa ja yötkin menee valvoessa, niin silloin on parasta muuttaa elämäntavat. Kun paino laskee, liikunta lisääntyy ja uni rauhoittuu,niin paineet laskevat kuin itsestään. Paljon siihen vaikuttaa ruokavalio. Suolaa vähemmän, kasviksia enemmän, kevyttä ja hyvää ruokaa tarpeeksi.
Velipoika reki tuon kaiken ja niin sai lääkkeet heittää pois. Laihtui 10 kg ja vähensi töitä sanoi, että olo on kuin uudestisyntyneellä.
Meillä on perimässä verenpaine ja sepelvaltimotauti. Siihen auttaa vain lääke ja/tai raju elämänmuutos. Mitta seurata pitää, sepelvaltimotukos voi olla hyvin kavala. Ei sitä aina tiedä eikä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syönkin terveellisesti, paino normaali, alkoholia käytän satunnaisesti, en tupakoi, liikun pä
Kannattaa oikeasti miettiä mistä johtuu. Onko ruokavaliossa kuitenkin parantamista. Jos se on perimässä, niin ei siinä verenpainelääke auta itse sepelvaltimotukokseen. Tukos voi tulla siitä huolimatta. Itse verenpaine ei ole se perimän aiheuttava sairaus, vaan se on joku, joka nostaa ne paineet. Paineen nousu on oire ei syy. Siksi olisi hyvä tutkia tarkasti mistä paineet johtuu. Minulle tehtiin sepelvaltimoiden varjoainekuvaus, CT, kaikki oli ok. Kolesteroli oli liian korkea. Ruokavalioon täys remontti ja vitamiiniarvot kuntoon. Yllättäen verikokeissa löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, joka selitti kaiken. Mutta kilpparisairauksien hoito on Suomessa niin huonoa, että voi olla, että täytyy Saksasta lääkitys hakea. Tyroksin on lääke menneiltä ajoilta, ei paranna potilasta. Mutta ei vaan yritetä edes kehittää uutta lääkettä tilalle. Se, joka sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa on heitteillä. Liitännäissairauksia on paljon ja vointi huono koko elämän ajan. Lääkärit hoitavat yhtä oiretta kerrallaan, vaikka pitäisi hoitaa se kilppari.
Vierailija kirjoitti:
Nesteenpoistolääke voi olla hyvä vaihtoehto toiseksi lääkkeeksi ja suht haitaton. Käytän itse spironolactonea. Se on kela korvattava ja ei laske kalium arvoja. Jotkut muut saattavat laskea ja niihin ei saa korvausta esim Hydrex.
Minulle tuli lievä munuaisten vajaatoiminta, kun söin verenpaineen laskemiseksi nesteenpoistotabletteja. Sydänlääkäri tutki ja sanoi, että et ikinä enää sellaista syö, ei ole mennyt oikein lääkitys.
Tuttavalla korkeat paineet ja sokerit. Raskas työ. Kun lähtee pitkälle rantalomalle talvella, 2 kk, niin paineet laskevat normaaliksi. Lääkkeen kanssa liian alas. Tarvitsee aurinkoa, liikuntaa,kevyttä syömistä ja lepoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estäkään mutta valvotut yöt ja vähän huonos
Vuorotyö on ihan validi selitys.
Ja sartaanit, esim candesartan laskevat erityisesti yläpainetta.
^juu aurinko auttaa myös, typpioksidia muodostuu iholla ja auttaa siis välittömästi.
Ei huuhaata vaan tiedettä, ja kauan tiedetty.
(Kväveoxid)
Varmaan tarvitsee useamman lääkkeen. Ei yksi lääke kovin paljon kykene laskemaan. Olisikohan se noin kymmenen alemmas, en muista.