Sähköpyörillä ajaminen on niin kevyttä
Kommentit (104)
Minäkin haluaisin sähköpyörän, mutta ongelma on taloyhtiö. Meillä ei ole tilaa säilyttää pyöriä, kun ennen oli 2 pyörävarastoa, nyt vain 1, joka on tupaten täynnä pyöriä. Sinne ei mahdu yhtäkään enää. Hissi on pieni, sinne ei mahdu fillaria, asun kerroksessa 5, olen 61v nainen, enkä jaksa raahata pyörää rappuja pitkin jstkuvasti. Uloskaan pyörää ei voi jättää, kun kaikki varastetaan.
No mie ajoin toissa päivänä parin"oikean" pyöräilijänaisen ohi sähköpyörällä, ne ohitti miut sitten alamäessa, mutta jäin kyllä mielelläni siihen taakse ajelemaan ja perseitä katselemaan. Tiukissa trikoissa sporttiset perseet:)
En voi verrata juoksu --- sähköpyöräily sykkeitä, koska en voi polvieni takia juosta. Olen ylipainoinen, mutta aiemmin tässä painossa juoksu vielä onnistui. Sähköpyöräily on minulle sopivas työmatkaliikuntaa. Tulee hiki ja hengästyn välillä, mutta toisaalta homma pysyy miellyttävänä ja motivaatio yllä. Tavallisella pyörällä työmatka olisi liian uuvuttava fyysisesti.
Sähköpyöräni on niin painava, ettei sillä mielellään ajele ilman avustusta, paitsi silloin, kun tasaisella tai alaspäin viettävällä tiellä vauhti vie eteenpäin.
Olen varovainen liikenteessä ja hiljennän reilusti ennen risteyksiä ja ihmisiä, varsinkin lapsia ohittaessani.
Vierailija kirjoitti:
Yksi päivä todistin tapahtumaa: keski-ikäinen mies innoissaan päästi kapealla lenkkipolulla melkein järveen mutkassa. Vauhtia oli niin paljon.
Sähköpyörien yksi kielteinen puoli on hurjat nopeudet ja vaikeus hallita pyörää kovassa nopeudessa. Esimerkiksi jänis, peura tai lapsi voi tulla eteen. Ehditkö väistää?
Eikö tuo vauhti lisää myös kortisolia?
Siis miten 25 km/h olisi jotenkin hurja nopeus? Olen hiukan pyöreä tätipyöräilijä ja poljen maantiepyörällä yleensä 30 km/h. Sähköpyörässä ärsyttää juurikin se hidas vauhti (sellainenkin kyllä löytyy ja käytän, kun en halua hikoilla).
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse ajan peruspyörällä Maksimisykkeelle pääsee helposti. Sähköpyörällä ei sama onnistu, en vain pääse maksimisykkeelle, maksimissaan aerobiselle (3), vaikka olisi vastusta ja vauhtia.
Niin siis sähköavusteinen pyörä ei ole kuntopyörä. Se mitä luulet vastukseksi, on avustus joka antaa sulle helpotusta, lisävauhtia. Josset usko, käännä se "vastus" nollille ja yritä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin todella tietää näistä sykkeistä! Pääseekö sähköpyörällä esimerkiksi alue 2 (5)? Voiko syke nousta jopa kolmoselle jyrkässä ylämäessä, vai ollaanko edes ykkösellä? Itselläni ei mitään hajua tästä.
Ei nouse sykkeet (paitsi toki jos ottaa avustuksen pois päältä), jos vaan yhtään on pohjakuntoa. Itse harrastan juoksua, enkä sähköpyörällä saa edes kävelyn sykkeitä (työmatkapyöräilen sähköpyörällä vuoden ympäri eli kokemusta on). Ne tutkimuksetkin, joissa sähköpyörä nostaa kuntoa on tehty rapakuntoisilla. Kivaa sillä on polkea, mutta ei se liikuntaa ole.
Jos haluaa sitä sykettä nostaa (eikä siirtyä paikasta a paikkaan b edullisesti liikkuen ja maisemia ihaillen), niin spinning-tunti on sille oikea paikka. Käyn niillä itsekin, just sen sykejutun vuoksi. Vaikka tunti on yhtä rääkkiä ja tuntuu helvetilliseltä nostaa se syke sinne 170 asti ja pitää siellä edes 10 min, niin tunnin jälkeen on euforinen olo.
Mutta nyt verrataan omenoita ja appelsiineja toisiinsa. Kaikki liikkuminen on hyvästä. On parempi mennä sillä sähköpyörällä kuin taksilla, ja parempi juosta tai kävellä kuin fillaroida (jos aika on ratkaiseva tekijä liikkumisen suhteen). Mulle sähköpyörä on sellainen hupilaite, vähän kuin skuutti, eikä mikään kuntoiluväline. Enemmän kevyttä liikuntaa sillä saa alaraajoihin kuin skuutilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ottaa pattiin toisen sähköpyörä? Ottaako pattiin toisen Tesla, kun itse ajelee riisikupilla. Eiköhän anneta jokaisen valita pyöränsä ja sen käyttötarkoitus ja jättää tuomitsematta. Pyörä voi olla kuntoiluväline, mutta myös ainoa mahdollisuus käydä kaupassa. Tuskin siihen sykkeen nostavaan malliin saa tarkkaa, jolla voi tuoda ostokset kotiin ja toisaalta täällä ei ole ratikkaa eikä edes bussia. Vielä teille sykkeen nostajille, hankkikaa soittokello ja käyttäkää sitä.
Olipas hassu vastaus. Enemmänhän näkee perusfillaroijia rinkuttamassa kelloa kuin sähköllä ajavia empiirisen kokemukseni mukaan ja pyöräilen paljon. Eikä tässä keskustelussa kukaan ole sanonut, että sähköpyörät ottaa pattiin, vaan keskustellaan hyödyistä ja miinuksista. Ja pyöräilyhän on mitä mainioin liikuntamuoto, miksei saisi seurata omaa sykealuettaan? Minäkin seurailen, vaikka ajan sähköavusteettomalla hassulla hybridipyörälläni työmatkani 11 km/suunta 21 minuutissa. Hiki tulee kyllä, mutta on suihkumahdollisuus ja on mahtava tunne huomata, että keho kestää ja kestää. Vaikka välillä hiki tippuu silmäripsiin ja kirvelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin todella tietää näistä sykkeistä! Pääseekö sähköpyörällä esimerkiksi alue 2 (5)? Voiko syke nousta jopa kolmoselle jyrkässä ylämäessä, vai ollaanko edes ykkösellä? Itselläni ei mitään hajua tästä.
Ei nouse sykkeet (paitsi toki jos ottaa avustuksen pois päältä), jos vaan yhtään on pohjakuntoa. Itse harrastan juoksua, enkä sähköpyörällä saa edes kävelyn sykkeitä (työmatkapyöräilen sähköpyörällä vuoden ympäri eli kokemusta on). Ne tutkimuksetkin, joissa sähköpyörä nostaa kuntoa on tehty rapakuntoisilla. Kivaa sillä on polkea, mutta ei se liikuntaa ole.
Jos haluaa sitä sykettä nostaa (eikä siirtyä paikasta a paikkaan b edullisesti liikkuen ja maisemia ihaillen), niin spinning-tunti on sille oikea paikka. Käyn niillä itsekin, just sen sykejutun vuoksi. Vaikka
Tuolla joku kyseli sykkeistä ja vastasin siihen viestiin. Mulla on siis itsellä sähköpyörä päivittäin käytössä, mutta ei se silti liikuntaa ole.
Kai jokainen aito sähköpyöräilijä tietää, että ilman avustusta tai alimmalla avustuksella sykkeet saa hyvin nousemaan, koska pyörä painaa 25 kiloa. Mutta minulla ainakin on tärkeää säännöllinen hyötyliikunta. Sähköpyörällä palaa 400 kaloria päivässä, se on ihan hyvä lukema.
Tein alkukesästä 620km reissun sähköpyörällä ja ei olisi tullut mieleenkään lähteä tavallisella fillarilla matkaan. Kaatosadetta, hirveää vastatuulta, mäkiä, upeita maisemia, metsää, rantoja, pikkukyliä, you name it Sähköpyörällä kaikki tylsimmätkin pätkät sujuivat kuin leikki. Ja minua ei kiinnostanut pätkän vertaa, mitkä sykkeet olivat milloinkin ja palaako kaloreita ja miten paljon. Nautin maisemista, siirtymisestä paikasta toiseen, eväitten syömisestä mitä upeimmissa paikoissa. Fantastinen elämys. En ikinä enää ajaisi tavallisella.
P.S. Olen normaalipainoinen ja harrastan myös melontaa, laskettelua, ratsastusta, purjehdusta, joogaa, joten sähköpyörän hankkiminen ei ollut kiinni laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen aito sähköpyöräilijä tietää, että ilman avustusta tai alimmalla avustuksella sykkeet saa hyvin nousemaan, koska pyörä painaa 25 kiloa. Mutta minulla ainakin on tärkeää säännöllinen hyötyliikunta. Sähköpyörällä palaa 400 kaloria päivässä, se on ihan hyvä lukema.
Mun peruspyörä painaa 18 kg ja poltan työmatkoissa 766 kcal/päivä keskimäärin. Ei tarvi avustusta ylämäissä. Ei se pyörän paino, ellei painaisi 100 kg asiaa helpota, ymmärrät kai fysiikan lait? Miten pyörä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse ajan peruspyörällä Maksimisykkeelle pääsee helposti. Sähköpyörällä ei sama onnistu, en vain pääse maksimisykkeelle, maksimissaan aerobiselle (3), vaikka olisi vastusta ja vauhtia.
Niin siis sähköavusteinen pyörä ei ole kuntopyörä. Se mitä luulet vastukseksi, on avustus joka antaa sulle helpotusta, lisävauhtia. Josset usko, käännä se "vastus" nollille ja yritä uudestaan.
Olen laittanut vastuksen nollille, mutta on liian kevyt. Siis on vaikeaa pitää edes tasapainoa yllä, koska on niin kevyt, että pyörät vaan pyörii ilman, että jalat pysyisivät mukana. Ja kuntotestissa mulla on todettu paljon keskivertoa parempi tasapaino. Eli niin siis... Mulla on kohtalainen lihaskunto ja siihen nähden sähköfillari ilman avustustakin on sen verran kevyttä, ettei vaan voi ajaa.
Aakeella laakeella pyöräily ylipäätänsä on mielestä kevyttä liikuntaa, jos ei ole dominoivaa spandex geeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jestas näitä "minua vain kiinnostaa sykkeet tyyppejä." Mitä jos alkaisitte liikkumaan vaan itsenne kautta ja ilosta, niin ei tarvitsisi miettiä muiden liikkumista. Mikä siinä niin harmittaa, ettei kaikki halua ajaa tavallista pyörää ja sitä vielä verrataan omiin "hiit-treeneihin."
Tehkää liikuntaa itsenne vuoksi, ei siksi että inhoatte itseänne. En jaksa ymmärtää tätä muiden lyttäämistä minkään muun kautta, kuin itseinhon.
T: Paljon urheileva, joka aikaisemmin kilpaili.
Älköönkä mopoilijat esiintykö urheilijoina, koska mopon kyydissä istuminen ei ole liikuntaa.
Kilpaillaanko sähköpyörässä nykyisin? Vai miksi ajattelet minua mopoilijana?
Siksi koska jos kulkee
Minä kysyin, että onko siinä sähköpyörässä nykyisin kilpailuja? Kun entistä kilpaurheilija väitit mopoiliaksi. Enkä minä omista sähköpyörää. Sinun varmaan kattaisi, ettet niin katkeroidu toisten tavasta liikkua esim. töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tein alkukesästä 620km reissun sähköpyörällä ja ei olisi tullut mieleenkään lähteä tavallisella fillarilla matkaan. Kaatosadetta, hirveää vastatuulta, mäkiä, upeita maisemia, metsää, rantoja, pikkukyliä, you name it Sähköpyörällä kaikki tylsimmätkin pätkät sujuivat kuin leikki. Ja minua ei kiinnostanut pätkän vertaa, mitkä sykkeet olivat milloinkin ja palaako kaloreita ja miten paljon. Nautin maisemista, siirtymisestä paikasta toiseen, eväitten syömisestä mitä upeimmissa paikoissa. Fantastinen elämys. En ikinä enää ajaisi tavallisella.
P.S. Olen normaalipainoinen ja harrastan myös melontaa, laskettelua, ratsastusta, purjehdusta, joogaa, joten sähköpyörän hankkiminen ei ollut kiinni laiskuudesta.
Kuulostaa tosi kivalta!
Kuinka kauan sulla se 620 km reissu kesti? Miten latasit pyörää etappien välillä (oletan nyt, että se kesti noin viikon)? Millainen akku siinä pyörässä oli? Saiko sen irti pyörästä vai pitikö koko pyörä jättää lataukseen jonnekin?
Olen itse vuokrannut toistaiseksi vain päiväksi sähköpyörän, mutta pidempi reissu olisi jo nyt suunnitelmissa. Itse haluaisin siis lähteä ihan Espanjan vuorille seuraavaksi, sähköpyörän saa viikoksi vuokrattua sieltä about satasella plus vahinko- tai tapaturmavakutusmaksu 200 € - 600 € (muutoin noin 20 €/pvä + 200 € vakuus).
Vierailija kirjoitti:
Kivaa, kun on tullut asiallisia vastauksia! Ihan kysyn, koska en tunne ketään sähköpyöräilijää,jolta voisi kysyä. On tullut ihmeteltyä sähköpyöriä lenkillä.
Eikä se välttämättä ole niin, että muita haittaa. Ihmiset vain pohtivat ja ihmettelevät.
Entä onko joku vaihtanut sähköpyörästä tavalliseen pyörään, koska kunto on parantunut?
Korona-influenssa-murtunut nilkka-korona-korona-putki teki minusta huonokuntoisen vätyksen kolmisen vuotta sitten.
Ostin sähköpyörän, koska en muuten jaksanut pyöräillä töihin.
Nyt on aika siirtyä takaisin tavalliseen pyörään.
Tämän tietää siitä, että ohitin piiitkässä loivassa ylämäessä 25 km/h kulkevan sähköpyörän (oman pyörän avustin lopettaa avustamisen 25 km/h kohdalla) ja ei edes tuntunut kovin pahalta, mitä nyt pulssi nousi ja tuli lämmin.
No, en ajatellut ihan ryhtyä spandex-mieheksi. Muut tienkäyttäjät pitää huomioida ja tolkullinen tilannenopeus säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa, kun on tullut asiallisia vastauksia! Ihan kysyn, koska en tunne ketään sähköpyöräilijää,jolta voisi kysyä. On tullut ihmeteltyä sähköpyöriä lenkillä.
Eikä se välttämättä ole niin, että muita haittaa. Ihmiset vain pohtivat ja ihmettelevät.
Entä onko joku vaihtanut sähköpyörästä tavalliseen pyörään, koska kunto on parantunut?
Korona-influenssa-murtunut nilkka-korona-korona-putki teki minusta huonokuntoisen vätyksen kolmisen vuotta sitten.
Ostin sähköpyörän, koska en muuten jaksanut pyöräillä töihin.
Nyt on aika siirtyä takaisin tavalliseen pyörään.
Tämän tietää siitä, että ohitin piiitkässä loivassa ylämäessä 25 km/h kulkevan sähköpyörän (oman pyörän avustin lopettaa avustamisen 25 km/h kohdalla) ja ei edes tuntunut kovin pahalta, mitä nyt pulssi nousi ja tuli lämmin.
1. Mistä tiedät, että se oli sähköpyörä?
2. Jos hän halusi ajaa kevyesti, jolloin ohitit?
3. Jos hän oli ajanut jo 20 km töihin ja laittoi vasta kyseisessä mäessä vaihteet päälle?
Jne... jne. Mutta näetpä sitten, pullukka.
Joo aika haipakkaa pääsee sähköpyörällä. Vastatuuleen käytän sähkö enemmän kun yleensä poljen 10 km lenkkiä. Muutama ylämäkikin on kun käyn vaikka kalassa omalla veneellä niin venesatamaan on 10 km ja matkalla on pari ylämäkee niin aika kevyesti menee. Ja säästää aikaakin.
Ensi vuonna olis tarkoitus lähtee eurooppaan polkee tyttöystävän kanssa. Sellainen 3 kk reissu sähköpyörällä. Saksasta belgiaan ja hollantiin koska siellä on hyvät pyörätiet joka paikassa. Olen katsonut youtube videoita missä jotkut polkee hollannissa ja belgiassa niin koko maan halki pääsee käytännössä hyvää pyörätietä pitkin.
Sähköpyörällä pääsee vauhdin hurmaan, jos on itse hidas sunnuntaipyöräilijä, joka ei oikeastaan fillaroinnista edes välitä.
Kävelen tai juoksen mieluummin kuin fillaroin. Mulla ei ole mitään ongelmia kävellä 25 km matkoja päivässä, jos vapaa-aikaa siihen riittää. Töissäkin kävelen sellaiset 10 km ( ~ 15 000 askelta) päivittäin.
Mutta sähköpyörällä on kiva ajaa helteessäkin kovaa, tuuli viilentää mukavasti, eikä tule edes hiki. Viimeksi tein 49 km pyöräilymatkan Espanjassa sähköpyörällä. Tavallisella fillarilla en olisi sinne todellakaan lähtenyt.