Nuoret perheet nykyusin kovin riippuvaisia vanhemmistaan
Elämästä ei tule mitään jos kaks mummoa ei ole koko ajan hoitamassa lapsia tai siivoamassa tai antamassa rahaa. Kun kaikki ei menekään mielen mukaan sitte pannaan välit poikki.
"Ennen" opittiin kansakoulun viimeisillä luokilla kotitaloustaitoja, säilömisestä pyykinpesuun, vauvan hoitoa, jne
Pitäisikö nytkin vaikka avioliiton esteiden tutkinnan ehtona olla suoritetut kotitaloustaidot ja raha-asioidensa hallinta?
Ja jos lapsella on isä ja äiti, toinen voi hoitaa lapset, toinen siivota. Välillä vaihtaa vuoroa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.
Niin, mummot hoitivat, koska minkäänlaista kunnallista päivähoitoa ei ollut saatavilla. Se oli ainut tapa, jolla äidit pääsivät töihin, huomioiden myös se, että äitiysloma taisi olla max 3 kuukautta.
Haluaisitko takaisin sen ajan?
Meinaat, ettei 80-luvulla ollut kunnallista päivähoitoa?:D
Itse asiassa 80-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa kaikille lapsille. Kunnallinen päivähoito-oikeus kaikille alle kouluikäisille tuli vasta 1990-luvulla lakiin.<
Lisäksi oli tulorajat ja muita kriteerejä. Kaikki ei tosiaankaan saaneet hoitopaikkaa.
Kyllä se on kaikkien etu että kaikki auttaa kaikkia. Kyllä pidän vittumaisina vanhempina sellaisia joilla rahaa on mutta ei auteta sitten millään ahdingossa olevaa lastaan. Tämä on katos tätä kovaa elämänkoulua. Koska minä "kärsin" aikoinani niin sinun pitää myös.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen riippuvainen vanhempieni antamasta tuesta ainoastaan siten, että saan viedä lapseni heille kun haluan palautua arjen ja työn kuormituksesta.
Kun olin 4- vuotias 90-luvulla, minut laitettiin yksin pihalle leikkimään ja tällä välin vanhempani tekivät omia puuhiaan (pakolliset kotiaskareet + rentoutumiset TV:n tai kirjan lukemisen parissa)
Jos nyt tekisin saman omalle 4- vuotiaalle, tulisi siitä nyt herran vuonna 2024 lasu.
Pakko on töistä tullessa vahtia sitä ja olla läsnä vastaamassa sen kaikenlaisiin kysymyksiin, kunnes mies tulee iltamyöhällä (usein lapsen nukkumaanmenoajan jälkeen) kotiin. Vasta sitten voin hoitaa tiskit, ruuanlaitto ja pyykit. Usein ei jää aikaa edes omille rentoutumisille. Toisinaan olen päässyt siivoamisen jäljiltä vasta klo 1 yöllä nukkumaan. Ja aamulla herätys töihin 5.50.
Joojoo, ota lapsi mukaan kotiaskareisiin... hän täyttää tiskikonetta mun kans ja on ahkera poika im
Lapsiparka kun on noin suuri rasitus.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuulleet isoäitihypoteesista? En tiedä, onko olemassa muita lajeja, joilla on vaihdevuodet, mutta ei se ainakaan tavallista ole. Yleensä naaraat pystyvät lisääntymään koko elämänsä ajan. Ihmisellä naisen lisääntymiskyky on rajallinen, jotta ihmisnaaras pystyisi auttamaan omia jälkeläisiään lastenhoidossa, koska ihmisen lisääntyminen ja jälkeläisen pitäminen elossa on sen verran vaikeaa.
Tai sitten siksi, että kylän vanhimmat kivikaudella olivat jotain kolmekymppisiä. Ei ollut fysiologista tarvetta olla isompaa munadolureservia, kun nuorina kuoltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.
Niin, mummot hoitivat, koska minkäänlaista kunnallista päivähoitoa ei ollut saatavilla. Se oli ainut tapa, jolla äidit pääsivät töihin, huomioiden myös se, että äitiysloma taisi olla max 3 kuukautta.
Luepas tuo viesti johon vastasin. Siinä puhuttiin 60-luvusta.
Se oli minun oma viestini. Jossa puhun 60-luvulla SYNTYNEISTÄ vanhemmistani, jotka
Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset
Jos tuo tarkoittaa, että vanhempasi syntyivät 60-luvulla, sun kannattaa vielä harjoitella itsesi ilmaisemista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kaikkien etu että kaikki auttaa kaikkia. Kyllä pidän vittumaisina vanhempina sellaisia joilla rahaa on mutta ei auteta sitten millään ahdingossa olevaa lastaan. Tämä on katos tätä kovaa elämänkoulua. Koska minä "kärsin" aikoinani niin sinun pitää myös.
Eli rahaako sitä nyt oltiinkin vailla? Entä jos se köyhempi osapuoli on ne vanhukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti on ihmisiä, jotka eivät tiedä, ettei siitä niin kauaa ole, kun miehet eivät laittaneet ruokaa...
Jos ei laita, ei tartte itkeä ettei ole mitä syödä. Jokainenhan valitsee itse, mitä taitoja lapsilleen opettaa. Jos miehen ei tartte syödä, hän ei varmasti tarvitse ruuanlaittotaitoa.
En kyllä tiedä millon tuollainen aika oli. Omat vaarini osasivat kyllä laittaa ruokaa, mikä oli hyvä kun toinen heistä eli pitkään leskenäkin. Olisi ollut ikävä olla nälissään.
60-luvulla. Isäni ei osannut laittaa ruokaa. Eikä halunnut hoitaa lapsia. Kakkavaipat olivat hänelle kauhistus. Isoäitini oli neljän pojan äiti, mutta koska hän oli kotirouva, keittiö oli hänen domaininsa, ja miehet tulivat sinne vain syömään. Ruokakaupassa käyminen, ruoanlaitto, siivoaminen, tiskaaminen ja lastenhoito olivat naisten töitä.
Tässä tuli iso törmäys kun 60-luvulla naiset menivät työelämään. Ja silti joutuivat tekemään kaikki kotityöt, koska ne eivät kuuluneet miehille.
Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti on ihmisiä, jotka eivät tiedä, ettei siitä niin kauaa ole, kun miehet eivät laittaneet ruokaa...
Jos ei laita, ei tartte itkeä ettei ole mitä syödä. Jokainenhan valitsee itse, mitä taitoja lapsilleen opettaa. Jos miehen ei tartte syödä, hän ei varmasti tarvitse ruuanlaittotaitoa.
En kyllä tiedä millon tuollainen aika oli. Omat vaarini osasivat kyllä laittaa ruokaa, mikä oli hyvä kun toinen heistä eli pitkään leskenäkin. Olisi ollut ikävä olla nälissään.
60-luvulla. Isäni ei osannut laittaa ruokaa. Eikä halunnut hoitaa lapsia. Kakkavaipat olivat hänelle kauhistus. Isoäitini oli neljän pojan äiti, mutta koska hän oli kotirouva, keittiö oli hänen domaininsa, ja miehet tulivat sinne vain syömään. Ruokakaupassa käyminen, ruoanlaitto, siivoaminen, tiskaaminen ja lastenhoit
Jokainenhan valitsee itse, miten lapsensa kasvattaa. Jos haluaa uusavuttomia poikia, ei kannata valittaa kun eivät pärjää kotitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa 80-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa kaikille lapsille. Kunnallinen päivähoito-oikeus kaikille a
Näin on. Esim. itse en saanut päiväkotipaikkaa vanhempieni "hyvien" (ok) tulojen vuoksi. Olin sitten perhepäivähoidossa koulun alkuun saakka. Ja kyllä, hieman närkästyttää, että en saanut mahdollisuutta päiväkotipaikkaan. Isoon ryhmään sopeutuminen oli koulussa sitten aika vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummo asui kaikki kesälomat koko lapsuuteni ja nuoruuteni. 2 aikuista naista sai just ja just ruoat väännettyä kasaan päivän aikana, äiti oli ns kotiäiti yli 10 vuotta. Me mentiin aina omillamme, ei lapsia vahtinut kukaan taaperoiän jälkeen.
Vastaus nro 50 siis sivusta ja juurikin kasarin lapsi.
Tiesin pariskunnan, joka sysäsi lapset toisen vanhemmille hoitoon käytännössä joka viikonloppu. Ainakaan siinä kuviossa voinut valittaa tuen puutteesta ja silti perusasiat kuten pyykit ja siivous olivat aina ihan retuperällä.
Me asuttiin samassa pihapiirissä isovanhempien kanssa. Ei menty päiväkotiin kun mummo hoiti. Tämä -90 luvun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ennen vanhaan kotitaloutta ei opetettu kouluissa pojille ollenkaan. Ex-mieheni ei osannut laittaa ruokaa, vaikka oli maalaistalossa varttunut.
Miksei maalaistalossa kukaan opettanut lapsille ruuanlaittoa? Mistä se ruoka ilmestyi valmiina pöytään?
Se oli katsos naisten hommaa.
Mitenkäs se koulu asiaan voi vaikuttaa, jos kotona ei haluta poikien oppivan kotitöitä?
Olet kyllä harvinaisen typerä ihminen. Eihän kotona opeteta muitakaan kouluaineita.
Eli ruuanlaitto on kouluaine, jota ei voi oppia kotona? Jättääkö joku tosiaan koulun huoleksi kotitöiden opettamisen?
Se riippuu ihan perheestä. Ysärillä minä olin melkein kaikki viikonloput ja lomat isovanhempien luona. Ukki myös hoiti koulukuljetukset. Omat lapseni olen hoitanut täysin puolisoni kanssa, koska mielestäni niin kuuluukin tehdä.
Onko sulla ap omia lapsia lainkaan? Tiedätkö millaista se elämä oikeasti on varsinkin pikkulapsiperheessä? Kyllä on Luojan lykky jos on tukiverkostoa, joka ottaa välillä kopin lapsen / lapsien hoidosta ja mahdollistaa vanhemmille aikaa huolehtia parisuhteesta ja omasta hyvinvoinnista.
Ei ole ainoastaan nykypäivän juttu tuo. Aina on ollut ja tulee olemaan näitä laiskoja ja uusavuttomia, jotka työntävät lapsensa muiden hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap omia lapsia lainkaan? Tiedätkö millaista se elämä oikeasti on varsinkin pikkulapsiperheessä? Kyllä on Luojan lykky jos on tukiverkostoa, joka ottaa välillä kopin lapsen / lapsien hoidosta ja mahdollistaa vanhemmille aikaa huolehtia parisuhteesta ja omasta hyvinvoinnista.
Parisuhde tuli hoidettua ja lapset kasvatettiin aikuisiksi ilman mummoja ja raha-apua heiltä, ilman kunnallista päivähoitoa.
Ei tullut mieleen että jonkun pitäisi sääliä kun ihan itse kolme lasta maailmaan pakerrettiin. Ehkäisyt olivat jo.
Ei se nyt perhe noin iso vaiva ja vastoinkäyminen ole, perheen kanssa oleminenhan on sitä vapaa-aikaa ja virkistystä vastakohdaksi työlle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidin lapsuudenkodissa mummo asui heillä kotona. Tuo varmaan on graavein esimerkki uusavuttomuudesta, vai mitä ap sanoo?
Niin, ennen se mummo eli koko vanhuutensa lastensa hoidettavana. Kelpaisiko?
Jossain vaiheessa mummo siirrettiin vanhainkotiin.
Ei siirretty. Tyttäret ja miniät hoitivat mummot loppuun saakka.
Minulla yksityisesti hoidatettu kuopus aloitti koulun kun tuli tämä päivähoitolaki. Esikoulussa hän oli mutta se oli maksullinen silloin, kunnan luksus-palvelua kotihoidetulle lapsille