Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret perheet nykyusin kovin riippuvaisia vanhemmistaan

Vierailija
23.08.2024 |

Elämästä ei tule mitään jos kaks mummoa ei ole koko ajan hoitamassa lapsia tai siivoamassa tai antamassa rahaa. Kun kaikki ei menekään mielen mukaan sitte pannaan välit poikki.

"Ennen" opittiin kansakoulun viimeisillä luokilla kotitaloustaitoja, säilömisestä pyykinpesuun, vauvan hoitoa, jne 

Pitäisikö nytkin vaikka avioliiton esteiden tutkinnan ehtona olla suoritetut kotitaloustaidot ja raha-asioidensa hallinta? 

Ja jos lapsella on isä ja äiti, toinen voi hoitaa lapset, toinen siivota. Välillä vaihtaa vuoroa.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti on ihmisiä, jotka eivät tiedä, ettei siitä niin kauaa ole, kun miehet eivät laittaneet ruokaa...

Vierailija
22/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin lapsuudenkodissa mummo asui heillä kotona. Tuo varmaan on graavein esimerkki uusavuttomuudesta, vai mitä ap sanoo?

Niin, ennen se mummo eli koko vanhuutensa lastensa hoidettavana. Kelpaisiko?

Vähän vaikea tuota on soveltaa tähän päivään, kun ihmiset käyvät kodin ulkopuolella töissä. Mutta esim. tuo minun isomummoni ei ollut hoidettavana kovin pitkään, kun ei tuolloin vanhojen ihmisten sairauksia niin hoidettu. Hän ilmeisesti kuoli virtsatieinfektion aiheuttamaan munuaistulehdukseen. Lääkäri kävi kotona ja sanoi, että kyllä se on nyt mummolla kuolemantauti. Ja niin mummo sitten kuoli. Mutta ennen kuolemaansa mummon hoteilla oli lastenhoito ja ruuanlaitto. Minun äitini oli hänen lapsenlapsistaan nuorin ja ehti jo muistaakseni n. kymmenvuotiaaksi mummon kuollessa.

Eli mummo oli kotonaan loppuun saakka kuten tapana oli. Ei sopisi nykyihmiselle. Kuitenkin mummojen odotetaan hoitavan (miksei koskaan vaarien?), mutta heitä ei haluta hoitaa kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.

Niin, mummot hoitivat, koska minkäänlaista kunnallista päivähoitoa ei ollut saatavilla. Se oli ainut tapa, jolla äidit pääsivät töihin, huomioiden myös se, että äitiysloma taisi olla max 3 kuukautta.

Haluaisitko takaisin sen ajan?

Meinaat, ettei 80-luvulla ollut kunnallista päivähoitoa?:D

Vierailija
24/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut ainakin kasvatti käytännössä isovanhempani. Minun 60-luvulla syntyneet vanhempani hoidattivat meidät lapsensa omilla vanhemmillaan, jos ei isovanhemmille sopinut, oltiin oman onnemme nojassa. Kyllä pahimpia "hoidattajia" olivat nämä itsekkäät, nyt eläköityvät ikäluokat.

Olen syntynyt 50-luvun lopussa ja ollut käytännössä isoäitieni kasvattama. Mummolassa oltiin aina.

Lapseni ovat syntyneet 80- ja 90-lukujen taitteessa, mutta äitini ei koskaan hoitanut heitä. Ei siis ollut turvaverkostoa, joten en tunnista itseäni syytöksestäsi. Vanha äitini on edelleen sitä mieltä että jokainen hoitakoon itse omat lapsensa. Hän vain on unohtanut ettei ole aikanaan hoitanut edes omia lapsiaan.

Vierailija
25/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Minun lapsuudessani 60-luvulla isoäidit hoitivat lastenlapset. Sen ajan mummot olivat kotiäitejä. Oma äitini ei ole koskaan hoitanut sen enempää omia lapsiaan kuin lastenlapsiaankaan.

Niin, mummot hoitivat, koska minkäänlaista kunnallista päivähoitoa ei ollut saatavilla. Se oli ainut tapa, jolla äidit pääsivät töihin, huomioiden myös se, että äitiysloma taisi olla max 3 kuukautta.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta ihmettelen näitä "haluatko takaisin sen ajan" -vastauksia. Ihan niin kuin nämä olisivat joko-tai-asioita. Useimmat isovanhemmat haluavat auttaa lapsiaan lastenhoidossa ja pikkulapsiaika on semmoista aikaa, että siinä sitä apua kyllä kaipaa, oli aika sitten nykyinen tai mennyt.

Vierailija
26/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ennen vanhaan kotitaloutta ei opetettu kouluissa pojille ollenkaan. Ex-mieheni ei osannut laittaa ruokaa, vaikka oli maalaistalossa varttunut.

Miksei maalaistalossa kukaan opettanut lapsille ruuanlaittoa? Mistä se ruoka ilmestyi valmiina pöytään? 

Se oli katsos naisten hommaa.

Mitenkäs se koulu asiaan voi vaikuttaa, jos kotona ei haluta poikien oppivan kotitöitä? 

Olet kyllä harvinaisen typerä ihminen. Eihän kotona opeteta muitakaan kouluaineita.

Vierailija
27/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti on ihmisiä, jotka eivät tiedä, ettei siitä niin kauaa ole, kun miehet eivät laittaneet ruokaa...

Jos ei laita, ei tartte itkeä ettei ole mitä syödä. Jokainenhan valitsee itse, mitä taitoja lapsilleen opettaa. Jos miehen ei tartte syödä, hän ei varmasti tarvitse ruuanlaittotaitoa.

En kyllä tiedä millon tuollainen aika oli. Omat vaarini osasivat kyllä laittaa ruokaa, mikä oli hyvä kun toinen heistä eli pitkään leskenäkin. Olisi ollut ikävä olla nälissään.

Vierailija
28/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut ainakin kasvatti käytännössä isovanhempani. Minun 60-luvulla syntyneet vanhempani hoidattivat meidät lapsensa omilla vanhemmillaan, jos ei isovanhemmille sopinut, oltiin oman onnemme nojassa. Kyllä pahimpia "hoidattajia" olivat nämä itsekkäät, nyt eläköityvät ikäluokat.

Ja sun kokemuksesi voidaan yleistää koko ikäluokkaan?

Olen 60-luvulla syntynyt ja sekä omat että appivanhemmat asuivat monen sadan kilometrin päässä, lisäksi he olivat vielä työelämässä, kun lapsemme olivat pieniä.  Joten ihan itse hoidettiin lapsemme.

Vierailija
29/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta ihmettelen näitä "haluatko takaisin sen ajan" -vastauksia. Ihan niin kuin nämä olisivat joko-tai-asioita. Useimmat isovanhemmat haluavat auttaa lapsiaan lastenhoidossa ja pikkulapsiaika on semmoista aikaa, että siinä sitä apua kyllä kaipaa, oli aika sitten nykyinen tai mennyt.

Mutta haluavatko useimmat lapset auttaa vanhoja vanhempiaan, oli aika mikä hyvänsä?

Vierailija
30/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ettei ennen 70-luvun loppua paljonkaan ollut päiväkoteja monelta on unohtunut.

Olen ikäpolvea joka lähti kauas työn hakuun. Jos puolisolla samanlainen tausta ei tosiaan niitä mummoja ollut käytettävissä.  Olimme ikäluokkaa jolla tosiaan ei ollut turvaverkkoja.

Vierailija
31/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli mummo oli kotonaan loppuun saakka kuten tapana oli. Ei sopisi nykyihmiselle. Kuitenkin mummojen odotetaan hoitavan (miksei koskaan vaarien?), mutta heitä ei haluta hoitaa kotona?"

Miten sulla jäi osa tuosta viestistä lukematta? Nykyään ihmiset käyvät kodin ulkopuolella töissä. Ei oikein onnistu ympärivuorokautista hoitoa vaativan vanhuksen hoito kotona. Ei kai nyt kukaan oleta sitäkään, että ne isovanhemmat hoitavat lapsia koko ajan? En oikein suoraan sanottuna ymmärrä sun ajatusmaailmaasi.

Meillä mun vanhemmat haluavat olla lastenlastensa elämässä niin paljon kuin mahdollista. Ja itse asiassa isäni on just se, joka tulee tarvittaessa vaikkapa aamulla meille, jos lasta pitää olla lähettämässä kouluun, mutta molemmat vanhemmat ovat syystä tai toisesta poissa, eli ei ole vain mummon hommaa.

Vierailija
32/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas tuo viesti johon vastasin. Siinä puhuttiin 60-luvusta.

Vierailija
33/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta haluavatko useimmat lapset auttaa vanhoja vanhempiaan, oli aika mikä hyvänsä?"

Haluavat.

Vierailija
34/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa 80-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa kaikille lapsille. Kunnallinen päivähoito-oikeus kaikille alle kouluikäisille tuli vasta 1990-luvulla lakiin.

T. Vanhus, jolla muisti toimii

Vierailija
35/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas tuo viesti johon vastasin. Siinä puhuttiin 60-luvusta.

Se oli minun oma viestini. Jossa puhun 60-luvulla SYNTYNEISTÄ vanhemmistani, jotka saivat lapsia 80-luvulla. Ymmärsitkö?

Vierailija
36/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa 80-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa kaikille lapsille. Kunnallinen päivähoito-oikeus kaikille alle kouluikäisille tuli vasta 1990-luvulla lakiin.

Joo. Piti olla vakinainen työsuhde. Mun äidillä ei ollut, vaan hän teki sijaisuuksia tuolloin. Aluksi meillä oli kotona hoitaja, mutta kun veljeni meni kouluun, siirryin päivähoitoon. Mulla oli aina uusi hoitopaikka, kun äitini sijaisuus katkesi. Oli kurjaa kyllä.

Vierailija
37/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 70-luvun alkupuolella kotitalousopetusta oli keskikoulussa vain tytöille.

Vierailija
38/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen riippuvainen vanhempieni antamasta tuesta ainoastaan siten, että saan viedä lapseni heille kun haluan palautua arjen ja työn kuormituksesta.

Kun olin 4- vuotias 90-luvulla, minut laitettiin yksin pihalle leikkimään ja tällä välin vanhempani tekivät omia puuhiaan (pakolliset kotiaskareet + rentoutumiset TV:n tai kirjan lukemisen parissa)

Jos nyt tekisin saman omalle 4- vuotiaalle, tulisi siitä nyt herran vuonna 2024 lasu. 

Pakko on töistä tullessa vahtia sitä ja olla läsnä vastaamassa sen kaikenlaisiin kysymyksiin, kunnes mies tulee iltamyöhällä (usein lapsen nukkumaanmenoajan jälkeen) kotiin. Vasta sitten voin hoitaa tiskit, ruuanlaitto ja pyykit. Usein ei jää aikaa edes omille rentoutumisille. Toisinaan olen päässyt siivoamisen jäljiltä vasta klo 1 yöllä nukkumaan. Ja aamulla herätys töihin 5.50.

Joojoo, ota lapsi mukaan kotiaskareisiin... hän täyttää tiskikonetta mun kans ja on ahkera poika imuroimaan. Mutta kun on paljon muutakin tehtävää, johon hän ei vielä voi osallistua.

Se syö jaksamista, kun vaaditaan että lapsen kanssa pitää olla nykyään läsnä NIIN PALJON kuin ennen vaadittiin. Tykkään kyllä jutustella hänen kans, syleillä häntä ja hieman leikkiä/askarrella/lukea kirjaa hänen kans. Mutta liika on aina liikaa. Vähemmänkin riittäisi minulle, jotta jaksan.

Vierailija
39/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kaikille niille, jotka kävi töissä.

Nimimerkillä muisti toimii myös

Vierailija
40/61 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen riippuvainen vanhempieni antamasta tuesta ainoastaan siten, että saan viedä lapseni heille kun haluan palautua arjen ja työn kuormituksesta.

Kun olin 4- vuotias 90-luvulla, minut laitettiin yksin pihalle leikkimään ja tällä välin vanhempani tekivät omia puuhiaan (pakolliset kotiaskareet + rentoutumiset TV:n tai kirjan lukemisen parissa)

Jos nyt tekisin saman omalle 4- vuotiaalle, tulisi siitä nyt herran vuonna 2024 lasu. 

Pakko on töistä tullessa vahtia sitä ja olla läsnä vastaamassa sen kaikenlaisiin kysymyksiin, kunnes mies tulee iltamyöhällä (usein lapsen nukkumaanmenoajan jälkeen) kotiin. Vasta sitten voin hoitaa tiskit, ruuanlaitto ja pyykit. Usein ei jää aikaa edes omille rentoutumisille. Toisinaan olen päässyt siivoamisen jäljiltä vasta klo 1 yöllä nukkumaan. Ja aamulla herätys töihin 5.50.

Joojoo, ota lapsi mukaan kotiaskareisiin... hän täyttää tiskikonetta mun kans ja on ahkera poika im

Ihan normaalia väsyä lapsiarjessa. Hienoa, että lapsesi saa muodostaa läheisen suhteen isovanhempiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan